راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

زندگی شهری ساده‌تر می‌شود: برداشت خودکار قبوض شهری از حساب بانکی

به زودی طرحی پیاده می‌شود که قبوض شهری بدون نیاز به هیچ کاری به صورت مستقیم از حساب‌های بانکی که مردم معرفی می‌کنند و به طور خودکار برداشته می‌شود.

مدیر كل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانك مركزی با اعلام اینكه تعداد تراكنش‌های بانكی با واریز عیدانه 85 و 10 هزار تومانی به مردم در تاریخ ششم اسفندماه جاری ركورد زد، گفت: یكی از طرح‌های در دستور كار این بانك برداشت مستقیم قبوض از حساب مشتركان به صورت خودكار است.

به گزارش مهر، ناصر حكیمی در نشست خبری در بانك مركزی در مورد برنامه‌های پایان سال بانك مركزی گفت: متوسط تراكنش‌ها در تاریخ 13 اسفند ماه جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته 70 تا 75 درصد رشد داشته است.

 

63 میلیون تراکنش در یک روز

مدیر كل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانك مركزی با اشاره به ركوردزنی تراكنش‌های بانكی در تاریخ ششم اسفند جاری با توجه به واریز كمك‌های جبرانی دولت به خانوارها، گفت: بیش از 34 میلیون و 200 هزار تراكنش در شبكه شتاب و 28 میلیون و 900 هزار تراكنش در شبكه شاپرك در این روز به ثبت رسید كه در مجموع 63 میلیون تراكنش را رقم می‌زند كه ركورد قابل توجهی بوده است.

 

مردم از پرداخت الکترونیک استقبال کرده‌اند

وی گفت: روز گذشته تعداد تراكنش شبكه شتاب حدود 25 میلیون و شبكه شاپرك 22 میلیون بوده است. تراكنش‌های شاپرك در پایانه‌های فروش نشان دهنده عمق تحول در پرداخت‌های الكترونیكی است.

وی گفت: 53 درصد كل تراكنش‌های بانكی مربوط به تراكنش پایانه‌های فروش، 40 درصد مربوط به خودپرازها، 5 درصد اینترنت و 5 درصد موبایل و تلفن ثابت است.

 

بیشترین تراکنش‌ها برای برداشت وجه

حكیمی گفت: از 40 درصد تراكنش‌های دستگاههای خودپرداز، نیمی شامل برداشت وجه و مابقی مربوط به مانده‌گیری، انتقال وجه و … است اما به لحاظ ارزش، روند كالا متفاوت است به طوری كه كمتر از 2 تا 3 درصد مبلغ تراكنش‌ها مربوط به وجه و بقیه مربوط به دو خدمت خرید از پایانه فروش و انتقال وجه است. 40 درصد تراكنش‌ها مربوط به انتقالی‌ها و 60 درصد خرید از پایانه‌های فروش است.

 

روزهای پرفشار اسفند

مدیر كل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانك مركزی گفت: با توجه به اینكه از 15 اسفندماه به بعد با توجه به پرداخت حقوق و عیدی و در عین حال كمك‌های جبرانی مانند یارانه‌ها را خواهیم داشت، موج افزایش تراكنش‌های بانكی را شاهد خواهیم بود، این در حالی است كه بانك‌ها از بهمن ماه تیم‌های شبانه‌روزی را برای ایام پایانی سال ترتیب داده‌اند و از آمادگی كامل برخوردارند.

وی افزود: حجم تراكنش‌های موفق روز گذشته در مركز شتاب بالغ بر 99.25 درصد و در شبكه شاپرك 99.36 درصد بوده است. در عین حال، از ابتدای اسفند تاكنون 98.3 درصد تراكنش‌ها در شبكه شتاب و 98.5 درصد در شبكه شاپرك موفق بوده است.

 

برداشت خودکار مبلغ قبوض شهری از حساب مردم

حكیمی، تعداد تراكنشهای روزانه را 47 تا 63 میلیون تراكنش عنوان كرد و یكی از طرح‌های در دستور كار بانك مركزی را برداشت مستقیم قبوض از حساب مشتركین به صورت خودكار با توجه به حسابی كه مشتری تعیین می‌كند، اعلام كرد كه بر این اساس، پرداخت قبوض مشتركین به صورت خودكار و مستقیم انجام خواهد شد.

منبع: مهر

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.