راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کدام اپلیکیشن‌های ایرانی در روزهای قرنطینه کارآمد بودند؟

با شیوع ویروس کرونا و قرنطینه خانگی ناشی از آن، استفاده از اپلیکیشن‌ها و فناوری‌هایی که بتوان به وسیله آن‌ها اموری مانند خرید، انجام عملیات بانکی، ورزش‌کردن و بسیاری از فعالیت‌های دیگر را از راه دور انجام داد، رواج زیادی داشته و استفاده از آن‌ها رو به گسترش است. این ابزارهای جدید پیش از این هم در بسیاری امور، استفاده فراوانی داشتند اما امروزه لزوم استفاده از آنها در جهت حفظ سلامت جسمی مردم و جامعه بیش از پیش احساس می‌شود. در این مطلب قصد داریم به سراغ برخی از این اپلیکیشن‌ها رفته و خدماتی که توانسته‌اند در دوره شیوع کووید 19 به کاربران خود ارائه دهند را بررسی کنیم.


حوزه پرداخت


اپلیکیشن‌های حوزه پرداخت از جمله ابزارهایی هستند که در این مدت توانسته‌اند خدمات بسیاری به کاربران خود ارائه دهند. آن‌ها توانستند در این روزها همراه خوبی برای کسانی باشند که به دنبال استفاده کم‌تر از پول نقد و کارت‌های بانکی هستند. با استفاده از این اپ‌ها انواع عملیات بانکی اعم از انتقال وجه، خرید شارژ، خرید بسته اینترنت، پرداخت قبوض، خرید بیمه، خرید با QR‌کد، گزارش موجودی حساب و … را می‌توان  با سرعت و سهولت بیشتری انجام داد. استفاده از پول نقد و کارت‌های بانکی و مراجعه به دستگاه‌های خودپرداز هم بسیار کم شده است. از جمله اپلیکیشن های این حوزه می‌توان به آپ، ایوا، همراه کارت، تاپ، دیجی پی، 724، آواپرداخت، بله، سکه، پات و … اشاره کرد.


خرید کالا


اپلیکیشن‌هایی که در حوزه خرید کالا و لوازم ضروری زندگی فعالیت می‌کنند نیز در روزهای قرنطینه توانستند خدمات بسیاری به کاربران خود ارائه دهند. با استفاده از این برنامه‌ها خرید کالاهای مختلف اعم از پوشاک، اجناس سوپرمارکتی، کالاهای دیجیتال، لوازم خانگی، سفارش غذا، انواع کالاهای فرهنگی و … از خانه انجام شده و به کاهش رفت‌وآمدهای غیرضروری در شهرها انجامید. از جمله این اپلیکیشن‌ها می‌توان به دیجی‌کالا، اسنپ مارکت، اُکالا، بیار، اسنپ فود، پاساژ و … اشاره کرد.


حوزه سلامت


در حوزه سلامت هم اپلیکیشن‌های مختلفی وجود دارند که توانستند در دوره قرنطینه به یاری کاربران خود بشتابند و لزوم استفاده از آن‌ها بیشتر از پیش احساس می‌شد. اپلیکیشن‌هایی که به کاربران خود این امکان را می‌دهند تا با پرشکان آنلاین مشاوره انجام دهند، نزدیک‌ترین پزشک به محل اقامت خود را پیدا کنند، نسخه خود را از داروخانه‌ها به صورت آنلاین تحویل گرفته و اطلاعات لازم در زمینه داروخانه‌ها، پزشکان و سایر موارد مربوط به حوزه سلامت را با سهولت و سرعت بیشتری به دست آورند. از جمله این اپ‌ها می‌توان به هاسپیتل، پزشک برتر و … اشاره کرد.

در حوزه سلامت روان هم اپلیکیشن‌هایی هستند که به ویژه در روزهای قرنطینه خانگی که لزوم استفاده از خدمات مشاوره به ویژه برای کسانی که به دلیل شیوع کووید 19 دچار اضطراب یا وسواس شده‌اند یا در دوره قرنطینه احساس افسردگی می‌کنند و … بیشتر احساس می‌شود تواسته‌اند خدمات بسیار خوبی به کاربران خود ارائه کنند. این اپ‌ها می‌توانند در زمینه روحی و روانی در کم شدن ناراحتی‌ها و اضطراب‌های مردم بسیار یاری رسان باشند. از جمله این اپلیکیشن ها می‌توان به تلیار، مشورپ و … اشاره کرد.

همزمان با شیوع ویروس کرونا اپلیکیشن‌هایی هم برای بررسی علائم این بیماری و وضعیت جسمی کاربران رواج پیدا کرد که از جمله این برنامه‌ها می‌توان به اپلیکیشن ماسک اشاره کرد که با استفاده از آن می‌توان نقشه ابتلا به کرونا در کشور،  شهر و محل زندگی را پیدا کرده و از مناطق آلوده دوری کرد. همچنین با استفاده از این اپلیکیشن می‌توان احتمال ابتلای فرد به کرونا را سنجید.


ورزش و تناسب اندام


باشگاه‌های ورزشی از جمله مراکزی هستند که به دلیل گسترش شیوع کرونا این روزها تعطیل هستند اما بسیاری از ورزشکاران در دوره قرنطینه هم سعی کردند با استفاده از اپلیکیشن‌های مختلف باشگاه را به خانه آورده و از فعالیت‌های ورزشی خود عقب نمانند. ورزش‌کردن در این ایام می‌تواند ضمن حفظ آمادگی جسمانی، به افزایش سلامت روانی در جامعه نیز کمک کند. برنامه‌هایی که می‌توان ضمن انجام حرکات ورزشی و برنامه‌های تمرینی مختلف مقالات متنوعی را هم در خصوص تناسب اندام و سبک زندگی سالم در آنها مطالعه کرد. اپلیکیشن‌های مانکن، ورزش و تناسب اندام، فیتنس کار، کرفس و … از جمله اپلیکیشن‌های این حوزه بودند.


حوزه سرگرمی


در حوزه سرگرمی هم اپلیکیشن‌های متعددی وجود دارند که توانسته‌اند اوقات فراغت مردم را در ایام قرنطینه پر کنند.  اپلیکیشن‌هایی در حوزه موسیقی، پخش فیلم، پادکست، بازی‌های مختلف و … که توانسته‌اند خدمات بسیار خوبی به کاربران خود در دوران قرنطینه ارائه داده و موفق عمل کنند. از جمله این اپ ها می‌توان فیلیمو، نواک، چارخونه، پلاتو، کست باکس و … را نام برد.

در حوزه کتاب و کتابخوانی هم اپ‌های مختلفی هستند که در دورانی که به کتابخانه و کتاب‌فروشی‌ها دسترسی کمتری داریم و استفاده از نسخه‌های پی‌دی‌اف گزینه بهتری از تماس مستقیم با کتاب‌ها به نظر می‌رسد. علاقه‌مندان به کتاب‌خوانی به ویژه این روزها که اوقات فراغت بیشتری هم دارند توانسته‌اند با اپ‌هایی چون فیدیبو، طاقچه، کتابراه و … دسترسی بسیار خوبی به کتاب‌های مورد علاقه‌شان پیدا کرده و اوقات فراغت خود را پر کنند.


حوزه آموزش


در حوزه آموزشی نیز در دورانی که دانش‌آموزان و دانشجویان در خانه مشغول تحصیل و گذراندن فرایندهای آموزشی هستند و اوقات فراغت بیشتری هم دارند اپلیکیشن‌های مختلفی توانستند به یاری آن‌ها بیایند. از جمله این اپ ها می‌توان به پرگار، مکتب خونه، 504 و … اشاره کرد.

نویسنده / مترجم رویا روستایی
5 دیدگاه
  1. محمد می‌گوید

    عالی خسته نباشید

  2. فروشگاه اینترنتی یاراکالا می‌گوید

    طاقچه، کتابراه، فیدیبو
    اینا خیلی عالین

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.