راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

وایرکارت ستاره‌ای رو به افول

سقوط سهام وایرکارت همچنان ادامه دارد و سرمایه‌گذاران تهدید کرده‌اند که دست به اقدامات حقوقی علیه شرکت خواهند زد.

«رسوایی»، «فاجعه»، «تراژدی» اینها واژه‌هایی هستند که رسانه‌ها در روزهای گذشته هنگام توصیف ماجرای شرکت پرداخت آلمانی «وایرکارت» و گم شدن نزدیک به 2 میلیارد یورو طی حسابرسی این شرکت استفاده می‌کنند. «ارنست‌اندیانگ» یکی از چهار شرکت حسابرسی بزرگ دنیا که مسئولیت حسابرسی وایرکارت را بر عهده داشته، این موضوع را اعلام و حالا ارزش سهام وایرکارت در عرض چند روز بیش از 80 درصد سقوط کرده است.

هر چند در حال حاضر همه نگاه‌ها به ارنست‌اندیانگ به عنوان شرکت حسابرس وایرکارت معطوف شده اما همه چیز زیر سر روزنامه فایننشیال‌تایمز است. جرقه اولیه این ماجرا را «دن مک‌کروم» گزارشگر این روزنامه زده است. ماجرایی که هر چند این روزها بر سر زبان افتاده اما از سال گذشته آغاز شده و گره‌های کور آن همچنان باز نشده است.

دن مک‌کروم

در 30 ژانویه سال 2019 گزارشی در روزنامه فایننشیال تایمز منتشر می‌شود که در آن یکی از مدیران اجرایی وایرکارت متهم به پول‌شویی و جعل حساب شده است. این گزارش که در زمان خود سروصدای زیادی به راه انداخت، واکنش وایرکارت را در پی داشت و این شرکت در بیانیه‌ای آن را نادرست، غیردقیق، گمراه‌کننده و افتراآمیز خواند و پس از آن با ارائه دادخواستی در دادگاه، روزنامه مذکور را متهم به چاپ گزارش غیراخلاقی و دست‌کاری بازار کرد.

کش‌وقوس‌های حقوقی فایننشیال تایمز و وایرکارت همچنان ادامه داشت و در این میان سهام این شرکت نیز دستخوش نوسانات زیادی شده بود و کار به جایی رسید که معامله سهام این شرکت از 18 فوریه تا 18 آوریل 2019 متوقف شد. اما این تازه آغاز ماجرا بود.

در 15 اکتبر سال 2019 فایننشیال‌تایمز اسنادی را منتشر کرد و مدعی شد که اسناد حسابداری داخلی وایرکارت است و ادعاهای این روزنامه مبنی بر تخلفات این شرکت را اثبات می‌کند. اما وایرکارت هم دست از تلاش برنداشت و برای اثبات بی‌گناهی خود شرکت حسابرسی «کی‌پی‌ام‌جی» را مأمور کرد تا در یک فرآیند حسابرسی مستقل، ادعاهای مطرح شده در گزارش جدید فایننشیال تایمز را بررسی کند. این ماجرا تا سال 2020 به طول انجامید تا اینکه در ماه مارس سال جاری بیانیه‌ای از سوی وایرکارت منتشر و در آن اعلام شده بود که «تحقیقات ویژه تا حد زیادی به اتمام رسیده و هیچ یافته مهمی پیدا نشده که نیاز به تصحیح صورت‌های مالی سالانه شرکت برای سال‌های 2016، 2017 و 2018 باشد.»

مارکوس براون مدیرعامل شرکت نیز در کنفرانس خبری که به همین مناسبت ترتیب داده بود با لحنی پیروزمندانه گفت: «من می‌خواهم مجدداً تاکید کنم که به طور کلی در هیچ بخشی، ادعاهای مطرح شده علیه ما تأیید نشده است.» با این اوصاف به نظر می‌رسید سایه سنگین گزارش تحقیقاتی فایننشیال تایمز از سر وایرکارت در حال برداشته شدن است. اما خوشحالی مارکوس براون و همکارانش چندان طولانی نشد و اوضاع آن‌گونه که می‌خواستند پیش نرفت.


آغاز کابوس وایرکارت


در ماه آوریل شرکت حسابرسی کی‌پی‌ام‌جی اعلام کرد که به شواهد و اسناد کافی دسترسی نداشته تا صحت صورت‌های مالی وایرکارت را تأیید کند. این شرکت حسابرسی در گزارش 58 صفحه‌ای خود اظهار داشت: «ما نمی‌توانیم در خصوص اینکه مستندات ارائه شده توسط وایرکارت کامل، صحیح و عاری از تناقض باشد، قضاوت نهایی داشته باشیم. به عبارت دیگر نمی‌توان منکر این قضیه شد که اگر به اسناد و اطلاعات بیشتری دسترسی داشتیم، احتمال نتیجه‌گیری متفاوتی وجود داشت.» این اظهارنظر کی‌پی‌ام‌جی موجب سقوط 26 درصدی سهام وایرکارت شد. حالا همه چیز علیه وایرکارت در حال پیش رفتن بود و ماجرا همچنان ادامه داشت.

مارکوس براون، مدیرعامل سابق وایرکارت

پلیس آلمان، دفتر مرکزی وایرکارت را به عنوان بخشی از تحقیقات جنایی مبنی بر ارائه اظهارات احتمالی گمراه‌کننده مورد بازرسی قرار داد و مارکوس براون و سه نفر از اعضای هیات مدیره مجبور شدند به سؤالات بازپرس پرونده پاسخ دهند. اما این پایان کار نبود و ضربه نهایی بر آبرو و اعتبار وایرکارت هنگامی زده شد که شرکت ارنست‌اندیانگ اعلام کرد که در جریان حسابرسی از وایرکارت حدود 1.9 میلیارد یورو مفقود شده است.

در پی اعلام این خبر سهام وایرکارت ابتدا 60 درصد و سپس تا 80 درصد سقوط کرد. شرکتی که تا دو سال پیش دارای ارزش بازار 24 میلیارد دلاری بود و مارکوس براون مدیرعامل و بزرگ‌ترین سهام‌دار آن توانسته بود این شرکت را وارد فهرست شاخص معتبر «دکس 30» آلمان کند، اکنون در حال دست‌وپا زدن برای بقا است.

سقوط سهام وایرکارت همچنان ادامه دارد و سرمایه‌گذاران تهدید کرده‌اند که دست به اقدامات حقوقی علیه شرکت خواهند زد. روزنامه فایننشیال تایمز همچنان با قدرت به گزارش‌های خود علیه وایرکارت ادامه می‌دهد و دن مک‌کروم که نخستین بار پرده از این واقعه برداشت همچنان گزارش‌های تند و نیزی علیه شرکت منتشر می‌کند.

مراجع نظارت مالی آلمان از اینکه نتوانسته‌اند به وظایف خود در این رابطه عمل کنند، به باد انتقاد گرفته شده‌اند. رئیس مرجع نظارت مالی آلمان موسوم به «بافین» از وضعیت رخ داده برای وایرکارت به عنوان «یک فاجعه» و «یک ننگ» یاد کرده و گفته است از اینکه این مرجع نظارتی نتوانسته از این ماجرا باخبر شده و جلوی وقوع آن را بگیرد اظهار تأسف می‌کند. او همچنین ضمن تقدیر از روزنامه‌نگاران فایننشیال‌تایمز گفته است: «به آن روزنامه‌نگاران درود می‌فرستم که به کشف حقیقت کمک بزرگی کردند».

وایرکارت در اطلاعیه‌ای که در وب‌سایتش منتشر شده برای اولین بار اعتراف کرده که ممکن است دو میلیارد یورو گم‌شده وجود خارجی نداشته باشد. مارکوس براون با اعلام اینکه ممکن است شرکت قربانی یک کلاه‌برداری بزرگ شده باشد از سمت خود استعفا داده و «جیمز فریس» جانشین وی شده است.

جیمز فریس، مدیرعامل جدید وایرکارت

اما موضوع همینجا برای اقای براون تمام نشده است و خبر دستگیری‌اش از سوی پلیس آلمان به خبر داغ رسانه‌های اروپایی تبدیل شد. آقای براون متهم به دست‌کاری بازار و افزایش مصنوعی ترازنامه‌های شرکت برای جذاب‌تر نشان دادن وایرکارت برای سرمایه‌گذاران شده است. وی نزدیک به دو دهه رهبری وایرکارت را بر عهده داشته و توانسته بود این شرکت را به یکی از داغ‌ترین محل‌های سرمایه‌گذاری در اروپا تبدیل کند. او در سال 2018 موفق شد وایرکارت را به شاخص معتبر«دکس 30» وارد کرده و جای «کامرزبنک» را در این شاخص بگیرد.

تا قبل از استعفایش به لطف داشتن 7 درصد از سهام وایرکارت به یکی از ثروتمندترین رهبران کسب‌وکاری آلمان تبدیل شده بود. اما نکته قابل توجه در عملکرد مارکوس براون 57 ساله در روزهای گذشته این است که وی بخش زیادی از سهام خود را دقیقاً هفته پیش و قبل از اینکه این رسوایی عظیم به بار بیاید، فروخته است. موضوعی که ممکن است به خاطر آن بازخواست شود. همچنین جیمز فریس مدیرعامل جدید وایرکارت، در روزهای اخیر به اعضای هیئت نظارت گفته است كه بررسی‌های اولیه برای اثبات رسوایی مالی در این شرکت کافی است.


پای ارنست اند یانگ هم گیر است


اما رسوایی وایرکارت دامن شرکت حسابرسی ارنست اند یانگ را هم گرفته است. روزنامه فایننشال‌تایمز هفته گذشته فاش کرد که حسابرسان ارنست اند یانگ حداقل به مدت سه سال نتوانستند اطلاعات مهم و اساسی در مورد حساب بانکی سنگاپور وایرکارت را بررسی کنند، جایی که وایرکارت ادعا کرده بود که تا 1 میلیارد یورو پول نقد دارد اما به صورت عمومی این مساله اعلام نشده است.

گروه حقوقی شرکت سرمایه‌گذاری VEB که در هلند مستقر است، خواستار انجام تحقیقات کاملی در خصوص عملکرد ارنست‌اند‌یانگ در این ماجرا شده است. پل کوستر مدیر اجرایی این گروه اظهار داشته است: «عملکرد ارنست اند یانگ قابل قبول نبوده و ما به دنبال جبران خسارت ناشی از آن هستیم». ارنست‌اند‌یانگ در خصوص این موضوع تا کنون اظهارنظری نکرده ولی به طور کلی گفته که این شرکت با یک پروژه کلاهبرداری بین‌المللی بزرگ و پیچیده در وایرکارت مواجه بوده که ارائه اسناد و اطلاعات غلط به حسابرسان نیز جزوی از این پروژه بوده است.  

همچنین دادخواستی از سوی 1500 سرمایه‌گذار آلمانی نیز علیه شرکت ارنست‌اند‌یانگ به جریان افتاده که به دنبال گرفتن خسارت یک میلیارد یورویی به خاطر عملکرد ضعیف این شرکت در حسابرسی از وایرکارت هستند.

حال باید منتظر ماند و دید که وایرکارت و ارنست‌اند‌یانگ می‌توانند از باتلاقی که در آن گیر کرده‌اند بیرون بیایند یا وایرکارت به عنوان یک شرکت ورشکسته رو به زوال می‌رود و ارنست‌اند‌یانگ مجبور به پرداخت خسارت به سرمایه‌گذاران می‌شود.  

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.