راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

افزایش ۷ برابری ظرفیت هسته معاملات / قیمت دارا دوم امروز تعیین می‌شود

در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما شب گذشته امیر هامونی، مدیرعامل فرابورس و محمودرضا خواجه نصیر، عضو هیات مدیره بورس حضور یافتند و درباره شرایط بازار بورس صحبت کردند.

لطمه‌ای که دو نوبتی کردن معاملات به بازار بورس وارد کرد بحثی بود که در ابتدا مطرح شد و امیر هامونی توضیح داد: «موضوع دو شیفته کردن معاملات در بازار سرمایه که به دلیل فشار بر روی سامانه معاملاتی اتخاذ شده بود، باهمت و تلاش شبانه‌روزی مهندسان ایرانی و شرکت مدیریت فناوری اطلاعات بورس و رفع گره‌های موجود در این سیستم، برطرف شده به‌طوری‌که از از دیروز در بازار شاهد این هستیم که ظرفیت هسته معاملات از سه هزار تراکنش در ثانیه به 20 هزار تراکنش در ثانیه رسیده است.»

در ادامه به بحث ناهماهنگی دو دستگاه در صندوق دارا دوم و لطمه به اعتماد مردم پرداخته شد. هامونی در این باره گفت:‌ «بحثی که درخصوص دارا دوم بین دو دستگاه اتفاق افتاد، اثر کارشناسی در بازار ندارد. اما مردم ممکن است ناهماهنگی بین این دو دستگاه را به سایر بخش‌ها تعمیم دهند. این موضوع می‌تواند دلیل رفتاری مالی داشته باشد، اما در ارزشگذاری سهام تاثیری ندارد.»

هامونی همچنین از تعیین قیمت پایه تخفیف سهام شرکت‌های نفتی و پالایشی جهت پذیره‌نویسی خبر داد و گفت: «طبق آخرین تصمیمات اتخاذ شده در سازمان بورس و اوراق بهادار، قیمت پایانی این شرکت‌ها در روز سه‌شنبه مبنای قیمت‌گذاری سهام این شرکت‌ها در فرایند پذیره‌نویسی خواهد بود به این صورت که نرخ ثبت‌شده سهام این شرکت‌ها در روز سه‌شنبه با ۲۰ درصد تخفیف به متقاضیان در جریان پذیره‌نویسی عرضه خواهد شد.»


آزادسازی سهام عدالت اثری در بازار نداشته است


خواجه نصیر در خصوص عرضه سهام عدالت در بورس نیز گفت: «سهامداران سهام عدالت در مرحله اول شش هزار میلیارد تومان و در مرحله دوم چهار هزار میلیارد تومان تاکنون برای فروش سفارش ثبت کرده‌اند. این نشان می‌دهد دارندگان این سهام به‌هیچ‌وجه برای فروش سهام خود به بازار هجوم نیاورده‌اند، چراکه بازار روزی ۳۰ هزار میلیارد تومان معامله داشته است. بنابراین نفس موضوع و اصل آزادسازی سهام عدالت در بورس از دیدگاه بنیادی اثری در بازار نداشته بلکه شکل موضوع و تأثیر روانی آن است که باعث بروز عکس‌العمل در بازار سرمایه شده است.»


حمایت حقوقی‌ها تا بازگشت بازار


عضو هیات مدیره بورس درباره حمایت حقوقی‌ها برای بازگشت شاخص کل بورس گفت: «دوشنبه حقوقی‌ها 10 هزار میلیارد سهم خریدند و سه‌شنبه هم همین مقدار از سوی حقوقی‌ها خریداری می‌شود. قرار نیست این روند قطع شود و نه تنها تا مثبت شدن شاخص بورس بلکه تا جایی ادامه پیدا می‌کند که اعتماد و دلگرمی مردم هم برگردد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.