راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

۵۰۰ کلمه تا ۵۰۰ درصد / چگونه پول‌دار شویم؟

همه می‌خواهند پول‌دار شوند؛ پول‌دار شدن ۳ راه بیشتر ندارد

من کتاب زیاد می‌خوانم. یک کتابی هست به نام دید اقتصادی که به هر کسی که می‌خواهد پول‌دار شود پیشنهاد می‌کنم آن را بخواند. قبل از این که راه‌های پول‌دار شدن را بگویم یک قصه کوتاه هم بگویم. بابایی رفت معبد شائولین و گفت که من می‌خواهم استاد تمام شوم؛ چقدر باید وقت بگذاریم؟ گفتند ۲۰ سال. طرف بلافاصله پرسید اگر تلاشم را دو برابر کنم چی؟ گفتند ۴۰ سال!

نکته این قصه می‌دانید چه بود؟ این که گاهی وقت‌ها نمی‌شود با تلاش بیشتر دستاورد بیشتری به دست آورد و بیخودی نباید دست و پا زد. بیشتر از این قصه نگویم و بگذارید راه‌های پول‌دار شدن را به شما بگویم.

راه اولی را که همه می‌شناسند: پدر پول‌دار! اگر پدر پول‌داری دارید که از او چیزی به شما می‌ماسد شما اولین قدم را برداشته‌اید! به شما تبریک می‌گویم. شما ژن خوب هستید و لازم نیست کار خاصی بکنید. ددی یا حاجی هست و شما کافی است کیف‌کش حاجی شود یا در رکاب ددی شاگردی کنید!

متاسفانه برای این کاری نمی‌شود کرد و دست خودم آدم نیست که پدرش را انتخاب کند وگرنه قول می‌دهم نصف مردم وارن بافت و بیل گیتس و جف بزوس را انتخاب می‌کردند. این طور نیست؟

خب برویم سراغ راه دوم. البته اگر در پله قبلی جزو ژن خوب‌ها باشیم در این مرحله سه هیچ جلو هستیم. اگر نه هم مشکلی نیست. باید کار کنیم! باور نمی‌کنید نه؟ اگر دنبال دزدی و خلاف نیستید و راه‌های میان‌بر باید کار کنیم.

حالا درباره کار صحبت می‌کنیم ولی بگذارید یکی از سریال‌هایی که این اواخر دیدم را یک اشاره‌ای به‌اش بکنم: خانه پول. این سریال را نتفلیکس در اسپانیا ساخته و قصه خیلی جالبی دارد؛ عده‌ای دزد با سرکردگی بابایی به نام پروفسور چند سال برنامه‌ریزی می‌کنند که بروند ضرابخانه اسپانیا و آنجا را ۱۰ روز با گروگان‌گیری دست بگیرند و برای خودشان پول چاپ کنند.

چند نفر از ما چنین رویایی نداریم؟ حالا این‌ها رفتند از هیچی برای خودشان پول خلق کنند بعضی‌ها هم دوست داریم از این و آن بکنیم. ولی دومین راه پول‌دار شدن کار کردن است؛ نه سخت کار کردن‌ها؛ درست کار کردن.

مثلا کریستیانو رونالدو را در نظر بگیرید؛ فکر کنم الان ۴۶۰ میلیون دلار سرمایه دارد؛ برای این که درک کنید ثروت ۵۰ میلیارد تومانی من تقریبا حدود ۶۸ صدم درصد ثروت رونالدو می‌شود.

سر الکس فرگوسن درباره این آدم می‌گفت که به زور از توی زمین می‌آوردمیش بیرون. حالا مقایسه کنید با بعضی از لژیونرهای فوتبال بعضی جاها که بعد از مدتی دیگر کسر شانشان است تمرین کنند. این روزها هم که کرونا است بروید صفحه اینستاگرام این بشر را ببینید که چطور هر روز تمرین می‌کند.

اگر فکر کردید بدون این که فشار زیادی را تحمل کنید می‌توانید پول‌دار شوید به نظرم مطالعه این یادداشت‌ها را ادامه ندهید. حتی من هم که در وضعیت عجیب اقتصاد ایران از آب کره گرفتم سخت کار کردم. زیاد می‌شنوم که برخی که حقوق‌بگیر هستند و لنگ حقوق سر ماه، می‌گویند که ما هم می‌توانستیم برویم سکه بخریم و بفروشیم و پول‌دار شویم. می‌دانید این آدم‌ها سخت در اشتباه هستند و این طوری خودشان را توجیه می‌کنند که ما هم می‌توانستیم ولی نرفتیم. شما حجم آدم‌هایی که این روزها برای پول‌دار شدن روانه بورس شده‌اند را ببینید؟ این آدم‌ها مگر قبلا نرفتند توی صف صرافی و سکه و خودرو و هر چیزی که فکر می‌کردند با آن پول‌دار می‌شوند؟ پول‌دار شدند؟ حتی اگر می‌خواهید از طریق دلالی هم پول‌دار شوید این راه دارد و در این یادداشت‌ها قرار است درباره این چیزها حرف بزنیم.

پول‌دار شدن یک راه سومی هم دارد که انشاالله فردا درباره‌اش حرف می‌زنیم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.