راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

تاثیر اجرای طرح شاپرک در کاهش تراکنش‌های ناموفق

ناصر حکیمی، مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات بانک مرکزی از کاهش حجم تراکنش‌های ناموفق از 15 به 3 درصد خبر داد. حکیمی گفت: با توجه به بار ترافیکی شبکه شتاب در مقاطعی همچون پرداخت یارانه‌ها، اختلالاتی مشاهده گردید که بانک مرکزی با ابلاغیه ای از بانک‌ها خواست حجم تراکنش‌ها مدیریت شود.

وی ابلاغیه جدید را جایگزینی تسویه تراکنش بانک‌ها با فروشگاه‌ها در هفت مقطع زمانی به جای تسویه آنی به حساب فروشندگان عنوان و خاطرنشان کرد: براین اساس ؛ تجمیع تراکنش ها در هر 2 یا 3 ساعت به صورت تجمعی و در مقاطع مشخصی صورت می‌پذیرد .

حکیمی، حجم بالای تراکنش با توجه به زمان تقریبی 30 الی 40 ثانیه را موجد بروز تراکنش‌های ناموفق در سطح بالا خواند و افزود: به دلیل عدم ظرفیت سازی در مدت زمان کوتاه برای جواب دهی و نزدیک شدن به ایام پرتراکم پایانی سال و همچنین پرداخت یارانه ها، بانک مرکزی تصمیم به تمرکز تراکنش ها گرفت .

حکیمی با بیان این مطلب که در زمان پرداخت یارانه‌ها، شبکه شتاب با 15 درصد تراکنش ناموفق مواجه بود، اظهارداشت: در دور جدید پرداخت یارانه‌ها حجم تراکنش‌های ناموفق با کاهشی محسوس به 3/1 درصد رسیده است و این امر بیانگر موفقیت بیش از 98 درصدی تراکنش ها در شبکه شتاب می‌باشد .

مدیرکل فناوری اطلاعات و ارتباطات ، ضمن اعلام افزایش هشت برابری حجم ریالی تراکنش‌ها در فاصله فروردین 90 تا مهر 91 افزود: با مدیریت ترافیک در روزهای پایانی سال امیدواریم در تراکنش‌های خرید فروشگاهی، عملکرد بهبود یافته‌ای را شاهد باشیم .

وی تاخیر زمانی تسویه آنی حساب‌ها در حالت عادی را بسیار بیشتر از طرح تجمیع واریزها خواند و افزود: با توجه به برنامه ریزی‌های انجام شده در تلاش هستیم، امکان استعلام برخط یا مستقیم از حساب‌ها برای فروشندگان ایجاد شود.

حکیمی با عذرخواهی از شهروندان به دلیل بروز برخی مشکلات طی روزهای اخیر در شبکه شتاب با اعلام شماره تلفن 29911 خاطرنشان کرد :‌ هموطنان می‌توانند مشکلات مربوط به مغایرت‌های حساب و سایر عملیات بانکی درخصوص شبکه شتاب را طی تماس با تلفن گویای میز امداد شتا
ب اعلام و از خدمات این میز بهره مند شوند.

به گزارش بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، ‌با راه اندازی تلفن گویای میز، هموطنان گرامی می‌توانند در صورت بروز هرگونه مغايرت در حساب یا سایر تراکنش‌های الکترونیکی، علاوه بر مراجعه به بانک‌ها از طريق تماس با شماره 29911 نسبت به تکميل فرم رفع مغايرت اقدام نمايند و از خدمات این میز بهره‌مند شوند.

منبع: بانک مرکزی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.