راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

دو توسعه‌دهنده بیت‌کوین توضیح می‌دهند که چگونه هنوز هم امکان شکست کریپتوکارنسی وجود دارد

می‌توان گفت با حساب چند ماه آینده که در پیش داریم، تقریبا 11 سال از زمان راه‌اندازی شبکه بیت‌کوین توسط ساتوشی ناکاماتو می‌گذرد. با درنظر گرفتن این که این سیستم پول نقد دیجیتالی تا به‌حال دوام داشته است، می‌توان آن را دستاورد بزرگی دانست. البته احتمال دارد که این پروژه نیز با شکست روبه‌رو شود.

پیش‌بینی شده که قیمت بیت‌کوین در آخر سال 2019 به 42 هزار دلار و نیز در اواخر سال 2021، به 100 هزار دلار برسد. با این حال همانطور که اندرو پولسترا، ریاضی‌دان بلاک‌استریم، قبلا گفته بود، توسعه‌گران کریپتوکارنسی بیشتر نگران از هم پاشیدن این سیستم هستند تا مسائل دیگر.

با وجود توسعه‌هایی که در راستای غیرمتمرکزسازی ماینینگ در حال اتفاق افتادن است، اما زمانی که حرف از بین رفتن احتمالی بیت‌کوین به میان می‌آید اغلب حمله 51 درصد (attack 51%) را عامل بروز این اتفاق می‌دانند. سختگیری‌های دولت که بر بیت‌کوین اعمال می‌شود، اغلب حاکی از شک و تردیدهایی است که بر سیستم پول نقد دیجیتال وجود دارد؛ هرچند برخی قانونگذاران آمریکا متقاعد شدند که نمی‌توانند بیت‌کوین را ممنوع کنند.

ببینید: فقدان ارزش ذاتی؛ بهترین ویژگی ارز دیجیتال / بیت‌کوین ارزش ذاتی ندارد و این جذاب‌ترین استدلال برای توجیه لزوم استفاده از آن است

بالاخره چه خطرهایی بیت‌کوین را تهدید می‌کنند و این سیستم را ازهم می‌پاشند؟ کوری فیلدز از آزمایشگاه MIT و گرگ مکسول، مدیر ارشد سابق تکنولوژی بلاک‌استریم، سال‌های متمادی به پیشرفت بیت‌کوین کمک کردند و اخیرا نیز جداگانه نظر خودشان را درباره این موضوع ارائه داده‌اند.

.

حمله اجتماعی

مکسول که اغلب در شبکه اجتماعی ردیت به نظرات منفی افراد درباره شبکه بیت‌کوین پاسخ می‌دهد، به تازگی به یکی از افرادی که در ردیت درباره حمله 51 درصد بیت‌کوین سوال کرده، پاسخ داده است. او ابتدا توضیح داد که چرا فرآیند انتخاب شبکه بیت‌کوین برای درخواست معاملات، در درجه اول الزامی است. سپس مکسول گفت که حمله 51 درصد، بیشتر از آنچه که باید، مورد توجه قرار گرفته است. او نوشت:

«فکر می‌کنم مردم نسبت به حمله 51 درصد، بیش از حد حساسیت به خرج می‌دهند. درواقع این حمله به نوعی مردم را گمراه کرده است. اگر در این مورد نگران هستید که فردی با استفاده از توان هش بالا، بتواند تاریخچه را دستکاری کند، بهتر است کمی بیشتر از زمانی که فکر می‌کنید تراکنشتان انجام شده است، صبر کنید.»

طبق گفته‌های ‌هم‌بنیان‌گذار بلاک‌استریم، حمله اجتماعی زمانی‌که قوانین شبکه بیت‌کوین برای متمرکزسازی بیشتر تغییر می‌کند، برای سیستم ریسک بیشتری به همراه خواهد داشت.

همچنین ماکسول می‌گوید خطر بزرگتری که برای شبکه بیت‌کوین وجود دارد، این است که افرادی که از آن استفاده می‌کنند در درجه اول، خصوصیات غیرمتمرکزسازی که بیت‌کوین را نسبت به گزینه‌های متمرکز باارزش‌تر می‌کند را درک نمی‌کنند، اهمیت نمی‌دهند و از آنها محافظت نمی‌کنند. او توضیح داد:

«این همان ریسکی است که در سرمایه‌های بازار میلیارد دلاری سیستم‌های کل متمرکز، زیاد دیده می‌شود. درواقع خطر اینکه سیستم می‌تواند به‌صورت جعلی غیرمتمرکزسازی کند تا دلخواهانه قوانین کاربران را تغییر دهد، بسیار بیشتر از خطر یک حمله 51 درصد است که به برخی از سارقان اجازه انجام تراکنش‌های بیشتر می‌دهد.»

درواقع نگرانی‌های مکسول، علمی نیست. در گذشته، استدلال‌کنندگان دو فورک بیت‌کوین، یعنی بیت‌کوین‌کش و بیت‌کوین‌اس‌وی، گفتند که این آلت‌کوین‌ها نسخه اصلی بیت‌کوین خواهند بود. اما با این‌حال، کاربران کریپتوکارنسی، هیچکدام از آن شبکه‌ها را «بیت‌کوین واقعی» درنظر نگرفتند.

البته این حمله می‌تواند به شکل یک آلت‌کوینی ظاهر شود که ابتدا از مدل متمرکزتر شروع می‌کند و تاثیرات زیادی بر شبکه بیت‌کوین می‌گذارد تا به شکل دلخواه پول دیجیتال تبدیل شود. مثلا اگر مردم به سمت استفاده از کریپتوکارنسی فیس‌بوک بروند، که احتمالا خیلی‌ راحت‌تر توسط دولت کنترل و رگولاتوری می‌شود، می‌توان به این نتیجه رسید که نوآوری‌هایی که توسط بیت‌کوین ایجاد می‌شود، مانند سیاست پولی کنترل‌نشده آن و تراکنش‌های مقاوم در برابر سانسور، احتمالا بلااستفاده می‌مانند.

.

معرفی یک باگ جدید

فیلدز مانند ماکسول، حمله 51 درصد را یکی از راه‌های شکست بیت‌کوین در نظر نمی‌گیرد. او اخیرا در گفت‌وگویی که در اجلاس سیستم‌های کریپتواکونومیک MIT Media Lab داشته، دلیل شکست ارزهایی مانند بیت‌کوین را باگ‌ تصادفی عنوان می‌کند که به سیستم داخلی وارد می‌شود.

باتوجه به باگ‌های اساسی که قبلا نیز در این سیستم‌ها وجود داشته، می‌توان گفت که نگرانی‌های فیلدز در خصوص شکست بیت‌کوین نیز علمی نیست. او می‌گوید: «یک باگ بیت‌کوین‌کش وجود داشت که آن را افشا کردم و پس از آن، صحبت‌هایی در خصوص افشاسازی معتبر و نحوه انجام آن به طور کلی مطرح شد. اما پس از گذشت چند ماه، ما با باگ مشابهی در بیت‌کوین‌کر روبه‌رو شدیم که امکان چاپ پول از ناکجاآباد را ایجاد می‌کرد.»

او در آخر صحبت‌های خود، از مشارکت با توسعه‌‌دهندگان دیگر بیت‌کوین گفت که با مشارکت یکدیگر بر پروژه 10 ساله کار می‌کنند تا در آینده، احتمال ایجاد باگ در نرم‌افزار بیت‌کوین وجود نداشته باشد.

منبع: Forbes

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.