راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

با رشد بورس در چند ماه اخیر، جایگاه شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات چه تغییری کرده است؟

دو دهه از ورود اولین شرکت در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات به بورس می‌گذرد. سال ۱۳۸۰ شرکت داده‌پردازی ایران اولین شرکت حوزه فناوری بود که وارد بورس شد. رایان هم‌افزا نیز آخرین شرکت این حوزه است که تیرماه ۱۳۹۹ عرضه اولیه آن انجام شد

ماهنامه عصر تراکنش شماره ۳۷ / در بازار سرمایه ایران بیش از ۶۵۰ شرکت از صنایع مختلف حضور دارند. از این تعداد ۱۹ شرکت بورسی فعال متعلق به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است. این شرکت‌ها در دو بخش «رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن» و «گروه اصلی مخابرات» حضور دارند. در گروه مخابرات نام سه شرکت دیده می‌شود که یک شرکت از آن، «موج تأمین ارتباطات پارس» غیرفعال است. در گروه رایانه و فعالیت‌های وابسته به آن نیز سه شرکت گسترش انفورماتیک ایران با نماد «انفورماتیک»، داده‌پردازی فن‌آوا با نماد «داده فن‌آوا» و فن‌آواکارت با نماد «فن‌آوا‌کارت» غیرفعال هستند.

حالا پنج ماه از سال سپری شده و در این مدت شاخص کل بورس تهران ۲۹۰ درصد رشد داشته است. این رشد باعث شده که جایگاه بسیاری از شرکت‌ها تغییر کند. برای اینکه از حال‌وهوای شرکت‌های فناوری در بورس مطلع شویم، وضعیت این ۱۹ شرکت را در بخش‌های ارزش بازار سهام، تعداد سهم، قیمت عرضه و قیمت روز سهام، میزان حجم مبنا و درصد سهام شناور بررسی کرده‌ایم.

ارزش بازار به مجموع ارزش روز یک شرکت سهامی عام گفته می‌شود. این ارزش از حاصل‌ضرب قیمت روز سهام در تعداد سهام به ‌دست می‌آید. حجم مبنا تعداد مشخصی از سهام است که باید در هر روز معامله شود تا تمام درصد تغییرات مجاز در آن روز، تعیین‌کننده قیمت روز بعد باشد. در واقع به‌طور روزانه باید به آن تعداد حجم مبنا، سهم معامله شود تا قیمت روزانه، مبنای دامنه نوسان برای معاملات روز بعد شود. سهام شناور بخشی از سهام یک شرکت است که دارندگان آن، آماده عرضه و فروش آن سهام هستند و انتظار می‌رود در آینده نزدیک، آن سهام، قابل معامله باشد.

داده‌پردازی ایران

شرکت داده‌پردازی ایران در سال ۱۳۶۳ تأسیس شد. این شرکت در ۱۴ فروردین ۱۳۸۰ با نماد «مداران» وارد بازار اول (تابلوی فرعی) بورس شد و اکنون ۶۵۰  میلیون سهم دارد. قیمت هر سهم آن در روز عرضه اولیه ۴۶۰ تومان بوده است و ارزش بازار آن در تاریخ ۱۳ مردادماه (زمان نگارش این گزارش) به سه هزار و ۹۲ میلیارد تومان رسید. قیمت روز هر سهم آن نیز در این بازه زمانی چهار هزار و ۷۰۰ تومان بوده است. حجم مبنای مداران ۹۹۳ هزار و ۸۳۸ سهم است. ۱۴ درصد از کل سهام این شرکت نیز شناور است.

در سال 1381 شرکت ملی انفورماتیک بخش عمده سهام شرکت را از صندوق بازنشستگی خریداری کرد که در سال 1393 عمده سهام خود را به بانک رفاه کارگران واگذار کرد. هم‌اکنون، بانک رفاه کارگران با 51.9 درصد و مجتمع اقتصادی کمیته امداد امام خمینی (ره) با ۲۸ درصد کل سهام، به‌عنوان سهام‌داران عمده این شرکت شناخته می‌شوند.

خدمات انفورماتیک

شرکت خدمات انفورماتیک در سال ۱۳۷۲ تأسیس شد. این شرکت در ۳۰ فروردین ۱۳۸۲ با نماد «رانفور» وارد بازار اول (تابلوی اصلی) بورس شد و اکنون هشت میلیارد و ۴۰۰ میلیون سهم دارد. قیمت هر سهم آن در روز عرضه اولیه دو هزار و ۳۰۰ تومان بوده و ارزش بازار آن در ۱۳ مردادماه ۱۳۹۹، ۴۰ هزار و ۶۱۴ میلیارد تومان و قیمت روز هر سهم آن نیز چهار هزار و ۷۰۰ تومان بود. حجم مبنای رانفور یک میلیون و ۹۵۸ هزار سهم است. پنج درصد سهام این شرکت نیز شناور است. سهام‌دار عمده خدمات انفورماتیک، شرکت ملی انفورماتیک با ۹۰ درصد سهم است.

ایران‌ارقام

شرکت ایران‌ارقام در سال ۱۳۳۵ آغاز به کار کرد. این شرکت در ۲۶ مرداد ۱۳۸۴ با نماد «مرقام» وارد بازار دوم بورس شد و اکنون ۵۰۰ میلیون سهم دارد. این سهم با قیمت۱۸۰ تومان به بازار ورود کرد و ارزش بازار آن در ۱۳ مردادماه ۱۳۹۹، دو هزار و ۳۹۱ میلیارد تومان بود. قیمت روز این سهام نیز در این بازه زمانی چهار هزار و ۸۰۰ تومان بوده است. حجم مبنای مرقام ۹۵۰ هزار و ۵۷۰ سهم است و ۷۴ درصد از این سهام نیز شناور است.

18.85 درصد از سهام شرکت ایران‌ارقام در اختیار شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان، 7.67 درصد در اختیار شرکت سرمایه‌گذاری سامان فرهنگیان، 1.4 درصد در اختیار صندوق سرمایه‌گذاری مشترک نقش جهان و 1.23 درصد نیز در اختیار مؤسسه صندوق پس‌انداز کارکنان رسمی راه‌آهن است.

مخابرات ایران

شرکت مخابرات ایران در گروه اصلی مخابرات در بورس فعالیت دارد. این شرکت در سال ۱۳۵۰ آغاز به کار کرد و در ۱۹ مرداد ۱۳۸۷ با نماد «اخابر» وارد بازار اول (تابلوی اصلی) بورس شد. در حال حاضر نیز ۶۰ میلیارد سهم دارد. اخابر با قیمت ۱۵۰ تومان به بازار ورود کرد و ارزش بازار آن در ۱۳ مردادماه ۱۳۹۹، ۱۰۵ هزار و ۷۸۰ میلیارد تومان بود. قیمت روز این سهام نیز در این بازه زمانی هزار و ۷۰۰ تومان بوده است. حجم مبنای اخابر شش میلیون و ۸۰۷ هزار سهم است و ۱۲ درصد از این سهام نیز شناور است. شرکت توسعه اعتماد مبین با سهم 36.99 درصد، دولت جمهوری اسلامی با سهم 19.76 درصد و شرکت واسط مالی اسفند دوم با سهم 8.43 درصد سهام‌داران عمده این شرکت هستند.

گروه فن‌آوا

گروه فن‌آوا در سال ۱۳۸۱ آغاز به کار کرد. این شرکت در ۱۸ تیرماه ۱۳۹۰ با نماد «فن‌آوا» وارد بازار پایه نارنجی فرابورس شد و اکنون ۸۸۰ میلیون سهم دارد. فن‌آوا با قیمت ۱۳۰ تومان به بازار ورود کرد و ارزش بازار آن در ۱۳ مردادماه ۱۳۹۹، هزار و ۲۹۴ میلیارد تومان بود. قیمت روز این سهام نیز در این بازه زمانی هزار و ۴۰۰ تومان بوده است. حجم مبنای فن‌آوا ۷۰۳ هزار و ۴۸۳ سهم است. در سایت مدیریت فناوری اطلاعات بورس درصدی برای سهام شناور این شرکت در نظر گرفته نشده است. بیشترین سهم فن‌آوا متعلق به شرکت فناوران طلوع شبکه با 48.99 درصد است. پس از آن شرکت مدیریت صنایع نوین تأمین 16.58 درصد از سهم این شرکت را داراست.

افرانت

گروه افرانت در سال ۱۳۷۶ تأسیس و در پنجم مردادماه ۱۳۹۰ با نماد «افرا» وارد بازار اول فرابورس شد. افرا اکنون ۶۲۵ میلیون سهم دارد. این سهام با قیمت ۸۲۰ تومان به بازار ورود کرد و ارزش بازار آن در ۱۳ مردادماه ۱۳۹۹، چهار هزار و ۲۹۳ میلیارد تومان بود. قیمت روز این سهام نیز در این بازه زمانی شش هزار و ۸۰۰ تومان بوده است. حجم مبنای افرا ۸۴۲ هزار و ۴۷۵ سهم است. در سایت مدیریت فناوری اطلاعات بورس درصدی برای سهام شناور این شرکت در نظر گرفته نشده است.

شرکت پیشتازان تجارت ویستا، شرکت توسعه سرمایه‌گذاری دریا ساحل ایرانیان و شرکت توسعه تجارت مجازی سارینا، هر کدام ۲۰ درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارند.

تجارت الکترونیک پارسیان

تجارت الکترونیک پارسیان (تاپ) در سال ۱۳۷۹ تأسیس شد. این شرکت در هشتم شهریورماه ۱۳۹۰ با نماد «رتاپ» وارد بازار اول (تابلوی فرعی) بورس شد و اکنون سه میلیارد و ۶۴۳ میلیون و ۴۰۸ هزار سهم دارد. رتاپ با قیمت ۹۷۰ تومان به بازار ورود کرد و ارزش بازار آن در ۱۳ مردادماه ۱۳۹۹، شش هزار و ۸۵۳ میلیارد تومان بود. قیمت روز این سهام نیز در این بازه زمانی هزار و ۹۰۰ تومان بوده است. حجم مبنای رتاپ دو میلیون و ۵۲۱ هزار و ۴۳۲ سهم است و ۱۷ درصد از سهام این شرکت نیز شناور است. گروه داده‌پردازی بانک پارسیان سهم ۵۶درصدی از سهام این شرکت را دارد. بانک تجارت نیز 13.41 درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد.

کارت اعتباری ایران‌کیش

کارت اعتباری ایران‌کیش در سال ۱۳۸۲ تأسیس شد و پس از هشت سال در ۲۳ اسفندماه ۱۳۹۰ با نماد «رکیش» وارد بازار دوم بورس شد. این شرکت اکنون دو میلیارد و ۶۰۰ میلیون سهم در بورس دارد. رتاپ با قیمت ۹۸۰ تومان به بازار ورود کرد و ارزش بازار آن در ۱۳ مردادماه ۱۳۹۹، هفت هزار و ۷۴ میلیارد تومان بود. قیمت روز این سهام نیز در این بازه زمانی دو هزار و ۷۰۰ تومان بوده است. حجم مبنای رکیش دو میلیون و ۵۰ هزار و ۸۶۱ سهم است و ۱۸ درصد از سهام این شرکت نیز شناور است.

سهام‌داران عمده این شرکت، سرمایه‌گذاری ایرانیان با 31.89 درصد، بانک تجارت با 16.66 درصد، شرکت سرمایه‌گذاری خوارزمی با 15.71 درصد و بانک سپه با 9.05 درصد سهم هستند.

ارتباطات سیار ایران (همراه اول)

ارتباطات سیار ایران دیگر شرکتی است که در گروه اصلی مخابرات فعالیت دارد. این شرکت در سال ۱۳۷۲ تأسیس شده و در ۲۹ مردادماه ۱۳۹۲ با نماد «همراه» وارد بازار دوم بورس شد. ارتباطات سیار اکنون ۱۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون سهم دارد. این شرکت با قیمت چهار هزار و ۲۰۰ تومان به بازار ورود کرد و ارزش بازار آن در ۱۳ مردادماه ۱۳۹۹، ۱۳۵ هزار و ۷۶۳ میلیارد تومان بود. قیمت روز این سهام نیز در این بازه زمانی هفت هزار تومان بوده است. حجم مبنای همراه یک میلیون و ۵۴۳ هزار و ۲۱۰ سهم است و ۱۰ درصد از سهام این شرکت نیز شناور است. سهام‌دار عمده ارتباطات سیار ایران، شرکت مخابرات ایران با 83.91 درصد از کل سهام است و پس از آن شرکت واسط مالی مرداد 5.91 در صد از سهام شرکت را در اختیار دارد.

توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی

توسعه فناوری اطلاعات خوارزمی در سال ۱۳۷۶ تأسیس شد. این شرکت در ۱۷ دی‌ماه ۱۳۹۲ با نماد «مفاخر» وارد بازار دوم فرابورس شد و اکنون ۱۷۰ میلیون سهم دارد. مفاخر با قیمت ۲۹۵ تومان به بازار ورود کرد و ارزش بازار آن در ۱۳ مردادماه ۱۳۹۹، ۷۰۹ میلیارد و ۲۹۱ میلیون تومان بود. قیمت روز این سهام نیز در این بازه زمانی چهار هزار تومان بوده است. حجم مبنای مفاخر یک میلیون و ۳۶۲ هزار و ۷۷۰ سهم است. در سایت مدیریت فناوری اطلاعات بورس درصدی برای سهام شناور این شرکت در نظر گرفته نشده است.

چهار سهام‌دار، بالای دو درصد سهام مفاخر را در اختیار دارند. در این میان سهم شرکت گروه مالی سپهر صادرات ۵۰ درصد و سهم شرکت گروه سرمایه‌گذاری آتیه دماوند 6.89 درصد است.

آتیه داده‌پرداز

آتیه داده‌پرداز در سال ۱۳۸۱ تأسیس و ۱۲ مردادماه ۱۳۹۵ با نماد «اپرداز» وارد بازار دوم فرابورس شد. اکنون این شرکت یک میلیارد سهم دارد. اپرداز با قیمت ۳۶۵ تومان به بازار ورود کرد و ارزش بازار آن در ۱۳ مردادماه ۱۳۹۹، چهار هزار و 257 میلیارد تومان بود. قیمت روز این سهام نیز در این بازه زمانی چهار هزار و ۲۰۰ تومان بوده است. حجم مبنای اپرداز یک میلیون و ۳۴۶ هزار و ۴۰۳ سهم است. در سایت مدیریت فناوری اطلاعات بورس درصدی برای سهام شناور این شرکت در نظر گرفته نشده است. بالاترین سهام این شرکت را اشخاص حقیقی با 14.47 درصد در اختیار دارند.

آسان‌پرداخت پرشین

آسان‌پرداخت پرشین در سال ۱۳۸۸ تأسیس شد و پس از هفت سال در ۲۶ مهرماه ۱۳۹۵ با نماد «آپ» وارد بازار دوم بورس شد. اکنون این شرکت دو میلیارد و ۶۵۰ میلیون سهم دارد. آپ با قیمت ۹۹۹ تومان به بازار ورود کرد و ارزش بازار آن در ۱۳ مردادماه ۱۳۹۹، ۹ هزار و ۳۷۵ میلیارد تومان بود. قیمت روز این سهام نیز در این بازه زمانی سه هزار و ۴۰۰ تومان بوده است. میانگین حجم ماهانه سهم آپ در مردادماه ۱۳۹۹، ۹ میلیون و ۹۵۱ هزار سهم بوده است و ۱۱ درصد از کل سهام این شرکت نیز شناور است. سهام‌دار عمده این شرکت، شخص حقیقی با ۲۴ درصد است. شرکت گسترش فناوری‌های نوین با ۱۸ درصد و صندوق رفاه و تأمین آتیه با 17.99 درصد از دیگر سهام‌داران این شرکت هستند.

همکاران‌سیستم

همکاران‌سیستم در سال ۱۳۶۶ تأسیس شد. این شرکت در ۲۳ آبان‌ماه ۱۳۹۵ با نماد «سیستم» وارد بازار اول (تابلوی فرعی) بورس شد و اکنون یک میلیارد و ۲۶۰ میلیون سهم دارد. سیستم با قیمت ۵۰۰ تومان به بازار ورود کرد و ارزش بازار آن در ۱۳ مردادماه ۱۳۹۹، چهار هزار و ۱۲۲ میلیارد تومان بود. قیمت روز این سهام نیز در این بازه زمانی سه هزار و ۲۰۰ تومان بوده است. حجم مبنای سیستم یک میلیون و ۴۴۹ هزار و ۲۷۵ سهم است و ۲۵ درصد از کل سهام این شرکت نیز شناور است.

از سهام‌داران عمده این شرکت، مدیریت سرمایه‌گذاری آینده‌نگر دانا با در اختیار داشتن 61.44 درصد از سهام است. یک شرکت به نام «FIN GIF SPC» نیز در فهرست سهام‌داران بالای یک درصد همکاران‌سیستم دیده می‌شود. این شرکت، 2.1 درصد از کل سهام همکاران‌سیستم را در اختیار دارد.

به‌پرداخت ملت

به‌پرداخت ملت در سال ۱۳۸۴ تأسیس و پس از ۱۲ سال در ۲۷ تیرماه ۱۳۹۶ با نماد «پرداخت» وارد بازار دوم بورس شد. اکنون این شرکت یک میلیارد و ۴۵۰ میلیون سهم دارد. پرداخت با قیمت هزار و ۷۵۰ تومان به بازار ورود کرد و ارزش بازار آن در ۱۳ مردادماه ۱۳۹۹، هفت هزار و ۵۹۹ میلیارد تومان بود. قیمت روز این سهام نیز در این بازه زمانی پنج هزار و ۲۰۰ تومان بوده است. حجم مبنای پرداخت یک میلیون و ۴۵ هزار و ۳۶۹ سهم است و هشت درصد از کل سهام این شرکت نیز شناور است.

از سهام‌داران عمده این شرکت، گروه فن‌آوران هوشمند بهسازان فردا با سهم 85.55درصدی است. شرکت مهندسی سیستم یاس ارغوانی نیز 3.84 درصد از سهام شرکت را در اختیار دارد.

مبین‌وان کیش

مبین‌وان کیش در سال ۱۳۸۹ تأسیس شد. این شرکت در ۱۸ مردادماه ۱۳۹۶ با نماد «اوان» وارد بازار دوم فرابورس شد و اکنون ۲۰۰ میلیون سهم دارد. در این زمان بود که عرضه اولیه به روش «ثبت سفارش» شروع شد. پیش از این، عرضه اولیه‌ها با استفاده از حراج انجام می‌شدند و در نتیجه هر شخصی که زودتر سفارش خرید ارسال می‌کرد، می‌توانست سهام عرضه‌شده را بخرد.

اوان با قیمت ۳۴۷ تومان به بازار ورود کرد و ارزش بازار آن در ۱۳ مردادماه ۱۳۹۹، هزار و ۵۵۰ میلیارد تومان بود. قیمت روز این سهام نیز در این بازه زمانی هفت هزار و ۷۰۰ تومان بوده است. حجم مبنای اوان ۶۵۲ هزار و ۷۵۹ سهم است. در سایت مدیریت فناوری اطلاعات بورس درصدی برای سهام شناور این شرکت در نظر گرفته نشده است. شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران بالاترین درصد سهام را در میان سهام‌داران عمده با 30.63 درصد در اختیار دارد. شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات راهبرد نیز 6.56 درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد.

داده‌گستر عصر نوین (های‌وب)

های‌وب در سال ۱۳۸۲ تأسیس شد. این شرکت در ۲۲ شهریورماه ۱۳۹۶ با نماد «های‌وب» وارد بازار دوم بورس شد و اکنون چهار میلیارد سهم دارد. های‌وب با قیمت 285 تومان به بازار ورود کرد و ارزش بازار آن در ۱۳ مردادماه ۱۳۹۹، ۱۷ هزار و ۲۴ میلیارد تومان بود. قیمت روز این سهام نیز در این بازه زمانی چهار هزار و ۱۰۰ تومان بوده است. حجم مبنای های‌وب یک میلیون و ۶۰۰ هزار سهم است و ۳۴ درصد از سهام این شرکت نیز شناور است. 58.72 درصد از سهام این شرکت متعلق به شخص حقیقی است. شرکت گسترش الکترونیک مبین ایران نیز 4.15 درصد از سهام شرکت را در اختیار دارد.

پرداخت الکترونیک سامان‌کیش

پرداخت الکترونیک سامان‌کیش در سال ۱۳۸۲ تأسیس شد. این شرکت در ۱۳ خردادماه ۱۳۹۷ با نماد «سپ» وارد بازار دوم بورس شد و اکنون سه میلیارد سهم دارد. سپ با قیمت ۶۵۰ تومان به بازار ورود کرد و ارزش بازار آن در ۱۳ مردادماه ۱۳۹۹، ۱۲ هزار و ۴۳۸ میلیارد تومان بود. قیمت روز این سهام نیز در این بازه زمانی چهار هزار و ۱۰۰ تومان بوده است. حجم مبنای سپ یک میلیون و ۲۶۷ هزار و ۴۲۷ سهم است و شش درصد از سهام این شرکت نیز شناور است.

بانک سامان با بیش از یک میلیارد سهم بیشترین سهام این شرکت را یعنی 39.64 درصد در اختیار دارد. بانک رفاه کارگران نیز 28.27 درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد. بیشتر از سه درصد از سهام سپ نیز متعلق به شرکت‌های بیمه سامان، گروه توسعه مالی و اقتصادی سامان و توسعه امید آتیه‌اندیش است.

تجارت الکترونیک پارسیان‌کیش

تجارت الکترونیک پارسیان‌کیش در سال ۱۳۸۷ تأسیس شد و پس از هشت سال در ۳۱ شهریورماه ۱۳۹۷ با نماد «تاپکیش» وارد بازار دوم فرابورس شد. اکنون این شرکت دارای ۴۰۰ میلیارد سهم است. تاپکیش با قیمت ۱۷۰ تومان به بازار ورود کرد و ارزش بازار آن در ۱۳ مردادماه ۱۳۹۹، دو هزار و ۳۲۸ میلیارد تومان بود. قیمت روز این سهام نیز در این بازه زمانی پنج هزار و ۸۰۰ تومان بوده است. حجم مبنای تاپکیش ۹۸۴ هزار و ۵۰۴ سهم است. در سایت مدیریت فناوری اطلاعات بورس درصدی برای سهام شناور این شرکت در نظر گرفته نشده است. از سهام‌داران عمده این شرکت، گروه داده‌پردازی بانک پارسیان با سهم 53.84 درصدی است. شرکت تجارت الکترونیک پارسیان نیز 15.32 درصد از سهام این شرکت را در اختیار دارد.

رایان هم‌افزا

رایان هم‌افزا در سال ۱۳۸۴ تأسیس شد. این شرکت در ۲۵ تیرماه ۱۳۹۹ با نماد «رافزا» وارد بازار دوم فرابورس شد و اکنون ۲۰۰ میلیون سهم دارد. رافزا با قیمت دو هزار و ۵۰۰ تومان به بازار ورود کرد و ارزش بازار آن در ۱۳ مردادماه ۱۳۹۹، ۵۲۴ میلیارد تومان بود. قیمت روز این سهام نیز در این بازه زمانی به دو هزار و ۷۰۰ تومان رسیده است. حجم مبنای رافزا یک میلیون و ۹۱۸ هزار و ۴۲۹ سهم است. در سایت مدیریت فناوری اطلاعات بورس درصدی برای سهام شناور این شرکت در نظر گرفته نشده است.

شرکت تأمین سرمایه نوین از سهام‌داران عمده این شرکت است که سهم 28.8درصدی دارد. بیش از ۱۵ درصد از سهام رایان هم‌افزا نیز متعلق به شرکت‌های تأمین سرمایه سپهر، آدورا مشاور و کارگزاری تدبیرگران فرداست.

منبع ماهنامه عصر تراکنش شماره ۳۷
نویسنده / مترجم مرضیه شمس
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.