راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

در دوازدهمین رویداد فیناپ از ظرفیت‌های فین‌تک در دوران کرونا صحبت شد

دوازدهمین رویداد فیناپ و اولین دوره آنلاین این رویداد در سومین سال برگزاری آن به دلیل ادامه شیوع ویروس کرونا، پنجشنبه ۱۲ تیرماه ۹۹ در مرکز نوآوری پلنت به‌صورت آنلاین، با حضور رئیس سازمان فناوری اطلاعات و تعدادی از مدیران و متخصصان حوزه فین‌تک برگزار شد.

این رویداد چهار ساعته که با موضوعات تخصصی و عمومی حوزه پرداخت به‌صورت زنده بر بستر آپارات و اینستاگرام پخش شد در بخش انتقال تجربه میزبان محمود کریمی، مدیرعامل شبکه نوآفرینی پلنت، مسعود زمانی، مدیر آزمایشگاه فناوری‌های پیشرفته هلدینگ فناپ، روشن آبادی، تهیه‌کننده پادکست فارسی ناوکست و سیدحسین خاتمی، هم‌بنیان‌گذار شرکت دارا بود.

همچنین در بخش فیناپ پلاس که گفت‌وگویی دو نفر از مدیران و صاحب‌نظران حوزه فین‌تک است، آرش برهمند، سردبیر نشریه پیوست و هومن امینی، مدیرعامل دیجی‌پی در بخش اول و  نیما نامداری، تحلیل‌گر فناوری‌های مالی با امیر ناظمی، رئیس سازمان فناوری اطلاعات در بخش دوم فیناپ پلاس به بیان دیدگاه‌های خود در حوزه فین‌تک پرداختند. رونمایی از «توکن فیناپ» با همکاری شبکه مالی ققنوس حسن ختام دوازدهمین رویداد فیناپ بود.


ضرورت تمرکز بر خواسته‌های جدید صنعت بیمه


محمود کریمی «مدیرعامل شبکه نوآفرینی پلنت» دیدگاه‌های خود در حوزه اینشورتک را برای تماشاگران ارائه کرد. او با بیان اینکه بالا رفتن سن کاربران و پدیده شیوع کرونا ضرورت وجود فناوری‌های نوین در صنعت بیمه را بیش از همیشه نمایان می‌سازد گفت: «تأثیر حجم داده‌ها در صنعت بیمه یک نقطه مهم در پیشرفت صنعت اینشورتک را رقم می‌زند.»

 او استفاده از هوش مصنوعی را یکی از جدیدترین راهکارهای کاربردی صنعت بیمه دانست و تصریح کرد: «در حال حاضر شرایط به‌گونه‌ایست که قوانین براساس نیازهای مشتریان تغییر کرده است، بنابراین انتظار می‌رود رگولاتوری نیز با این تغییرات همراه باشد. همچنین انتظار مشتریان از شرکت‌های بیمه این است که بتوانند با سرعت و همگام با سرعت پیشرفت تکنولوژی نیازهای مشتریان را رفع کنند که این امر تنها با کمک فناوری امکان‌پذیر است.»

کریمی تصریح کرد: «با وجود تمام فناوری‌ها در حوزه فین‌تک، ما در تحلیل و استفاده از داده‌ها فقیر هستیم، اما می‌توانیم در این زمینه غنی شویم و همچنین، باید بپذیریم که روش‌های قدیمی دیگر جوابگو نیستند و نیاز فعالان بیمه این است تا بر روی خواسته‌های جدید بازار تمرکز کنند.»


سرمایه‌گذاری بر استارت‌آپ‌های فناورانه گام رو به‌جلو در بحران کرونا


در ادامه مسعود زمانی، مدیر آزمایشگاه فناوری‌های پیشرفته هلدینگ فناپ گفت: «اتفاقات اخیر کشور باعث شده تا خروجی‌های بهتری در زمینه کسب‌وکار و استارت‌آپ‌های فناورانه داشته باشیم. همچنین، الان بهترین زمان برای سرمایه‌گذاری است؛ زیرا در حوزه‌های مختلف کاری یا اکثر افراد متوقف شده‌اند و یا از این کار دست می‌کشند، بنابراین کسی موفق است که بتواند در این شرایط همچنان رو به جلو حرکت کند. زمانی تأکید کرد: هم‌اکنون زمان تمرکز بر آینده است و باید از فرصت حاضر و کرونا کمک گرفت و خود را نیز با آن سازگار کرد.


مشتری‌محوری، وجه تمایز دیجی‌پی در مقایسه با سایر اپلیکیشن‌های پرداختی


در بخش اول فیناپ‌پلاسِ فیناپ دوازدهم، هومن امینی، مدیرعامل دیجی‌پی به همراه آرش برهمند، سردبیر نشریه پیوست به بیان دیدگاه‌های خود در حوزه کیف پول آنلاین و پرداخت الکترونیک پرداختند.

هومن امینی درخصوص اپلیکیشن دیچی‌پی گفت: «در دیجی‌پی هدف تشویق افراد به استفاده از کیف‌پول آنلاین و هدایت تراکنش‌های الکترونیکی به سمت تراکنش‌های آفلاین است. همچنین، دیگر اپلیکیشن‌های پرداخت سمت بانک قرار گرفته‌اند درحالی‌که دیجی‌پی به واسطه کاربران دیجی‌کالا، در سمت نیازهای مشتری قرار دارد.»

برهمند در ادامه به مدل نادرست رقابت فین‌تک‌ها اشاره کرده و گفت: «رقابت در نوآوری بسیار حائز اهمیت است، اما اکنون شاهد این موضوع هستیم که بخش بزرگ صنعت فین‌تک در بخش پرداخت فعالیت می‌کند و رقابت تنها در گرفتن سهم بازار خلاصه می‌شود.»

در ادامه امینی به چالش‌های این شرکت در دوران کرونا اشاره کرد و گفت: «در دوره کرونا علاوه بر چالش‌های درون سازمانی مثل دوره طولانی دورکاری، با چالش‌های حوزه پرداخت نیز مواجه بودیم.» او تأکید کرد: «اگر رفتار کاربران را یاد بگیریم می‌توانیم ارزش افزوده بیشتری برای آنها خلق کنیم.»


ضرورت تغییر نگاه به لندتک‌ها


در بخش راویان فیناپ سید حسین خاتمی، هم‌بنیان‌گذار شرکت بلوط گفت: «بانک‌های ما در مواجهه با استارت‌آپ‌های فین‌تک بسیاری از مواقع می‌خواهند صرفاً وارد بیزینس‌مدل شوند و این امر کار را برای استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهایی که می‌خواهند قدم‌های ابتدایی کار خود را بردارند بسیار دشوار می‌سازد. جمله‌ای که ما معمولاً از بانک‌ها در این حوزه می‌شنویم این است که «ایده‌تون قشنگه ولی این کار را ما خودمان می‌توانیم انجام دهیم.» از سوی دیگر در بانکداری مدرن مهم این است که سود دریافتی از طرف بانک‌ها منطبق با ریسک افراد باشد و لذا این امر نیز منجر به دشواری کار کردن استارت‌آپ‌ها با بانک‌ها می‌شوند. همچنین، لندتک‌ها در بسیاری مواقع در ایران به شرکت‌های لیزینگ تبدیل شده‌اند، اما در بلوط شعار ما این است که همه با هم باشیم.»


تأملی بر حوزه‌های عملیاتی سازمان در زمان وقوع بحران


در ادامه محمدرضا پایدار، مدیر برنامه فینووا گفت: «لازم است در دوران بحران کرونا قدم جلو گذاشته و امنیت خاطر را برای مشتری و سرمایه‌گذار فراهم کنیم.» او با اشاره حوزه‌های عملیاتی در زمان وقوع بحران گفت: «یکی از مسائل مهم در زمان وقوع بحران‌ها منابع انسانی سازمان است، بحث بعدی تأمین منابع مالی و زنجیره مشتریان است. بحث بعدی کامیابی است و در نهایت بحث مسئولیت، سازماندهی و پاسخگویی است. ما ابتدا باید مطمئن شویم که چه اتفاقی قرار است برای سازمان و کسب‌وکار ما بیفتد. همچنین، باید ببینیم اگر یک استارت‌آپ هستیم باید چه مسئولیت‌هایی را در زمان بحران برعهده بگیریم.»


ضرورت تغییرات گسترده در نظام اعتباری مالی


در بخش دوم فیناپ پلاسِ فیناپ دوازدهم نیما نامداری، تحلیل‌گر فناوری‌های مالی به همراه امیر ناظمی «رئیس سازمان فناوری اطلاعات» گفت‌وگویی پرمحتوا با موضوع فراگیری مالی داشتند.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات در ابتدای این گفت‌وگو اظهار کرد: «توسعه حوزه فناوری اطلاعات پارامترهایی دارد که مهم‌ترین قسمت آن در ایران دسترسی است. در حوزه دسترسی به اینترنت در مقایسه با کشورهای پیشرفته همچنان جای کار بسیاری در ایران وجود دارد.»

نامداری در ادامه با بیان اینکه هم اکنون در سراشیبی فقر به سر می‌بریم گفت: «در برهه‌ای از زمان به دلیل دریافت یارانه نقدی از تمام شهروندان خواسته شد تا هرچه زودتر به دریافت کارت بانکی بپردازند و این درحالیست که افراد جامعه به دلیل وجود فقر و پایین بودن درآمدها و خلاءهای اقتصادی موجود کارت‌های بانکی صادر شده کارکرد لازم را نداشته‌اند.»

او با بیان اینکه تا چند سال آینده موضوع حیاتی در حوزه اقتصادی ایران تاب‌آوری مالی شهروندان است، افزود: «تا چند سال آینده در صورت عدم وجود سیستم پس‌انداز کارآمد و نداشتن پشتوانه مالی مناسب قشر متوسط نیز کم‌کم به قشر فقیر جامعه مبدل می‌شوند.»

ناظمی درباره فراگیری مفهوم فقر گفت: «مهم‌ترین تغییری که باید برای جلوگیری از فقر پایدار صورت گیرد تغییر ابزارهای نظام مالی است. در این زمینه باید تغییرات گسترده‌ای در جهت نظام اعتباری مالی صورت گیرد. نظام اعتباری می‌تواند تمام رفتارهای مالی شما را تحت تأثیر قرار دهد. این تغییرات وام‌دهی ، نظام پرداخت و بیمه را دستخوش تغییرات وسیع می‌کند.»

ریئس سازمان فناوری اطلاعات در بخش دیگر سخنانش به کاهش قدرت خرید افراد اشاره کرد و افزود: «شدت کاهش قدرت خرید افراد تا جاییست که طبق آمارها این کاهش قدرت خرید حتی در خرید اقلام خوراکی نیز به چشم می‌خورد. وی یکی از خلاءهای مهم در زمینه گسترش فقر را نداشتن تئوری توسعه در ایران دانست و گفت: اگر در ایران تئوری توسعه وجود داشت فراگیری فقر رخ نمی‌داد.»

ناظمی در این پنل خبر از تصویب دستورالعمل پرداخت از طریق کیوآرکد در بانک مرکزی و نیز برنامه‌ریزی برای صدور کارت اعتباری داد.


سورپرایز فیناپ؛ خاتمه‌بخش رویداد دوازدهم


در پایان این رویداد چهار ساعته، توکن فیناپ توسط محمدجواد صمدی‌راد، قائم‌مقام شرکت ققنوس و مریم فریدشاد، هم‌بنیان‌گذار رویداد فیناپ رونمایی شد. توکن فیناپ با همکاری شبکه بلاکچینی ققنوس راه‌اندازی شده است تا برخی فرآیندهای این رویداد را تسهیل کند و به شرکت‌کنندگان رویداد مزایایی را ارائه کند.

درخصوص دسترسی به محتوای این رویداد در وب‌سایت و شبکه‌های اجتماعی این رویداد با شناسه Finupevent اطلاع‌رسانی خواهد شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.