راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شماره سی‌وهفتم ماهنامه عصر تراکنش منتشر شد / از بورسی شدن دیجی‌کالا تا سواد مالی در ایران

سی‌وهفتمین شماره عصر تراکنش (نشریه چاپی راه‌پرداخت) به مدیر مسئولی مینا والی و سردبیری رضا قربانی منتشر شد. در این شماره که عکس جلد آن به برادران محمدی (بینان‌گذاران دیجی‌کالا) اختصاص یافته است مطالب متنوعی درباره اکوسیستم بانکی و فناوری‌های مالی ایران منتشر شده است. در ادامه مروری کوتاه به مطالب این شماره داریم.


رخدادی ماندگار


ورود یک کسب‌وکار به بازار سرمایه یا به عبارت دیگر عرضه سهامشان در بورس، همیشه برای آن‌ها پدیده خوشایندی است، به‌ویژه برای آن دسته از کسب‌وکارهای استارت‌آپی که توانسته‌اند مراحل پرچالش رشد و جذب سرمایه‌ها از منابع مختلف را پشت سر گذاشته و با ورود به بورس، درواقع، دوران بلوغ را تجربه کرده و برای اهداف بلندمدت و رشد و توسعه بیشتر، سرمایه‌گذاری کنند. اما ورود استارت‌آپ‌ها یا کسب‌وکارهای جدید و پرمخاطب به بورس بدون ریسک هم نیست و احتمالاً در کنار مزایا، مسائلی هم برایشان در پی خواهد داشت.

در عصر تراکنش 37  پرونده‌ای  را به ورود کسب‌وکارهای بزرگ آنلاین ایرانی به بورس، به‌خصوص یکی از موفق‌ترین و مشهورترین آن‌ها یعنی دیجی‌کالا اختصاص داده‌ایم و سعی کرده‌ایم ابعاد مختلف بورسی شدن کسب‌وکارهای جدید را بررسی کنیم. از شرکت‌های فناوری‌ای که پیش‌ازاین به بورس وارد شده‌اند، گفته‌ایم و از آن‌ها که می‌خواهند به بورس وارد شوند. در گزارشی مسیر دیجی‌کالاشدن را بررسی کرده‌ایم و با برادران محمدی، بنیان‌گذاران دیجی‌کالا درباره بورسی شدن این شرکت گفت‌وگو  مفصلی با تیتر «رخدادی ماندگار» انجام داده‌ایم.


چرا سواد مالی؟


خلاصه‌ترین بیان برای توضیح سواد مالی «نحوه درست مدیریت منابع مالی برای رسیدن به رفاه و امنیت مالی» است. خلاف ادعای آنان که می‌خواهند از نمد بی‌سوادی ما مردم، کلاهی برای خود ببافند، دانش مالی یک راه یا فرمول ساده، ثابت و یکسان نیست که هر کس آن فرمول را اول زندگی خود بنویسد و انتظار معجزه داشته باشد. سواد مالی همان‌طور که از اسمش پیداست، یک دانش است.

مجموعه‌ای از دانستنی‌ها که پس از کسب آن‌ها شما سر مسائل و مشکلات مالی زندگی خودم می‌نشینید و متناسب با روش و سبک زندگی خود، آن‌ها را با کمک دانشی که آموخته‌اید، حل می‌کنید. همان‌قدر که شخصی که سواد کامپیوتری ندارد، در دنیای دیجیتال امروز درمانده است؛ شخصی که سواد مالی ندارد هم در زندگی مالی خود موفق نخواهد بود

ما در صفحاتی در عصر تراکنش سی‌وهفت سعی کرده‌ایم که بحث سواد مالی را فتح باب کنیم. در پرونده‌ای که ما تدارک دیده‌ایم، جز تعریفی از چیستی سواد مالی و اشاره به اتفاقات جسته‌وگریخته‌ای که درباره آموزش سواد مالی افتاده است، میزگردی با حضور کارشناسان بانک، فین‌تک، سواد مالی و کسب‌وکار ترتیب داده‌ایم و به آسیب‌شناسی این بحث در کشور پرداخته‌ایم.


گزارش کسب‌وکارها


در بخش گزارش از کسب‌وکارهای این شماره به سراغ دو شرکت رفته‌ایم، یکی سوشیانت و دیگری فناوران اطلاعات خبره. سوشیانت که زمانی به‌عنوان استارت‌آپ به حوزه فناوری ورود پیدا کرد امروزه در قامت یک حامی برای استارت‌آپ‌ها ظاهر می‌شود. در این شماره به سراغ آن‌ها رفتیم و با بنیان‌گذاران این شرکت؛ محمد قاسمی و احمد زندی گفت‌وگو کردیم. این دو اگرچه در دهه‌های چهار و سه زندگی‌شان هستند، اما هر کدام بیش از دو دهه با فضای فناوری و کاربست آن در بازار سرمایه درگیر بوده‌اند و ازاین‌رو صحبت‌هایشان از روند کاربست فناوری در بازار سرمایه بسیار شنیدنی است.

هم‌چنین یکی از شرکت‌هایی که در ایران به‌طور جدی در توسعه زیرساخت‌ها و فناوری‌های بیمه‌ای کار می‌کند، «فناوران اطلاعات خبره» است. در واقع عمده فعالیت فناوران اطلاعات خبره در زمینه طراحی و تولید سیستم‌های نرم‌افزاری جامع، یکپارچه و متمرکز در سطح کشور است. با «مجید خاکور »، مدیرعامل و هم‌بنیان‌گذار فناوران اطلاعات و همچنین «مهدی ایمانی‌مهر »، قائم‌مقام مدیرعامل و معاون توسعه ارتباط با مشتریان شرکت فناوران اطلاعات خبره درباره عواملی که تحقق تحول دیجیتال و حضور بازیگران جدید نظیر اینشورتک در ایران را کند کرده است، گفت‌وگو کردیم و آن‌ها از موانع امروزی و هم‌چنین آینده اینشورتک نکات قابل‌تأملی بیان کردند.

قابل‌ذکر است که محمدجعفر نعناکار، علی چهار لنگی، علی حاجی‌زاده مقدم، امیر حق رنجبر و سعید گل محمدی از جمله کارشناسان و فعالان حوزه فین‌تک هستند که در این شماره ما را به یادداشتی مهمان کرده‌اند.

مروری بر کتاب «اقتصاد کوچه» که تاریخ پول در دو سده گذشته است، گزارش تحلیلی‌ای از گزارش‌های نیلسون ریپورت و شاپرک درباره پرداخت در ایران و هم‌چنین صفحاتی درباره سرنوشت بانک‌مجازی‌‌ای که تقریباً ده سال پیش قرار بود شکل بگیرد از دیگر مطالب این شماره هستند.

در بخش جهان و راهنمای عصر تراکنش بر طبق رویه قبل مطالبی از آخرین شماره‌های مجله‌های فین‌تک، آمریکن‌بنکر، نیویورک تایمز، بارونز، اکونومیست و… ترجمه کرده‌ایم، به سراغ کشور عراق رفته‌ایم و از فضای فین‌تکی در این کشور نوشته‌ایم و هم‌چنین نگاهی داشته‌ایم به کتاب بسیار مهم «جنگ‌های ارزی».

عصر تراکنش را بخوانید و به دوستانی که می‌خواهید از فناوری‌های مالی روز دنیا مطلع باشند معرفی کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.