راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

عرضه اولیه بزرگ شستا و احتمال وقوع اختلال بورسی

فردا چهارشنبه عرضه اولیه سهام شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی در بورس انجام می‌شود و بدین ترتیب «شستا» دومین عرضه اولیه امسال بعد از صباست. می‌توان عرضه اولیه سهام شستا را بزرگ‌ترین عرضه اولیه بورس دانست. سرمایه ثبت‌شده روی تابلوی شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی در بازار دوم بورس هشت هزار میلیارد تومان است. البته ارزش این شرکت خیلی بیشتر از این ارقام برآورد می‌شود.

سرمایه ثبت شده شرکت شستا

شستا یک شرکت سرمایه‌گذاری هلدینگ است که مجموعه‌ای با بیش از ۱۷۸ شرکت را اداره می‌کند. هم‌اکنون نیز نزدیک به ۹۰هزار میلیارد تومان ارزش بازار در چهار هلدینگ تاپیکو، تیپیکو، صبا و تاصیکو قرار دارد.

اکنون بزرگ‌ترین هلدینگ ایران حدود هشت هزار میلیارد تومان سرمایه ثبت شده دارد که طبق گفته محمود گودرزی، معاون بازار شرکت بورس تهران، 12 درصد سهام شرکت شستا طی فرایند عرضه اولیه در بورس فروخته می‌شود. 10 در صد از این سهام بین تمام سفارش‌ دهنده‌ها به‌صورت مساوی تقسیم می‌شود. دو درصد دیگر هم در اختیار صندوق‌های سرمایه‌گذاری قرار می‌گیرد.


به هر کد بوروسی چقدر سهم تعلق می‌گیرد؟


اطلاعیه سازمان بورس در ساعات پایانی دیشب اعلام شد. انتشار این اطلاعیه دیرهنگام باعث شد که بسیاری پیش‌بینی‌هایی از تعداد سهم هر کد بورسی داشته باشند. مثلا اگر تعداد مشارکت‌کنندگان عرضه اولیه اخیر را در نظر بگیریم به هر کد بورسی حدود چهار هزار و 400 سهم می‌رسد، اما طبق اطلاعیه‌ای که سازمان بورس و اوراق بهادار منتشر کرد حداکثر سهمیه هر کد ۱۰ هزار سهم است و سقف قیمت نیز ۸۶۰۰ ریال اعلام شده است. بنابراین تخمین زده می‌شود نهایتا به هر کد بورسی 8.6 میلیون تومان ممکن است برسد.

البته اینکه به هر کد بورسی چقدر سهم تعلق می‌گیرد به تعداد مشارکت‌کنندگان بستگی دارد. در عرضه اولیه صبا که اخیرا رخ داد، تعداد مشارکت‌کنندگان به حدود یک میلیون 800 هزار نفر رسید.


انتشار دیرهنگام اطلاعیه و ایجاد اختلال بورسی


بعید نیست که برای این تعداد مشارکت یا بیشتر شاهد اختلال بورسی و تشکیل صفوف سنگین فروش باشیم که اکنون نیز همین اتفاق افتاده است. خبر انتشار اطلاعیه عرضه اولیه سهام شستا در کمتر از 12 ساعت باعث شده به بازار سهام نوسان وارد شود. پس از انتشار این اطلاعیه، امروز سه‌شنبه اختلال در هسته معاملاتی به همراه شکل گرفتن صفوف سنگین فروش در برخی نمادها از ساعات اولیه فعالیت بازار سهام مشکلاتی را ایجاد کرده است.

پیش‌بینی کارشناسان نیز بر این است که فردا هم این دو اتفاق مجددا تکرار شود و سهامداران یا شاهد صفوف سنگین فروش یا شاهد اختلال در هسته معاملاتی باشند.

محمود گودرزی در این باره اعلام کرده نمادهایی که سامانه را با اختلال مواجه می‌کنند، مجاز-محفوظ می‌شوند. در معاملات فردا هر نمادی که موجب اختلال در سامانه معاملات شود به صورت مجاز محفوظ خواهد ماند تا عرضه اولیه بدون هیچ مشکلی انجام شود. برای عدم ایجاد مشکل در معاملات احتمالا زمان‌بندی معاملات این نماد مقداری تغییر خواهد کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.