راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

موضوع قابل توجه در مهار بحران‌ اقتصادی کرونا، نوآوری است

شاهین نورصالحی، مشاور و طراح سیستم‌های پیشرفته علم و فناوری / از لحظه شروع بحران در اثر شیوع ویروس کرونا تصویر مربوطه به منظور تشریح دلیل و لزوم اعمال قرنطیه مورد استفاده قرار گرفته است. در واقع این دیاگرام به‌روشنی اعلام می‌کند سطح قرنطینه باید طوری تعیین و اعمال شودکه بیشترین حد مراجعه بیمار به مراکز درمانی فراتر از حد ظرفیت مراکز درمانی نباشد؛ به عبارت دیگر، این دیاگرام به ما نمی‌گوید تا حدی یک قرنطینه تمام عیار را باید ادامه داد که خطر بیماری به طور کلی حذف شود. در نتیجه انتظار می‌رود با کم‌شدن مراجعه بیماران به مراکز درمانی، شرایط قرنطینه در جامعه آسان‌تر شده و مردم هر چه بیشتر به جریان عادی زندگی بازگردند.

در این دیاگرام دیگر می‌توان به نیمه پنهان تبعات درگیرشدن یک جامعه با یک بیماری واگیر خطرناک پی‌برد. درگیر‌شدن با یک بیماری واگیر تحت هر شرایطی رکود را در جامعه گسترش می‌دهد، اما میزان عمق رکود و خساراتی که به بار می‌آورد بستگی به اتخاذ تصمیم در نحوه اعمال قرنطینه دارد. باید توجه کنیم که عمق بیشتر رکود ناشی از یک بیماری کمتر از خود بیماری فاجعه انسانی به بار نمی‌آورد.

از آنجایی که شیوع یک بیماری خطرناک باعث ایجاد انواع مسائل در جامعه شده و مجموعه نخبگان و اندیشمندان یک جامعه را وادار به ایده‌پردازی برای حل مسائل پیش‌آمده می‌کند، شباهت کاملی بین دیاگرام دره مرگ ایده‌ها برای استارت‌آپ‌ها و دیاگرام ایجاد رکود دیده می‌شود؛ به عبارت دیگر، آسیب دیدن یک جامعه در اثر وقوع یک اتفاق گسترده، کل جامعه را به یک اکوسیستم استارت‌آپی تبدیل می‌کند؛ بنابراین منطقی به نظر می‌رسد اگر بخواهیم سیاست‌هایی که در حالت عادی برای ایده‌ها و کسب‌وکارهای نوپا به اجرا در می‌آیند را به سطح کلان اقتصادی تعمیم دهیم.

لذا برای درک بهتر مسیری که پیش روی هر اقتصاد قرار دارد، مدل ایجاد شوک اقتصاد جهانی در طی سال 2008 در سه کشور کانادا، آمریکا و یونان توسط HBR مورد بررسی قرار‌ گرفته است.

مدل‌های اقتصادی نشان می‌دهند در صورتی که اقدام به موقع برای مهار رکود و تدوین بسته‌های حمایتی مؤثر صورت نگیرد، سیر حوادث به صورت پی‌درپی می‌تواند منجر به سقوط و فروپاشی اقتصادی شود اما مطالعه HBR یک موضوع قابل توجه در مهار بحران‌های اقتصادی را در این میان آشکار کرده است: نوآوری!

این مطالعه نشان داده است مقابله با بحران کرونا سه بعد اساسی (پزشکی، اقتصادی و صنعتی) داشته که همگی وابستگی به میزان نوآور‌بودن آن جامعه دارد. لذا بحث امروز جامعه ما به اشتباه به سمت ادامه یا پایان قرنطیه رفته است. ما امروز باید از خودمان بپرسیم تا چه اندازه نوآوری را درک کرده و سر لوحه تصمیم‌های خود قرار داده‌ایم.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.