راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

برنامه‌ریزی منابع سازمانی (ERP) پیش‌نیاز بانک‌ها برای تحقق بانکداری دیجیتال

برنامه‌ریزی منابع سازمانی (Enterprise Resource Planning) که به اختصار ERP نامیده می‌شود، عنوانی برای سیستم جامع تشکیل شده از ماژول‌های مدیریت فرآیندهای تجاری سازمان‌ها و شرکت‌ها از جمله بانک‌ها به شمار می‌رود و تمامی منابع از جمله مالی، تدارکات و پشتیبانی، سرمایه انسانی، فروش و مدیریت ارتباط با مشتری و … را به‌صورت یکپارچه و فرآیندمحور مدیریت می‌کند.

از مهمترین ویژگی‌های این راهکار، مدیریت یکپارچه تمامی منابع و نظام‌مند کردن فرآیندهای سازمان است که باعث افزایش بهره‌وری و صرفه‌جویی در زمان و هزینه می‌شود؛ محصول برنامه‌ریزی منابع سازمانی برای بانک‌ها به‌عنوان سازمان‌های بزرگ، سیستمی استراتژیک محسوب می‌شود و کارشناسان فناوری اطلاعات در سیستم بانکی اعتقاد دارند که برای حرکت به سوی دیجیتالی شدن و تحقق بانکداری دیجیتال در عصر نوین باید تمامی بانک‌ها به ERP مجهز شوند تا فرآیندهای خود را به‌صورت یکپارچه و شفاف مدیریت کنند و در عین حال برای افزایش کارآیی، هزینه‌ها را کاهش دهند.

در همین خصوص با روزبه زند، مدیر واحد راهکارهای سازمانی شرکت داتین، درباره راهکار برنامه‌ریزی منابع سازمانی داتین برای بانک‌ها و سازمان‌های بزرگ و جایگاه این راهکار در بانکداری دیجیتال گفت‌وگویی داشتیم؛ این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.


با توجه به این که راهکار برنامه‌ریزی منابع سازمانی محصولی برای مدیریت فرآیندها در تمام سازمان‌ها است، در نظام بانکی و اصلاح فرآیندها چه جایگاهی دارد؟


راهکار برنامه‌ریزی منابع سازمانی نه تنها در حوزه سازمان‌ها و بانک‌ها کارایی دارد بلکه باعث می‌شود فرآیندهای درون سازمان اصلاح و به بهترین شکل ممکن انجام شود؛ در صورتی که ما سیستمی نداشته باشیم که فرآیندهای اشتباه در سازمان را ارزیابی و اصلاح کند، نمی‌توانیم در سازمان تغییرات ساختاری برای چابک‌سازی انجام دهیم.

این راهکار به سازمان‌های بزرگ و به‌ویژه بانک‌ها این امکان را می‌دهد تا با اصلاح و بهبود وضعیت فرآیندهای داخلی بتوانند منابع خود از جمله سرمایه انسانی، اموال و دارایی را بهتر مدیریت کنند و در نهایت سبب می‌شود خدمات و نوآوری مطلوبی به مشتریان ارائه داده شود.


یکی از مهمترین موضوعات در شبکه بانکی کشور کاهش هزینه‌ها و افزایش بهره‌وری به شمار می‌رود، با توجه به ضرورت تحول دیجیتال و آغاز حرکت سیستم بانکی به سوی بانکداری دیجیتال، سیستم مدیریت منابع سازمانی در این بخش چه نقشی می‌تواند ایفا کند؟


از آنجا که یکی از مولفه‌های اصلی حرکت بانک‌ها به سوی بانکداری دیجیتال بحث افزایش بهره‌وری و ضرورت کاهش هزینه‌هاست، راهکار برنامه‌ریزی منابع سازمانی با مکانیزه و شفاف کردن فرآیندها تاثیری مستقیم در افزایش کارآمدی و ایجاد صرفه‌جویی در بانک‌ها و سازمان‌ها دارد. این یک اصل و نکته اساسی است که برای تحقق تحول دیجیتال در حوزه بانکداری باید یک‌سری از فرآیندها به‌صورت خودکار مکانیزه شوند، به هر میزان که فرآیندها شفاف شود، تصمیم‌گیری در حوزه تحول سازمانی، تحول دیجیتال و تحول سرویس یا خدمات بهتر انجام خواهد شد.

برخورداری سازمان‌ها و بانک‌ها از این سیستم یکی از گام‌های اولیه و مهم به‌منظور حرکت در راستای تحول دیجیتال و هوشمندی است که باعث شده استفاده از یک محصول قدرتمند در حوزه برنامه‌ریزی منابع سازمانی ضروری باشد.


چرا برخی از بانک‌ها از راهکارهای جزیره‌ای و متعدد در حوزه مدیریت منابع سازمانی استفاده می‌کنند؟


راهکار یکپارچه مدیریت منابع سازمانی مزایای متعددی نسبت به استفاده از سیستم‌های متعدد به‌صورت جزیره‌ای و غیر یکپارچه دارد که از جمله آنها می‌توان به هزینه تأمین و نگهداری پایین‌تر و ارتباط بخش‌های مختلف سازمان با بخش‌های دیگر اشاره داشت که باعث می‌شود علاوه بر کاهش هزینه‌ها و صرفه‌جویی در زمان، گامی مهم برای افزایش بهره‌وری به حساب آید.


راهکار برنامه‌ریزی منابع سازمانی داتین چه ویژگی‌هایی دارد؟


راهکار ما دارای زیرساخت نرم‌افزاری بومی است که توسط متخصصان مجرب این شرکت تولید شده است. این محصول، به سازمان‌های بزرگ این امکان را می‌دهد تا در تمامی قسمت‌های ستادی بتوانند به سیستمی یکپارچه دسترسی داشته باشند. این سیستم برای سازمان‌های بزرگ و به‌صورت تخصصی در حوزه مالی تولید شده و برای ساختار مجموعه‌های فعال در صنعت بانکی و پرداخت متناسب‌سازی شده است.

یکی از نیازهای اصلی سازمان‌های بزرگ در حوزه سیستم برنامه‌ریزی منابع سازمانی، فرایند محوری و شفافیت به شمار می‌رود و راهکار یکپارچه داتین این نیاز را پوشش داده و با توجه به برخوداری از زیرساخت قدرتمند ایجاد شده و رعایت Workflow Engine تمامی نیازها را با حداقل منابع پوشش می‌دهد.


با توجه به راه‌اندازی سامانه بانکداری متمرکز توسط شرکت‌های گوناگون ارائه‌دهنده خدمات نرم‌افزاری بانکی، داتین برای اتصال سیستم ERP به این سامانه بانکداری چه اقداماتی را انجام داده است؟


داتین به منظور اتصال سیستم ERP به سامانه بانکداری متمرکز بانک‌های مختلف، سیستمی را تحت عنوان Core Banking Gateway یا محل ارتباط با سیستم سامانه بانکداری متمرکز ایجاد کرد تا فرآیندهای مالی حوزه ERP به‌راحتی به بخش بانکی متصل شوند؛ در حقیقت، CBG توسعه داده شده سبب می‌شود تا زیرساخت راهکار یکپارچه برنامه‌ریزی منابع سازمانی به سیستم مالی بانک ارتباط برقرار کند.

یکی از ویژگی‌های سیستم داتین برای بانک‌ها برخلاف سایر محصولات موجود، ایجاد زیرساخت Core Banking Gateway است که باعث شده راهکار یکپارچه برنامه‌ریزی منابع سازمانی داتین به کربنکینگ‌های گونگون متصل و میان تمامی سرویس‌ها و تجهیزات سخت‌افزاری ارتباط برقرار شود.


ببینید: معاون فروش و امور مشتریان داتین از دغدغه‌های رسیدن به بانکداری دیجیتال می‌گوید


اتصال سیستم ERP به سامانه بانکداری متمرکز برای همکاران بانک‌ها مزایای ویژه‌ای دارد و باعث می‌شود بتوانند چابک‌تر و با دقت بیشتر فعالیت کنند؛ در واقع، آن‌ها به جای صرف وقت به منظور انجام امور روزمره با مکانیزه شدن و تسهیل فرآیندها می‌توانند به امور کارشناسی از جمله طراحی و بهبود خدمات و سرویس‌ها بپردازند. در حال حاضر این سیستم در بانک سرمایه که سامانه بانکداری متمرکز متمایزی برخوردار است، راه‌اندازی شده است.


راهکار برنامه‌ریزی منابع سازمانی داتین در مقایسه با محصولات داخلی و خارجی چه مزیت‌هایی دارد؟


این راهکار کاملاً بومی است و با تکیه بر توان متخصصان داخلی تولید شده که قابلیت رقابت با برترین محصولات خارجی را دارد؛ در حوزه پرداخت حقوق و مالیات، قوانین کشور در آن در نظر گرفته شده که پیاده‌سازی این الزامات در راهکارهای خارجی علاوه بر هزینه‌بری نیاز به زمان دارد اما در راهکار تولید شده شده از سوی داتین تمامی نیازهای سازمان‌های بزرگ و بانک‌ها پوشش داده شده است.

همچنین از قدرت و سرعت راه‌اندازی بهتری برخودار است و در زمینه پشتیبانی و نگهداری سیستم‌ها با توجه به استفاده از توان بومی، نیازی به کشورهای دیگر وجود ندارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.