راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کدام فناوری‌ها باید در حوزه فاوا کشور توسعه پیدا کنند و نقش دولت برای توسعه آنها باید چگونه باشد؟ / پرسشنامه

سازمان فناوری اطلاعات ایران در نظر دارد با انجام طرح آینده‌پژوهی در حوزه فناوری اطلاعات، به اولویت‌‌ها و راهبردهای فناوری اطلاعات کشور حول ۲۱ فناوری پیشرو بپردازد. بر این اساس، پرسشنامه‌ای مبتنی بر روش دلفی و با هدف دریافت نظرات خبرگان و فعالان حوزه فاوا کشور و حول موضوع «چگونگی ایفای نقش دولت در توسعه هر فناوری» طراحی کرده است.

این ۲۱ فناوری شامل «احراز هویت و کنترل دسترسی»، «کلان داده»، «زیست الکترونیک و سلامت دیجیتال»، «رایانش ابری»، «کنترل، رباتیک و تولید»، «رمزنگاری»، «پرداخت الکترونیکی و خدمات مالی»، «بازی‌های رایانه‌ای و موبایلی و واقعیت افزوده»، «سامانه‌های شرکتی و دولت الکترونیک»، «جرم‌یابی و کشف تقلب»، «زیرساخت»، «اینترنت اشیا»، «خدمات مکان‌محور»، «موبایل و 5G»، «نرم‌افزارهای اجتماعی»، «توسعه نرم‌افزار»، «متن و زبان»، «ویدئو و چند رسانه‌ای»، «هوش مصنوعی»، «تشخیص و مقابله با حملات» و «بلاکچین» هستند.

سازمان فناوری اطلاعات کشور از طراحی این پرسشنامه به دنبال این است که بتواند جهت‌گیری‌های آینده فناوری اطلاعات کشور را براساس نظرات خبرگان و متخصصان این حوزه تدوین کند. محور اصلی سوالات این پرسشنامه این است که آیا برای توسعه هر یک از این فناوری‌ها در کشور نیاز به دخالت دولت هست یا خیر و اگر هست به چه نوع دخالتی از سوی دولت برای توسعه آن نیاز هست.

پاسخ‌های این پرسشنامه در دو سطح «خبرگان» و «مخاطبان عمومی» تحلیل می‌شود و در بخش خبرگان در دو دوره و در بخش مخاطبان عمومی در یک دوره نظرات افراد جمع‌آوری می‌شود. این پرسشنامه مبتنی بر روش دلفی است، به این ترتیب که بعد از دریافت نظرات خبرگان و بعد از تحلیل آنها، نتایج برای خبرگان ارسال می‌شود؛ درواقع همین پرسشنامه به همراه تحلیل نتایج دور اول برای آنها ارسال خواهد شد و از آنها خواسته می‌شود با توجه به اینکه جمع‌بندی نظرات دور اول را مشاهده می‌کنند، اگر نظر قبلیشان تغییر کرده، آن را اصلاح کنند؛ در نهایت نظر این افراد مجددا دریافت و تحلیل نهایی انجام می‌شود.

همچنین تمامی فعالان و علاقه‌مندان حوزه فناوری اطلاعات و فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور نیز می‌توانند در این پرسشنامه شرکت کنند. یک تحلیل جداگانه روی نتایج این سری نیز انجام خواهد شد تا مشخص شود جامعه فاوای کشور به طور کلی درباره این سوالات چه نظری دارد و در وهله آخر نتایج خبرگان با نتایج عموم فعالان مقایسه خواهد شد که این موضوع نیز نشان خواهد داد که نظر و تفکر خبرگان چقدر نسبت به حوزه فناوری اطلاعات کشور شبیه به نگاه عموم جامعه به این حوزه است.

برای شرکت در این پرسشنامه می‌توانید ازطریق لینک زیر اقدام کنید:

برای طرح سوالات و ابهامات احتمالی، ازطریق ایمیل ict_delphi@ito.gov.ir اقدام کنید و یا با شماره‌های ۸۸۱۱۵۹۹۸ و ۰۹۰۳۶۹۶۱۸۷۸ تماس بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.