راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

نوآوری فناورانه؛ از بومی‌سازی دانش تا جهانی شدن

شرکت توسعه ارتباطات هوشمند با حمایت مؤسسه تبیان، در اواخر سال ۱۳۹۷ پا به عرصه کسب‌وکار گذاشت تا یکی از بازیگران اصلی در رشد و توسعه نوآوری در صنعت ارتباطات و فناوری اطلاعات باشد. مهرداد مهدویان، مدیر برنامه‌ریزی و توسعه کسب‌وکار این مجموعه با اشاره به ماهیت دانش بنیان هوشمند تبیان، تأکید می‌کند: «مجموعه در راستای مقوله جهانی شدن و تجاری‌سازی محصولات خود، به بازار فناوری کشورهای همسایه ورود پیدا کرده است.»

مهدویان درباره اینکه توسعه فعالیت مجموعه توسعه ارتباطات هوشمند تبیان در حوزه زیرساخت مبتنی بر چه چارچوب و اصولی پیش می‌رود، گفت: «شرکت توسعه ارتباطات هوشمند تبیان به عنوان عضوی از گروه تبیان، از ابتدای فعالیت خود، توسعه خدمات مرکز داده، ارائه خدمات پرداخت الکترونیک و فراهم‌ کردن زیرساخت خدمات اپراتوری تلفن‌همراه را در دستورکار خود قرار داد و با توجه به ظرفیت‌های مجموعه، تیم مدیریتی جوان و پرسنل ۷۰ نفره خود، به‌سرعت تبدیل به یکی از شرکت‌های پیشگام ایرانی در این حوزه‌ شد.

شرکت هوشمند تبیان یک سازمان دانش بنیان به معنای واقعی کلمه بوده که بر اساس چارچوب مدیریت سرمایه‌های انسانی استوار است. برای مدیریت پروژه‌ها و توسعه کسب‌وکار در سطح عام، برای هر گروه از سازمان، چارچوب دقیقی طراحی کرده است که بر اساس ماهیت امور جاری و توسعه حوزه فعالیت هر یک از دپارتمان‌ها، استراتژی واحدی را در راستای رسالت وجودی سازمان تعریف شده است.»


دانش فنی بومی؛ کلید توسعه کار


مهرداد مهدویان درباره طرح توسعه فعالیت‌های این مجموعه معتقد است: «طرح توسعه کسب‌وکار و پروژه‌های شرکت در راستای پیشبرد اهداف شرکت هوشمند تبیان با استراتژی نهادینه‌ شدن تکنولوژی و استفاده از حداکثر توان داخلی شرکت در اجرای پروژه‌های توسعه‌ای، به منظور بهره‌برداری از دانش فنی بومی جهت رفع نیاز کاربر داخلی از همان ابتدای آغاز فعالیت شرکت و استقرار تیم برنامه‌ریزی و توسعه کسب‌وکار کلید خورده است.

توسعه کسب‌وکار به عنوان موتور محرکه توسعه اقتصادی، نقش اساسی در فرآیند توسعه شرکت داشته است. از آنجا که نمی‌توان نقش کلیدی و حیاتی دپارتمان توسعه کسب‌وکار را در رشد اقتصادی شرکت هوشمند تبیان نادیده گرفت، برای پیشرو بودن در این امر، مدیر عامل شرکت هوشمند تبیان اقدام به سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی‌های بلندمدت کرده و مشوق‌ها و شرایطی را به وجود آورده‌اند تا بتوان از پتانسیل سازنده این دپارتمان برای رسیدن به رشدی پایدار استفاده کرد.»

او در ادامه گفت: «پدیده جهانی ‌شدن از بحث‌ برانگیزترین مسائل روز جهان به‌شمار می‌رود. پدیده‌ای که در تصمیم‌گیری‌ها و فعالیت‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی انسان‌ها نقش تعیین‌کننده‌ای داشته و مرزهای جغرافیایی را به حداقل کاهش می‌دهد و علاوه بر کالا و خدمات، افکار را نیز آسان‌تر و بی‌حد و مرزتر از گذشته مبادله می‌کند.»


توسعه و اصلاحات در مسیر جهانی شدن


ارائه خدمات در سطح ملی با کیفیت مناسب و بومی‌سازی شده، یکی از افتخارات مجموعه هوشمند تبیان است. با این حال، این شرکت نیز از مقوله جهانی شدن مستثنی نبوده و در راستای استراتژی‌های سازمان، قدم در مسیر جهانی شدن برداشته است. مدیران مجموعه نیز به دنبال توسعه و اصلاحات با رویکردهای برآمده از عصر جدید ارتباطات و فناوری‌های روز دنیا اقدام به پیاده‌سازی محصول و تجاری‌سازی آن در کشورهای همسایه کرده است.

تحولات علمی و فناوری‌های جدید، زمینه را برای ظهور دیدگاه‌های نو در کسب‌وکار هموار کرده و ارائه خدمات را فراتر از مرزهای ملی، در چارچوبی جهانی مطرح کرده است. لذا توسعه خدمات در سطح بین‌المللی، از آخرین اقدامات این دپارتمان جهت توسعه کسب و کارهای شرکت است.

مدیر برنامه‌ریزی و توسعه کسب‌وکار مجموعه هوشمند تبیان درباره اینکه این مجموعه تا چه حد سیاست بومی‌سازی دانش را در توسعه فعالیت‌هایش پیگیری می‌کند، گفت: «به‌طور کلی نوآوری در شرکت هوشمند تبیان را می‌توان توسعه و به‌کارگیری راه‌های جدید و بهبود یافته برای پاسخگویی به نیازها و خواسته‌های اجتماعی و اقتصادی دانست و سیاست نوآوری را مجموعه‌ای از تصمیمات و اقدامات برای افزایش کارایی و اثربخشی و میزان فعالیت‌های نوآورانه، اعم از خلق، تطابق و بومی سازی و به‌کارگیری محصولات، خدمات و فرایندهای جدید یا بهبود یافته بیان کرد.

سیاست نوآوری یکی از موضوعات کلیدی مورد توجه در سازمان و در رأس آن مدیریت ارشد بوده است که فرآیند بومی‌سازی دانش، برنامه‌های تجاری را تحریک و تشویق می‌کنند. بخش عمده‌ای از سیاست فناوری، معطوف به تشویق تجاری‌سازی و به‌کارگیری نوآوری‌های فناورانه در چارچوب دانش بومی است؛ از این رو همپوشانی زیادی میان سیاست نوآوری و بومی‌سازی دانش در سازمان وجود دارد.»

منبع روابط‌ عمومی ارتباطات هوشمند تبیان
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.