راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

انتشارات راه پرداخت با حمایت شرکت فرابورس ایران، اولین کتاب در حوزه فناوری رگولاتوری (رگ‌تک) را در ایران منتشر می‌کند

کتاب Regtech book که در سال 2019 توسط انتشارات وایلی منتشر شده از معدود کتاب‌هایی است که در حوزه فناوری قانون گذاری یا همان رگولاتوری به رشته تألیف در آمده و انتشارات راه پرداخت در آینده نزدیک ترجمه این کتاب را با عنوان «کتاب رگ‌تک» با حمایت شرکت فرابورس ایران روانه بازار خواهد کرد.

رگ‌تک (RegTech) یا فناوری‌ قانون‌گذاری که از ترکیب دو کلمه Regulatory و Technology گرفته شده، به معنای «کاربرد نوآورانه فناوری برای سازگاری و تطبیق‌پذیری کارآمد و کم‌هزینه با قوانین است». این مفهوم بعد از بحران مالی ۲۰۰۸ در پاسخ به افزایش استارت‌آپ‌های فین‌تک و افزایش حجم داده‌های دیجیتال در صنعت مالی و در پی آن افزایش قوانین مالی شکل گرفت تا در عین حفظ کارآمدی همراه با کنترل هزینه‌ها، بانک‌ها، مؤسسات مالی و استارت‌آپ‌های فین‌تک حداکثر تطبیق‌پذیری با قوانین جدید را در کمترین زمان ممکن داشته باشند که البته در قدم‌های بعدی این مفهوم به کار قانون‌گذاران نیز آمد و قانون‌گذاران مالی را قادر می‌کند در مراحل قبل و بعد از قانون‌گذاری از جنبه‌های مختلف تصمیمات خود باخبر شوند تا بتوانند بهترین تصمیمات را بگیرند.

رگ‌تک یکی از ۹ حوزه فین‌تک است، ولی برخی معتقدند این مفهوم در دیگر صنایع نیز می‌تواند استفاده داشته باشد. به‌طور کلی رگ‌تک از بیگ‌دیتا، محاسبات ابری و محاسبات لبه برای تحلیل داده‌ها بهره می‌برد تا ریسک را در بانک‌ها و مؤسسات مالی کاهش دهد. بنابراین با اینکه منشاء شکل‌گیری رگ‌تک را فین‌تک می‌دانند، اما قطعاً رگ‌تک محدود به بانک‌ها و فعالیت‌های مالی نیست و حوزه‌های جدید را هم دربر خواهد گرفت.

در خصوص اهمیت موضوع رگ‌تک و اینکه چرا انتشارات راه پرداخت تصمیم به ترجمه و انتشار این کتاب گرفته است می‌توان گفت، انطباق با قوانین مساله بزرگ و پرچالشی است که هر روز شرایطش حادتر می‌شود و هیچ‌کس نمی‌تواند راه چاره‌ای قطعی برای آن پیدا کند. سرمایه‌گذاران به‌دنبال ایده‌های جدید در این حوزه هستند و مدیران بانکی می‌خواهند راهی برای حل مشکلات آن پیدا کنند. شرکت‌های فین‌تک نیز ‌معتقدند نباید مجبور باشند هزینه‌های زیادی را در این مسیر متحمل شوند.

امروزه پیشرفت‌هایی که در زمینه فناوری و رگولاتوری رخ داده‌اند، در حال تغییر ماهیت نهادها، خدمات و بازارهای مالی هستند. استفاده از فناوری برای ارائه راه‌حل‌های مالی را «فین‌تک» یا همان «فناوری مالی» می‌نامیم و به استفاده از فناوری جهت تطبیق، گزارش و نظارت قانونی، «رگ‌تک» یا همان «فناوری رگولاتوری» می‌گوییم.

در این کتاب به پیوند همیشگی فناوری و صنعت مالی اشاره شده و بر روی این موضوع تاکید شده است که در آینده نزدیک، رگولاتورها باید خودشان را با بازار پراکنده امروزی (که شامل بانک‌های اصلی، شرکت‌های باسابقه و استارت‌آپ‌ها می‌شود) انطباق دهند و فشاری که برای انجام این کار احساس می‌کنند هر روز بیشتر می‌شود.

این کتاب همچنین توضیح می‌دهد که استفاده از رگ‌تک نه‌تنها باعث می‌شود مراجع به نظارت و قانونمندکردن فعالیت فعالان صنعت بپردازند؛ بلکه به آنها کمک می‌کند که زمان مناسب برای این کار را تشخیص دهند. با افزایش مسئولیت‌های قانونی، رگولاتورها برای اینکه بدانند داده‌ها چگونه جمع‌آوری و‌ پردازش می‌شوند، باید با نقش‌آفرینان رگ‌تک و فین‌تک همکاری کنند، مقتضیات قانونی را در سراسر بازارها هم‌راستا سازند و علاوه بر افزایش به‌اشتراک‌گذاری داده بین رگولاتورها، روش‌های استفاده از داده را نیز افزایش دهند.

علاوه بر این در کتاب رگ‌تک به مزایایی که این شاخه از فناوری می‌تواند برای صنعت مالی به همراه داشته باشد، اشاره شده است. رگ‌تک، هم برای صنعت و هم برای رگولاتورها، فواید بسیاری دارد که از جمله آنها می‌توان به توانمندسازی نهادهای مالی برای کنترل کارآمد ریسک‌ها و هزینه‌ها، ارائه فرصت‌های جدید برای استارت‌آپ‌های فین‌تک و شرکت‌های فناوری و امکان توسعه ابزارهای نظارتی متداوم اشاره کرد.

کتاب رگ‌تک در ادامه کتاب‌های فین‌تک، اینشورتک، ولث‌تک است که پیش از این انتشارات راه پرداخت به چاپ آن مبادرت کرده بود. این کتاب را می‌توانید از هم‌اکنون در فروشگاه راه پرداخت به نشانی Shop.Way2Pay.ir با تخفیف پیش‌خرید کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.