راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل فناپ خبر داد: بورسی شدن دو زیرمجموعه این شرکت در سال 99

جوانمردی در گفت‌وگوی اینستاگرامی راه پرداخت از برنامه این مجموعه برای ورود شرکت‌هایش به بورس در سال جاری صحبت کرد

گفت‌و‌گوی اینستاگرامی راه پرداخت با شهاب جوانمردی، مدیرعامل فناپ از جنس دیگری بود. در این گفت‌و‌گو بیش از اینکه بحث بر سر مفاهیم و تحولات فناورانه باشد، از زاویه مدیری که دراین حوزه فعالیت می‌کند صحبت شد و جوانمردی از تجربیات خود در این سال‌ها گفت. او از شیوه توسعه یک شرکت نوپا و تبدیل آن به مجموعه‌ای بزرگ‌تر گفت و از اینکه تفاوت‌های یک گروه 50 نفره با مجوعه‌ای 50 هزار نفره و چالش‌ها و ظرفیت‌های هر یک، چیست.

بخش‌هایی از گفت‌و‌گو به شخص جوانمردی مرتبط بود از جمله اینکه او در مورد این موضوع صحبت کرد که اگر به گذشته برمی‌گشت چه کاری را انجام نمی‌داد گفت:

اگر امکان بازگشت به گذشته بود؛ زودتر از سال دهم فعالیت شرکت، بخش جدیدی را به مجموعه اضافه نمی‌کردم و بیشتر برعمق بخشیدن به همان حوزه‌های فعالیت متمرکز می‌شدم.

بخشی از گفت‌وگو به شیوه فعالیت و ورود شرکت‌ها به حوزه فین‌تک مربوط بود. از شرکت‌های دولتی و خصولتی گرفته تا شرکت‌هایی همچون فناپ که به عنوان یک مجموعه خصوصی کوچک کار را آغاز کرد و حالا فعالیت‌های گسترده‌ای را انجام می‌دهد. کدام نمونه فعالیت بهتر است؟ شرکتی که کاملا خصوصی و بدون وابستگی به مجموعه‌های دارای سرمایه آغاز به کار کند یا برعکس؟

موضوعی که مدیرعامل فناپ بیش از اینکه در مورد درستی یک مدل صحبت کند در مورد این مساله صحبت کرد که هر کسی وارد این عرصه می‌شود، جای خودش را پیدا می‌کند و هیچ کدام نمی‌توانند جای دیگری را بگیرند اما نکته‌ای که وجود دارد این است که اگر هدفمان بزرگتر شدن این بازار باشد، باید در رفتار بازیگران تغییراتی رخ دهد. زیرا ما همه به سقفی از این بازار رسیده‌ایم.

بزرگ‌تر شدن بازار به اعتقاد جوانمردی، یعنی ایجاد حوزه‎‌ها و ارائه خدمات جدید. به گفته او تمام این کار هم به تنهایی از عهده هر کدام از مجموعه‌های فعال در حوزه فناوری بر نمی‌آید و گاهی می‌تواند با کار مشترک بین مجموعه‌های مختلف انجام شود.

مدیرعامل فناپ به برنامه این مجموعه در زمینه بانکداری باز هم اشاره کرد و داتین را به عنوان یکی از زیرمجموعه‌های فناپ نام برد که در این زمینه محصولاتی را توسعه می‌دهد. سرزمین هوشمند پاد هم طرح دیگری است که این مجموعه با همکاری بانک پاسارگاد در حال پیگیری آن است.

از میان پرسش‌‎های مخاطبان این گفت‌و‌گو یک پرسش مربوط به تولید و مونتاژ کارت‌خوان در ایران بود، اینکه آیا این کار به صرفه است یا خیر و جوانمردی هم در پاسخ به این سوال اعتقاد داشت: «این کار از نظر قیمتی، کاری رقابتی است و در بدترین حالت، تولید کردن این دستگاه‌ها هم‌قیمت با واردات آنها است اما با این تفاوت که در این شرایط دو اتفاق رخ می‌دهد، فعالیت کارگر ایرانی و دیگر اینکه مونتاژ بخشی از مسیر توسعه است. زمانی مونتاژ در داخل توجیه‌پذیر نیست که فعالیت فقط در همین مرحله باقی بماند.»


آینده صنعت IT پس از کرونا در ایران


آینده صنعت آی‌تی، پس از کرونا در ایران موضوع دیگری بود که جوانمردی در مورد آن این طور پاسخ داد: «کرونا آسیب‌ها و فرصت‌هایی را ایجاد می‌کند و یکی از حوزه‌های متاثر از این تغییرات هم صنعت آی‌تی است چرا که کرونا منجر به تغییر رفتار مشتریان در این حوزه شده است.»

جوانمردی همچنین در مورد سیر حرکت شرکت‌های فناورانه صحبت کرد و اعتقاد داشت ارزیابی این مسیر به انتظارات هر فرد بستگی دارد. به گفته او اگر انتظار این بود که فین‌تک‌ها طوری توسعه پیدا کنند تا امروز تمام فعالیت‌های بانکی دست آن‌ها باشد؛ در نهایت احساس شکست وجود خواهد داشت اما در مجموع معتقد است که فین‌تک‌ها با سرعتی ملایم و اندک در حال حرکت هستند و باید با دید خوشبینانه به این مسیر نگاه کرد.


ورود شرکت‌‌های فناورانه به بورس


او همچنین در مورد ورود شرکت‌های فناورانه به بورس صحبت کرد و آن را امری مثبت و موجب شفافیت دانست و در مورد برنامه فناپ در این زمینه نیز گفت که در سال 99 یک یا دو شرکت از زیرمجموعه فناپ وارد بورس می‌شود.

دراین گفت‌وگو جوانمردی به فعالیت‌های صنفی نیز اشاره کرد. او حضورش در این عرصه را هدفمند قلمداد کرد و معتقد بود چنین فعالیت‌هایی برای توسعه و نفوذ بیشتر شرکت‌های فناورانه در حوزه سیاستگذاری صنعت لازم بوده است.

همراهی فناپ با کمپین نفس از موضوعات دیگری بود که در این گفت‌و‌گو به آن توجه شد و مدیرعامل فناپ این حضور را قابل اهمیت عنوان کرد. به گفته او یکی از دلایل این کار انجام فعالیت خیریه بوده است و موضوع دیگر این که به اعتقاد او بخش خصوصی نباید تنها در وضعیت‌های مناسب جامعه حضور داشته باشد و فعالیت کند بلکه در مشکلات هم ورود پیدا کنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.