راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

فینووا؛ درصدد شناسایی تیم‌ها برای خلق ارزش

در شبکه نوآوری که ارتباط فردا به‌دنبال خلق آن است، فینووا درصدد شناسایی تیم‌هایی است که در این شبکه می‌توانند به معنای واقعی خلق ارزش کنند.

ماهنامه عصر تراکنش شماره ۳۱ و ۳۲ / فینووا یک مراکز نوآفرینی است که فعالیت خود را در سال ۱۳۹۴ با راه‌اندازی اولین فضای کار اشتراکی ایران آغاز کرد. در حال حاضر فینووا در تهران، مشهد و سنندج در حال فعالیت است. شبکه فینووا اکنون بیش از سه هزار و 500 عضو دارد و همچنین این مرکز امسال با راه‌اندازی نرم‌افزار مدیریت فضای کار اشتراکی توانست سرویس یکپارچه و قابل توسعه فضای کار اشترکی ایران را جهت توسعه مراکز خود و یکپارچه‌سازی خدمات راه‌اندازی کند.

عضویت در شبکه بین‌المللی شتاب‌دهی در دنیا و همچنین دریافت استانداردهای مرتبط، راه‌اندازی آزمایشگاه فین‌تک در دانشگاه صنعتی امیرکبیر و پادکست کارآفرینی رویش از دیگر کارهایی بوده که فینووا در یک سال اخیر انجام داده است.


سرمایه‌گذاری، شتاب‌دهی، فضای کار اشتراکی و شبکه‌سازی


به گفته آرین افشار، مدیر مرکز فینووا، در حال حاضر این مرکز در چهار بخش مختلف خدمات خود را عرضه می‌کند. بخش اول، دپارتمان سرمایه‌گذاری فینووا است که تمرکز اصلی آن روی حوزه کسب‌وکارهای مرتبط با فین‌تک است. فینووا به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های شرکت تجارت الکترونیکی ارتباط فردا و فعال در حوزه‌های مختلف مالی و بانکی سعی می‌کند در قالب فعالیت‌های نوآوری باز، سرمایه‌گذاری‌های هدفمندی را در قالب زنجیره ارزش ذی‌نفعان خود ارائه دهد.

دپارتمان شتاب‌دهی فینووا با تمرکز بر برنامه غیرمتمرکز پساشتاب‌دهی (Post Acceleration) به جذب تیم‌های فعال و دارای محصول حوزه فین‌تک می‌پردازد و سعی می‌کند با دانش در این حوزه به استارت‌آپ‌ها کمک کند تا در بازه زمانی کمتری و با تمرکز و دانش بیشتری محصول خود را به بازار عرضه کرده و همچنین سرمایه مورد نیاز خود را از همین مرکز تامین کنند.

افشار خاطرنشان کرد که سرمایه مورد نیاز تیم‌ها بر اساس جایگاه و حوزه فعالیت آنها متفاوت بوده و این میزان سرمایه‌گذاری بر اساس برنامه مالی تیم‌ها به آنها پرداخت خواهد شد، همچنین دوره‌های شتاب‌دهی این مرکز به‌صورت ۹ماهه و بر اساس نیاز تیم طراحی خواهد شد. فینووا اولین و تنها مرکز شتاب‌دهی بین‌المللی فعال در ایران است که دوره‌های غیرمتمرکز و پساشتاب‌دهی را بر اساس استانداردهای روز دنیا برگزار می‌کند.

از دیگر دپارتمان‌های فینووا، فضای کار اشتراکی آن است که خدماتی را در اختیار استارت‌آپ‌ها قرار می‌دهد و تیم‌ها در حوزه‌های مختلف می‌توانند برای عضویت در شبکه فضای کار اشتراکی درخواست خود را ارسال کنند.

بخش شبکه‌سازی تمرکز روی برگزاری دوره‌های آموزشی، حمایت از رویدادها و برنامه‌های مرتبط با فین‌تک نیز از دیگر بخش‌های این مرکز است و در جهت ایجاد زیرساخت‌هایی از منابع انسانی و بازاری هدفمند از کسب‌وکارها و افرادی که علاقه‌مندند در اکوسیستم فینووا باشند، فعالیت می‌کند.


شناسایی نیاز تیم‌ها؛ مرحله‌به‌مرحله


افشار با بیان اینکه برنامه‌های مختص به تیم‌ها را در دوره شتاب‌دهی دارند، گفت: «سعی می‌کنیم بر اساس نیاز تیم‌ها دوره‌های شتاب‌دهی را طراحی کنیم، چون نیاز تیم‌ها بر اساس مرحله و حوزه فعالیت‌هایشان متفاوت است. همچنین در حال حاضر در کشور فرایندهای سرمایه‌گذاری، پیچیده است و سرمایه‌گذاران فعالیت جدی ندارند. ما با شناختی که از تیم‌ها پیدا می‌کنیم، سرمایه‌گذاری خود روی آنها را ادامه می‌دهیم تا تیم‌ها بتوانند به جایگاه مناسبی برسند و در دوره‌های بعد هم ریسک سرمایه‌گذاری کمتری داشته باشند.»

مدیر مرکز فینووا با اشاره به اینکه پرتفوی شتاب‌دهی  و سرمایه‌گذاری فینووا بسیار به هم وابسته  است، توضیح داد: «سرویس‌ها و کسب‌وکارهای مبتنی بر اینترنت رشد قابل توجهی داشته‌اند و تامین امنیت اطلاعات این کسب‌وکارها یکی از مهم‌ترین عواملی است که شاید تاکنون توجهی به آن نشده است؛ اگر کسب‌وکارهایی در این حوزه بتوانند شکل بگیرند و توانمند شوند، می‌توانند بازار بسیار خوبی را پیش رو داشته باشند. از همین رو، ما شروع کار خود را با سرمایه‌گذاری روی استارت‌آپ‌های امنیت شکل دادیم و در حال حاضر یکی از جدی‌ترین پرتفوهای امنیت در کشور را داریم. اکنون سه استارت‌آپ شاخص سایبورگ، نگین‌پردازش و باگ‌دشت در حوزه امنیت خدمت‌رسانی می‌کنند.»

منبع ماهنامه عصر تراکنش شماره ۳۱ و ۳۲
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.