راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چرا بانک‌ها پول سهام عدالت را واریز نکرده یا کمتر واریز کرده‌اند؟ / بانک‌ها برای فروش سهام عدالت کارمزد نمی‌گیرند

اوایل خردادماه بود که وزارت امور اقتصادی و دارایی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که دارندگان سهام عدالت که روش مستقیم را برای مدیریت سهام خود انتخاب کرده‌اند و قصد فروش قسمتی از سهام خود را دارند، می‌توانند از ششم خرداد به شعب بانک‌هایی که قبلاً شماره شبای حساب‌شان در آن بانک را به سازمان خصوصی‌سازی معرفی کرده‌اند، مراجعه کرده و با تکمیل فرم‌های مربوط نسبت به تکمیل سفارش فروش ۳۰ درصد از سهام عدالت خود و تعهدنامه مربوطه، اقدام کنند.

پس از آن از ۱۰ خردادماه بانک‌ها از طریق کارگزاری‌های خود یا کارگزاری‌های طرف قرارداد، به تدریج نسبت به فروش سهام متقاضیان در بورس اقدام و وجوه حاصله را در قالب توافق شده به حساب آنها واریز خواهند کرد.

با این حال طی حجم زیادی از نظراتی که برای راه پرداخت ارسال شده است، برخی بانک‌ها هنوز مبلغ حاصل از فروش سهام عدالت را برای افراد واریز نکرده یا اینکه مبلغی که واریز شده، کم‌تر از ارزش واقعی سهامی بوده که فروخته شده است.

در این رابطه، حسین فهیمی، سخنگوی طرح آزادسازی سهام عدالت درباره اینکه چرا بانک‌ها مبلغی کمتر از مبلغ مورد نظر برای سهامدار واریز کرده‌اند توضیح داده است: «از جمع سفارش‌های دریافتی ۷۵۰ هزار نفر که ارزش آن تقریباً ۹۰۰ میلیارد تومان می‌شود، حدود ۶۵۰ میلیارد تومان به فروش رفته و مابقی هنوز فروش نرفته است. بنابراین بانک نیز مبلغ آن میزان از سهام که به فروش رفته است را برای سهام‌دار واریز می‌کند و مابقی آن را زمانی که بقیه سهم به فروش رفت واریز خواهد کرد. درواقع ممکن است بانکی بخشی از دارایی را فروخته باشد و بخشی را نفروخته باشد. بنابراین به میزانی که فروخته است پول را توزیع می‌کند و مابقی را بعد از دریافت توزیع خواهد کرد.»

حسین فهیمی، سخنگوی طرح آزادسازی سهام عدالت

او درباره تأخیر در واریزی مبلغ نیز گفته است: «زمانی که سهم فروش می‌رود، اگر سه‌شنبه فروش رفته باشد، بانک مبلغ را شنبه هفته بعد و اگر چهارشنبه فروش رفته باشد، بانک مبلغ را یکشنبه هفته بعد دریافت می‌کند. یعنی زمانی که فروشی را انجام می‌دهد دو روز بعد به پول می‌رسد. از این رو درخواستم این است افرادی که سفارش گذاشته‌اند چند روزی صبوری کنند.»

موضوع دیگری که برای بسیاری از سهامداران سؤال شده این است که اما آیا بانک‌ها بابت این فروش کارمزدی دریافت می‌کنند یا نه؟ به گفته سخنگوی طرح آزادسازی سهام عدالت بانک‌ها کارمزد و مالیات دریافت نمی‌کنند.

امیر لعلی، مدیر امور بازاریابی و ارتباطات بانک صادرات نیز در توئیتی درباره چرایی واریز پول کمتر از تصور سهامداران توضیح داده است: «دلیل شفاف و واضحی داره. بانک‌ها باید ۳۰ درصد پرتفوی افراد را بفروشند. همه پرتفوی دفعتاً فروش نمی‌ره. مثلاً فرض کنید ۳۰ درصد تعداد همه سهام باشه. همه سهام تقاضا نداره یا تعدادی بورسی نیستند. بنابراین بخش به بخش فروخته می‌شود و تدریجی پول‌ها در چند مرحله واریز میشه»

او همچنین نوشته است: «در این مورد می‌توانیم همگی اطلاع‌رسانی کنیم. کارگزاری‌ها سبد سهام عدالت را برای فروش می‌گذارند. به‌دلیل بورسی نبودن برخی سهام، عدم تقاضا برای بعضی سهم‌ها و غیره فروش ۳۰ درصد پرتفوی در یک مرحله وجود ندارد، بنابراین واریزی سهامداران در چند مرحله و در روزهای مختلف صورت می‌گیرد.»

3 دیدگاه
  1. مهدی می‌گوید

    سلام من حدود 18روزپيش از طریق کافی نت برای فروش اقدام کردم وبهم کد دادند که پیگیری کنم ولی تاالعان چیزی به حسابم نیومده خواهش میکنم پیگیری کنید چرا بانک ملی هنوز وجهی نریخته امروز 29هم شد

  2. مهران می‌گوید

    باسلام
    مبلغ ۲۸۶۸۰ تومن از سهام بنده فروخته شده درحالی که ۲۰۶۳۰ تومن از این مبلغ به حسابم واریز شده این مبلغ یعنی هشت هزارتومن کارمزد، باهیچیک از درصد کارمزد کارگزاری ها جور نمی آید ،دلیل چیست؟؟درضمن کارگزاری مفید ناظر فروش من میباشد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.