راه پرداخت؛ پرمخاطب‌ترین رسانه فین‌تک ایران

پرداخت الکترونیک سداد در سال ۹۸ چه عملکردی داشته است؟

آن‌قدر به پرداخت‌های الکترونیکی عادت کرده‌ایم که گاهی یادمان می‌رود تا همین اوایل دهه ۸۰ شمسی روال کارها به‌کلی متفاوت بود

0

حالا دیگر ایستادن در صف‌های طولانی بانک یا حمل پول نقد با حجم بالا بخشی از حافظه فعال ما نیست. چه کسی فکرش را می‌کرد که یک کارت پلاستیکی کوچک یا یک گوشی موبایل بتواند جای اسکناس را بگیرد و خیلی هم خوب از عهده کار برآید.

یکی از شرکت‌های موفق در این زمینه شرکت سداد است؛ این شرکت که در حوزه PSP فعالیت می‌کند در کنار اپلیکیشن پرداخت خود با نام ایوا، درگاه پرداخت خیلی از سایت‌های فروش و خدمات را نیز بر عهده دارد.

بهبود شاخص خطای پذیرندگی، بهبود شاخص دسترس‌پذیری سرویس، بهبود سرعت انجام تراکنش، افزایش سهم بازار شرکت در بخش سازمانی، توسعه کیف پول ایوا و پرداخت از طریق کیوآرکد، مستقل شدن سوئیچ پذیرندگی شرکت به‌طور کامل و بومی‌سازی نرم‌افزار دو مدل از دستگاه‌های پوز، تنها بخشی از عملکرد شرکت پرداخت الکترونیک سداد در سال ۹۸ است.

امیرحسین داودیان، معاون توسعه کسب‌وکار پرداخت الکترونیک سداد، مهم‌ترین فعالیت واحد فروش این شرکت در سال ۹۸ را مربوط به پروژه استان فارس دانست و گفت: «این پروژه توسط واحد فروش خرد اداره شد و به‌رغم مشکلاتی که این استان در پاییز و زمستان داشت، توانستیم راه‌حل‌هایی مانند بازاریابی پوزهای غیر سدادی برای بهبود عملکرد استان را مورد بررسی قرار دهیم و به‌کار گیریم.»

او گفت: «با این اقدام توانستیم سهم بزرگی از پایانه‌هایی را که به حساب‌های بانک ملی وصل بودند، اما مربوط به پرداخت الکترونیک سداد نبودند به سداد برگردانیم و هدف از این کار پاسخگویی مناسب‌تر به نیازهای مشتریان و در نهایت حفظ و فراهم کردن منافع بانک ملی بود.»

او با اشاره به نتایج پروژه فروش مستقیم در بخش فروش خرد در استان فارس افزود: «افزایش سهم تراکنشی از هر مشتری، تجربه بسیار موفقی را رقم زد تا در نهایت کارکردهایی که در گذشته در استان وجود داشت دستخوش تغییر شود؛ در این راستا با مشارکت کارکنان دفتری در موضوع فروش، نگاه آنان نسبت به نیاز مشتری عمیق‌تر شد. همچنین با این اقدام توانستیم سرویس مناسب‌تری به پشتیبان‌ها ارائه دهیم و عملکرد آن‌ها را مشاهده کنیم. نحوه این مشارکت به‌صورت تجهیز پرسنل به ابزاری در مرکز تماس برای ارتباط با مشتریان پروژه بود.»

داودیان در ادامه افزود: «با آموزش‌های جامعی که از این طریق در سطح استان برای پشتیبان‌ها فراهم شد آن‌ها توانستند برای نخستین بار با آموزش یکپارچه و مرتبط با فروش مواجه شوند و مهارت‌های فروش خود را برای ایجاد ارتباط عمیق‌تر با مشتری افزایش دهند.»

به گفته او تلاش و تمرکز برای جذب تراکنش‌های خارج از شرکت از محل همکاری‌های استراتژیک با سایر شرکت‌هایی که خدمات پرداخت حضوری انجام می‌دادند یکی دیگر از پروژه‌های سال ۹۸ بود که نتیجه آن در سال ۹۹ مشاهده خواهد شد؛ براین اساس پیش‌بینی ما این است که بتوانیم در سال‌جاری سهم خوبی را از این طریق به شرکت اضافه کنیم.

داودیان در خصوص افزایش سهم بازار این شرکت در بخش سازمانی نیز اظهار کرد: «برای حفظ مشتری در بخش سازمانی پروژه‌ای داشتیم که از طریق آن، از تعداد مشتریانی که در قالب مشتری دولتی به بانک مرکزی می‌رفتند کاسته شد؛ اجرای این برنامه باعث افزایش سهم بازار در بخش سازمانی شد.»

معاون کسب‌وکار پرداخت الکترونیک سداد، عبور از سهم بازار هشت درصدی را اصلی‌ترین هدف این معاونت در سال‌جاری اعلام کرد و گفت: «برای رسیدن به این سهم بازار که به آن نزدیک هستیم، برنامه‌ریزی‌هایی انجام‌شده است. بر این اساس تمرکز ما در بخش فروش خرد بر تعمیق ارتباط با بخش‌های صنفی و نفوذ عمیق‌تر در بازار خرد خواهد بود؛ یعنی اقدامات سال ۹۸ در بخش بازاریابی حضوری، حوزه فروش مستقیم و پروژه‌های استانی به‌صورت جدی‌تر دنبال خواهد شد».


 میزان رشد پرداخت الکترونیک سداد در سال ۹۸


در ادامه محمدصادق محبوبی، معاون عملیات و خدمت پرداخت الکترونیک سداد نیز در تشریح عملکرد این معاونت در سال ۹۸ گفت: «مطابق بولتن شاپرک شاخص خطای پذیرندگی به شدت کاهش داشته است، شاخص دسترس‌پذیری سرویس از ۸۰/ ۹۹ درصد در سال ۹۷ به ۹۳/ ۹۹ درصد در سال ۹۸ افزایش و نسبت تراکنش‌های مغایرتی به‌کل تراکنش‌ها از ۹۲/ ۰ درصد در سال ۹۷ به ۰۴/ ۰ درصد در سال ۹۸ کاهش‌یافته است.»

او با اشاره به شرایط روزهای پایانی سال ۹۸ به علت شیوع ویروس کرونا و استقبال مردم برای استفاده از خدمات غیرحضوری تصریح کرد: «توجه به خدمات غیرحضوری سبب شد مشتریان فعال نرم‌افزار ایوا افزایش چشمگیری یابند و سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده روی نرم‌افزار ایوا به نتیجه رسیده و اثربخش باشد. البته با شرایط پیش‌آمده قطعاً بخش عمده‌ای از انرژی و پروژه‌های معاونت عملیات در سال ۹۹ معطوف به گسترش قابلیت‌ها و تسهیل انجام امور در نرم‌افزار ایوا و در نهایت گسترش و تسهیل پرداخت غیرحضوری خواهد بود.»


 بومی‌سازی سه دستگاه پوز در سال ۹۸


همچنین طاها عباچی، معاون فناوری اطلاعات پرداخت الکترونیک سداد نیز با اشاره به اینکه این شرکت برنامه‌های سال‌های قبل را در سال ۹۸ به پایان رساند، گفت: «از مهم‌ترین دستاوردها و اقدامات ما در سال ۹۸، راه‌اندازی کیف پول ایوا (کیوپی) در نیمه دوم سال، خدمت‌رسانی به ارگان‌های دولتی با توجه به انتقال حساب‌هایشان به بانک مرکزی و ارائه خدمات به مشتریان بزرگ سازمانی بود که در کنار این موارد سایر امور نیز به‌طور پیوسته انجام می‌شد.»

عباچی افزود: «در این سال سوئیچ پذیرندگی شرکت به‌طور کامل مستقل شد و نرم‌افزار دو مدل از دستگاه‌های پوز را بومی کردیم که باعث استقلال این شرکت از شرکت‌های بیرونی شد.»

او همچنین در خصوص تأثیر شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا بر فعالیت‌های این معاونت گفت: «بسیاری از اهداف ما به خط پایان نزدیک شدند، اما به دلیل وجود مشکلات موجود در جامعه و کشور به اتمام نرسیدند که البته با اطمینان می‌توان گفت به‌تمامی اهداف ترسیم‌شده در سال ۹۸ بدون در نظر گرفتن تنش‌های خارجی دست یافته‌ایم.»

منبع دنیای اقتصاد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.