پایگاه خبری راه پرداخت دارای مجوز به شماره ۷۴۵۷۲ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و بخشی از «شبکه عصر تراکنش» است. راه پرداخت فعالیت خود را از دوم اردیبهشتماه ۱۳۹۰ شروع کرده و اکنون پرمخاطبترین رسانه ایران در زمینه فناوریهای مالی، بانکداری و پرداخت و استارتآپهای فینتک است.
افکار نوشت: پوزهایی که از کار افتادهاند؛ آقای بهمنی، اعتماد مردم را سلب نکنید!
طرح شاپرک علاوه بر اینکه نارضایتی فروشندگان را به دنبال داشته است، سلب اعتماد مشتریان را نیز به ارمغان آورده است؛ کاهش اعتمادی که از طولانی تر شدن صف های عابر بانک می توان فهمید.
افکارنیوز نوشت: در حالی بانک مرکزی با افتخار از سیستم بانکی خود سخن می گوید که روز یکشنبه، ۸ بهمن، ارتباط دستگاه های پوز با بانک ها قطع بود. برای درک عمق موضوع کافیست تصور کنید که در منطقه شلوغی مثل بازار این امر تا چه حد می تواند خرید و فروش را به تعویق بیاندازد و منجر به تشکیل صفوف طولانی در مقابل خودپردازها شود.
پولی که برای تبلیغات به هدر رفت
در حالی که در تمام کشورهای دنیا، بانک ها برای توسعه بانکداری الکترونیک، کاهش استفاده از اسکناس و راحتی مشتریان و فروشندگان، روز به روز برای افزایش سرعت معامله مشتری و فروشنده طرح های جدید تری ارائه می کنند که در ایران پوزها و پایانه های فروش تبدیل به دردسر مردم شده است و به جای خلوت تر شدن خودپردازها، صف ها طولانی تر شده است.
جدای از اینها، تا همین چندوقت پیش بانک ها برای اثبات خود و تشویق مردم به استفاده از کارت های بانکی به جای حمل پول نقد، سعی داشتند گوی سبقت را از یکدیگر بربایند؛ از تبلیغات تلویزیون و طرح های ویژه گرفته تا انواع قرعه کشی ها و جوایز استفاده از کارتخوان ها.
اما هم اکنون این بساط برچیده شد و خریداران از ترس اینکه مبادا فروشنده از قبول کارت خودداری کند، به روش قدیمی ایستادن در صف خودپرداز و جابجایی پول نقد روی آوردند.
جای تعجب است وقتی که بانک ها با هزینه میلیاردی برای تبلیغات امری را برای مردم جا می اندازند، چرا باید به صورت ناگهانی تصویر ساخته شده از خود را خراب کنند!
عقبگرد بانک مرکزی به بهانه پیشرفت
درحالیکه در همه نقاط دنیا، دستگاه های خودپرداز، پیشگام بانکداری مدرن هستند و در برخی کشور ها با روش های جایگزین سعی در جمع آوری این دستگاه ها را دارند، در کشور ما بانک مرکزی با بهانه های مختلف و متوسل شدن به روش های قدیمی، وسعت زمین بانکداری نوین را محدودتر کرده است.
طرح شاپرک علاوه بر اینکه نارضایتی فروشندگان را به دنبال داشته است، سلب اعتماد مشتریان را نیز به ارمغان آورده است؛ کاهش اعتمادی که از طولانی تر شدن صف های عابر بانک می توان فهمید.
ظاهرا بانک مرکزی توجه ندارد که این تاخیرها در روند کسب و کار اخلال ایجاد می کند و باعث متضرر شدن فروشنده ها شده است؛ چراکه در بسیاری مشاغل از جمله سوپرمارکتها، خرید جنس به صورت نقدی انجام میشود و بروز تاخیر در وجوه حاصل از فروش، پرداخت پول اجناس جدید را دچار مشکل میکند.
منبع: افکار نیوز