راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

۵۰۰ کلمه تا۵۰۰ درصد / هیچ گاه چون مدتی است که ترید نکرده‌اید ترید نکنید

این یکی از ساده‌ترین اصول کار در بازار سرمایه است؛ این اصل انقدر ساده است که حتی معامله‌گرهای حرفه‌ای هم مکرر آن را نادیده می‌گیرند. مردم عادی هم از ترس از دست دادن سود وارد معامله‌ می‌شوند بدون این که بدانند چرا!

تریدینگ و خرید و فروش و معامله سهام بعد از مدتی در خون انسان می‌رود؛ مثل نیکوتین. تریدینگ اعتیادآور است و به همین خاطر است که تریدرهای حرفه‌ای جهان معمولا هر ۳ یا ۴ ماه یک بار گاهی یک ماه ترید نمی‌کنند. تریدینگ یک کار تمام وقت است؛ نه فقط در ساعت‌هایی که بازار باز است؛ تقریبا تمام روز را می‌گیرد.

کار تریدر حرفه‌ای تازه وقتی بازارها بسته می‌شوند شروع می‌شود و تریدر هیچ‌گاه بی‌گدار به آب نمی‌زند. معامله‌گر حرفه‌ای دقیقا نقشه راه دارد. می‌داند تا کجا می‌خواهد سود کند و چه زمانی سودش را شناسایی کند و می‌داند که تا کجا در سقوط یک سهم با آن سهم ب‌ماند. این اصل خیلی ساده است ولی تقریبا همه ما حرفه‌ای‌ها زمان‌هایی شده که آن را رعایت نمی‌کنیم.

از من می‌پرسند که برای بازار سهام چه نوع تحلیلی باید بدانیم؟ می‌پرسند فاندامنتال یا تکنیکال؟ واقعیت این است که شما اگر خدایگان فاندامنتال و یا تکنیکال هم که باشید به یک مهارت خیلی مهم‌تر احتیاج دارد: خودشناسی! باور نمی‌کنید؛ نه؟

تازه‌واردها فقط دنبال سیگنال هستند؛ در‌به‌در در گروه‌های تلگرامی و این ور و آن ور می‌گردند که یکی سیگنال بدهد و آنها بروند بخرند یا بفروشند. متاسفانه یکی از مهم‌ترین سیگنال‌ها برای آماتورها هم صف‌ها است. هر جا که صف می‌شود خیلی‌ها دست خودشان نیست؛ می‌روند توی صف و صف‌نشین می‌شوند. می‌دانید چرا؟ چون خودشناسی ندارند و خودشان را قبول ندارند. ممکن است خیلی هم مغرور باشند و پیش دیگران نشان دهند که بقیه در بازار بورس جوجوهایی بیش نیستند و این‌ها آمده‌اند که درو کنند؛ اما در درون خودشان را کوتوله احساس می‌کنند.

بازار بورس آموزگار بداخلاقی است که بد تنبیه می‌کند. این بازار یکی از گران‌ترین معلم‌های زندگی است و اگر کسی خودشناسی نداشته باشد به راحتی سیگنال‌های ناتمام اطراف بورس به پارازیت‌هایی تبدیل می‌شوند که زندگی تریدر را تباه می‌کنند.

حتما شنیده‌اید که می‌گویند کار در بورس شغل دوم است و درآمد اول! دروغ می‌گویند؛ دروغی وحشتناک بزرگ. این جمله زمانی درست است که پول‌تان را در صندوق‌های سهامی یا مثلا صندوق‌های سهامی با درآمد ثابت گذاشته‌اید.

یعنی انقدر سرمایه دارید که مدیریت سرمایه‌تان را بسپارید به حرفه‌ای‌ها. برای این که در بورس بتوانید سهم خرید و فروش کنید باید تمام وقت این کار را انجام دهید. در صورتی که تصور می‌کنید بین کارها سهمی هم می‌خرید و می‌فروشید بدانید که این بازار سیلی بدی به شما می‌زند.

همیشه یادتان باشد که در بازار هیچ گاه خودتان را زرنگ ندانید. همیشه تصور کنید شاگرد تنبل این کلاس هستید و برای این که بتوانید به حداقل‌ها برسید باید سخت تلاش کنید.

دقیقا شد ۵۰۰ کلمه. فردا اگر شد می‌خواهم یکی از اشتباهات همین چند وقت اخیر خودم را بگویم که چطور مدتی ترید نکردن باعث شد وارد یک معامله اشتباه بشوم.

1 دیدگاه
  1. آرمان طالبی می‌گوید

    سلام جناب شمس
    ممنون از مطالب گیرا و جذابتون
    خیلی دوست دارم بیشتر باهاتون در ارتباط باشم
    در صورت امکان راه ارتباطیتون رو بفرمایید
    ممنون
    موفق باشید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.