راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

عدم حضور شرکت‌های فناوری در کنگره جهانی موبایل بارسلون و دیگر رویدادهای اروپایی به خاطر ترس از ویروس کرونا


گویا ترس از ویروس کرونا – علیرغم پایین بودن ریسک شیوع آن در منطقه – به کنفرانس‌های اروپا نیز کشیده شده است. شمار قابل توجهی از رویدادها در آسیا ، کشور چین و هنگ‌کنگ، کنسل شده بود و در آمریکا نیز شاهد عدم حضور شمار قابل توجهی از شرکت کنندگان چینی در کنفرانس هوش مصنوعی نیویورک بودیم. حالا هم برخی شرکت‌ها از حضور در کنگره جهانی موبایل بارسلون کناره‌گیری کرده‌اند.

این هفته، دو غول فناوری غیر چینی با استناد به همین اخبار و نگرانی‌ها، از حضور در رویدادهای مهم اروپایی سرباز زده‌اند. چند روز پیش شرکت ال‌جی کره جنوبی اذعان کرد که در کنگره جهانی موبایل، که در بارسلون برگزار خواهد شد، حضور نخواهد یافت. روز بعد، این شرکت حضور در نمایشگاه سیستم‌های یکپارچه اروپا در آمستردام را نیز منتفی اعلام کرد که بالغ بر 80،000 شرکت‌کننده در آن حضور دارند. شرکت اریکسون هم به دنباله‌روی از ال‌جی، از حضور در کنگره جهانی موبایل سر باز زد.

این شرکت مخابراتی سوئدی در این خصوص گفته است که پس از ارزیابی‌های گسترده ریسک داخلی، تصمیم گرفته تا به منظور اقدامات پیش‌گیرانه، از حضور در کنگره جهانی موبایل سال 2020 میلادی در بارسلون، به عنوان بزرگ‌ترین رویداد صنعت مخابرات، صرف‌نظر کند».

شرکت اریکسون، ضمن قدردانی از تلاش‌های انجام شده توسط سازمان کنگره جهانی موبایل و جی‌اس‌ام‌ای – که طی هفته اخیر طیف گسترده‌ای از اقدامات پیشگیرانه و بهداشتی نظیر ضدعفونی کامل سطوح در محل برگزاری رویداد را انجام داده بود – توضیح داد:

«شرکت اریکسون، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین غرفه‌داران، همه‌روزه هزاران بازدید کننده خواهد داشت و به همین دلیل نمی‌تواند سلامت و ایمنی کارمندان و بازدید کنندگان را، هرچقدر هم که خطر اندک باشد، به خطر بیاندازد».

جی‌اس‌ام‌ای هم ضمن ابراز تاسف از تصمیم اریکسون، گفت که این کنسل شدن نه تنها روی حضور کنونی آنها تاثیرگذار خواهد بود، بلکه در آینده نیز تاثیرات خودش را خواهد داشت.

این سازمان با اشاره به این‌که صنعت مخابرات – به لطف تحولاتی نظیر فناوری 5G – اکنون در بحبوحه تحولات بزرگی قرار دارد افزود: «برای جی‌اس‌ام‌ای بسیار مهم است که در این زمان حساس، که اتصال در بحرانی‌ترین نقطه انقلاب صنعتی جدید قرار گرفته است، اتصال میان اجزای صنعت را حفظ کند».

پاسخ ال‌جی به این سوال که آیا در این شرایط بحرانی، لزومی برای برگزاری چنین رویدادهایی هست یا نه منفی است. این شرکت، در بیانیه‌ای مبنی بر دلایل عدم حضور خود در نمایشگاه سیستم‌های یکپارچه اروپا، به توصیه‌هایی اشاره کرد که هفته گذشته توسط سازمان جهانی بهداشت منتشر شده بود و در آن، در مورد جهش و شیوع ویروس کرونا و تبدیل شدن آن به یک وضعیت اضطراری در جهان پرداخته بود.

شرکت اذعان کرد: «در راستای توصیه سازمان جهانی بهداشت مبنی بر حفظ فاصله اجتماعی، مدیریت ال‌جی به این نتیجه رسیده است که بهترین تصمیم، ممانعت از حضور در رویدادهای عمومی بزرگ تا تثبیت اوضاع است».

مایک بلک‌من، مدیر اجرایی رویدادهای سیستم‌های یکپارچه، شرکتی که مسئولیت اجرای رویداد در آمستردام را عهده‌دار است، تعبیر بسیار متفاوتی از توصیه سازمان جهانی بهداشت دارد. وی می‌گوید: «این صحبت‌ها زمانی مصداق پیدا می‌کند که با افرادی ملاقات و صحبت می‌کنید که احتمال بدهید بیمار باشند»

سازمان جهانی بهداشت به همگان توصیه کرده است که حداقل 1 متر (3 فوت) فاصله بین خود و دیگر افراد، به ویژه آن‌ها که سرفه و عطسه می‌کنند و یا تب دارند داشته باشند.

سخنگوی سازمان جهانی بهداشت، طی بیانیه‌ای اعلام کرده است: «هیچ‌گونه شواهدی دال بر شیوع ویروس در اروپا مشاهده نشده است، بنابراین، سازمان جهانی بهداشت / اروپا تا کنون نسبت به لغو رویدادها و گردهم‌آیی‌ها در این منطقه اقدام نکرده است». طبق اظهارات وی، برگزاری یا لغو رویدادها در هر کشور جزو اختیارات مقامات ملی آن است و به همین منوال، شرکت‌ها و سازمان‌ها نیز مختارند با توجه به شرایط و ارزیابی‌های خود از میزان ریسک، در مورد حضور یا عدم حضور در این رویدادها تصمیم‌گیری کنند. سازمان جهانی بهداشت در حال هم‌اندیشی و همکاری صمیمانه با سازمان‌هایی است که در راستای برنامه‌ریزی و ارائه مشاوره و همچنین حمایت از هرگونه تاثیر احتمالی بر سلامت و بهداشت فعالیت می‌کنند.

به گفته بلک‌من، تقریبا 50 شرکت چینی، از میان 250 شرکت ثبت‌نام کننده، به دلیل محدودیت‌های سفر ایجاد شده برای چینی‌ها از حضور در نمایشگاه سیستم‌های یکپارچه اروپا باز مانده‌اند. این در حالی است که سه شرکت غیر چینی – اعم از ال‌جی و دو شرکت آلمانی و ژاپنی نیز به علت نگرانی از آلودگی ویروسی، در این نمایشگاه حضور نخواهند داشت.

برگزار کنندگان نمایشگاه، این هفته و در نشستی که اتحادیه جهانی نمایشگاه‌های بین‌المللی در رم تدارک دیده بود گرد هم آمدند. نشستی که بلک‌من نیز در آن حضور داشت و اذعان کرد که همه ما تحت تاثیر قرار گرفته‌اند اما تاثیراتی که شایعات داشته، بیشتر از خود ویروس بوده است.

مرکز پیش‌گیری و کنترل بیماری‌های اروپا، ادعا کرد که تاکنون 29 مورد ابتلا به ویروس کرونا در بریتانیا و اروپا تایید شده است و خطر ابتلا به ویروس در منطقه کم است.

اما مقامات سنگاپور اعلام کردند که چندین نفر از تجار – که ظاهرا اهل سنگاپور، مالزی و کره جنوبی بوده‌اند – از کنفرانسی آلوده به ویروس کرونا خارج شده‌اند. حال سوال اصلی این است که آیا امکان پخش این ویروس در کنفرانس‌ها و رویدادهای اروپایی وجود دارد یا همه این‌ها ترس‌هایی واهی و بی‌اساس هستند.

منبع Fortune
نویسنده / مترجم ثریا حقی
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.