راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کنگره آمریکا قانون جدید ارز رمزنگاری شده سال 2020 را تبیین کرد / سه نهاد به عنوان رگولاتورهای فدرال رمزنگاری انتخاب شدند

جیسون برت / فوربس / کنگره آمریکا برای تعطیلات آخر سال آماده می‌شود. یکی از اتفاقات مهم امسال، واکنش قانون‌گذاران ایالات متحده به پروژه لیبرای فیسبوک بود. در همین راستا، لایحه‌ای مطرح شده که چارچوب نظارتی گسترده‌ای برای دارایی‌های دیجیتال و ارزهای رمزنگاری شده تعریف می‌کند.

لایحه مذکور قانون ارز رمزنگاری شده 2020 نام دارد و با این هدف تبیین شده که مشخص کند کدام یک از آژانس‌های فدرال وظیفه قانون‌گذاری دارایی‌های دیجیتال را به عهده دارند. آژانس‌های مذکور موظف هستند عموم مردم را با مجوزها و گواهینامه‌های مورد نیاز برای تجارت در دنیای دارایی‌های دیجیتال آشنا کنند.

با بررسی کلی این لایحه، به صورت خلاصه می‌توان به نکات زیر دست یافت:

1) این لایحه سه نهاد را به عنوان رگولاتور فدرال دارایی‌های دیجیتال یا رگولاتور فدرال رمزنگاری مشخص کرده است. این سه نهاد عبارتند از کمیسیون معاملاتی معاملات آتی کالای ایالات متحده، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا و شبکه اجرایی جرایم مالی آمریکا.

2) این لایحه دارایی‌های دیجیتال را به سه دسته‌ ارزهای دیجیتال، کالاهای رمزنگاری شده و اوراق بهادار رمزنگاری شده تقسیم می‌کند.

3) هر کدام از سه رگولاتور فدرال رمزنگاری، وظیفه رسیدگی به یکی از سه دسته زیر را به عهده دارند:

  • کمیسیون معاملاتی معاملات آتی کالای ایالات متحده: کالاهای رمزنگاری شده
  • کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا: اوراق بهادار رمزنگاری شده
  • شبکه اجرایی جرایم مالی آمریکا: ارزهای رمزنگاری شده

4) طبق این لایحه هر رگولاتور فدرال رمزنگاری موظف است فهرستی از مجوزها و گواهینامه‌های لازم برای ایجاد دارایی‌های دیجیتال و دادوستد آن‌ها را تهیه و به‌روزرسانی کند و شرایط قید شده در فهرست را به اطلاع عموم برساند.

5) این لایحه به واسطه شبکه اجرایی جرایم مالی آمریکا از وزارت خزانه‌داری این کشور می‌خواهد که قوانین مناسبی برای موسسات مالی تعیین کند تا قابلیت پیگیری تراکنش‌های مربوط به ارزهای رمزنگاری شده فراهم شود.

در لایحه مذکور، توضیحاتی در مورد عبارات تخصصی مورد استفاده قید شده و ما در ادامه، خلاصه‌ای از این توضیحات را بیان می‌کنیم:

کالاهای رمزنگاری شده

کالاها یا خدماتی اقتصادی هستند که: الف) معاوضه‌پذیرند؛ ب) بازار به شخص یا نهادی که آن کالا یا سرویس را فراهم کرده، توجهی ندارد؛ پ) بر مبنای بلاکچین یا دفترکل رمزنگاری شده غیر متمرکز کار می‌کند.

ارز رمزنگاری شده

ارز رمزنگاری شده معادل ارز ایالات متحده یا اوراق مشتقه‌ است که بر مبنای بلاکچین یا دفترکل رمزنگاری شده غیر متمرکز کار می‌کند. این تعریف دو نوع مختلف از کریپتوکارنسی را در بر می‌گیرد که عبارتند از:

الف) ارزهای دیجیتال یا اوراق مشتقه‌ای که توسط دولت پشتیبانی می‌شوند و قابلیت استفاده به عنوان وثیقه در حساب بانکی کارگزار را دارند. به عنوان نمونه می‌توان به استیبل‌کوین‌ها اشاره کرد.

ب) اوراق مشتقه‌ای که در اوراکل‌های غیر متمرکز و قراردادهای هوشمند کاربرد دارند و توسط کالاهای رمزنگاری شده، سایر ارزهای رمزنگاری شده و اوراق بهادار رمزنگاری شده ضمانت می‌شوند.

اوراق بهادار رمزنگاری شده

به معنای کل ابزارهای مشتقه، سهام و بدهی است که بر مبنای بلاکچین یا دفترکل رمزنگاری شده غیر متمرکز کار می‌کند، ولی یک استثنا وجود دارد. اوراق مشتقه مربوط به این نوع از دارایی‌ها باید در وزارت خزانه‌داری آمریکا ثبت شوند و تحت نظارت این نهاد به کار گرفته شوند. انطباق با قانون محرمانگی بانکی و سایر الزامات فدرال، ازجمله مبارزه با پولشویی، مقابله با تامین مالی تروریسم و الزامات غربالگری دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی و شبکه اجرایی جرایم مالی آمریکا نیز باید رعایت شود.

اوراکل‌های غیر متمرکز

اوراکل غیرمتمرکز به معنای سرویسی است که وظیفه ارسال و تایید داده‌های دنیای واقعی از منابع خارج از بلاکچین را به عهده دارد و این قبیل از اطلاعات را وارد قراردادهای هوشمندی می‌کند که بر مبنای بلاکچین کار می‌کنند. در نتیجه این فرآیند، وظایف از پیش تعیین شده در قراردادهای هوشمند به اجرا درمی‌آیند.

استیبل‌کوین‌های مبتنی بر فدرال رزرو

استیبل‌کوین‌های مبتنی بر فدرال رزرو، نماینده‌ ارزهایی هستند که توسط ایالات متحده یا یک دولت دیگر صادر شده‌اند. این قبیل ارزها بر مبنای بلاکچین یا دفترکل رمزنگاری شده غیر متمرکز کار می‌کنند و توسط ارزهای دولتی پشتیبانی می‌شوند.

استیبل‌کوین‌های مصنوعی

استیبل‌کوین مصنوعی نوعی از دارایی دیجیتال هستند که با استیبل‌کوین‌های مبتنی بر فدرال رزرو تفاوت دارند، ولی ارزش آن‌ها بر اساس یک ارز یا دارایی دیگر تعیین شده و پایدار می‌ماند. استیبل‌کوین‌های مصنوعی بر مبنای بلاکچین یا دفترکل رمزنگاری شده غیر متمرکز کار می‌کنند.

دولت فدرال سه رگولاتور برای نظارت بر دارایی‌های دیجیتال انتخاب کرده است. همان‌گونه که فدرال رزرو، شرکت فدرال بیمه سپرده‌های بانکی و دفتر نظارت بر ارز به صورت هماهنگ در راستای قانون‌گذاری بزرگترین موسسات مالی کشور فعالیت می‌کنند، به نظر می‌رسد بین این سه رگولاتور نیز مسئولیت‌های مشترکی وجود خواهد داشت. روز 11 اکتبر، مدیران سه نهاد رگولاتوری مذکور به صورت مشترک دست به نگارش یک بیانیه زدند. در این بیانیه، هر سه نهاد ضمن پایبندی به وظایف خود در رابطه با قانون محرمانگی بانکی، به تشریح فعالیت‌های مرتبط با دارایی‌های دیجیتال پرداختند.


شبکه اجرایی جرایم مالی آمریکا موظف است قوانینی را برای پیگیری تراکنش‌ها تعیین کند


کنگره آمریکا از طریق شبکه اجرایی جرایم مالی آمریکا، وزارت خزانه‌داری این کشور را موظف کرده تا قوانینی را برای ارزهای رمزنگاری شده، از جمله استیبل‌کوین‌های مصنوعی وضع کند. قوانین مذکور باید به‌گونه‌ای باشند که همانند ارزهای معمولی، امکان ردیابی تراکنش‌های مبتنی بر ارز رمزنگاری شده و افراد دخیل در این تراکنش‌ها فراهم شود.

در ماه اکتبر، کمیسیون معاملاتی معاملات آتی کالای ایالات متحده، شبکه اجرایی جرایم مالی آمریکا و کمیسیون بورس و اوراق بهادار، با یکدیگر وارد همکاری شدند تا یک بیانیه مشترک در مورد فعالیت‌های مرتبط با دارایی‌های دیجیتال صادر کنند. لایحه جدید کنگره آمریکا، مشارکت این سه نهاد را به عنوان رگولاتورهای فدرال رمزنگاری، تقویت خواهد کرد.

بسیاری از کسب‌وکارها، کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا و کمیسیون معاملاتی معاملات آتی کالای ایالات متحده را رگولاتورهایی سنتی می‌دانند که وظیفه نظارت بر ابزارهای مالی جدید دیجیتال را به عهده خواهند گرفت، ولی شبکه اجرایی جرایم مالی آمریکا که بخشی از وزارت خزانه‌داری این کشور به شمار می‌رود، در نظر عموم به عنوان یک نهاد اجرای قانون شناخته می‌شود نه رگولاتور خدمات مالی سنتی. کنت بلانکو، مدیر شبکه اجرایی جرایم مالی آمریکا، روز 15 نوامبر سال 2019 ضمن شرکت در یک سمپوزیوم بلاکچین در نیویورک گفت:

زمانی از ارزیابی‌های شبکه اجرایی جرایم مالی آمریکا سربلند بیرون خواهید آمد که بتوانید نام ناظر یا رگولاتور، روش ممانعت از ریسک، راهکار شناسایی فعالیت‌های مشکوک احتمالی و نحوه انطباق با الزامات گزارش‌دهی و ثبت رکورد را توضیح دهید. این‌ها نمونه‌هایی از پرسش‌هایی هستند که در جلسات ارزیابی پرسیده می‌شوند.

کنت بلانکو، مدیر شبکه اجرایی جرایم مالی آمریکا

با کلیک روی این لینک، می‌توانید پیش‌نویس لایحه را مشاهده کنید.

پس از دریافت اطلاعات ورودی از صنعت، به‌روزرسانی‌هایی در این لایحه انجام خواهد گرفت. پیش‌بینی می‌شود این لایحه طی سال جدید میلادی عملیاتی شود.

منبع: فوربس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.