راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آیا الان زمان مناسبی برای خریدن اتریوم است؟ / همه چیز درباره اتریوم 2.0

دومین رویداد مهم سال ۲۰۲۰ پس از هالوینگ بیت‌کوین به‌زودی به وقوع می‌پیوندد. این رویداد که اتریوم ۲.۰ نام دارد و در حوزه اتریوم اتفاق می‌افتد، بی‌شک بر خریدوفروش این رمزارز تاثیر زیادی خواهد گذاشت.


اتریوم 2.0 چیست؟


اتریوم 2.0 که به آن Eth2 یا سرنیتی (Serenity) هم می‌گویند، جدیدترین آپگرید بلاکچین اتریوم است. اتریوم 2.0 فازهای متعددی دارد که اولین آن یعنی فاز ۰ در سال ۲۰۲۰ آغاز می‌شود. هر کدام از این فازها به نحوی عملکرد و کارایی اتریوم را ارتقا خواهند بخشید.


تفاوت اتریوم 1.0 با اتریوم 2.0 چیست؟


اتریوم 2.0 دو ویژگی جدید را معرفی کرده، که در نسخه اول بلاک‌چین اتریوم وجود نداشتند. این دو ویژگی «اثبات سهام» و «زنجیره شارد» هستند. 

اثبات سهام (Proof of Stake): در حال حاضر اتریوم 1.0 مکانیسم اجماعی به نام «اثبات کار» یا PoW دارد. اثبات کار از قدرت محاسباتی فیزیکی (ماینرها) و الکتریسیته برای ساختن بلوک در بلاکچین استفاده می‌کند. اثبات سهام (PoS) آپگریدی است که امنیت را بهبود می‌بخشد، قیاس‌پذیری را ممکن می‌کند و در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌کند. اثبات سهام به‌جای اینکه بر ماینرهای فیزیکی و الکتریسیته تکیه داشته باشد، از اعتبارسنج‌ها (ماینرهای مجازی) و ذخیره اتر کمک می‌گیرد.

زنجیره شارد (Shard Chains): زنجیره‌های شارد مکانیسم مقیاس‌پذیری هستند که به‌شکلی چشم‌گیر توان عملیاتی بلاکچین اتریوم را افزایش می‌دهند. در حال حاضر، داشتن زنجیره منفردی که از بلوک‌های متوالی تشکیل شده، امنیت بالایی دارد و تأیید اطلاعات را آسان می‌کند. با این حال اینکه بنا باشد هر گره کامل، تراکنش‌ها را در بلوک‌های متوالی، پردازش و اعتبارسنجی کند، بر توانایی پردازش سریع تراکنش‌ها (به خصوص در زمان اوج فعالیت شبکه اصلی اتریوم) تأثیر منفی می‌گذارد. زنجیره شارد مکانیسمی است که در آن بلاکچین اتریوم از هم جدا می‌شود، در نتیجه مسئولیت پردازش داده بین گره‌های متعدد تقسیم می‌شود.

در این حالت تراکنش‌ها به شکل موازی، و نه متوالی پردازش می‌شوند. اضافه‌کردن هر زنجیره شارد مانند اضافه‌کردن یک لاین به بزرگراهی چند لاینی است. لاین‌های متعدد و پردازش موازی، توان بلاکچین اتریوم و میزان خرید و فروش اتریوم را افزایش می‌دهند. گفته می‌شود که زنجیره‌های شارد در فاز اول اتریوم 2.0 معرفی خواهند شد.


فازهای اتریوم 2.0 چه هستند؟


اتریوم 2.0 حداقل سه فاز خواهد داشت: فاز ۰، ۱ و ۲. فاز ۰ در سال ۲۰۲۰ و فازهای ۱ و ۲ در سال‌های بعد اجرا خواهند شد. 

فاز ۰: در این فاز، شاهد اجرای «زنجیره بیکن» خواهیم بود. زنجیره بیکن اطلاعات اعتبارسنج‌ها را ذخیره و مدیریت خواهد کرد و مکانیسم اجماع اثبات سهام را برای اتریوم اجرا می‌کند. زنجیره اثبات سهام اتریوم اصلی همزمان با زنجیره اثبات کار اتریوم جدید ادامه خواهد داشت تا تضمین شود، هیچ شکافی در پیوستگی داده‌ها ایجاد نخواهد شد.

فاز ۱: فاز دوم اتریوم 2.0 احتمالاً در سال ۲۰۲۱ محقق می‌شود. در این فاز زنجیره‌های شارد اضافه خواهند شد و از آنجا که بلاکچین اتریوم به ۶۴ زنجیره متفاوت تقسیم می‌شود، توان این بلاکچین حداقل افزایشی ۶۴ برابری خواهد داشت. هرچند تحلیل‌گران معتقدند در بلاکچین جدید اتریوم صدها برابر قبلی در پردازش داده سرعت خواهد داشت.

فاز ۲: درباره این فاز که در سال ۲۰۲۱ یا ۲۰۲۲ عملی خواهد شد، هنوز اطلاعات چندانی در دست نیست. اما گفته می‌شود در این فاز شاهد اضافه‌شدن حساب‌های اتر، امکان انتقال و انصراف و ساخت محیط‌های اجرایی هستیم که در آن درخواست‌های مقیاس‌پذیر روی اتریوم 2.0 ساخته می‌شوند. در این فاز زنجیره اتریوم ۱.۰ به اتریوم 2.0 انتقال داده می‌شود و در نتیجه اثبات کار برای همیشه متوقف می‌شود.


آیا عرضه اتریوم 2.0 باعث افزایش قیمت اتر می‌شود؟


برخی امیدوارند با رونمایی از شبکه اتریوم 2.0 بازار دوباره روند صعودی پیش بگیرد. به گفته رایان واتکینز، تحلیلگر مشهور دنیای کریپتو، عرضه قریب‌الوقوع شبکه اتریوم 2.0 که توان عملیاتی بالاتر معامله‌ها و مدل اجماع جدیدی تحت گواهی اثبات سهام را معرفی می‌کند، نسبت به هالوینگ اخیر بیت‌کوین تأثیر بسیار عمیق‌تری در بازارهای ارز دیجیتال خواهد گذاشت و امکان رخ دادن بازار گاوی (Bull market) پس از این اتفاق وجود خواهد داشت.


آیا الان زمان مناسبی برای خرید اتر است؟


داده‌ها نشان می‌دهند سرمایه‌گذاران برای دریافت پاداش اتریوم 2.0 به سمت خرید اتر هجوم آورده‌اند. طبق بررسی آمارهایی که از سوی Glassnode انجام شده، داده‌ها نشان می‌دهند که بیش از ۱۴ درصد از تعداد کیف پول‌های اتریوم، دارای بیش از ۳۲ اتریوم هستند. ۳۲ اتریوم، مقدار سهم مورد نیازی است که صاحبان آن‌ها در اتریوم 2.0 پاداش می‌گیرند.

در حال حاضر، ۱۱۶٫۳۵۱ آدرس کیف پول اتریوم وجود دارد که بیش از ۳۲ اتریوم در خود ذخیره کرده‌اند. اگر سرمایه‌گذاران بیشتری به سراغ خرید اتر و ذخیره این مقدار اتریوم به منظور دریافت پاداش اتریوم 2.0 بروند، باعث خواهد شد تا بازار این ارز دیجیتال به سمت بالا حرکت کند. در حال حاضر، اتریوم در رتبه دوم ارزش بازار قرار دارد.

منبع کوین نیک
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.