راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

افزایش کارت‌های بانکی معیار درستی برای سنجش گسترش بانکداری الکترونیک؟

ایران نوشت: “هم اکنون هر ایرانی به طور متوسط دارای دو کارت برداشت و یک کارت هدیه است که این رقم میزان گسترش بانکداری الکترونیک را نشان می‌دهد.”

اما آیا واقعا افزایش تعداد کارت‌های بانکی میزان گسترش واقعی بانکداری الکترونیک را نشان می‌دهد؟ شاید بهتر باشد به جای اینکه افزایش تعداد کارت‌های بانکی را دلیل محکمی برای گسترش بانکداری الکترونیک بدانیم، آمار درست و محکمی از کارآمدی هر کارت ارائه کنیم و اینکه ببینیم آیا این تعداد کارت بانکی در میان مردم واقعا در چرخه روزانه زندگی آنها در حال استفاده است یا اینکه فقط در گوشه جیبشان خاک می‌خورد و گاهگاهی از آن برای برداشت پول از دستگاه خودپرداز استفاده می‌کنند؟

اگر کمی عمیق تر نگاه کنیم می‌بینیم که داشتن 3 کارت بانکی برای هر نفر حتی نشانه گسترش بانکداری الکترونیک نیست بلکه نشان نا موفق بودن بانک‌ها در ارائه خدمات کارآمد به مشتریانشان است. اگر مشتری بتواند با یک کارت بانکی تمام انتظاراتش در این حوزه را براورده کند دیگر واقعا چه نیازی دارد که برود و چند کارت دیگر هم در جیبش بگذارد؟ داشتن چند کارت اضافی هم از لحاظی زمانی و هم از لحاظ مالی یک جور اتلاف است. پس بهتر است به جای اینکه تعداد کارت‌های بانکی را معیاری برای سنجش گسترش بانکداری الکترونیک بدانیم بهتر است معیارهای درست تر و دقیق تری از استفاده مردم از خدمات مختلف این حوزه ارائه کنیم.

البته ناگفته نماند که تجربه ثابت کرده است مردم ایران در استقبال در تکنولوژی و استفاده از آن روی خوش نشان می‌دهند. بانکداری الکترونیک و پرداخت الکترونیک نیز یکی از آن حوزه‌هایی است که مردم به شیوه‌های مختلف با توجه نیازهایشان از آنها استقبال کرده‌اند. اما حواسمان باشد که با ایده‌ها و افکار یک طرفه مردم را از این صنعت مهم بیزار نکنیم.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.