راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

۵۰۰ کلمه تا۵۰۰ درصد / بورس‌باز ۵۰۰ درصدی: چرا از این بازار سرخ خوشحالم

از بازار نیمه سرخ امروز خوشحالم. نه این که ناراحت نباشم؛ نه! خوشحالم. این روزها حجم کسانی که تصور می‌کردند بورس جایی است که پول‌تان را می‌گذارید و این پول همین‌طور برای خودش زیاد می‌شود واقعا زیاد شده بود! می‌ترسیدم از این روند و این قرمز شدن امروز بازار کمک می‌کند کسانی که در چند ماه گذشته وارد این بازار شده‌اند و تا امروز ریزش و اصلاحی ندیده بودند بدانند که این بازار روی سگ هم دارد!

قرمزی امروز و چند روز گذشته کمک می‌کند از بورس یک موجود رویایی نسازیم. این بازار بالا و پایین زیاد دارد. یک روز سبز است و با دم‌مان گردو می‌شکنیم و یک روز قرمز است و پکریم. منتها این دقیقا همان چیزی است که به آن می‌گوییم بورس؛ نه همیشه سبز بوده و نه همیشه قرمز می‌ماند.

یک کم بزرگ‌تر هم که نگاه کنیم این چرخه اقتصاد و اصلا روزگار است. مهم این است که تلاش کنیم و با آن چند چیزی که در یادداشت‌های قبلی به آنها اشاره کردم به سمت خلق ارزش برویم.

این اصلاح از یک منظر دیگر هم لازم بود. این مدت واقعا بعضی از سهم‌های بازار بی‌دلیل رشد کرده بودند. یک جورهایی مصداق ما سه تا را کجا می‌برید بودند که نرسیده سوار خر مراد شده بودند. حالا این اصلاح قیمت باعث می‌شود سهم‌هایی که بنیاد خوبی نداشتند راه‌شان را جدا کنند و اجازه دهند بازار راه خودش را برود.

خلاصه این تقریبا اولین باری است که در این سال‌ها یادم می‌آید از قرمز شدن بازار خوشحال شده‌ام. مثل کسی که بیش از یک ماه است یک نفس در حال دویدن است؛ حالا باید یک استراحتی بکند؛ با خودش فکر کند و راه درست را انتخاب کند. بازار نیاز به این استراحت داشت.

اتفاق خاصی نیفتاده است و بنیاد بازار سست نیست. تا امروز چیزهایی درباره بازار گفتم و در ادامه سعی می‌کنم آنها را ادامه دهم. امروز دو تا نکته بی‌ربط به هم می‌گویم.

یکی این که مثل خیلی‌های دیگر تاکید می‌کنم که برای شروع سراغ صندوق‌های سهام بروید. البته که بازی با سهام به صورت مستقیم لذتی دارد که تقریبا هیچ صندوقی به یک تریدر نمی‌دهد ولی توصیه می‌کنم اول بروید سراغ صندوق‌ها. برای سود کردن در بازار عجله نکنید که این مادر همه ضررهاست!

برای این که بتوانید درباره صندوق‌ها هم درست تصمیم بگیرید چیزهایی باید بدانید که شاید در یک فرصتی درباره آنها هم نوشتم ولی فعلا پیشنهاد می‌کنم وب‌سایت رسام را ببینید. گزارش‌ها و اطلاعات خوبی دارد.

دومین چیزی که امروز می‌خواهم پیشنهاد بدهم این است که یک اپلیکیشن استفاده از بورس‌های بین‌المللی را نصب و شروع به خرید و فروش مجازی سهم در بازارهای بورس جهان کنید. مثلا اپلیکیشن trading212 گزینه بدی نیست. می‌توانید برای خودتان یک اکانت بسازید و همان ابتدا به صورت مجازی ۵۰ هزار دلار به شما می‌دهد که می‌توانید با آن سهم کسب‌وکارها یا حتی کریپتو و طلا بخرید. این روزها هم که طلا در حال بالا رفتن است می‌توانید وارد بازار آتی طلا شوید و نوسان‌گیری کنید.

بورس دانش پیچیده‌ای پشت خودش ندارد و با مقداری تلاش آن را یاد می‌گیرید. چیزی که در بورس سخت می‌شود یاد گرفت مهارت است؛ برای مهارت فقط باید تمرین کرد و تمرین.

بورس اسب سرکشی است که اگر دست کم بگیردش بد جوری زمین می‌زندتان.

1 دیدگاه
  1. TEST می‌گوید

    “بورس دانش پیچیده‌ای پشت خودش ندارد”؟؟؟!!!!
    بله! درست می‌فرمایید!! فوقش دو سه تا نمودار، دو سه تا ویدئو آموزشی، بعدش هم یه چند تا کلیک جهت خرید مقداری سهام!

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.