راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

هشدار: یکی از بیست قربانی محبوب دنیا نباشید

این روزها جمله “رمز را وارد کنید” را بسیار می‌بینیم و می‌شنویم، در محل کار، مدرسه، خانه، روی موبایل، روی کامپیوتر، هنگام استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک و حتی هنگام باز کردن درها. اغلب افراد برای اینکه مجبورند چندتا از این کلمه‌های رمز را به خاطر بسپارند یک پسورد یا کلمه رمز ساده را انتخاب و همان را به دفعات برای موارد مختلف استفاده می‌کنند.

خب بعضی از این رمزها شاید خیلی جنبه امنیتی نداشته باشند و اگر هم کسی از آنها باخبر شود اتفاق خاصی نمی‌افتد، مثل رمز ورود به کلاس‌ها یا جلسات آنلاین. اما اگر این رمزها همان رمزهایی باشند که فرد برای کارت بانکی‌اش یا رمز کیف پول موبایل‌اش در نظر گرفته باشد چه می‌شود؟

اخیرا توسط دیتاژنتیکس (DataGenetics) تحقیقی بر روی 3.4 میلیون رمز چهار رقمی انجام شد که 26.83 درصد از این رمزهای چهار رقمی در یک جدول بیست‌تایی می‌گنجیدند. یعنی 20 رمز چهار قمی بودند که 26.83 درصد از کل رمزها، یکی از این بیست رمز بود.

 

با استفاده از ارقام 0 – 9 ده هزار رمز چهار رقمی مختلف می‌توان ساخت اما متاسفانه 30 درصد مردم هنوز ساده‌ترین رمزها را انتخاب می‌کنند و این یعنی پایین آوردن امنیت مال و اموال خودشان. در ادامه سه راه ساده برای اینکه یک رمز چهار رقمی ایمن داشته باشید توضیح داده شده است.

 

یکی از بیست قربانی اول نباشید

محبوب ترین پسورد چهار رقمی در دنیا 1234 است که از هر ده نفر یکی رمزش اینگونه است. هر کسی که از این رمز استفاده می‌کند فورا باید آن را عوض کند. همین امروز. علاوه بر آن، در ادامه لیست بیست رمز پرکاربرد دنیا آورده شده است. اگر رمز شما هم یکی از بیست رمز است برای افزایش امنیت رمز خود فورا آن را تغییر دهید.

 

الگوها خوب هستند ولی نه برای رمزها

اگر رمز شما از یک الگوی خاص در صفحه کلید پیروی می‌کند که به راحتی قابل فهم است آن را تغییر دهید. مثلا اگر از بالا به پایین پشت سر هم یا از چپ به راست پشت سر هم اعداد را وارد می‌کنید این رمز از سوی اطرافیان قابل مشاهده است. همچنین از اعداد تکراری استفاده نکنید (مانند 1212، 4747، 6666)

 

اعداد فرد بهترند

یکی از حقایق جالبی که از سوی این تحقیقات روشن شد این بود که افراد اعداد زوج را بیشتر از اعداد فرد ترجیح می‌دهند و استفاده می‌کنند. برای مثال رمز 2468 بسیار پرکاربرد تر از رمز 1357 بوده است. علاوه بر این رمزهایی که دو رقم اولشان 19 است نیز بسیار استفاده می‌شوند که نشانگر سال است، برای مثال سال تولد 1985 یا 1365، یا سالگرد ازدواج 1999 یا 1380. پس، تاریخ یک روز خاص را برای رمز خود انتخاب نکنید.

منبع: atmMarketPlace

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.