راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

چند نکته درباره تعویق سه ماهه بازپرداخت وام‌های بانکی / از عدم همکاری بانک‌ها تا سامانه ثبت شکایات مشتریان بانکی

پس از اینکه در 14 اسفندماه 1398 بانک مرکزی اعلام کرد که بانک‌ها نسبت به تعویق سه ماهه اقساط وام‌های بانکی اقدام کنند، ابهامات زیادی در این خصوص پیش آمده که در این گزارش سعی کرده‌ایم به آنها پاسخ دهیم.

بانک مرکزی در جلسه شورای پول و اعتبار که ۱۳ اسفندماه برگزار شد اعلام کرد، این شورا درباره نحوه مساعدت بانک‌ها به صاحبان کسب‌وکارهایی که به‌خاطر شیوع ویروس کرونا دچار کاهش درآمد و مشکلات مالی شده‌اند، تصمیم‌گیری کرده است. به این صورت که اقساط تسهیلات آنها و نیز اقساط تسهیلات قرض‌الحسنه کلیه اشخاص، طی ماه‌های اسفند ۱۳۹۸ و فروردین و اردیبهشت ۱۳۹۹ بدون وضع هرگونه جریمه یا کارمزد به زمان انتهای اقساط آنها منتقل شود.


چه کسب‌وکارهایی مشمول سه‌ ماه تعویق اقساط وام‌هایشان هستند؟


طبق مصوبه بانک مرکزی، کسب‌وکارهای مشمول عبارتند از مراکز تولید و توزیع غذاهای آماده اعم از رستوران‌ها، بوفه‌ها، طباخی، تالارهای پذیرایی، قهوه‌خانه‌ها، اغذیه‌فروشی‌ها (و موارد مشابه به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت)، مراکز مربوط به گردشگری شامل هتل‌ها، هتل‌آپارتمان‌ها، مجتمع‌های جهانگردی و گردشگری، مهمان‌پذیرها، مهمان‌سراها، مسافرخانه‌ها، زائرسراها، مراکز بوم‌گردی، مراکز اقامتی و پذیرایی و تفریحی و خدماتی بین‌راهی (و موارد مشابه به تشخیص وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی)، حمل‌ونقل عمومی مسافر درون‌شهری و برون‌شهری اعم از هوایی، جاده‌ای، ریلی و دریایی، دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری، تولید و توزیع پوشاک، تولید و توزیع کیف و کفش، مراکز توزیع آجیل، خشکبار، قنادی، بستنی و آبمیوه، مراکز و مجتمع‌های ورزشی و تفریحی، مراکز و مجتمع‌های فرهنگی و آموزشی و مراکز تولید، توزیع و فروش صنایع دستی.


تمامی دریافت کنندگان قرض‌الحسنه مشمول استفاده از تعويق سه‌ماهه اقساط تسهيلات هستند؟


بانک مرکزی در ششم فروردین‌ماه بخشنامه جدیدی را منتشر کرد. طبق این بخشنامه «تمام دريافت‌کنندگان قرض‌الحسنه فارغ از اينکه امکان پرداخت يا وصول اقساط از آنها وجود داشته باشد و نيز قطع نظر از نوع کسب‌وکار و فعاليت دريافت‌ کننده قرض‌الحسنه، مشمول استفاده از مزاياي بخشنامه تعويق سه‌ماهه اقساط تسهيلات به دليل شيوع ويروس کرونا هستند؛ از این رو بانک‌ها و مؤسسات اعتباری غيربانکی موظفند چنانچه مبالغ اقساط قرض‌الحسنه سررسيد شده در بازه زمانی موضوع مصوبه مورد اشاره از حساب تسهيلات‌گيرندگان يا ضامنان آنها برداشت شده است را مسترد کنند.»

همانطور که مشخص است بانک مرکزی در این بخشنامه کلیه دریافت کنندگان وام‌های قرض‌الحسنه را مورد خطاب قرار داده است. بنابراین افرادی که دارای دریافت ثابت هستند از جمله کارمندان یا سایر کارکنانی که حقوق ثابت دریافت می‌کنند مشمول این مصوبه خواهند شد. اما طبق پرس‌وجویی که داشتیم و پیام‌هایی که از مخاطبان راه پرداخت دریافت کردیم به این نتیجه رسیدیم که قسط اسفندماه برخی کارمندان از حسابشان کسر شده است.

با تماسی که با برخی از بانک‌ها داشتیم نیز این مورد را ذکر کردند که هنوز بخشنامه‌ای به ما ابلاغ نشده یا این نوع وام شامل همه وام‌های قرض‌الحسنه تسهیلات نمی‌شود. برخی از مسئولان بانک مرکزی تاکید کرده‌اند که فقط وام‌های قرض الحسنه افراد مانند تسهیلات ازدواج و نیز تسهیلات دریافتی توسط صاحبان کسب‌وکارهایی که به دلیل شرایط ناشی از شیوع ویروس کرونا با آسیب مواجه شده‌اند و مصادیق آن به تصویب کمیته منتخب دولت رسیده است، مشمول این بخشنامه هستند و طبق مصوبه شورای پول و اعتبار، سایر وام‌ها نظیر وام مسکن، وام خودرو و وام خرید کالا مشمول این مصوبه نبوده و روال طبیعی خود در بازپرداخت اقساط را خواهند داشت.

اما در این مورد بانک مرکزی رسما در سایت خود این تفکیک موضوع را اعلام نکرده و همه دریافت‌ کنندگان قرض‌الحسنه را جزو تعویق سه ماه بازپرداختشان قرار داده است.

با این حال عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که بانک‌ها باید این بخشنامه دولت و بانک مرکزی را اجرایی کرده و حق برداشت اقساط وام از حساب ضامنان و خود وام گیرندگان را ندارند.


چه بانک‌هایی برای ثبت درخواست تعلیق اقساط وام‌های بانکی سامانه اینترنتی راه‌اندازی کرده‌اند؟


قرار بود که بانک‌ها برای ثبت اطلاعات تسهیلات بدهکاران بانکی و ثبت درخواست مشتریان برای تعویق سه ماهه اقساط تسهیلات در وب‌سایت‌های خود سامانه اینترنتی ایجاد کنند و مشتریان تا پایان اسفندماه 1398 فرصت داشتند که با مراجعه به آن سامانه درخواست خود را ثبت کنند.

اما به‌دلیل اینکه بسیاری از بانک‌ها هنوز اقدام به ایجاد این سامانه در سایت خود نکرده‌اند، این مهلت تمدید شده است. پس از گذشت یک ماه از تصویب این بخشنامه، بسیاری از بانک‌ها اطلاع‌رسانی خاصی در این خصوص انجام نداده‌اند. اما برخی از بانک‌ها نیز مانند ایران زمین، انصار، پست بانک، پاسارگاد، آینده و گردشگری به ارائه سامانه اینترنتی در سایت پرداخته‌اند. از این طریق افراد می‌توانند درخواست خود را برای تعلیق اقساط سه ماهه خود ثبت کنند.


تکلیف افرادی‌ که از حسابشان برداشتی بابت قسط صورت گرفته چیست؟


در این خصوص بانک مرکزی سامانه ثبت شکایات احتمالی مشتریان بانکی دارای تسهیلات قرض‌الحسنه را راه‌اندازی و اعلام کرده که اگر از حساب کسانی که اقساط قرض‌الحسنه دارند یا از حساب ضامنان آنها در شعب بانک‌ها و موسسات اعتباری، برداشتی بابت اقساط انجام شده، می‌توانند موضوع را در سامانه مربوطه از طریق سایت بانک مرکزی پیگیری کنند. 

همتی نیز در این باره گفته است: «برخی از بانک‌ها از حساب‌های مشتریان اقساط تسهیلات قرض‌الحسنه را برداشت کرده‌اند که خوب نیست؛ اگر برداشت شده باشد بانک‌ها موظف به بازگشت اقساط هستند و این تخلف است. البته از بانک‌ها هم درخواست می‌شود که با مردم همکاری کنند و از مدیران عامل بانک‌ها خواهش می‌کنم به شعب تاکید کنند که با مردم همراهی کنند و اقساط تسهیلات قرض الحسنه و کسب‌وکارهای مشمول تعویق سه ماهه را برداشت نکنند.»(+)


چه مدت طول می‌کشد تا اقساط برداشت شده به حساب افراد برگردد؟


فرهاد حنیفی، معاون نظارت بانک مرکزی درباره مدت زمان برگشت اقساط برداشت شده گفته است: «از زمان ثبت شکایت و اعتراض تا پیگیری‌ها مورد نیاز و نهایتا بازگشت مبلغ قسط برداشت شده به حساب، یک هفته زمان می‌برد.»

طبق گفته او احتمالا دیده شده که مانده حساب بیشتر از مبلغ قسط است و بانک‌ها این تصور را داشتند که با توجه به مانده می‌توانند به برداشت اقساط اقدام کنند اما طبق مصوبه و ابلاغیه، برداشت باید با نظر موافق مردم باشد.


وام ازداج هم مشمول فرصت سه ماهه بازپرداخت می‌شود؟


پس اینکه خبر تعویق سه‌ ماهه اقساط وام‌های بانکی را منتشر کردیم به نظرهای زیادی از مخاطبان درباره اینکه این تعلیق اقساط دقیقا به چه نوع وام‌هایی تعلق می‌گیرد، برخوردیم. بسیاری از مخاطبان این سوال را ذکر کردند که تعلیق سه ماهه اقساط شامل وام ازوداج هم می‌شود یا خیر؟ طبق گفته معاون نظارت بانک مرکزی وام ازدواج هم جزو وام‌های قرض‌الحسنه است و فرصت سه ماهه شامل حال این نوع وام هم می‌شود.

طبق بررسی‌های ما از چند بانک نیز آنها این نکته را تایید کردند و وام ازدواج را مشمول این تنفس سه ماهه دانستند.

20 دیدگاه
  1. ناشناس می‌گوید

    26 فروردین بانک ملی ایران حساب منو خالی کرده مگه دولت نگفت تا 3 ماه هیچ قسطی پرداخت نمیشه آخه دروغ تا کی

  2. قائم پناه می‌گوید

    سلام.از موسسه هجرت شاهدشهر،شهریار وام۷ میلیونی گرفتم،البته باسپرده ده میلیون تومان بیشتر ازشش ماه گذاشتم، تا باسه ضامن سه‌چک گرفتم،از اسفندماهی۴۷۰ بخاطر بخشنامه بانک مرکزی سه ماه اقساط تعلیق شده بود،ندادم( دوماه نتونستم پرداخت کنم) حال با تلفنهای مکررکارمند بانک وتهدید مواجعه شدم .به ریاست پیام طولانی تلگرام و واتساپ هم نیز دادم و شرح حال خودم و بخشنامه را گفتم .نامبرده هم درجواب پیام واریز فوری رادستورکار قرار داد وبه بخشنامه توجهی نکرد.کجا باید مراجعه و اطلاع یا شکایت کنم.آیا اصلا پیگیری میشود!!؟؟

  3. وحیدارشاد می‌گوید

    خدا روشکرکرونا آمد تابعضیها حداقلش دلشون بسوزه به حال بعضی ازمردم بانک ها که هم خون آدم روتوشیشه میکنند هم جونش رومیگیرند درآخراموالش رو باچندتاقسط عقب افتاده مزایده میذارن وبین هم تقسیم میکنند نگاه نمیکنند سوداشون ازرباخواری ردکرده فقط کلاه شرعی میذارن میگن حلال است دوستانه بهتون مبگم خواهش میکنم ازبانکها وام نگیرید که آخرش هم اموالتون رومیخورند باماشینها شاسی بلند خانه توبهترین نقطعه شهردفترلوکس همه پول من وشماست بیشترازاین چاق وچهله شون نکنیم بهمون زوربگن الان توهرشهری رونگاه میکنی بهترین جاها مال بانکها است ایناملک من وشماست تومزایده تصرف میکنند بین هم چشماتون رابازکنید مردم عزیز

  4. ناشناس می‌گوید

    سلام چند تا شعبه رفتم اصن نمیدونن معنی تعویق سه ماهه چیه پولم ندارم فقط باید شرمنده ضامنم بشم

  5. سید حسن می‌گوید

    بخدا نداریم نداریم هرروز صبح که از خواب بیدار میشم از بانک زنگ میرنن چرا وامتونو پرداخت نمیکنین ..اجرا میکنیم مدارک ضامن رو

  6. امید اصغری می‌گوید

    سلام. یک وام 50 میلیونی ازبانک ملت گرفتم. برای تعمیرات مغازه. که از 15 اسفند 98 مغازه ام تعطیل شده چون کنار حرم زواری وتا و قتی حرم باز نشه بازار ماهم تعطیل. حالا از طرف کارمندای بانک در فشار قرار گرفتم بابت 3 ماه دیر کرد وامم. من بابت خرج خونه واجاره خونم به مشکل خوردم چطوری میتونم وام پرداخت کنم. خواهشمندم کمکم کنین ممنون.

  7. حبیبی می‌گوید

    سلام ما وام ازدواج گرفتیم این سه ماه رو جریمه زدن بانک هم رفتیم گفتن ک وام ازدواج شامل این مساله نمیشه

  8. حبیب زاده می‌گوید

    سلام ما وام ازدواج از استان گیلان یکی از شعب بانک لنگرود شعبه شلمان گرفتیم این سه ماه رو جریمه زدن بانک هم رفتیم گفتن ک وام ازدواج شامل این مساله نمیشه ولی شما اینجا عنوان کردید ک وام ازدواج هم شامل میشه حالا مشکل ما چی میشه !؟؟

  9. محمد رضا یوسفی می‌گوید

    با عرض سلام و خسته نباشید. خواستم عرض کنم که وقتی من سه ماه هست که بیکار در منزل افتادم چطوری باید قسط وام مسکن خود را بدهم. چرا کسی به فکر کمک به ما قشر آسیب پذیر نیست. من که دوست ندارم قسطم عقب بیفتد. چرا موقعه دستور دادن از بالا به فکر اون پایینیها نیستند. از کجا بیارم قسط بدهم برم دزدی

    1. علی کریمی می‌گوید

      سلام من از بانک کشاورزی شهرستان سلماس وام ازدواج گرفتم و الان جلوی حساب ضامنم رو بستن و اصرار بر دریافت اقساط سه ماهه کرونا را دارند و میگن که دولت یه چیزی واسه خودش گفته

  10. نورمحمدبامری می‌گوید

    سلام بانک حساب منو مسدود کرده مگه قانون دورزدن جرم نیست،چرا حساب منو بانک مسدود کرده،،

  11. ناشناس می‌گوید

    سلام، منم چند تا وام گرفتم به هوای اینکه سه ماه تعویق شامل ههمه میشه یک ماه پرداخت نکردم حالا میبینم واسه همه شون جریمه زدن حتی وام قرض الحسنه و حتی برای وام ازدواجم ، خلاصه اینا یا وقتی حرفی میزنن پای حرفشون بمونن یا میتونن لال بشن بذارن مردم زندگی کنن سود خود وام کم نیست که با دوز و کلک جریمه هم کشیدن روش ،شاید برای من به تنهای صد هزار تومن جریمه داشت اما اگه در کل حساب همه مردم رو در نظر بگیریم سودش به صرفه بود برای بانک ها

    1. رسول قربانی می‌گوید

      دوست عزیز
      شما رو حساب اینکه سه ماه تعلیق میخوره رفتی چندتا وام گرفتی!!!؟
      چندتا سوال برام پی اومد؛ شما از قبل میدونستی کرونا میاد و به وام‌های بانکی تعویق میخوره که رفتی این کار رو کردی؟
      یا بعد از اینکه این بخسنامه ابلاغ شد رفتی چندتا وام گرفتی؟ اونوقت شما چجوری به سرعت وام گرفتی؟ اونم چندتا؟
      مردم جالبی هستیم! بی‌مسئولیتی خودمون رو گردن دیگران می‌اندازیم!

  12. مرتضی می‌گوید

    سلام ۳،۲ زنگ زدن از بانک ملت به من که شما سه قسط عقب افتاده دارین از فروردین شروع شده مگه دولت نگفت که تا خرداد قسط شروع نمیشه اخه تا کی میخوان سر مردم رو کلاه بزارین حداقل اینو نمیگفتین تا جریمه دیر کرد ندییم

  13. حمید می‌گوید

    چرا اینقد دروغ میگن به مردم؟گفتن اقساط سه ماه استراحت میخوره اما آخر فروردین یک میلیون تومن از یارانه وام دادن ،به محض واریز شدن بانک بدون اجازه برداشت کرد و این یعنی دزدی از جیب مردم بدون اجازه و خبر….گفتن بیمه شخص ثالث ماشین جریمه نمیشه پراید مدل 82 قراضه منو 55 هزار تومن جریمه کردن…بانکها هم میگن برین از خود حسن روحانی بگیرین…صبر مردم هم حدی داره…بغض فرو خورده مردم داره تبدیل به خشم میشه و امامن از خشم فقرا که دامن خشک و تر رو با هم خواهد سوزاند…

  14. ناشناس می‌گوید

    همش دروغ است شما چرا باور می کنید این دولت همش دروغ می گوید. هیچ بانکی این مصوبه را عمل نکرد.

  15. مریم ساکی می‌گوید

    باسلام بانک مهر اقتصاد کرج شعبه ملاصدرا مگویند که بخشنامه به دست مانرسیده پس ما باید چکار کنیم حالا به ضامن من پیامک داده

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.