راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

بررسی اما و اگرهای سرمایه‌گذاری در حوزه ارزهای دیجیتالی / پیچ و خم اعتماد در بازار رمزارزها

ارز دیجیتال یکی از حوزه‌های جذاب برای سرمایه‌گذاری در سراسر جهان است، این بازار در ایران نیز طرفداران خاص خود را دارد، به گونه‌ای که برخی افراد به خریدوفروش ارزهای دیجیتال می‌پردازند و برخی دیگر به استخراج. البته بسیاری از افراد بازار رمزارزها را ناشناخته دانسته و از ورود به آن هراس دارند. این در حالی است که اخیراً به دلیل آشفتگی بازارهای اقتصادی به ویژه بازار بورس زمزمه‌هایی از تشویق برای ورود به بازار جذاب رمزارزها به گوش می‌رسد.

در مرداد ماه سال گذشته بود که فعالیت ماینرها در ایران قانونی اعلام شد، با این وجود هنوز هم پس از گذشت یک سال، دستورالعملی برای خریدوفروش ارزهای دیجیتال در کشور ابلاغ نشده است. آن‌طور که رئیس کانون صرافان، کامران سلطانی‌زاده، گفته است تا کنون هیچ مجوزی برای خریدوفروش ارز دیجیتال صادر نشده است. البته این مسئله از علاقه طرفداران رمزارزها کم نکرده و این بازار همچنان برای مخاطبان خود جذاب است به خصوص که در روزهای اخیر با توجه به افت قابل توجه بورس بار دیگر این بحث بر سر زبان‌ها افتاده که کدام بازار برای سرمایه‌گذاری مناسب‌تر است؟

حوزه رمزارزها یکی از بازارهایی است که به عقیده برخی افراد می‌تواند محلی جذاب برای جذب نقدینگی‌ها باشد. حال این پرسش مطرح می‌شود که آیا بازار ارزهای دیجیتالی پتانسیل جذب نظر سرمایه‌داران را دارد یا خیر؟

رضا قربانی، رئیس کمیسیون فین‌تک سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران با اشاره به جذابیت سرمایه‌گذاری در حوزه رمزارزها گفت: «حوزه رمزارزها قطعاً جذابیت زیادی برای سرمایه‌گذاری دارد، اما سرمایه‌گذاران با دو فاکتور امنیت و چشم‌انداز از آینده در این بازار مواجه هستند. من معتقدم آینده این بازار تا حدودی روشن بوده و امنیت نیز به اندازه کافی وجود دارد البته باید اشاره کرد که این حوزه با اما و اگرهای بسیاری همراه است.»

قربانی افزود: «اگر بخواهیم جریان سرمایه‌گذاری را در یک تقسیم‌بندی ساده بررسی کنیم می‌توانیم به این نتیجه برسیم که هفت کلاس دارایی برای سرمایه‌گذاری داریم. ملک، زمین، دلار، ارز، طلا، بورس و رمزارزها در فضای دیجیتال این هفت کلاس دارایی هستند. ارز دیجیتالی اخیراً به این بازارها اضافه شده و عمر کمتری را نسبت به کلاس دارایی همچون ملک و زمین دارد.

بازار ملک و زمین تاریخچه طولانی داشته و افراد شناخت کاملی از آنها دارند، اما ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که هفتمین کلاس دارایی همانند 6 بازار دیگر باشد و افراد به راحتی به آن اعتماد کنند. بنابراین قضاوت درخصوص آینده این حوزه به شدت سخت خواهد بود، ما با حوزه‌ای روبه‌رو هستیم که 11 سال است به این شکل در دنیا خلق شده و نزدیک به 5،6 سال می‌شود که در کانون توجه قرار گرفته است.»


بازار جوان رمزارزها


او به جوان بودن بازار رمزارز اشاره کرد و گفت: «بازار رمزارزها بازار جوانی است، بنابراین ریسک‌های زیادی متوجه آن بوده و پرریسک بودن آن کاملاً طبیعی است. معامله در بازار ملک و یا بورس فرازونشیب زیادی دارند اما ریسک آنها معقول است اما وضعیت در بازار رمزارزها اینگونه نیست. بنابراین افرادی می‌توانند به عنوان سرمایه‌گذار به بازار رمزارزها وارد شوند که متوجه تمام ریسک‌ها باشند. به عبارتی دیگر کلیت فضای بازار ممکن است پایدار باشد اما انتخاب سرمایه‌گذاری‌ها کار پیچیده‌ای خواهد بود و سرمایه‌گذاران باید با آگاهی اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.»

کارشناس فناوری‌های مالی و اقتصادی اظهار کرد: «افرادی که سواد مالی ندارند به خوبی موقعیت خوب و یا بد در بازاری همچون مسکن را تشخیص می‌دهند، اما شرایط در بازار ارزهای دیجیتالی به این شکل نیست. به بیانی دیگر در این بخش حتی متخصصان هم نمی‌توانند توکن‌های فیک و یا کسب‌وکارها متقلب را به راحتی تشخیص دهند. البته این به معنای مشکل‌دار بود کل محموعه نیست، اما همانطور که گفتم حوزه رمزارزها یک بازار جوان بوده و ما تجربه کافی در این زمینه نداریم بنابراین اینگونه ریسک‌ها کاملاً طبیعی خواهد بود.

اما اینکه بگوییم کدام از ارزهای دیجیتالی آینده‌دار خواهد بود، بسیار دشوار است. اکنون برخی از آنها همانند بیت‌کوین مورد توجه بیشتری قرار گرفته و جایگاه مناسبی را برای خود ساخته است اما حتی نمی-توان به افراد غیرمتخصص و نابلد پیشنهاد داد که بر روی این ارز سرمایه‌گذاری کنند.»

قربانی ادامه داد: «افرادی می‌توانند برای سرمایه‌گذاری در این حوزه اقدام کنند که ریسک بالای حوزه را پذیرفته باشند. از سوی دیگر باید توجه داشته باشند که برخلاف 6 کلاس دارایی دیگر تمام مسئولیت‌ها برعهده فردی است که به این فضا وارد شده‌ است. متاسفانه این فضا چارچوب روشن و استانداردهای دقیقی ندارد، بنابراین افرادی می‌توانند به بازار وارد شوند که حداقل‌ها را بدانند، چراکه سرمایه‌گذاران نابلد تنها به خود و دیگران آسیب خواهند زد.»


افراد وقت زیادی را برای شناخت زوایای مختلف بازار بگذارند


او به ضرورت شناخت بازار تاکید کرد و در این‌باره گفت: «افرادی که تصمیم به ورود در حوزه رمزارزها می‌گیرند باید وقت زیادی را برای شناخت زوایای مختلف بازار بگذارند. همانطور که اشاره کردم فرق بازار ارزهای دیجیتالی با حوزه‌های دیگر این است که تمام مسئولیت بر عهده شخصی است که به بازار وارد می‌شود و این مسئولیت کار را دشوار خواهد کرد.

در این بازار بازدهی و ریسک هردو بالا است، یعنی اگر افراد از فعالیت خود در این بازار سودی به دست بیاورند قطعاً آن مقدار سود قابل توجه خواهد بود و این در حالی است که ریسک از دست دادن تمام دارایی نیز وجود دارد.»

قربانی در پاسخ به این پرسش که آیا تحریم و یا کرونا می‌تواند پیامدهایی را برای بازار رمزارزها به همراه داشته باشد یا خیر، گفت: «نفس وجود ارزهای دیجیتالی وابسته به تحریم و یا مسئله‌ای همچون کرونا نیست. خوشبختانه فرم و شکل ارزهای دیجیتال به گونه‌ای است که با استفاده از آن به راحتی می‌توان چارچوب‌های قانونی تحت عنوان تحریم که علیه ما استفاده می‌شود را دور زد.

به عبارتی دیگر برای بازرگانی که در ایران نمی‌تواند از خدمات بانکی استفاده کند این امکان وجود دارد تا از رمزارزها استفاده و با این روش تحریم‌ها را دور بزند، اما اگر کشوری نخواهد با ما همکاری داشته باشد رمزارزها دیگر به کار ما نخواهد آمد. رمزارزها برای زمانی مناسب است که کشوری حاضر به همکاری با ما باشد اما به دلیل محدودیت‌ها، امکان نقل و انتقال مالی وجود نداشته باشد.»

او با اشاره به کرونا ادامه داد: «کرونا برای اقتصاد ایران همانند ضربه‌ای بود که نشان داد تا کنون فرصت‌ها به آسانی از دست داده شده است. ابزارهایی همانند ارزهای دیجیتالی محدودیت‌هایی را که ما به آنها عادت کرده‌ایم را ندارد. قدرت‌های بزرگ گاهی نمی‌توانند از این ابزارها استفاده کنند و در چنین شرایطی ایگونه ابزارها برای کشور ما می‌تواند گزینه مناسبی باشد، من معتقدم باید خیلی زودتر به این مسئله توجه می‌شد.»

قربانی اظهار کرد: «متاسفانه برخی اوقات نسبت به مسائل نوین کج‌سلیقگی می‌شود، برخی از افراد در زمینه بازاری جدید همچون رمزارزها از همان اول با رویکردی سلبی مواجه برخورد می‌کنند، نگاه برخی افراد به مسئله‌ ارزهای دیجیتال این‌گونه است که اول این حوزه باید محدود شوند تا ببنند چه هست و چه کارایی دارد، بعد به فکر توسعه آن باشند. فعالان در حوزه رمزارزها باید دائماً خود را آموزش دهند تا شرایطی را فراهم کنند که تمام اقتصاد از منفعت آن بهره‌مند شوند.»

منبع ابتکار
نویسنده / مترجم کیمیا نجفی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.