راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شرکت‌های حوزه فناوری اطلاعات در راستای مسئولیت اجتماعی در دوران کرونا چه اقداماتی انجام داده‌اند؟

ماهنامه عصر تراکنش شماره ۳۴ / بسیاری از شرکت‌ها برای عبور از بحران اقداماتی انجام می‌دهند که بخشی از آنها «مسئولیت اجتماعی» نام دارد. در زمان وقوع حوادثی چون سیل و زلزله و غیره بسیاری از شرکت‌ها و موسسات اعلام می‌کنند که به خاطر عمل به مسئولیت اجتماعی‌شان مقداری کمک به آسیب دیدگان ارسال کرده اند. در آخرین مورد هم با همه‌گیر شدن ویروس کرونا برخی شرکت‌ها در راستای مسئولیت اجتماعی خود برای عبور از بحران خدماتی را برای کارمندان خود فراهم کردند یا به کمپین‌های مختلف در این زمینه پیوستند. در این مطلب اقدامات هشت شرکت را از زبان مسئولان آنها می‌خوانید.


پویش مسئولیت اجتماعی فرادیس البرز در ایام شیوع کرونا


نوذر صوفی‌لو، مدیرعامل شرکت داده‌ورزی فرادیس البرز / ایفای نقش مؤثر در اجرای مسئولیت‌های اجتماعی شرکت فرادیس البرز از ابتدای تأسیس مورد توجه و تاکید سهام‌داران و مدیران این شرکت بوده است.

در طول دوره فعالیت این شرکت و در کنار موفقیت در حوزه‌های تولیدی و تجاری، کارنامه فعالیت‌های اجتماعی این شرکت نیز قابل توجه است. ارسال کمک‌های نقدی و غیرنقدی و همراهی با هموطنان آسیب‌دیده در اثر بلایای طبیعی مانند سیل و زلزله و نیز ساخت مدرسه برای مناطق محروم از جمله فعالیت‌های شرکت در این حوزه است.

همچنین در این زمینه و به‌منظور برنامه‌ریزی مناسب‌تر و عملکرد به‌موقع و سریع در مواقع بروز حوادث، شرکت نسبت به ایجاد یک صندوق با نام «خیریه عرفان» اقدام کرده که در کنار واریز کمک‌های شرکت به حساب این صندوق، همکاران شرکت نیز می‌توانند در انجام امور خیریه سهیم شوند و تصمیمات در مورد نحوه کمک‌رسانی به هموطنان، بدون نیاز به رعایت سلسله‌مراتب سازمانی توسط هیات امنای این صندوق اخذ می‌شود.

در همین ارتباط و با توجه به بحران شیوع کرونا و مشکلات بهداشتی و اقتصادی ایجادشده برای بخشی از هم‌میهنان عزیز کشور، شرکت داده‌ورزی فرادیس البرز تسهیلات زیر را برای کارکنان خود مهیا کرده است:

  • قطع زنجیره شیوع کرونا از طریق استفاده حداکثری از شرایط دورکاری و پرهیز از تجمع همکاران، به‌ویژه در فضاهای بسته، با برنامه‌ریزی مناسب به‌منظور پیشگیری از ایجاد وقفه در انجام تعهدات خود به مشتریان؛
  • تأمین اقلام بهداشتی مورد نیاز همکاران شامل ماسک، دستکش و مواد شوینده.

در زمینه کمک به قشر آسیب‌پذیر کشور نیز نسبت به تهیه بسته‌های معیشتی شامل برنج، روغن، حبوبات، ماکارونی، دستکش و… اقدام و با هماهنگی نهادهای ذی‌ربط نسبت به توزیع آنها در مناطق محروم اطراف تهران اقدام کرد. بدیهی است این پویش مسئولیت اجتماعی فرادیس البرز جهت اقدامات خیرخواهانه و حمایت از افرادی که در این بحران آسیب دیده‌اند، تا شکست کرونا ادامه خواهد داشت.


رویکرد متفاوت به مسئولیت اجتماعی


کورش عباسی، مدیر برند و ارتباطات شرکت ارتباط فردا / شاید بتوانیم به‌جرات بگوییم که رویکرد ارتباط فردا به بحث مسئولیت اجتماعی با رویکرد سایر شرکت‌ها تفاوت دارد. از زمانی که بیانیه شرکت ما و مأموریت آن ترسیم شد، مسئولیت اجتماعی در آن نقش اساسی داشت.

رویکرد متفاوت ما توسعه راهکاری امن و راحت برای بحث‌های پولی و مالی و توانمند کردن کسب‌وکارهای مردم است که بر شیوه‌های نوآورانه متکی است.

در بسیاری از شرکت‌ها شاید درک دقیقی نسبت به مسئولیت اجتماعی وجود نداشته باشد و اقدامات آنها بیشتر از جنس حمایت و خیریه باشد که برای شرکت انتفاع مالی یا جنبه تبلیغاتی دارد. این فعالیت‌ها را نباید به اسم مسئولیت اجتماعی بشناسیم؛ در حالی که در بحث مسئولیت اجتماعی، شرکت‌ها باید بخشی از درآمد خود را فارغ از انتفاع مالی، به توسعه جامعه اختصاص دهند.

دغدغه ارتباط فردا از همان اوایل فعالیت، سرمایه‌گذاری روی سرویس‌ها و خدمات مبتنی بر خدمات دیجیتال بود. یکی از اقدامات ما در این حوزه راه‌اندازی فینووا بود.

بحث راه‌اندازی فینووا به‌عنوان یک نقطه و محلی برای حمایت و هدایت ستاره‌ها، چند سال پیش ایجاد شد. این زیرساخت به افراد کمک می‌کرد که ایده‌های افراد مبتنی بر خلاقیت را حمایت کرده و ارزش تازه‌ای خلق کند. فینووا در چند سال اول هزینه‌هایی از تیم‌ها و افراد نمی‌گرفت و سعی می‌کرد برای هر کدام یک منتور پیدا کند.

موضوع دیگری که در ارتباط فردا به‌طور جدی به آن نگاه می‌شود، بحث توسعه فضای کاری متفاوت و محیطی برای رشد و ارتقای همکاران است؛ افرادی که سرمایه انسانی ما محسوب می‌شوند. فارغ از مسئولیت شرکت، نگاه ما این است نیروهای انسانی‌مان توانمند شوند.

فارغ از اینکه افراد در کجا مشغول به کار هستند، ما تلاش می‌کنیم روی آنها سرمایه‌گذاری و آنها را توانمند کنیم تا بتوانند با دید متفاوتی نسبت به خلق ارزش اقدام کنند.

حمایت از رویدادهای مختلف دانشجویی از دیگر اقداماتی بود که در سال‌های اخیر تجربه کردیم. حمایت از جوایزی مانند جایزه ادبی بهرام صادقی هم از دیگر اقدامات ما بود که فارغ از انتفاع مالی، سعی کردیم از تعدادی جوان که می‌نویسند، حمایت کنیم.

حمایت از بستری به نام جمع کل هم از دیگر اقدامات ما بود که البته ما آن را به‌عنوان یک وظیفه تلقی می‌کنیم. به هر حال ما در فضایی هستیم که باید رویکردمان این باشد که از نظرات همه افراد استفاده کنیم و به آن ارزش دهیم و توجه کنیم.

 اما تجربه ما در شیوع کرونا، به ایجاد تسهیلات برای ذی‌نفعان برمی‌گردد که به آن به چشم یک وظیفه نگاه کردیم. بخشی از فعالیت مسئولانه ما در ماه‌های اخیر پیوستن به کمپین نفس بود؛ کمپینی که استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های خصوصی را گرد هم آورده بود. در این کمپین سعی کردیم از کسانی که از سرویس ما استفاده می‌کنند، هزینه‌ها و کارمزدهایی دریافت نکنیم و تسهیلاتی در بحث زیرساخت و درآمدی ایجاد کنیم.

در آخر باید بگویم که رابطه نوآوری و مسئولیت اجتماعی در ارتباط فردا مشخص است؛ این دو تاثیرات متعددی روی یکدیگر دارند. ارتباط فردا به‌صورت ویژه به بحث نوآوری باز ورود کرده و خیلی هم متمرکز روی آن سرمایه‌گذاری کرده و به‌صورت خاص در این حوزه فعالیت می‌کند. ما تلاش کردیم ارزش‌های متعددی خلق کنیم و کوشش می‌کنیم زمین را به جای بهتری برای ساکنانش تبدیل کنیم و فعالیت‌های ما همچنان ادامه دارد.


کرونا و اقدامات ویژه سپ برای کارمندان


ساناز الله‌بداشتی، کارشناس راهبری رسانه سپ / باید برای عبور از بحران‌ها و اختلالات اجتماعی بستری آرام ایجاد کرد تا امروز بحرانی به فردای امن و آرام گره بخورد. این نگاه سپ به مسئولیت اجتماعی است؛ نگاهی که ایجادکننده فضایی امن برای کارمندان و شاغلان در مجموعه و تصویری گرم و آرام برای مشتریان است. اگر به بحران‌های پیش روی جامعه نگاهی بیندازیم، همیشه سپ تلاش کرده در این راه آرام‌ترین و مطمئن‌ترین قدم‌ها را بردارد تا با مدیریت بحران به‌وجودآمده تهدیدها را به فرصت تبدیل کند و سختی‌ها را از پیش روی همه بردارد.

همزمان با شیوع ویروس کرونا و در راستای همین نگاه، قدم اول ایجاد فضایی امن برای کارمندان مجموعه بود؛ شست‌وشو و ضدعفونی‌کردن به‌دفعات سالن‌ها و تخصیص مواد ضدعفونی‌کننده به تمام کادر مجموعه از اقدامات اولیه‌ای بودند که سپ در راستای مسئولیت اجتماعی برای کارمندانش انجام داد. از طرف دیگر  واحد منابع انسانی در شرکت  طی اطلاعیه‌هایی از کارمندان خواست تا اگر فردی دچار ناخوشی و کسالت شد یا حتی در اطرافیانش کسی مشکوک به ابتلا یا متاسفانه مبتلا به ویروس کرونا شد، به هیچ‌عنوان بر سر کار حاضر نشود و بدون نگرانی از وضعیت شغلی خود در خانه بماند و استراحت کند.

این حاضر نشدن بر سر کار به معنای نادیده‌گرفتن حقوق و مزایای او نبود؛ چراکه طبق تصمیم مدیران شرکت، تمام افرادی که به‌دلیل شیوع کرونا نتوانستند در مجموعه حاضر شوند، بدون نقص تمام خدمات ریالی ـ پرسنلی ماهانه خود در سپ را دریافت می‌کنند.  این نگاه مسئولانه به جان انسان‌ها تنها هنگام شیوع کرونا ایجاد نشده است؛ سپ اولین شرکتی است که کد اختصاصی USSD با شماره ستاره 112 مربع را برای سازمان هلال احمر ایجاد کرد تا مردم با کمک این ابزار ساده و در دسترس به‌سادگی کمک‌های خود را به این نهاد برسانند و بدون هیچ‌گونه مشقتی در کار خیر ملی سهیم باشند.

حالا هلال‌احمر سال‌هاست با کمک این ابزار اختصاصی بنا به موضوعات مختلف کمک‌های مردمی را جمع‌آوری و به‌سادگی برای موضوعات اعلام‌شده مصرف می‌کند، برای همین هم این روزها کمک‌های مالی هلال احمر برای تأمین مواد ضدعفونی و پیشگیرانه شیوع ویروس کرونا در مناطق مرزی و دورافتاده اختصاص داده شده است.  همراهی همیشگی سپ در بحران‌ها از مهم‌ترین رویکردهای اجرایی این شرکت است که در ماه‌های پایانی سال هم در کنار مردم سیل‌زده سیستان‌وبلوچستان به‌خوبی مورد توجه قرار گرفت.

سپ در راستای مسئولیت اجتماعی با همراهی شرکت سیمرغ از مجموعه شرکت‌های علی‌بابا، با اهدای کمک‌هزینه‌ای به این شرکت تلاش کرد تا در مسیر برنامه‌های شرکت سیمرغ برای ارائه خدمات اجتماعی به سیل‌زدگان و حضور کارشناسان بحران و روان‌شناسان کودک در منطقه همراه آنها باشد و هموطنان سیستان‌وبلوچستان را تنها نگذارد.

در کنار همه این برنامه‌ریزی‌ها که تلاش شده روزگار آرامی برای هموطنان با همراهی سپ در جریان باشد، مدیران سپ مسئولیت اجتماعی مهم‌تری هم بر دوش خود دارند و تلاش می‌کنند هرساله در برنامه‌های هدفمند خود آن را برجسته‌تر کنند که آن هم ساخت مراکز آموزشی مجهز و مدرن در نقاط محروم و دورافتاده است. یکی از این اقدامات، ساخت مدرسه مجهز در یکی از روستاهای زلزله‌زده و البته دور از مرکز استان کرمانشاه بود که سال گذشته همزمان با روز دانش‌آموز به بهره‌برداری رسید.

این مدرسه بعد از بررسی میدانی و شناخت مناطق اصلی نیازمند به مرکز درمانی در زمان وقوع زلزله در برنامه‌های اصلی شرکت گنجانده شد و با تأمین بودجه مناسب با بهترین امکانات در آن منطقه ساخته و به کودکان آن سرزمین هدیه شد. نگاهی دقیق‌تر به فعالیت مداوم همه این سال‌های پرداخت الکترونیک سامان نشان می‌دهد که تلاش برای پذیرش مسئولیت اجتماعی این نهاد در جامعه هم مشهود و واضح بوده است؛ آنچنان که سپ در چشم‌انداز آینده خود شرکتی «سبز» و مدافع قاطع محیط زیست را پیش‌بینی کرده است.

برنامه‌ریزی‌های هدفمند در راستای چشم‌انداز «سپ سبز»، پذیرنده و مشتری را هم در این وظیفه بزرگ سهیم کرده و او را هم برای فعالیت و کسب‌وکار در دنیای آرام‌تر آماده می‌کند. یکی از مهم‌ترین این اقدامات که در صنعت پرداخت هم مورد توجه قرار گرفت، کاهش اندازه رسید دستگاه‌های کارت‌خوان بود که به مدیریت استفاده دقیق از کاغذهای رول دستگاه‌های کارت‌خوان منجر شد.

برای تولید رول دستگاه‌های کارت‌خوان میلیون‌ها درخت و جنگل سبز از بین می‌روند تا این کاغذها در دستگاه‌ها مورد استفاده قرار گیرند. سپ با آموزش همکاران و پشتیبان‌های خود و تشریح تبعات استفاده مداوم از این کاغذها و همچنین میزان آلودگی برجای‌مانده از مصرف مداوم رول‌ها، پذیرنده را هم برای پذیرش تغییر و ایجاد شرایط بهتر در کسب‌وکار آماده کرد.

با این برنامه‌ریزی شرکت پرداخت الکترونیک سامان از سال گذشته با راه‌اندازی جریانی خبرساز در صنعت پرداخت و انتقال آموزش‌ها به پذیرنده و مشتری توانست فرهنگ کاهش مصرف رول کاغذی در بازارها و مراکز تجاری را جاری کند و در این راه، همکاران سپ علاوه بر طراحی دقیق، اندازه رسیدهای پرداختی کارت‌خوان‌ها را کاهش دادند و با آموزشی ساده به پذیرنده، ارسال رسید کاغذی از دستگاه را هم اختیاری کردند تا در صورت تمایل مشتری صادر و به او ارائه شود.

البته همزمان با این برنامه، توسعه دقیق و همه‌جانبه اپلیکیشن پرداختی ۷۲۴ در سپ هم پذیرنده را با ابزاری ساده مواجه کرد که برای دریافت گزارش عملکرد روزانه کارت‌خوان‌های خود به جای استفاده از کاغذ، به‌سادگی با لمس یک دکمه جزئیات تراکنش‌های روزانه خود را بررسی کند.  حالا همین برنامه‌ریزی دقیق و متناسب و دوراندیشانه سپ، در روزهای نگرانی شیوع ویروس کرونا به مشتریان کمک کرد تا به‌سادگی از آلودگی احتمالی انتقال از کاغذهای رسید در امان باشند و به‌خوبی با نصب اپلیکیشن ۷۲۴ و استفاده از آن عملکرد روزانه خود را بررسی کنند.

سپ آینده صنعت پرداخت را تنها در رشد فناوری و ابزارهای پرداخت نمی‌داند؛ بلکه آنچه این شرکت را در این مسیر پرپیچ‌وخم این صنعت و البته بحران‌های غیرقابل پیش‌بینی، درخشان کرده است، تبیین راهکارهای پرداختی است که هرچه بیشتر ابزار مبادلات تجاری و مالی را ساده‌تر و ملموس‌تر می‌کند؛ مسئولیت اجتماعی مهمی که پرداخت الکترونیک سامان را به ساخت فردایی امن و آرام برای ایرانیان متعهد می‌سازد.


به جای لعنت بر تاریکی، شمعی بیافروز


امیرحسن موسوی، مدیر روابط عمومی دیجی‌کالا / مسئولیت اجتماعی شرکتی (CSR) را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد؛ بخش اول مربوط به مجموعه‌ای از فعالیت‌ها و مسئولیت‌های سازمان در قبال جامعه است که به هسته مرکزی و نوع خاص فعالیت‌های هر شرکت مربوط می‌شود. در این بخش سازمان‌ها معمولاً برنامه و استراتژی مشخصی دارند و از پیش می‌دانند در چه حوزه‌هایی باید فعالیت کنند.

مثلاً این حوزه‌ها برای دیجی‌کالا شامل محیط زیست، صنایع دستی، توانمندکردن کسب‌وکارهای کوچک و متوسط و حمایت از پروژه‌ها و تحقیقات دانشگاهی در بخش‌های هوش مصنوعی، رباتیک و حوزه‌های پژوهشی ـ دانشجویی مشابه است.

مثلاً در بخش توانمندکردن کسب‌وکارهای کوچک، معرفی این کسب‌وکارها به‌نوعی با هسته کسب‌وکار دیجی‌کالا ارتباط دارد و به مسئولیت اجتماعی آن هم مرتبط می‌شود. تا این لحظه حدود ۶۰ هزار کسب‌وکار از ۲۱۱ شهر و روستای کشور در پلتفرم مارکت‌پلیس دیجی‌کالا، کالاهای خود را بدون واسطه به مشتریان سراسر کشور عرضه کردند.

بخش دوم مسئولیت‌های اجتماعی شرکتی مربوط به زمان بحران‌هاست که به‌دلیل ذات بحران چندان نمی‌تواند از پیش برنامه‌ریزی‌شده باشد. وقتی کشور و جامعه دچار بحرانی می‌شود، هر سازمانی وظیفه دارد در هر بخشی که می‌تواند مثمرثمر باشد، وارد شود. مثل همین ماجرای کرونا که این روزها کشور و بخش بزرگی از جهان درگیرش است.

در بحران کرونا دیجی‌کالا تلاش کرد در چهار بخش به فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی خود سامان دهد:

1. کادر درمان

ارسال بسته‌های اقلام ضروری رایگان به کادر درمانی در بیمارستان‌های سانتر کرونای تهران؛ بیمارستان‌های امام خمینی، سینا، فیروزگر، هاشمی‌نژاد، فیروزآبادی و حضرت رسول اکرم (ص) و نیز اهدای روزانه  بسته‌های مواد غذایی به دانشجویان پزشکی (رزیدنت) که این روزها در خط مقدم مبارزه با کرونا هستند، قدردانی کوچک دیجی‌کالا از این قهرمانان بود.

۲. بیماران کرونا

تبلت‌هایی به بیمارستان امام خمینی، جهت تسهیل ارتباط تصویری بیماران قرنطینه کرونایی با خانواده‌شان اهدا شد. همچنین با هماهنگی معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران به ۳۰۰ خانواده آسیب‌دیده از کرونا و کم‌برخوردار در جنوب شهر تهران، اعتبار خرید از دیجی‌کالا اهدا شد.

۳. دانش‌آموزان

با تقدیم دستگاه‌های تبلت و اعتبار خرید کتاب درسی از اپلیکیشن فیدیبو به دانش‌آموزان مدرسه‌ای در سراوان سیستان و بلوچستان تلاش کردیم قدمی کوچک برداریم.

۴. کسب‌وکارها

طی تفاهم‌نامه‌ای با ستاد مقابله با کرونا  و اتاق اصناف تهران، یک‌هزار کسب‌وکار آسیب‌دیده در طول دوران کرونا بدون پرداخت هزینه و با کمیسیون صفر  برای دیجی‌کالا محصولات خود را در پلتفرم مارکت‌پلیس عرضه می‌کنند. هزینه پردازش، بسته‌بندی و ارسال به مشتریان سراسر کشور به عهده دیجی‌کالاست. ‌

این‌ها اصلاً کارهای بزرگی نیستند و وظیفه و مسئولیت دیجی‌کالاست و شاید قابل افتخار هم نباشد، چون وظیفه است؛ اما معتقدم نوعی نگاه در فرهنگ سازمانی دیجی‌کالا وجود دارد که ارزشمند است و باید در کشور آن را ترویج کنیم. نگاهی که به آن «بخشی از راه‌حل بودن» می‌گوییم. این یادداشت را با توضیح مبسوط‌تر همین رویکرد پایان می‌دهم.

در هر بحران و اساساً هر مساله‌ای، به‌طور کلی دو نوع موضع می‌توان گرفت؛ چه در سطح فردی و چه در سطح سازمانی. اولی موضعی منفعلانه است؛ می‌توان به عالم و آدم غر زد، قدمی از قدم برنداشت و فقط از دیگران مطالبه داشت و دنبال مقصر گشت؛ موضعی که اتفاقاً در شبکه‌های اجتماعی هم طرفدار دارد و به قول توییتری‌ها فیواستار می‌شوی! خیلی آسان هم هست. دیگران کار می‌کنند و شما انتقاد و همیشه هم نقش شما مظلوم، قربانی یا افشاگر است.

دومی موضعی فعالانه است؛ رویکردی که تلاش می‌کند مسئولیت خود را در هر بحران و مشکلی بپذیرد و فکر کند که در مساله پیش رو خودش چطور می‌تواند بخشی از راه‌حل باشد؛ حتی در مشکلاتی که در به وجود آمدن آنها خودش نقشی ندارد، اما باز تلاش می‌کند قدمی در حل مشکل بردارد. فکر می‌کند که چطور می‌تواند قدم کوچکی در راستای حل مساله بردارد. همان جمله خردمندانه منتسب به کنفوسیوس: «به جای لعنت بر تاریکی، شمعی بیافروز».

تفکر «بخشی از راه‌حل بودن» نیاز بسیار ضروری ایران امروز ماست؛ چه در بحران کرونا و چه دیگر مشکلات فراوان کشور.


حمایت مسئولانه از دانشگاه‌های علوم‌پزشکی بانک پاسارگاد


ارشد هدایتی، مدیر روابط عمومی بانک پاسارگاد / عمل به مسئولیت اجتماعی همواره از اولویت‌های بانک پاسارگاد بوده، بدین منظور مدل بومی مسئولیت‌های اجتماعی بانک از چندین سال قبل تدوین و به‌عنوان معیار و الگویی برای این نوع اقدامات در بانک مورد استفاده قرار می‌گیرد. از دیرباز تلاش کردیم تا فعالیت‌های این نهاد در چارچوب‌های  مختلف این مدل یعنی در محورهای اقتصادی، قانونی، اخلاقی و انسان‌دوستانه باشد و در این راستا پیشگام هم باشیم. برای مثال، بانک پاسارگاد به‌عنوان اولین مجموعه در کشور شش سال پیاپی گزارش کامل مسئولیت‌های اجتماعی انجام‌شده خود را بر اساس چارچوب ذکرشده تدوین و منتشر می‌کند.

در دوران شیوع ویروس کرونا در کشور، مسئولیت اجتماعی اهمیت بیشتری پیدا کرد و طبیعتاً باید اقدامات بیشتری هم در این راستا صورت می‌گرفت. در راستای این مسئولیت اجتماعی، تهیه و توزیع ۳۵۰ هزار ماسک N95 و حدود ۱۵ هزار لباس کاور (cover all) برای تمامی دانشگاه‌های علوم‌پزشکی سراسر کشور و مدافعان سلامت یکی از این اقدامات مهم بود. این کمک در واقع به دانشگاه‌های علوم‌پزشکی این امکان را می‌داد تا بتوانند امکانات مورد نیاز و اقلام بهداشتی کافی  برای مقابله با این ویروس را تهیه کنند.

یکی دیگر از اقداماتی که بانک در راستای مسئولیت اجتماعی و از همان روزهای اول شیوع کرونا انجام داد، راه‌اندازی پایگاه‌های سیار ویزیت‌های مجازی بود. عملکرد این مراجعه مجازی به پزشک هم به این شکل بود که افراد مشکوک یا حتی مبتلا به کرونا می‌توانستند به‌صورت مجازی از طریق پایگاه‌های درمانی سیار بانک در شهر قم به پزشکی که در بانک مستقر بود، مراجعه و پزشک هم با توجه به شرح حال بالینی بیمار، وارد عمل می‌شد، تشخیص می‌داد و اقدامات درمانی لازم را ارائه می‌کرد.

از دیگر فعالیت‌های صورت‌گرفته در روزهای شیوع ویروس کرونا می‌توانیم به ضدعفونی‌کردن کلیه شعب بانک به‌صورت مداوم، اصلاح ساعات کار شعب به‌صورتی که هم برای مشتریان مفید و هم برای همکاران محدود و بی‌خطر باشد، اشاره کنیم.

آمارها نشان می‌دهد که امسال اقبال عمومی به بانکداری الکترونیکی ما نسبت به سال گذشته در همین روزها بیشتر بوده است. بانکداری الکترونیکی پاسارگاد همواره جزء پیشروترین‌ها در بانکداری الکترونیکی بود. این پیشرو بودن در این روزها هم حفظ شد و ما هم از طریق رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی تلاش کردیم مشتریان را به استفاده از این فضا ترغیب کنیم. در همین راستا و البته در راستای مسئولیتی که بانک در قبال محیط زیست دارد، نوبت‌گیری برای انجام فعالیت‌های بانکی از طریق پیامک انجام می‌شود تا هم مدت‌زمان حضور مشتریان در بانک مدیریت شود و هم از کاغذ کمتری استفاده شود.

همچنین ما در شبکه‌های اجتماعی دست به تهیه و تولید مطالب آموزشی در راستای مقابله و درمان کرونا زدیم و موفق شدیم تقریباً حدود ۹۰ محتوا با همکاری پزشکان و صاحب‌نظران این حوزه تهیه کرده و در شبکه‌های اجتماعی، تلویزیون‌های شعبه‌ها و وب‌سایت بانک منتشر کنیم. اقداماتی هم برای حفظ سلامت همکاران صورت گرفت، مانند توزیع اقلام بهداشتی، ضدعفونی، ایجاد حفاظ در شعب، تنظیم و تغییر ساعات کاری و اعمال مرخصی برای افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای یا بانوان باردار.

تمامی اقدامات صورت‌گرفته باعث شد، خوشبختانه با توجه به بالا بودن ریسک ابتلا به کرونا در بانک‌ها، ما کمترین میزان خسارت و آسیب را در بحث کرونا در مجموعه داشته باشیم و برای جامعه و مشتریان خود کمک‌های موثری انجام دهیم.


نجات سرزمین مادری


هستی شهریزفر؛ قصه‌گوی ابرآروان / «نجات سرزمین مادری با صادرات دانش‌بنیان؛ بهانه ماندن و بازگشت حرفه‌ای‌ها» بزرگ‌ترین مسئولیت اجتماعی ابرآروان است. شکل‌گیری و فعالیت ابرآروان بر پایه مسئولیت اجتماعی است؛ راه‌اندازی کسب‌وکاری فناورانه که بر لبه فناوری حرکت می‌کند، این فرصت را برای جوانان ایرانی فراهم می‌آورد که به‌جای مهاجرت به بهانه فرصت‌های شغلی در شرکت‌های فناوری خارجی، در وطن‌شان بمانند. البته ابرآروان در کنار فناورانه‌بودن، همواره در تلاش بوده که فرهنگی نوآورانه نیز داشته باشد. در واقع، ترکیب فناوری و فرهنگ، راهگشا خواهد بود، نه فناوری صرف.

جدا از این، گام‌های دیگری نیز نیاز است. ابرآروان از آغاز فعالیت خود به خیریه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد، به رایگان سرویس‌دهی کرده است. همچنین در موقعیت کنونی ویژه‌ای که با حضور کرونا، پیش آمده است، ابرآروان از آغاز کمپین نفس در کنار سایر کسب‌وکارهای داوطلب در بخش خصوصی قرار گرفت تا به سهم خود به نیازهای زیرساختی وب‌سایت‌ها در مقابله با کرونا پاسخ دهد. از آن جمله، به مدت دو ماه زیرساخت پلتفرم ویدئو و پخش زنده خود را به رایگان در اختیار مراکز آموزشی قرار داد تا زیرساخت مناسب برای برگزاری کلاس‌های آنلاین بدون پرداخت هزینه برای این مراکز، فراهم باشد.

همچنین زیرساخت مورد نیاز دو مرجع اطلاع‌رسانی ملی در مقابله با ویروس کرونا، یعنی سامانه آموزش آنلاین سازمان نظام پزشکی به نشانی https://corona.ir و سامانه و اپلیکیشن ماسک به نشانی https://mask.ir به شکل نامحدود از زیرساخت ابری ابرآروان بهره می‌برند.

به‌علاوه با توجه به وضعیت پیچیده سال ۱۳۹۹، ابرآروان در قیمت‌گذاری سال جدید، محصولات پرکاربردی همچون شبکه توزیع محتوا یا CDN و پلتفرم ویدئو و پخش زنده را بدون افزایش قیمت باقی گذاشت. همچنین با افزایش بازه رایگان محصول شبکه توزیع محتوا این امکان فراهم شد تا استارت‌آپ‌ها و کسب‌وکارهای خرد بیشتری بتوانند به رایگان از امکانات این محصول استفاده کنند.

ابرآروان خود را موظف کرده است امسال، زیرساخت توانمندسازی آموزشی دست‌کم ۹۹ نفر را (از بین سه گروه کانون‌های اصلاح و تربیت، کودکان کار یا نوجوانان استان‌های محروم) ایجاد کند تا با فراگیری رشته‌های حوزه فناوری اطلاعات، فرصت‌های بیشتری در اختیار این افراد قرار گیرد.


مسئولیت‌های اجتماعی؛ امری قانونی و اخلاقی برای کسب‌وکارها


یاسر علیزاده، میر روابط عمومی شرکت تجارت الکترونیک پارسیان / امروزه نقش مسئولیت‌های اجتماعی برای کسب‌وکارها بسیار پراهمیت و انکارناپذیر است. بنگاه‌های اقتصادی باید بتوانند در برهه‌های مختلف زمانی همزمان با چالش‌ها و بحران‌ها به مشتریان خود این حس اطمینان را القا کنند که جدای از کسب سود در تمامی فرازونشیب‌ها در کنار آنها هستند و مشتری دلگرم باشد که خدمات و سرویس‌هایی که از سازمان شما دریافت می‌کند، بر اساس احترام به منافع و توجه به سلامت او تدوین و برنامه‌ریزی شده است.

به‌طور مثال، در بحث شیوع بیماری کرونا دیدیم که شرکت‌ها چگونه سعی کردند نسبت به خطراتی که مشتریان آنها را تهدید می‌کند، اطلاع‌رسانی انجام داده و تا حد ممکن آنها را به سمت خدمات غیرحضوری و درگاه‌های ایمن سوق دهند. مسئولیت‌های اجتماعی برای شرکت‌ها موضوعی قانونی و اخلاقی و امری انکارناپذیر است.

تدوین استراتژی‌های منطقی و اجرای صحیح چارچوب‌های فکری و عملی مسئولیت اجتماعی می‌تواند باعث ایجاد اطمینان بیشتر و نگرش مثبت در ذهن مخاطب شده و در واقع به حفظ و نگهداری مشتریان وفادار کمک کند. پس شرکت‌های فعال در حوزه «پرداخت»، در کنار نوآوری‌های خود باید به این مهم که نقشی کلیدی برای حیات آنها دارد، توجه ویژه‌ای داشته باشند. بنگاه‌های اقتصادی در عرصه رقابت با یکدیگر نیز همواره سعی بر این دارند تا رضایتمندی مشتریان خود را به‌همراه داشته باشند و قطعاً پرداختن به این موضوع اخلاقی از سوی آنها می‌تواند تمایز ایجاد کرده و به پیشبرد اهداف آنها کمک شایانی کند.

مسئولیت اجتماعی در حوزه کسب‌وکارها فرصتی است برای بهتر دیده‌شدن و ارتقای برند و ارائه تصویری بهتر و قابل اعتماد نزد مخاطب. این موضوع سبب می‌شود علاوه بر ایجاد وفاداری بیشتر در مشتریان فعلی (وفادار) مشتریان جدیدی را هم جذب کنند. روابط عمومی هر سازمانی با به‌کارگیری نیروهای متخصص و کارآمد و با کمک رسانه‌ها می‌تواند به ابزار قدرتمندی برای آگاهی‌بخشی به جامعه و بازویی توانمند برای سازمان خود تبدیل شود.


از کمک به کمپین نفس تا حضور متعهدانه کارمندان


مژگان رضایی، مدیر روابط عمومی داتین / توجه به مسئولیت اجتماعی، همواره در دستور کار کسب‌وکار داتین بوده است. در مناسبت‌های مختلف هم تلاش شده تا به آن توجه بیشتری شود؛ خصوصاً در بحران‌هایی که کشور با آن مواجه بود. پیش از همه‌گیری ویروس کرونا، در هنگامه زلزله کرمانشاه بود که ما با همکاری شاغلان مجموعه و تبدیل مبلغی که قرار بود بابت سررسیدها و تقویم‌ها به‌عنوان هدیه به همکاران و مشتریان اهدا کنیم، لوازمی برای زلزله‌زدگان کرمانشاه تهیه کردیم و به زلزله‌زدگانی اهدا کردیم که محق این کمک‌ها بودند و نباید نادیده گرفته می‌شدند. یا در بحث مسئولیت اجتماعی در راستای تلاش برای عدم تخریب محیط زیست، در مجموعه، تفکیک زباله از مبدأ را ایجاد کردیم. در بحث تهیه هدایا برای مشتریان و همکاران مجموعه همواره کسب‌وکارهای خانگی در اولویت ما بودند و سعی داشتیم از آنها حمایت کنیم.

یکی دیگر از اقدامات مسئولانه ما، ایجاد مدرسه داتین بود. این مدرسه برای فارغ‌التحصیلان رشته‌های مرتبط با کامپیوتر و آی‌تی است. این افراد بعد از فارغ‌التحصیلی می‌توانند به مدرسه ما مراجعه کنند تا بدون داشتن سابقه کار با در نظر گرفتن تمام مزایا و حقوق در محیط واقعی یک پروژه قرار بگیرند.

در نهایت هم یا جذب دائمی داتین می‌شوند یا ما به آنها کمک می‌کنیم که با داشتن تجربه و مهارت به فضای مرتبط دیگری منتقل شوند، اما یکی از اقداماتی که داتین در این راستا و در روزهای شیوع ویروس کرونا انجام داد، حمایت از کمپین نفس بود. بسیاری از شرکت‌های خصوصی و کسب‌وکارهای آنلاین و استارت‌آپ‌ها هم به این کمپین پیوسته بودند و مبالغ نقدی را برای حمایت از کادر پزشکی و درمانی اختصاص دادند. ما هم مبلغی را برای حمایت از کمپین لحاظ کردیم.

یکی دیگر از اقدامات مهم داتین، حضور متعهدانه تعدادی از شاغلان بود. دوران پیک کرونا همکاران ما متعهد بودند که برای پایداری سیستم‌های بانکی بر سر کار حاضر شوند، هرچند سیستم‌های دورکاری هم فراهم بود، اما یک تعدادی به‌صورت حضوری به محل کار مراجعه می‌کردند تا کار سریع‌تر صورت بگیرد و مشتریان با مشکل مواجه نشوند.

این عمل از جنس مسئولیت اجتماعی همکاران ما در قبال جامعه بود. ثمره این حضور اجرای نسخه وب اپلیکیشن بانک‌های طرف قراردادمان در اسفند سال گذشته بود. با این اقدام حتی کاربران آی‌اواس هم می‌توانستند بدون هیچ محدودیتی تنها از طریق نسخه وب به موبایل‌بانک دسترسی داشته باشند و دیگر نیازی به خرید نرم‌افزار از سیبچه و صرف هزینه هم نبود.

منبع ماهنامه عصر تراکنش شماره ۳۴
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.