راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

مدیرعامل شرکت تک‌وست: دگردیسی دیجیتال، بخشی از هویت ماست

تک‌وست بر آن است تا ادبیات جدیدی از مشارکت را در فضای کارآفرینی و سرمایه‌گذاری جاری سازد و ضمن همراهی با موج تحول دیجیتال، تاثیرات و پیامدهای مثبت فناوری اطلاعات را علاوه بر صنایع خدمات مالی، بانکداری و پرداخت به سایر حوزه‌ها و صنایع نیز تعمیم دهد.

ماهنامه عصر تراکنش شماره ۳۱ و ۳۲ / از تعداد انگشتان یک دست کمتر هستند، مجموعه‌هایی که حرف از موضوعات فناورانه در صنعت بانکداری و پرداخت ایران بشود و نامی از آنها نیاید؛ یکی از این مجموعه‌ها «گروه توسن» است که با وجود متفاوت‌بودن محصولات و راهکارهای هر یک از اعضای این گروه، ما اغلب تمام اعضای این گروه را با نام «توسن» می‌شناسیم؛ گروه توسن و شرکت‌هایش در طول 20 سال گذشته همواره یکی از مجموعه‌هایی بوده‌اند که در صنایع مختلف فناورانه، به‌خصوص نظام بانکداری و پرداخت، طعم نوآوری را به بازیگران چشانده‌اند.

چه خوش‌مان بیاید و چه نیاید، چه بخواهیم چه نخواهیم، دیگر نظام بانکداری و پرداخت ایران را بدون حضور گروه توسن نمی‌توان تصور کرد؛ از شرکت‌های بزرگ‌تر و باسابقه‌تر این گروه گرفته تا شرکت‌های جوان‌تری که برای چابکی در نوآوری در دل این مجموعه شکل گرفته‌اند، همه به سهم خودشان سعی می‌کنند ارزش ‌افزوده ویژه‌ای با تکیه بر روندهای روز دنیا به صنایع مالی ایران ارائه کنند.

در تازه‌ترین روند نظام مالی کشور، یعنی تحول دیجیتال اعضای گروه توسن نیز سعی دارند به سهم خودشان ارزشی در این مسیر ایجاد کنند. از همین رو، از سیدمحمد فاطمی، مدیرعامل شرکت تک‌وست خواستیم به زبانی ساده و کوتاه، یک دید کلی از ارزش افزوده‌ای که کل گروه توسن و هر یک از اعضای آن به‌طور مجزا در مسیر تحول دیجیتال ایجاد می‌کنند را برایمان بازگو کند. آنچه در ادامه می‌خوانید صحبت‌های سیدمحمد فاطمی در این خصوص است.


اهمیت یک دگردیسی


دگردیسی، تحول، انقلاب یا هر واژه دیگری که برای ترجمه Transformation انتخاب کنیم، فرقی در اصل ماجرا نخواهد داشت. توفان دیجیتال و صفر و یک‌ها هر لحظه سنگرهای جدیدی را در صنایع مختلف فتح می‌کنند و با نامی که بر آنها نهاده‌ایم کاری ندارند. پیروان و مدافعان این توفان روزبه‌روز بیشتر می‌شوند و ابزارها و تجهیزاتش هر لحظه آماده‌تر.

هوش مصنوعی، تحلیل داده، رباتیک، یادگیری ماشینی، بلاکچین، سامانه‌های ابری، ارتباطات نسل پنجم و چندین و چند فناوری تحول‌ساز دیگر در جبهه‌های مختلف این نبرد مشغول پیشروی و فتح عرصه‌های جدید هستند. واکنش صنایع مختلف در برابر این توفان اما کمی متفاوت است. برخی کاملا تسلیم شده‌اند و خود را به دست این توفان سپرده‌اند و برخی دیگر همچنان با سرسختی مشغول مقاومت‌اند.

تجربه اما نشان داده که هر آنچه سخت و استوار است، دست آخر دود می‌شود و به هوا می‌رود. صنعت خدمات مالی نیز درست در کانون این تحولات قرار گرفته است. بانک‌ها و سایر ارائه‌دهندگان خدمات مالی باید به‌خوبی، خود را برای مواجهه با این توفان آماده کنند و برنامه مشخصی برای مهاجرت به دنیای دیجیتال و بهره‌گیری از مزایای آن داشته باشند. هر سازمانی که در این مسیر پیشروتر باشد، شانس خود را در وهله اول برای بقا در این دوران جدید و در وهله دوم برای خلق ارزش پایدار برای ذی‌نفعان، افزایش خواهد داد.

همه شرکت‌های گروه توسن و شرکت تک‌وست به‌عنوان هلدینگ مادر در این گروه در وهله اول به‌درستی اهمیت این دگردیسی را درک کرده و سپس به‌خوبی خود را برای پایداری در این دنیای جدید مجهز ساخته‌اند. همه ما می‌دانیم که به‌عنوان بازوی فناوری اطلاعات در صنایع مختلف بانکی، مالی، تجارت الکترونیک، حمل‌ونقل، نفت و گاز و غیره، وظیفه داریم به‌طور مستمر روندهای فناوری جدید را دنبال کرده و از دل آنها محصولات و خدمات متناسب و مورد نیاز صنایع مختلف را تولید و عرضه کنیم.

در پایان امسال نیز به رسم هرساله و با شرکت در نمایشگاه بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، بخشی از دستاوردهای شرکت‌های گروه در معرض دید فعالان حوزه بانکی و پرداخت قرار می‌گیرد. البته بنا به موضوع این گردهمایی و محدودیت‌های ذاتی حضور در نمایشگاه، تنها برخی از شرکت‌ها و محصولات گروه فرصت حضور در همایش را یافته و سایر شرکت‌ها و دستاوردها حتما در موقعیت‌های مناسب دیگری ارائه خواهند شد.

سیدمحمد فاطمی، مدیرعامل شرکت تک‌وست

نگاهی مختصر به گروه توسن


گروه توسن با بهره‌گیری از DNA دیجیتالی خود، پیشروی در فناوری‌های دیجیتال را مانند گذشته ادامه داده و در اکثر محورهای کسب‌وکاری و فناورانه تحول دیجیتال در صنعت خدمات مالی و بانکی حضور پررنگی دارد.

شرکت توسعه سامانه‌های نرم‌افزاری نگین (توسن) به‌عنوان اولین و باسابقه‌ترین شرکت گروه، علاوه بر بهبود محصولات و خدمات جاری خود و انتشار نسخه‌های نرم‌افزاری جدید برای مشتریان به توسعه پلتفرم بانکداری باز پرداخته و با توسعه پلتفرم‌های بوم‌مارکت و فرابوم (با همکاری هلدینگ‌های سداد و بهسازان) امکان بهره‌مندی و تعامل متقابل بانک‌ها و ارائه‌دهندگان خدمات را به‌خوبی فراهم کرده است.

کنسرسیوم‌های سپندار با همکاری چندین شریک تجاری بزرگ، تحول دیجیتالی حوزه حمل‌ونقل آزادراهی و شهری را نشانه رفته‌اند و در اولین گام‌ها، سامانه‌های هوشمند و نوینی را به‌منظور پرداخت عوارض آزادراهی و پارکینگ‌های حاشیه‌ای در مناطق پرتراکم شهری توسعه داده‌اند.

شرکت توسن‌تکنو با حرکت جسورانه به سمت تولید بومی سخت‌افزارها و راهکارهای بانکی و پرداخت و نیز تکمیل سبد خدمات و نگهداری خود، توانسته دغدغه‌های تامین و لجستیک بسیاری از مدیران فناوری اطلاعات بانکی و پرداخت کشور را تا حد زیادی رفع کند. این شرکت همچنین با توسعه پلتفرم جدید مانی‌تک، فصل جدیدی را در مدل‌های کسب‌وکاری ماشین‌های بانکی رقم زده است. شرکت شاپ نیز به‌عنوان یکی از زیرمجموعه‌های توسن‌تکنو با معرفی اپلیکیشن موبایل‌شاپ و ورود به حوزه POS 2.0 و دنیای پردازش ابری، به‌دنبال بازتعریف مفهوم صندوق‌های فروشگاهی و ابزارهای پرداخت است.

شرکت توسن سها با توسعه و معرفی اپلیکیشن ایزی‌پی (ezPay) امکانات جدید و متنوعی را در حوزه خدمات شهری فراهم کرده است. حالا همه شهروندان می‌توانند با استفاده از کیف پول الکترونیکی این اپلیکیشن، امکاناتی مانند شارژ سریع کارت بلیت مترو و اتوبوس، خرید بلیت‌های تک‌سفره، خرید طرح ترافیک و پرداخت عوارض آزادراهی را تنها با چند اشاره و از طریق تلفن همراه در دسترس داشته باشند.



شرکت داده‌کاوان هوشمند توسن بازوی تحلیل داده و هوش مصنوعی در گروه توسن به‌شمار می‌رود و با توسعه طیف وسیعی از محصولات در حوزه انباره داده، هوش تجاری و هوش عملیاتی توانسته گام‌های مهمی را جهت تحلیل داده‌های بزرگ، کشف تقلب، هوشمندسازی خدمات بانکی و دستیارهای بانکی تعامل‌گرا بردارد.

شرکت اعتماد هوشمند به‌عنوان اولین و تنها مرکز میانی خصوصی دارنده مجوز G3 از مرکز ریشه دولتی با هدف قرار دادن مفهوم هویت دیجیتال، سبد کاملی از خدمات و سرویس‌ها را در حوزه صدور گواهی دیجیتال ارائه کرده است. این شرکت با ارائه زیرساخت کلید عمومی (PKI) مجموعه‌ای از سخت‌افزارها، نرم‌افزارها و رویه‌های مورد نیاز برای ایجاد، مدیریت، توزیع، استفاده، ذخیره و لغو گواهی‌های دیجیتالی را فراهم آورده است.

اعتماد هوشمند در جدیدترین اقدام خود توانسته با بومی‌سازی و ارائه سرویس امضای همراه دیجیتال (MSSP) در بستر سیم‌کارت تلفن همراه، تحولی اساسی در حوزه احراز هویت آنلاین ایجاد کند و فاکتورهای امنیت و سهولت را برای سرویس‌دهندگان و مشتریان به طرز معناداری ارتقا دهد.

سامانه سککوک به‌عنوان مهم‌ترین دستاورد شرکت تجارت الکترونیک نگین توسن توانسته ساز‌وکار منحصربه‌فردی را برای تسهیل تعاملات و مبادلات کسب‌وکارها فراهم کند. این شرکت با شناسایی و توسعه خدمات خود برای چندین زنجیره ارزش تولید محصولات و خدمات، امکان تامین مالی با استفاده از ابزار نوین برات الکترونیک را فراهم آورده است. ما معتقدیم میزان تحول فضای تعاملات B2B و شیوه‌های تامین مالی بنگاه‌ها با استفاده از این سامانه به حدی است که می‌تواند به قبل و بعد از ظهور سککوک تقسیم‌بندی شود.

شرکت TLS با ارائه راهکارهای خاص و هدف قرار دادن بانک‌های بزرگ‌مقیاس، می‌کوشد ویژگی‌های چابکی و انعطاف‌پذیری را در مقیاس‌های خیلی بزرگ دسترس‌پذیر کند و راه تحول دیجیتال را برای آنان هموار سازد. این شرکت به کمک توان فنی توسن اکنون قادر است سامانه بنکو را روی بستر مین‌فریم به‌صورت All in One پیاده‌سازی و عملیاتی کند.

شرکت زنجیره‌های زرین هوشمند آینده با نام تجاری «زربد» اولین سامانه شناسه‌دهی و پلمب هوشمند اشیا را به بازار عرضه کرده است و قرار است تحولات جدیدی را در حوزه بسته‌بندی اشیای گرانبها رقم بزند.

کنسرسیوم ققنوس هم با کنار هم قرار دادن بزرگ‌ترین مجموعه‌های فناوری اطلاعات کشور و با پشتوانه برخی از بزرگ‌ترین و پیشروترین بانک‌های ایرانی به‌دنبال توسعه فعالیت‌های تحقیق و توسعه و به‌اشتراک‌گذاری تجربیات در فناوری‌های دفترکل توزیع‌شده و بلاکچین است.

اعضای این کنسرسیوم یا به عبارت دقیق‌تر، میزبان‌های اولیه شبکه ققنوس با سرمایه‌گذاری در توسعه فناوری بلاکچین و ایجاد شبکه ققنوس، شرایط به‌کارگیری مشترک این فناوری را برای تمامی کسب‌وکارها و علاقه‌مندان فراهم کرده‌اند و با تلاش برای ایجاد هم‌افزایی به‌دنبال خلق یک بستر مشترک برای توسعه انواع کاربردهای این فناوری هستند.

این‌چنین است که شرکت تک‌وست به‌عنوان هلدینگ مادر به یاری شرکت‌های زیرمجموعه خود با قریب به دو دهه تجربه در حوزه فناوری اطلاعات کشور، همواره در تلاش است تا جایگاه خود را به‌عنوان یکی از بازیگران پیشرو در عرصه تحول دیجیتال حفظ و تثبیت کند.

در این راستا تک‌وست با تاسیس و راهبری بیش از 30 شرکت معتبر در زمینه‌های مختلف فناوری اطلاعات و با هدف توسعه و تکمیل زنجیره ارزش خدمات خود بر آن است تا ادبیات جدیدی از مشارکت را در فضای کارآفرینی و سرمایه‌گذاری جاری سازد و ضمن همراهی با موج تحول دیجیتال، تاثیرات و پیامدهای مثبت فناوری اطلاعات را علاوه بر صنایع خدمات مالی، بانکداری و پرداخت به سایر حوزه‌ها و صنایع از قبیل تجارت الکترونیک، ارتباطات، انرژی، گردشگری، کشاورزی و خدمات نیز تعمیم دهد.

شعار امسال گروه توسن در همایش بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت نیز به‌روشنی گویای این راهبرد است: پیشرو در تحول دیجیتال.

منبع ماهنامه عصر تراکنش شماره ۳۱ و ۳۲
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.