راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

با ایران چک‌های ۵۰ هزار تومانی طرح جدید، دلار ارزان‌تر بخرید

اگر در سلیمانیه باشید و ایران چک ۵۰ هزار تومانی داشته باشید، می‌توانید از صرافی‌های آنجا دلار تهیه کنید و اگر پول نقد دیگری به جز ایران چک طرح جدید ۵۰ هزار تومانی داشته باشید، مجبورید هزارتومان بالاتر از قیمت روز دلار خریداری کنید

نوسان دلار در این چند وقت باعث شده در استان‌های هم‌مرز با عراق، دلال‌ها ایران چک‌های ۵۰ هزار تومانی طرح جدید را با قیمت بالاتری خریداری و سپس اکثرا در سلیمانیه و دیگر شهرهای کردنشین عراق به خرید دلار بپردازند. این اولین باری نیست که شاهد چنین اتفاقی هستیم و بارها در سال‌های گذشته اتفاق‌های مشابه از این دست رخ داده است. هر بار که بازار دلار با نوسان روبه‌رو می‌شود، شاهد چنین دلال‌بازی‌هایی هستیم. مشابه این اتفاق را در سال ۹۷ نیز شاهد بودیم؛ اینکه دلارفروشان ایران چک‌های افراد را با قیمت بیشتری از آنها خریداری می‌کردند و سپس به خرید دلار می‌پرداختند.

در گفت‌وگو با یک منبع آگاه، درباره داستان دلار فروشان کردستان که تعدادشان کم هم نیست و این روزها پیشنهادهای عجیبی را به کارمندان بانک‌ها برای تامین ایران چک‌های ۵۰ هزار تومانی طرح جدید می‌دهند، صحبت کردیم. طبق صحبت‌های این منبع آگاه، بیشتر معاملات دلارفروشان با کردستان عراق و مشخصا با سلیمانیه است.

سلیمانیه تنها پول رایج ایرانی که قبول می‌کند، ایران چک‌های طرح جدید ۵۰ هزار تومانی است؛ یعنی اگر در سلیمانیه باشید و ایران چک ۵۰ هزار تومانی داشته باشید، می‌توانید از صرافی‌های آنجا دلار تهیه کنید و اگر پول نقد دیگری به جز ایران چک طرح جدید ۵۰ هزار تومانی داشته باشید، مجبورید هزارتومان بالاتر از قیمت روز دلار خریداری کنید؛ در نتیجه اگر شما ایران چک طرح جدید داشته باشید می‌توانید ارزان‌تر دلار تهیه کنید. همین مسئله باعث شده آنهایی که در این بازار غیررسمی مشغول به فعالیت هستند و معمولا خودشان نیز صاحب ملک و داریی و جزو مشتریان ویژه بانک‌ها به حساب می‌آیند، به بانک‌ها برای تهیه ایران چک طرح جدید فشار وارد کنند. بانک‌ها نیز با توجه به اینکه به لحاظ قانونی تنها می‌توانند یک حد مشخصی ایران چک در خزانه خود نگهداری کنند، عملا نمی‌توانند پاسخگوی این حجم از تقاضا باشند و کم‌کم شاهد این موضوع خواهیم بود که ایران چک‌های ۵۰ هزار تومانی طرح جدید تمام شده‌اند. درنتیجه این افراد به کارمندان بانک‌ها رو می‌آورند و پیشنهادهای غیرمعقولی به آنها می‌دهند؛ برای مثال برای هر بسته ایران چک که ۵ میلیون تومان است، حاضر هستند ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان پول بیشتری را پرداخت کنند تا کارمند بانک برایشان آن حجم از ایران چکی که می‌خواهند را تامین کند.

به گفته این منبع آگاه، این موضوع باعث شده که تامین ایران چک برای دستگاه‌های خودپرداز در منطقه با مشکل روبه‌رو شود و ایران چک‌ها عملا کمیاب شده‌اند. در حال حاضر شاهد هستیم که بیشتر خودپردازهای استان‌های هم‌مرز با عراق، اسکناس‌های ۵ و ۱۰ هزار تومانی ارائه می‌دهند که این موضوع هم استهلاک و هم هزینه پول را برای متقاضی بالا می‌برد. درواقع اتفاقی که افتاده این است که دیگر ایران چک برای خودپردازها و شعب بانک‌ها نمانده و اگر ایران چکی به شعبه‌ها می‌آید، آن شعبه مجبور می‌شود آن را به مشتریان ویژه خود که درواقع همان دلار فروشان هستند، بدهد.

او به موضوع دیگری نیز اشاره کرد که در پی این اتفاق رخ خواهد داد؛ خارج شدن حجم زیادی از اسکناس‌های کشور از مرزها. طبق صحبت‌های او، بیشتر این اسکناس‌ها از کشور خارج و وارد عراق و سلیمانیه می‌شوند، به دلیل اینکه مردم آنجا خیلی اعتقادی به بانک و سپردن پول‌هایشان به بانک‌ها ندارند، تمام وجه نقدی که دارند را نزد خودشان و در خانه‌هایشان نگهداری می‌کنند. صراف‌های عراق نیز به همین شکل هستند و چون حجم ایران چک‌هایی که وارد عراق می‌شوند زیاد است، خود صراف‌ها که دلار می‌فروشند و ایران چک دریافت می‌کنند نیز آنها را انبار می‌کنند تا در اولین فرصت به ایران بدهند و جنس خریداری کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.