راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

گفتگو با فرنود حسنی به بهانه برگزاری ششمین کنفرانس بانکداری الکترونیک

ششمین همایش بانکداری و پرداخت الکترونیک با محورهایی چون معرفی جدیدترین اقدامات بانک‌های ایرانی در حوزه بانکداری الکترونیک، معرفی راه‌حل‌ها و محصولات جدید در حوزه بانکداری الکترونیک در تاریخ 1391/08/28 شروع شد و تا 1391/08/29 ادامه دارد. به منظور معرفی بهتر این همایش با مدیر اجرایی این همایش فرنود حسنی گفتگویی داشتیم که جزئیات آن در زیر آمده است.

آقای حسنی، همایش بانکداری الکترونیک از چه قسمت‌هایی و با چه هدفی تشکیل شده است؟

این همایش، ششمین دوره کنفرانس بانکداری الکترونیکی است که با نگاه ویژه به مقوله‌های بانکداری الکترونیکی در حال برگزاری است، که دراین شش دوره همیشه سعی بر گریز از گزارش‌ها و آمارهای تکراری مد نظر بوده است. ما سعی می‌کنیم که ابتدا خیلی گزیده موضوعات مرتبط انتخاب شوند، سپس بر مبنای موضوع بهترین اشخاصی که مناسب ارائه موضوع مربوطه هستند چه در داخل و چه در خارج از کشور را به عنوان ارائه دهنده به کنفراس دعوت کنیم.

رویکرد ما همیشه تجاری بوده به همین دلیل همیشه شرکت‌های خصوصی از کنفرانس‌های ما استقبال می‌کنند چون اینجا فضایی مناسب برای گفتگو، مذاکره و عقد قرارداد مناسب است. شرکت‌ها می‌توانند با خود بانک‌هایی که در شنونده مسائل روز هستند مباحثه کنند.  بنابراین این کنفرانس برد چند طرفه دارد برای شنوندگان که اکثرا بانکی‌ها هستند مسائل به روز بانکی مطرح می‌شوند،  غرفه‌داران هم که فرصت گفت‌و‌گو با بانک‌ها را به صورت رودررو و معرفی محصولات خود را پیدا می‌کنند، به علاوه برگزاری کنفرانسی در این سطح عملی هم یک اعتبار برای کشور ما هم محسوب می‌شود. البته امسال از نظر اجرایی افت داشتیم. مذاکرات که با افراد و موسسه مختلف در خارج از کشور داشتیم به دلیل افزایش هزینه‌ها نتوانستیم از آنها پذیرایی کنیم.

با توجه به اینکه شما شرکت خصوصی هستید برگزاری این کنفرانس‌ها چه مشکلاتی برای شما به همراه دارد؟

برگزاری کنفرانس یک فرایند دراز مدت است. بعد از اتمام این کنفرانس اقدامات و برنامه‌ها برای کنفرانس بعدی شروع می‌شود، و برگزاری هم مجموعه‌ای از اقدامات رسانه­ای، اجرایی، پی­گیری­، هماهنگی و در واقع المان‌های موثر در برگزاری مانند رزرو سالن، هماهنگی با اسپانسرها و … همراه دارد.

به طور کلی برگزاری کنفرانس تو ایران مشکل شده است. البته در پیامد این مشکل‌ها خوشبختانه کنفرانس‌های غیرکاربردی حذف شده است و از سال پیش تا حالا خیلی از کنفرانس‌ها حذف شده است. پیدا کردن و  هماهنگی با افراد خارجی نیز بسیار مشکل است برای مثال ما به حضور آقای فاروک نیاز داشتیم ولی ایشان نتوانستند به ایران بیایند و بالاخره با استفاده از اسکایپ امروز از سخنرانی وی استفاده کردیم. از بعد هزینه‌ایی می‌توان به پیامد­هایی افزایش دلار اشاره کرد؛ مثلا سه برابر شدن قیمت بلیط‌های هواپیما، دستمزد­ها که با تقریبا با سه برابر شدن قیمت دلار ناچارا هزینه‌های بیشتری متحمل می‌شویم. اما با وجود این افزایش هزینه‌ها استقبال بازدیدکننده‌ها (افرادی که ثبت نام کرده‌اند) نسبت به سال‌های گذشته بهتر بود. امیدوار هستیم که با بهبود وضعیت اقتصادی در سال آینده بتوانیم فضای حرفه‌ای‌تری به وجود بیاوریم.

برگزاری این همایش‌ها چه تاثیری در نظام بانکداری الکترونیکی و به تبع شرکت‌های فعال در زمینه بانکداری الکترونیک خواهد گذاشت؟

دو تاثیر می­تواند داشته باشد: کارمندان بانک‌ها و مدیران فنی بانک‌ها  که در همایش تشریف دارند. با مسائل به روز آشنا می‌شوند و ابن ذهنیت را می‌توانند در پروژه‌های اجرایی که در بانک‌هایشان انجام می‌شود، منتقل کنند. مسئله مهم­تر اتفاقی است که در بخش خصوصی می‌افتد، شرکت‌هایی که سرمایه­گذاران داخلی دارند و تکنولوژی­ خارج از کشور و مباحث آموزشی در اینجا عرضه می‌کنند. حسن اصلی برای این شرکت‌هاست که می‌تواند یک فضای تجاری ایجاد شود و از طریق این کنفرانس با مدیران بانک‌ها ارتباط برقرار کنند و تداوم این دیدارها می‌توانند منجر به اخذ قراردادهایی شود. در کنفرانس ما همیشه به دلیل رویکردی که داشته است فرصت عقد  قراردادهای جدید  برای اسپانسرها و غرفه‌دار­ها فراهم آورده است. البته شرکت‌هایی در اینجا حضور دارند به صورت خیلی دقیق انتخاب می‌شوند. حتی اگر در هزینه‌ها با مشکل مواجه شویم با هر شرکتی وارد همکاری نمی‌شویم. برای مثال شرکت دوران، شرکت پردازش صبا، امن افزار گسترش شریف شرکت‌هایی هستند که واقعا راهکار دارند و در این زمینه سرمایه‌گذاری می‌کنند. هر کدام بالای  200 تا کارمند دارند، و برای سیستم‌های خود سرمایه­گذاری می‌کنند. ما هم به طبع علاقه مندیم که شرکت‌هایی از این دست در همایش وجود داشته باشند.

در انتخاب شرکت‌ها و بانک‌های معتبر در زمینه‌های تعیین شده مانند فناوری اطلاعات در حوزه‌ی توسعه نرم­افزارهای بانکی، امنیت و … چه پارامترهایی مد نظر قرار گرفته شده است؟

ما یک سری شاخص‌های کمی و یک سری شاخص‌های کیفی داریم. در مورد شاخص کمی سعی می‌کنیم که به آمارهایی که در سایت بانک مرکزی قرار دارند استناد کنیم (که خود بانک‌ها در اختیار بانک مرکزی قرار می‌دهند). آخرین داده‌هایی که هم در حال حاضر استفاده شده مربوط به مردادماه سال جاری است. داده‌ها مشخص است که چه بانکی در چه حوزه­هایی فعال‌تر بوده و اقدامات بهتری انجام داده است. در رتبه‌دهی به بانک‌ها و شرکت‌ها از این آمارها بسیار زیاد استفاده می‌شود. در مورد شاخص کیفی تیم داوری که با ما همکاری می‌کنند اطلاعات و تجاربی درشناخت بازار دارند که محصولاتی که در بازار تبلیغ می‌شوند چقدر برد داشته و میزان اثر گذاری آن محصول در بازار چه اندازه بوده است.

بر اساس این آمار  به یک وزن دهی می‌رسیم، از وزن‌ها یک نمره به دست می‌آوریم و نهایتا نمره بانک یا شرکت رتبه‌ی آنها را مشخص می‌کند، که این رتبه‌های نهایی تا پایان روز در وبسایت قرار می‌گیرد.

 آینده بانکداری الکترونیک را شما چگونه می­بینید؟

آینده خیلی روشنی دارد. به نظر من هیچ صنعتی در ایران به اندازه صنعت بانکداری به کشور خدمت نکرده است، به روز ترین، دقیق‌ترین و شاید بهترین سرویس‌های این صنعت را در ایران می‌بینیم. آن هم به دلیل ارتباط مداوم مشتریان با بانک‌ها است. چون در صورت قطع شدنِ لحظه‌ای سرویس می‌تواند موجب عدم رضایت مشتری شود. این صنعت مانند خودرو سازی نیست که سرویس‌دهی چند ساعت به‌طول بیانجامد و باید در لحظه باید به مشتری پاسخ داد.

چیزهایی هم که من می‌بینم و اطلاعاتی که در زمینه سرمایه گذاری بانک‌ها دارم آینده بانکداری الکترونیک را خیلی روشن می‌بینم. این صنعت همواره خود را به روز نگه داشته و در شرایط مختلف خیلی انعطاف پذیر عمل کرده است. 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.