راه پرداخت
راه پرداخت؛ رسانه فناوری‌های مالی ایران

غول فین‌تک سوئدی کلارنا خبر از هفت‌ برابر شدن ضرر و زیانش داد

غول فین‌تک سوئدی کلارنا، خدمت پرداخت با تاخیر برای خریدهای آنلاین را برای مشتریان فراهم می‌کند. این شرکت گزارش کرده که آمار ضرر و زیانش در نیمه ابتدایی امسال، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، هفت برابر شده است.

کلارنا ارزشی برابر با ۵.۵ میلیارد دلار دارد. بین ژانویه و ژوئن سال ۲۰۲۰، با وجود بالا رفتن آمار فروش، زیان خالص این شرکت به رقم ۵۲۲ میلیون کرون سوئد، برابر با ۶۰.۶ میلیون دلار رسید و رکورد زد. لازم به ذکر است آمار زیان خالص شرکت مذکور در دوره مشابه سال گذشته، ۷۳ میلیون کرون، معادل با ۸.۵ میلیون دلار گزارش شده بود.

کلارنا را بیشتر با طرح «الان بخر، بعدا پرداخت کن» می‌شناسند. کاربران با استفاده از پلتفرم کلارنا، از فروشگاه‌های آنلاین خرید می‌کنند و کلارنا مبلغ خرید را به فروشنده پرداخت می‌کند. سپس، مشتریان، مبلغ مربوطه را به صورت اقساطی و بدون بهره، به کلارنا برمی‌گردانند. درآمد شرکت فین‌تکی مربوطه، از طریق کارمزدی تامین می‌شود که فروشندگان شریک و مشتریان، در ازای استفاده از خدمت پرداخت با تاخیر، به این شرکت پرداخت می‌کنند.

در گزارش میان‌مدت کلارنا که به ماه‌های ژانویه تا ژوئن مربوط می‌شود، دیده می‌شود که به علت عدم بازپرداخت وام از سوی مشتریان، رقم خسارت اعتباری این شرکت تقریبا دو برابر شده و به ۱.۲ میلیارد کرون، معادل با ۱۳۹ میلیون دلار رسیده است. یکی از دلایل تزلزل مالی این شرکت را می‌توان به همین خسارت اعتباری مربوط دانست. کلارنا برای این‌که بتواند جلوی این خسارت اعتباری را بگیرد، در ماه ژوئن یک برنامه وفاداری به نام وایب را در ایالات متحده راه‌اندازی کرد. در این برنامه وفاداری، که در صنعت «الان بخر و بعدا پرداخت کن» بی‌مانند است، به مشتریان در ازای بازپرداخت به‌موقع، پاداش در نظر گرفته می‌شود.

اما طی فاصله زمانی ژانویه تا ژوئن، کل آمار فروش در پلتفرم کلارنا ۲۱۵ میلیارد کرون (۲۴.۹ میلیارد دلار) بوده و خسارت اعتباری مذکور، تنها ۰.۶ درصد از کل این رقم را شامل می‌شود.

این فروش در مقایسه با مدت زمان مشابه سال ۲۰۱۹، ۴۴ درصد افزایش پیدا کرده است. در نتیجه، درآمد عملیاتی خالص کلارنا به ۴.۶ میلیارد کرون (۵۳۰ میلیون دلار) رسیده که نشان از رشدی ۳۷ درصدی در مقایسه با سال گذشته دارد.

کلارنا سرمایه‌گذاری سنگینی روی توسعه بین‌المللی‌اش انجام داده و قسمت اعظم ضرر و زیان، به همین موضوع برمی‌گردد، اما به نظر می‌رسد این سرمایه‌گذاری، موفق بوده و نتیجه مطلوبی در پی خواهد داشت. طی یک سال گذشته، آمار دانلود روزانه اپلیکیشن این شرکت چهار برابر شده و در شش ماه اول سال ۲۰۲۰، به ۲۰ هزار بار رسیده است. لازم به ذکر است این آمار در هفته‌های اخیر رشدی جهشی را تجربه کرده و به عددی برابر با ۴۵ هزار بار رسیده است. طبق اعلام خود شرکت، بین ماه‌های می و اوت، تنها در منطقه ایالات متحده، یک میلیون کاربر جدید به این اپلیکیشن اضافه شده است. در حال حاضر، حجم پایگاه کاربران پلتفرم کلارنا در ایالات متحده، به عدد ۹ میلیون نزدیک شده است.

محبوبیت کلارنا در سراسر استرالیا و اروپای غربی نیز رو به افزایش است. دلیل این محبوبیت، به شفافیت و انعطاف‌پذیری مالی بالایی برمی‌گردد که کلارنا برای کاربرانش فراهم می‌کند.

کلارنا در نیمه اول سال ۲۰۲۰ با بیش از ۳۵ هزار خرده‌فروش در سراسر جهان مشارکت داشته که سفورا، ونس، د نورث فیس و مادکلاث نمونه‌هایی از آن‌ها هستند. در حال حاضر، کلارنا با بیش از ۲۰۰ هزار برند همکاری دارد.

کلارنا در سال ۲۰۰۵ راه‌اندازی شده و از آن زمان تاکنون، ۸۵ میلیون نفر از خدماتش استفاده کرده‌اند. غول فین‌تکی مذکور، در حال حاضر، روزانه یک میلیون تراکنش را مورد پردازش قرار می‌دهد. بانک چالشگر روولوت نیز مانند کلارنا، ارزشی برابر با ۵.۵ میلیارد دلار دارد؛ با این حال، کرونا ادعا می‌کند که به ارزشمندترین شرکت فین‌تک در اروپا تبدیل شده است.

کلارنا اسنوپ داگ و جک ما از آنت گروپ را جزو سرمایه‌گذارانش می‌داند و در ماه فوریه، یک کمپین را با همکاری لیدی گاگا راه‌اندازی کرده است.

منبع Businessinsider
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.