راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل فرابورس: تعداد کارگزاری‌ها را افزایش نمی‌دهیم، کیفیت باید افزایش یابد

پس از هجوم نقدینگی به بازار سرمایه و افزایش بی‌سابقه تعداد کدهای سهامداری طی ماه‌های اخیر، شاهد اختلال‌های پی‌درپی در هسته معاملات بودیم این اختلالات سبب نارضایتی سهامداران از کارگزاری‌ها شد. مدیرعامل فرابورس درباره این اختلال در سامانه کارگزاری‌ها گفت: «سامانه‌های معاملاتی و فرآیند‌های آی‌تی در این روز‌ها با حضور بی‌سابقه تحت تاثیر قرار گرفته است و با اختلال‌های مختلفی همراه می‌شود که در دنیا هم این موضوع عادی است. کارگزاری‌ها و شرکت سپرده‌گذاری مرکزی در پی این موضوع هستند که بتوانند احزار هویت‌ها را با دستور وزیر امور اقتصادی و دارایی به صورت غیرحضوری انجام دهند.»

به گزارش فرابورس ایران، امیرهامونی با اشاره به به‌روزرسانی و ارتقای سامانه‌های موجود افزود: «در روز‌های آینده بسیاری از فرآینده‌ها به صورت غیرحضوری انجام شود که ما صف‌های حضوری را کاهش دهیم. این سامانه در اختیار ۱۰ شرکت oms قرار می‌گیرد که درخواست‌ها مخاطبان را برطرف می‌کنند و در نتیجه انحصاری این بین وجود ندارد. شرکت‌های فناوری اطلاعاتی که نرم‌افزار مدیریت نیاز‌های مشتریان را دارند. این شرکت‌ها خودشان به بورس مراجعه می‌کنند و مجوز دریافت می‌کنند. طی ماه‌های گذشته تعداد این شرکت‌های oms از ۸ به ۱۰ رسید.»

این مقام مسئول در پاسخ به این سوال که چرا تعداد کارگزاری‌ها افزایش نمی‌یابد، گفت: «۱۰۸ کارگزاری در بازار سرمایه داریم که عضو بورس تهران هستند ولی جالب است بدانید که به لحاظ تعداد در دنیا بیشترین کارگزاری‌ها را داریم. حتی بزرگترین بورس‌های دنیا هم این تعداد کارگزاری را ندارند. در دنیا به کارگزاری‌ها به چشم بانک‌های رسمی کشور نگاه می‌شود.»

وی افزود: «مردم در این روز‌ها توقع افزایش تعداد کارگزاری‌ها را دارند که معتقدم باید اتفاقا تعداد کارگزاری‌ها کمتر، اما کیفیت آن‌ها بیشتر شود. پیشنهاد کردیم که نهاد‌های مالی و کارگزاری‌ها را هم در بازار سرمایه وارد کنیم. سرمایه‌گذارانی که فکر می‌کنند این صنعت پرسود است، به جای دریافت مجوز جدید به خرید سهام این کارگزاری‌ها وارد شوند.»

هامونی در پایان گفت: «میزان عرضه‌های اولیه در فرابورس و بورس تهران به میزان ریالی و مبلغ در ابتدای سال حتی با شرایط کرونایی، به اندازه کل عرضه‌های سال ۹۸ بوده است. به لحاظ تعداد نیز برنامه داریم تا پایان سال ۹۹ بیش از ۴۰ عرضه اولیه داشته باشیم.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.