راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

شهاب جوانمردی: کمپین نفس نوآوری و سلامت را به یکدیگر وصل می‌کند / استفاده از رمزارز و شناسه قبض واحد در جذب منابع

شیوع ویروس کرونا در کشور به یک بحران تبدیل شده است. بحرانی که برای عبور از آن نیاز هست تا همه مردم با یکدیگر مشارکت داشته باشند. جمعی از فعالان بخش خصوصی به‌صورت داوطلبانه کمپینی را به نام «کمپین نفس» راه‌اندازی کردند تا به بخش دولتی در مقابل ویروس کرونا کمک ‌کنند. این پویش که از سوی اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی سراسر کشور و تشکل‌های بخش خصوصی آغاز به کار کرده، تلاش دارد برای هماهنگی فعالیت‌های بخش خصوصی در مقابله با همه‌گیری ویروس کرونا اقدام کند. درواقع این کمپین می‌خواهد مباحث مربوط به تدارکات لجستیک در مسائل بهداشتی اعم از واردات و توزیع را مدیریت کند و با دولت در حل مسائل کسب‌وکارها مانند تعهدات بیمه‌ای، مالیاتی و تمدید تسهیلات بانکی آن­ها کمک کند. با شهاب جوانمردی، عضو هیات نمایندگان اتاق تهران درباره اهداف این کمپین و نحوه جذب منابع آن گفت‌وگو کردیم.


یک مسئولیت جدی اجتماعی


به گفته جوانمردی، اگر شرایط فعلی را واقعا زمان حال در افق خیلی نزدیک ببینیم به نظر می‌رسد که مهم‌ترین دغدغه‌‌ای که همه مردم باید داشته باشند، حفظ سلامتی خود، خانواده و هم نوعان خود است اما شاهد این موضوع هستیم که در شرایط فعلی، بحران حوزه درمان و پشتیبانی درمان وجود دارد و خیلی از کسب‌وکارها و مشاغل به‌شدت دچار چالش شده‌اند. «نگاه ما این است که بخش خصوصی که برخواسته از مردم است، یک مسئولیت جدی اجتماعی دارد که فراتر از شعارها و تیترهای مسئولیت‌های اجتماعی است؛ درواقع باید کنار مردم باشیم و هر آنچه که در کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت از دستمان بر می‌آید را برای عبور از این بحران انجام دهیم.»

با توجه به صحبت‌های جوانمردی، در افق نزدیک جدی‌ترین چالش‌ها حمایت تدارکاتی-پشتیبانی حوزه درمان است چراکه بیمارستان‌ها از حیث تجهیزات، مواد و لوازم مصرفی در اقصی نقاط کشور دچار چالش‌هایی هستند و کادر درمان نیز نیاز به پشتیبانی دارد چراکه روزهای پیاپی در محل کار هستند و عملا پشتیبانی از خود و خانواده‌های آنها نیاز است؛ در نتیجه حمایت از این موارد جزو اهداف کوتاه مدت کمپین نفس است.

او با اشاره اینکه مرگ برای همسایه نیست و بخش خصوصی و مردم باید این مسئله را برای خود بدانند، گفت:‌ «در تلاش هستیم تا با جمع‌آوری کمک‌های مالی و تجهیزاتی، کمکی به تامین بخش‌هایی در کنار بیمارستان و کلینیک‌ها داشته باشیم تا تفکیکی در نقطه معاینه، درمان و نقاحت در بیمارستان‌ها وجود داشته باشد. برای این موضوع نیاز است که یک اطلاع رسانی، آگاهی بخشی و دعوت به مشارکت عمومی از همه آحاد بخش خصوصی و مردم انجام شود و این بحران را برای خود بدانیم و تلاش کنیم که در کنار دولت و حاکمیت آن را حل کنیم.»


قرار گیری حوزه‌های نوآوری، فناوری و سلامت در کنار یکدیگر


به عقیده عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، اگر ظرفیت بخش خصوصی و مردمی وارد این ماجرا نشود، ممکن است در بسیاری از جاها دچار چالش‌های جدی شویم. «اما یک نگاه جدی که در کمپین نفس وجود دارد این بوده که ما بتوانیم بخش نوآورانه و دانش بنیان زیست‌بوم نوآوری را نیز به‌طور جدی فعال کنیم. این بخش شاید از حیث ابعاد اقتصاد هنوز در کل اقتصاد کشور عدد قابل توجهی نباشد ولی به خاطر نوع نگاه متفاوتی که در حل مسائل دارد، مخاطبین گسترده‌‌ای که دارد و آحاد مردم که با آن سروکار دارند، اعتماد عمومی مردم را همراه خود دارد و خصوصا در حوزه‌های دارو، درمان و بهداشت یک پیشگامی و پیشرویی وجود دارد. اگر بتوانیم حوزه نوآوری، فناوری و سلامت را در کنار یکدگیر بگذاریم، می‌تواند اثرگذاری بیش از ابعاد ریالی و اقتصای نسبت به خود ماجرا داشته باشد؛ در نتیجه یکی از موضوعاتی که کمپین نفس به طور جدی به آن می‌پردازد قابل دسترس کردن این اکوسیستم است تا کسب‌وکارهای فعال در حوزه نواوری و فناوری تمام قد بیایند و به کمپین بپیوندند و حمایت کنند؛ درواقع در کنار یکدیگر قرار گرفتن حوزه‌های نوآوری، فناوری و سلامت.»

جوانمردی درباره یکی دیگر از دیدگاه‌های جدی کمپین نفس نیز صحبت کرد و توضیح داد:‌ «یک دیدگاه دیگری که از روز اول در کمپین نفس وجود داشته و در تلاش هستیم که با دولت در این خصوص تعامل کنیم این است که بتوانیم در حل مسائل کسب‌وکارها مانند تعهدات بیمه‌ای، مالیاتی و تمدید تسهیلات بانکی به آن­ها کمک کنیم.»

به گفته عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، هدف‌گذاری کمپین نفس ورود ۴۰۰ مجموعه از اکوسیستم نوآوری کشور بوده که تاکنون بیش از ۱۰۰ مجموعه به این کمپین پیوسته‌اند. برای ثبت مشخصات شرکت‌ها و استارت‌آپ‌های مشارکت‌کننده در کمپین نفس می‌توانید ازاینجا اقدام کنید.


استفاده از رمزارزها در جذب منابع


جوانمردی همچنین به استفاده از رمزارزها در جذب منابع و تفاهم‌نامه‌ای که کمپین نفس با انجمن بلاکچین داشته نیز صحبت کرد و درباره این همکاری توضیح داد:‌ «با توجه به اینکه انجمن بلاکچین تجربه‌‌ای را در بحران‌های سیل و زلزله برای جمع‌آوری کمک‌های مالی ایرانیان مقیم خارج بر بستر رمزارزها داشت، این تفاهم را با انجمن بلاکچین بستیم تا در این شرایط بحرانی نیز این دوستان به ما کمک کنند و به نوعی درگاه جمع‌آوری منابع را برای ما در خارج از کشور روی یک کیف پول رمزارزی ایجاد کنند. همچنین در انجمن‌های مشابه خود در خارج از کشور نیز این موضوع را معرفی کنند تا یکی از راه‌های جذب منابع ما از طریق رمزارزها باشد. به احتمال زیاد نیز تا پایان این هفته این موضوع عملیاتی خواهد شد.»


ایجاد یک شناسه قبض واحد روی ابزارهای پرداختی


او با اشاره به تعریف یک «شناسه قبض واحد» برای جمع‌آوری منابع موردنیاز، گفت:‌ «در حوزه پرداخت ما دو موضوع دیگر را نیز داریم جلو می‌بریم که حمایت کمیسیون هماهنگی بانک‌ها را در یکی از این موارد احتیاج داریم. به دنبال تعریف یک شناسه قبض واحد هستیم که روی همه ابزارهای پرداختی مانند دستگاه کارت‌خوان و درگاه‌های پرداخت قرار گیرد و با استفاده از آن شناسه پرداخت بتوان به کمپین کمک کرد. درواقع برای مثال هر دارنده دستگاه کارت‌خوان بتواند مبلغ یک دست لباس گان محافظتی یا مبلغ یک ماسک N۹۵ را با استفاده از شناسه قبض واحد، پرداخت کند. در تلاش هستیم این شناسه پرداخت را روی اپلیکیشن‌های پرداختی نیز ببریم که احتمالا اجرایی شدن این موضوع به سال بعد موکول خواهد شد.»

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.