راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

صاحبان سهام عدالت چه دارایی‌هایی دارند و چگونه می‌توانند این دارایی‌ها را بفروشند؟

از امروز ۱۰ خردادماه، دارندگان سهام عدالت که روش سهامداری مستقیم را انتخاب کرده‌اند، می‌توانند با مراجعه به سامانه «استعلام و آزادسازی سهام عدالت» از وضعیت دارایی خود در شرکت‌های بورسی و فرابورسی مطلع شوند. افراد با وارد کردن کد ملی خود در این سامانه می‌توانند مبلغ به‌روز سهام خود و همچنین شرکت‌هایی که سهام آنها را در اختیار دارند، مشاهده کنند.

البته در برخی مرورگرها مانند اینترنت اکسپلورر ممکن است ارائه وضعیت دارایی به‌طور کامل نشان داده نشود. پس اگر به این مشکل برخوردید برای ورود به سامانه می‌توانید از مرورگرهای دیگر هم استفاده کنید.

بر این اساس، برخی افرادی که ارزش اسمی سهام عدالت آنها عدد ۴۹۲ هزار تومان است، امروز یعنی ۱۰ خردادماه، ارزش واقعی سهام عدالت آنها در بیش از 36 شرکت ۷ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان است. البته به دلیل اینکه ممکن است افرادی با همین میزان ارزش اسمی سهام عدالت، سهم‌های متفاوتی از شرکت‌های دیگر بورسی را داشته باشند، جمع ارزش واقعی سهام عدالت آنها رقم دیگری باشد.


روش ثبت سفارش فروش از طریق سامانه آنلاین کارگزاری


همچنین مشمولان سهام عدالت می‌توانند از امروز نسبت به فروش ۳۰ درصد سهام خود اقدام کنند. پیش از این سازمان خصوصی‌سازی اعلام کرده بود که سهامدارانی که قصد فروش سهام خود را دارند، ابتدا باید در سامانه سهام عدالت روش مستقیم را انتخاب کنند و سپس جهت فروش به شعب بانکی که شماره شبای آن حساب را در سامانه معرفی کرده‌اند، مراجعه و با تکمیل فرم‌های مربوط نسبت به تکمیل سفارش فروش 30 درصد از سهام عدالت خود اقدام کنند. بر این اساس اطلاعات افرادی که روش مستقیم را انتخاب کرده‌اند، در اختیار بانک‌های عامل قرار می‌گیرد.

افرادی که دارای کد بورسی هستند نیز نیازی به مراجعه به شعب بانک ندارند و می‌توانند از طریق پرتفوی بورسی خود در یکی از کارگزاری‌ها اقدام به فروش کنند.

بدین ترتیب که به سایت کارگزاری که در آن کد بورسی دارید، مراجعه می‌کنید و با وارد کردن کد ملی و شماره همراه ثبت ‌شده در سایت خصوصی‌سازی، وارد قسمت سهام عدالت می‌شوید. ما در این گزارش به سایت کارگزاری فارابی اشاره کرده‌ایم.

پس از ورود، سهامدار می‌تواند پرتفوی خود را مشاهده و تا سقف 30 درصد از ارزش کل سبد را برای فروش انتخاب کند. کارگزاری نیز کلیه سفارش‌های فروش همه مالکان سهام عدالت را به ‌قیمت بازار اخذ و تا ساعت 14 آن روز به سپرده‌گذاری مرکزی ارسال می‌کند. سپرده‌گذاری مرکزی تا پایان آن روز دارایی سهام به ‌اندازه سفارشات ارسالی هر کارگزار را در کد اختصاصی آن شرکت ایجاد می‌کند.

کارگزار روز کاری بعدی از ساعت 12:45 تا 14 سفارشات فروش تجمیع‌شده را در هر نماد به ‌قیمت پایانی همان روز وارد سامانه می‌کند و اهالی بازار می‌توانند به‌قیمت پایانی آن روز معاملاتی سهام مورد نظر را خریداری کنند.

3 دیدگاه
  1. عیس شهبازی می‌گوید

    باسلام من چگونه بدونم سهام سی درصدم فروخته شه است

  2. محمد رازکردانی می‌گوید

    سلام محمد هستم حدود 9 روز هست 30 درصد رو فروخته ام از طریغ برنامه ای که خود بانک ملی آدرس داد اقدام به فروش کردم ولی با گذشت 9 روز مبلغ هنوز واریز نشده چه کار کنم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.