راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هشدار به سهامداران خردی که تازه وارد بورس می‌شوند: سرمایه فعلی خود را برای ورود به بازار سرمایه نفروشید

رئیس اسبق هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار هشدار خطر ریزش شاخص‌ها را ضروری دانسته و این یادآوری را به سهامداران خرد کرده که با ریزش بورس، بازارسازها، انحصارگران و غیره خود را از میدان به‌در خواهند برد و این مردم عادی هستند که ضرر خواهند کرد.

ارزش معاملات در بورس تهران نسبت به یک سال گذشته 10 برابر شده است. این نشان می‌دهد که تعداد افرادی که وارد بورس شده‌اند، بیش از چیزی است که انتظار می‌رفت. در این میان تازه‌واردان به بورس به خیال سودآوری زیاد، سرمایه خود را از دیگر بازارها خارج کرده‌ و بازار بورس را برای سرمایه‌گذاری خود انتخاب کرده‌اند. بورس بازاری است که ریسک زیادی دارد و اگر ندانیم چگونه وارد آن شویم، ممکن است با اولین ریزش در شاخص بورس، ترس تمام وجودمان را فرا بگیرد.

در این خصوص حیدر مستخدمین حسینی، رئیس اسبق هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگوی خود با خبرگزاری تسنیم به سهامداران خرد که این روزها وارد بورس می‌شوند هشدار داده و گفته است که به هیچ عنوان سرمایه فعلی خود را برای ورود به بازار سرمایه نفروشند و فقط با مازاد درآمد، در بورس حضور یابند.

به‌عقیده او تا پیش از فصل چهارم سال 1398، روند افزایش قیمت سهام و شاخص‌ها به‌دلیل کاهش ارزش پول ملی، تورم، تجدید ارزیابی دارایی‌ها، تحریم‌ها، حمایت از تولید داخلی و اعمال برخی سیاست‌ها، طبیعی بود و از این تاریخ به بعد، شاخص‌ها به‌طور غیرمنطقی افزایش داشته‌اند که این مسأله جای نگرانی دارد. او در این شرایط نگران وضعیت سهامداران خرد است که قوانین بازی در بازار سرمایه را نمی‌دانند و صدمه خواهند دید.


سهامداران خرد به سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری بروند


از نظر مستخدمین حسینی بازار سرمایه مثبت و قابل اعتماد است به‌شرط آن که ادبیات ورود به آن درک شود. در بدو ورود سهامداران خرد به‌سمت صندوق‌های سرمایه‌گذاری بروند. این صندوق‌ها دارای کارشناسانی است که دائم در حال رصد و ارزیابی هستند و بدین ترتیب سرمایه‌گذاری در این صندوق‌ها از ریسک کمتری برخوردار است. در چند سال گذشته بازدهی این صندوق‌ها مثبت بوده و نسبت به مجموعه بازارها چه پول و چه تک‌سهمی‌ها موقعیت خوبی داشته‌اند.

حیدر مستخدمین حسینی، رئیس اسبق هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار

او با اشاره به اینکه سهامدارن خرد باید با شناخت وارد بورس شوند و از نظرات کارشناسی یاری بگیرند، توضیح داد: «آنها باید از خرید تک‌سهمی حذر کنند و سبدی از سهام‌های مختلف را برای خود داشته باشند. به‌خلاف بازار پول، بازار سرمایه دارای ریسک بالاست و از شوک‌های درونی و بیرونی تأثیر می‌پذیرد و می‌تواند اصل سرمایه این افراد را به خطر بیندازد. سهامدارن خرد باید برای خود سبدی از سهام حوزه‌های مختلف اعم از فلزی، شیمیایی، دارویی، بانک‌ها و بیمه‌ها و غیره ایجاد کنند، چراکه سهام‌های همه شرکت‌ها به یک میزان و به‌طور همزمان منفی نمی‌شوند.»


مردم مراقب باشند بلای موسسات اعتباری برای آنها در بورس تکرار نشود


او به سهامداران خرد پیشنهاد داده که در شرایط بازار گرمی مراقب باشند، گرمازده نشده و حالشان رو به وخامت نرود. مردم مراقب باشند بلایی که ناشی از اعتماد به تصور وجود نگاه‌های حمایتی به مؤسسات اعتباری پیش آمد، برایشان در ارتباط با بورس پیش نیاید. حتماً از نظرهای کارشناسان، مشاوران مالی و غیره کمک بگیرند، در عین حال فهم کلی از باید و نبایدهای بازار سرمایه داشته باشند.

به‌گفته او بازار سرمایه به ‌نسبت، بازار نویی است. در سال 1384 قوانین تکمیلی‌اش مورد تصویب قرار گرفت و رویکرد جدیدی را به بازار سرمایه داد که به‌مرور زمان آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هایش نوشته شد و بازار سرمایه، با گستردگی فعالیت در حوزه اقتصاد پا به میدان وسیع‌تر گذاشت.

مستخدمین حسینی هرچند به ورود شتاب‌زده به بورس هشدار می‌دهد، اما اعتقاد دارد که روزی باید فرا رسد که آحاد مردم ایران در بازار سرمایه حضور یابند و سهم داشته باشند. فلسفه وجودی بازارها از جمله بازار سرمایه مشخص است و برای اجرای پروژه و برنامه‌های توسعه‌ای کشور بسیار مهم و حیاتی تلقی می‌شود.

او اشاره کرد که اکنون 70 درصد مردم آمریکا و 40 درصد مردم اروپا مازاد درآمدشان را به بازار سرمایه انتقال داده‌اند که برای آنها در بلندمدت و دوران بازنشستگی و زندگی جاری‌شان متمم درآمد به حساب می‌آید.


دولت راه نجات اقتصاد را بورس می‌داند، اما تلاشش بی‌نتیجه است


به باور مستخدمین حسینی دولت تمام نگاه‌هایش به‌سمت بورس است و در عمل راه نجات اقتصاد را در شرایط فعلی بورس می‌داند، ولی در این میان ابهاماتی وجود دارد. دولت در این شرایط نقدینگی را به‌سمت بازار سرمایه سوق داده و در تلاش است بتواند با برخی عرضه‌ها، به تأمین منابع مالی دولت و جبران کسری بودجه خود از طریق فروش دارایی‌ها و اموالی که مربوط به مردم است و در اختیار دولت است، اقدام کند. عرضه سهام‌ توسط دولت تا جایی ادامه می‌یابد که اختیار عزل و نصب‌های آنها در اختیار دولت بماند. تا زمانی که دولت سهام را عرضه می‌کند، وضعیت بورس با همین شکل حفظ خواهد شد.

او در گفت‌وگوی خود به این نکته اشاره کرده که هیچ یک از بازارها در حال حاضر فعال نیست، به‌عنوان مثال تورم در پایان سال 1398، 41.2 درصد است، در نظام بانکی، نرخ سود برای سپرده گذاران 15 درصد اعلام می‌شود. این رقم به سپرده گذاران می‌گوید «در صورتی که در بانک سپرده‌گذاری کنید، قدرت خریدتان 25 درصد کاهش می‌یابد.» با شرایط فعلی منابع و نقدینگی به‌سمت ارز یا طلا نمی‌رود، بازار مسکن راکد است و آمارها در خصوص پروانه ساخت و بهره‌داری در حداقل است. شرایط بازارهای مذکور، انگشت اشاره‌اش به‌سمت بازار سرمایه است.

رئیس اسبق هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار تاکید کرده که دولت کنار تلاش برای جبران کسری بودجه خود از طریق بازار سرمایه، در تلاش است به این وسیله نقدینگی لجام‌گسیخته کنونی را مدیریت و از همین طریق نیز موجبات کاهش نرخ تورم را فراهم کند. همین اتفاقات به‌نفع دولت خواهد بود؛ اما کمکی به تولید و رونق تولید و جهش آن نمی‌کند، چراکه آنچه دولت از این بازار کسب کند، صرف هزینه‌های جاری خواهد کرد.


در نهایت مردم عادی ضرر می‌کنند


مستخدمین حسینی هشدار خطر ریزش شاخص‌ها را ضروری دانسته و این یادآوری را به سهامداران خرد کرده که با ریزش بورس، بازارسازها، انحصارگران و غیره خود را از میدان به‌در خواهند برد و این مردم عادی هستند که ضرر خواهند کرد.

یک نگرانی دیگر او این است که با توجه به اینکه نرخ سود سپرده 15 درصد و نرخ تسهیلات 18 درصد شد، برندگان، آنهایی بودند که از نظام بانکی تسهیلات دریافت کرده‌اند، کما اینکه طی چهار ماهه اخیر برخی شرکت‌ها، به بانک‌ها فشار آورده و تسهیلاتی گرفته و آن را وارد بازار سرمایه کرده‌اند. با ریزش شاخص‌ها، باید منتظر زیان این شرکت‌ها و اضافه شدن تعداد بدهکاران بانکی بود که این مسأله معضلاتی را برای نظام بانکی کشور ایجاد خواهد کرد.

منبع خبرگزاری تسنیم
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.