راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گزارش اقتصادی بهمن‌ماه 1398 شاپرک منتشر شد / رشد 2/42 درصدی تراکنش‌های اینترنتی

شماره ۵6 «گزارش اقتصادی شاپرک»، بولتن تخصصی شرکت شبکه الکترونیکی پرداخت کارت (شاپرک)، حاوی اطلاعاتی از وضعیت پرداخت الکترونیک کشور در بهمن‌ماه ۱۳۹۸ منتشر شد.

گزارش شماره ۵6 «گزارش اقتصادی شاپرک» در پنج بخش اصلی بر موضوعاتی چون «جایگاه شاپرک در اقتصاد ملی»، «شاخص‌های عملکردی شاپرک در بهمن‌ماه ۱۳۹۸»، «کیفیت انجام خدمات پرداخت الکترونیک کارتی»، «بررسی عملکرد کلی شرکت‌های ارائه‌دهنده خدمات پرداخت» و «بررسی وضعیت بانک‌های صادرکننده و پذیرنده» متمرکز شده است.

بر اساس گزارش شاپرک، در بهمن‌ماه ۱۳۹۸، بیش از ۲ میلیارد و 312 میلیون تراکنش به ارزش بیش از سه میلیارد و 242 میلیون در شبکه شاپرک انجام شده که که نسبت به دی ماه رشد 4/69 درصدی در تعداد و 15/23 درصدی در جدول زیر آمار تعداد و ارزش تراکنش‌های شاپرک در دی و بهمن‌ماه ۱۳۹۸ و درصد تغییرات آن درج شده است.


عملکرد شبکه شاپرک در توزیع ابزار پذیرش


بر اساس جدول زیر تعداد ابزارهای شاپرکی در مجموع نسبت به دی ماه رشد 1/28 درصدی را تجربه کرده‌اند که به نظر می‌رسد سبب این تغییر، افزایش 1/9 درصدی تعداد ابزار کارت‌خوان فروشگاهی است. ابزارهای
پذیرش اینترنتی در بهمن ۱۳9۸ نسبت به دی ماه رشد 2/42 درصدی را تجربه کرده‌اند و تعداد ابزار پذیرش موبایلی نیز در مدت مشابه با افزایش 0/58 درصدی همراه بوده است. هرچند این آمار افزایش تراکنش قابل پیش‌بینی بود، چراکه طبق گزارش‌های سالهای گذشته شاپرک در بهمن‌ماه میزان تراکنش‌ها بیشتر است.


سهم شرکت‌های پی‌اس‌پی در تعداد و مبالغ تراکنش


طبق این گزارش به‌ترتیب شرکت‌های به‌پرداخت ملت، پرداخت الکترونیک سامان، تجارت الکترونیک پارسیان، آسان پرداخت پرشین و ایران کیش بیشترین سهم را از نظر تعداد تراکنش‌های شاپرکی دربهمن‌ماه ۱۳۹۸ داشته‌اند.


به ترتیب شرکت‌های به‌پرداخت ملت، پرداخت الکترونیک سامان، تجارت الکترونیک پارسیان و ایران‌ کیش بیشترین سهم را از نظر مبلغ تراکنش‌های شاپرکی در بهمن‌ماه ۱۳۹۸ داشته‌اند.


سهم بانک‌ها در تعداد و مبالغ تراکنش


براساس آمار منتشرشده در این گزارش به ترتیب بانک‌های ملت، ملی، صادرات، سپه، پارسیان و کشاورزی و بیشترین سهم پذیرندگی از کل تعداد تراکنش‌های شاپرکی را دربهمن‌ماه ۱۳۹۸ داشته‌اند.

به ترتیب بانک‌های ملت، ملی، صادرات، سپه، کشاورزی و تجارت بیشترین سهم پذیرندگی از کل مبلغ تراکنش‌های شاپرکی را دربهمن‌ماه ۹۸ داشته‌اند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.