راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

توضیحات باقری‌اصل درباره سرویس‌های جدید دولت الکترونیک به مناسبت روز جهانی ارتباطات

رضا باقری اصل دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور به مناسبت روز جهانی ارتباطات در توییتی از سه سرویس جدید دولت الکترونیک خبر داد.

سرویس الکترونیکی استعلام ضمانت‌نامه‌های بانکی توسط بانک مرکزی، سرویس استعلام کد/های شبا براساس کد ملی توسط بانک مرکزی و ثبت‌نام رایگان و الکترونیکی تامین‌کنندگان کالا و خدمات در سامانه تدارکات الکترونیکی توسط وزارت صمت، سه اتفاقی است که باقری اصل در توییتر به آنها اشاره کرد.

مفهوم دولت الکترونیک معادل فراهم‌سازی امکان استفاده سهل و آسان از فناوری اطلاعات به منظور توزیع خدمات دولتی به صورت شبانه‌روزی و مستقیم به مشتری در همین راستا هم در مصوبه ای در جلسه دهم کارگروه تعامل‌پذیری دولت الکترونیک، بانک مرکزی متعهد شده بود تا یک موعد مقرر سرویس‌های دولت الکترونیک و سرویس‌های مربوط به احراز شماره شبا و همینطور اعلام شماره شباها مربوط به یک کد ملی را به دستگاه‌هایی که متقاضی بودند، ارائه کند.

به گفته باقری‌اصل، براساس نامه ارائه‌شده ازسوی بانک مرکزی، گویا بانک مرکزی این سرویس‌ها را پیاده‌سازی کرده و به مرکز ملی تبادل اطلاعات تحویل داده است. باتوجه به اینکه انتشار این اتفاقات از طرف دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات صرفا به این معنا است که این سرویس‌ها تازه مورد پذیرش دستگاه مبدا و به اشترات‌گذاری از طرف آنها قرار گرفته، طیعتا پیاده‌سازی این سرویس‌ها در مرکز ملی تبادل اطلاعات و بعد از آن در دستگاه‌هایی که متقاضی استفاده از سرویس‌ها هستند، کمی‌ زمان‌بر خواهد بود و در حال حاضر امکان استفاده از آنها امکان‌پذیر نیست.


سرویس استعلام کد/های شبا براساس کد ملی


استعلام کدهای شبا درواقع شامل دو سرویس مجزا می‌شود. رضا باقری‌اصل در توضیحات بیشتر گفت:

یکی از این سرویس‌ها تطبیق شماره شبا با کد ملی است؛ یعنی برای مثال اگر شرکت بیمه‌ای بخواهد خسارت اعلام کند، کد ملی و شماره شبای شخص را برای مرکز ملی تبادل اطلاعات و بانک مرکزی می‌فرستد، بانک مرکزی هم تایید می‌کند که این شماره شبا با این کد ملی تطبیق دارد یا نه تا در زمان پرداخت خسارت، این پرداخت دقیقا به حساب شخص مربوطه واریز شود و این وسط اشتباه و سواستفاده‌ای صورت نگیرد. سرویس بعدی هم اعلام شماره شباهای مربوط به یک کد ملی است که ویژه دستگاه‌های قوه قضاییه و سازمان امور مالیاتی است.

رضا باقری‌اصل دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور

استعلام ضمانت‌نامه‌های بانکی


سرویس ضمانت‌نامه بانکی هم یکی دیگر از سرویس‌هایی است که در توییت دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات کشور به آن اشاره شده که گویا بخش آی‌تی آن فراهم شده و بخش تجمیعی و حقوقی سرویس هم در حال آماده سازی است و به زودی در دسترس مرکز ملی تبادل اطلاعات قرار می‌گیرد تا پیاده‌سازی شود و در اختیار دستگاه‌های ذی نفع ازجمله بانک‌ها، بورس‌ها و دستگاه‌هایی قرار بگیرد که می‌خواهند ضمانت‌نامه‌های بانکی را پوشش‌دهنده یک سری از تعهدات دستگاه‌های اجرایی قرار دهند.


ثبت‌نام رایگان و الکترونیکی تامین‌کنندگان کالا و خدمات


سامانه‌ای تحت عنوان ستاد (سامانه تدارکات الکترونیکی دولت) توسط وزارت صمت و دکتر خیابانی؛ سرپرست این وزارت‌خانه راه‌اندازی شده بود که با یک سری چالش‌ها مواجه شد و با اینکه بسیاری از فرایندها در این سامانه الکترونیکی شده بود ولی به گفته باقری‌اصل، دستگاه‌های اجرایی اقبالی نسبت به استفاده از این سامانه نشان نمی‌دادند. به عبارتی به این سامانه متصل شده بودند ولی عملا از سرویس‌های ستاد برای انجام خریدهای الکترونیکی و همینطور مناقصه‌گذاری‌شان استفاده نمی‌کردند.

درنهایت این وزارت‌خانه با موافقت وزیر توانست مجوزی بگیرد مبنی بر اینکه از این بعد تامین‌کنندگان کالا و خدمات اگر به صورت الکترونیکی و غیرحضوری ثبت‌نام کنند، هزینه‌شان رایگان شود. باقری‌اصل با اشاره به اینکه تعرفه‌های قبلی درصورت مراجعه حضوری برای تامین‌کنندگان همچنان پابرجا خواهد بود گفت: «اگر تامین‌کننده دستگاهی بخواهد خریدی انجام دهد (خرید خرد که تقریبا زیر 45 میلیون تومان می‌شود) باید درخواستش را در سامانه ستاد بگذارد. وقتی این درخواست در سامانه قرار گرفت، هرچقدر تعداد تامین‌کنندگان بیشتر شود، کالا رقابتی‌تر و با قیمت مناسب‌تری خریداری می‌شود. ثبت‌نام الکترونیکی باعث از بین رفتن تعرفه اتصال و نیاز به مراجعه حضوری افراد خواهد شد و همه‌چیز به صورت غیرحضوری و رایگان انجام می‌شود. این اتفاق می‌تواند منجر به آثار خوبی در توسعه تدارکات الکترونیکی دولت شود.»

متقاضیان و تامین‌کنندگان می‌توانند برای ثبت‌نام به آدرس سامانه ستاد مراجعه کنند.

2 دیدگاه
  1. سعید رضایی می‌گوید

    با راه اندازی سامانه ستاد فکر میکنم خیلی مشکلات این حوزه سریعتر حل بشه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.