راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

حذف انیاک از جمع PSPها و شروع در به دری‌های 4 بانک

یک مقام مسئول شبکه بانکی با اشاره به حذف شرکت فناوران انیاک از شرکت‌های خدمات پرداخت الکترونیک بانکی گفت: دارندگان کارت‌های 4 بانک تنها می‌توانند با پایانه‌های فروش همین بانک‌ها پرداخت الکترونیکی وجه انجام دهند.

یک مقام مسئول شبکه بانکی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: شرکت خدمات پرداخت فناوران «انیاک» که ضعف سیستم‌های امنیتی و عملکرد مدیریتی آن در زمستان سال گذشته موجب افشای اطلاعات تعداد زیادی از کارت‌های بانکی شد، نتوانست در مهلت تعیین شده برای رسیدن به سطح مطلوب امنیتی و سیستمی، خود را با استانداردهای تعیین شده از سوی شاپرک تطبیق دهد و به همین دلیل از صبح روز ششم دی ماه عملاً از جمع شبکه ارائه دهندگان خدمات پرداخت حذف شد.

وی افزود: با توقف فعالیت انیاک، پایانه‌های فروشگاهی بانک های تجارت، رفاه کارگران، پست بانک و کشاورزی تا اطلاع ثانوی از گردونه پرداخت شتابی روی پایانه های فروشگاهی خارج خواهند بود و تنها با کارت‌های بانک‌های خود عمل پرداخت الکترونیکی را در دستگاه‌های pos انجام می‌دهند.

به گفته این مقام مسئول بانکی، به این ترتیب دارندگان کارت‌های بانک‌های نامبرده تنها می‌توانند با پایانه‌های فروش همین بانک‌ها عملیات پرداخت الکترونیکی را انجام دهند گرچه این محدودیت به هیچ وجه شامل دریافت پول یا سایر عملیات دستگاه‌های خودپرداز یا همان دستگاه‌های ATM نمی‌شود و دارندگان کارت‌های بانک‌های کشاورزی، پست بانک، رفاه کارگران و تجارت همچنان می‌توانند از خدمات شتاب روی خودپردازها بهره‌مند شوند.

وی یادآور شد: شرکت شاپرک که حکم بازوی نظارتی بانک مرکزی بر عملکرد و سیستم‌های امنیتی شرکت‌های خدمات پرداخت الکترونیکی یا همان «PSP» ها را دارد، در اولین اقدام نظارتی به نیابت از نهاد حاکمیتی ناظر بر بازار پول و شبکه بانکی کشور یعنی بانک مرکزی، پس از اینکه شرکت انیاک موفق به رفع ضعف‌های موجود در سیستم و هماهنگی با استانداردهای تعیین شده نشد، مجوز فعالیت شرکت مذکور در این زمینه را تمدید نکرد تا از ادامه فعالیت بازبماند.

به گفته این مقام مسئول در شبکه بانکی، گفته می‌شود پایانه‌های فروشگاهی متعلق به این شرکت سهمی 7 درصدی از کل پایانه های موجود در کشور را به خود اختصاص داده بودند.

منبع: فارس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.