راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آینده لیبرا چه می‌شود؟

ماهنامه عصر تراکنش / جدیدترین موضع‌گیری درباره لیبرا به برونو لو میر، وزیر دارایی فرانسه برمی‌گردد که گفته بود باوجود لیبرا، حاکمیت پولی دولت‌ها درخطر است و تهدید کرد که توسعه این پروژه را در اتحادیه اروپا ممنوع خواهد کرد. (+)

مارکوس که مدیریت پروژه لیبرا را برعهده دارد، در واکنش به انتقادات گفت که لیبرا با سبدی از ارزهای قدرتمند و باارزش حمایت شده است. این بدین معنا است که برای هر واحد لیبرا، باید ارزش معادلی در ذخیره ارزش آن وجود داشته باشد. بدین ترتیب، لیبرا پول جدید ایجاد نخواهد کرد و این مسئولیت همچنان به طور سفت و سختی برعهده حاکمیت ملل خواهد بود. (+)

.

اما لیبرا چیست و در وایت‌پیپر آن چه‌طور معرفی شده است؟ در این گزارش متن ترجمه شده این وایت‌پیپر را که توسط شرکت نرم‌افزاری جادوی فکر انجام شده، آورده‌ایم.

لیبرا به فیس‌بوک محدود نخواهد بود و این اتحادیه امیدوار است پس از راه‌اندازی رسمی آن از طریق فراهم کردن سرویس‌های مالی برای افرادی که به بانک دسترسی ندارند، میلیاردها دلار سرمایه جذب کند. این موضع‌گیری فیس‌بوک درباره لیبار واکنش‌های متعددی داشته است.

رسالت لیبرا فراهم‌سازی ارزی جهانی، ساده و زیرساخت مالی است که میلیاردها نفر را توانمند می‌سازد. این سند به بررسی برنامه‌های یک بلاکچین غیرمتمرکز جدید، یک رمزارز باثبات و پلتفرم قرارداد هوشمندی می‌پردازد که به‌دنبال ایجاد فرصت‌های جدی برای نوآوری خدمات مالی مسئولانه است.

.

بیان مساله

ظهور اینترنت و پهنای باند موبایلی باعث شد که میلیاردها نفر به‌صورت جهانی به دانش، اطلاعات، ارتباطات و دامنه گسترده‌ای از خدمات کم‌هزینه‌تر و راحت‌تر دست پیدا کنند. این خدمات امروزه با یک تلفن هوشمند 40 دلاری، تقریبا از همه جای دنیا ممکن است. این اتصال باعث توانمندسازی اقتصادی شد که به مردم توانایی دسترسی به اکوسیستم اقتصادی را می‌دهد. شرکت‌های فناوری و موسسات مالی با کمک یکدیگر روی راهکارهایی سرمایه‌گذاری کرده‌اند تا به افزایش توانایی اقتصادی در سراسر دنیا کمک کنند.

با وجود این پیشرفت‌ها، بخش بزرگی از جمعیت دنیا جا مانده‌اند؛ 1.7 میلیارد فرد بالغ در جهان در خارج از سیستم مالی و بدون دسترسی به بانک‌های مرسوم هستند، حتی با وجود اینکه يك میلیارد از آنها دارای تلفن همراه و اتصال به اینترنت هستند.

برای بسیاری از این افراد، بخشی از سیستم مالی همانند شبکه‌های ارتباط تلفنی دوران پیش از اینترنت است. 20 سال پیش، میانگین قیمت ارسال یک پیام متنی در اروپا 16 سنت در ازای هر پیام بود. حالا هر کسی با یک تلفن هوشمند می‌تواند با یک بسته داده ساده به‌رایگان با سراسر دنیا ارتباط برقرار کند. در آن زمان قیمت‌ ارتباطات تلفنی بالا، ولی یکپارچه بود، همان‌طور که امروزه دسترسی به خدمات مالی برای کسانی که بیشترین نیاز را به آن دارند، محدود است، یعنی کسانی که تحت تاثیر هزینه، اعتمادپذیری و توانایی ارسال یکپارچه پول هستند.

در سراسر دنیا، افراد دارای پول کمتر، هزینه بیشتری را برای خدمات مالی می‌پردازند. درآمدی که به‌سختی به‌ دست آمده، برای مواردی همچون اجرت‌ها، وجه واگذاری و هزینه‌های ارتباطی، اضافه برداشت و هزینه‌های ATM هزینه می‌شود.

وام‌های موعد پرداخت می‌تواند سالانه تا 400 درصد یا بیشتر نرخ بهره داشته باشد و هزینه‌های مالی قرض‌کردن 100 دلار می‌تواند تا 30 دلار باشد. هنگامی‌ که این سوال پرسیده می‌شود که چرا این افراد در حاشیه سیستم مالی فعلی قرار دارند، آنهایی که «بدون بانک» مانده‌اند، به نداشتن سرمایه کافی، هزینه‌های بالا و غیرقابل پیش‌بینی و کمبود اسناد مورد نیاز اشاره کرده‌اند.

بلاکچین‌ها و رمزارزها چندین خصوصیت منحصربه‌فرد دارند که به‌صورت بالقوه قادر به حل برخی از مشکلات دسترسی‌پذیری و عدم اعتماد است. این خصوصیات شامل نظارت توزیع‌شده است که تضمین می‌کند که هیچ موجودیتی بر شبکه کنترل ندارد؛ دسترسی باز است، بدین معنی که هر کسی با اتصال به اینترنت می‌تواند شرکت داشته باشد و امنیتش از طریق رمزنگاری تامین می‌شود و از یکپارچگی سرمایه محافظت می‌کند.

ولی سیستم‌های بلاکچین فعلی هنوز به مرحله پذیرش عمومی نرسیده‌اند. عدم ثبات و مقیاس‌پذیری بلاکچین و رمزارزها باعث عدم بهره‌برداری از بازار گسترده آنها شده که موجب شده امروزه آنها به ذخیره‌های ارزش و واسطه تبادل ضعیفی تبدیل شوند. برخی پروژه‌ها به جای نوآوری در سازگاری با قوانین در راستای بهبود کارآمدی اقدامات ضدپولشویی، به‌دنبال به هم زدن سیستم فعلی و دور زدن قوانین هستند.

ما معتقدیم که همکاری و نوآوری در بخش مالی، قانون‌گذاران و متخصصان در صنایع مختلف، تنها راه تضمین یک چارچوب مورد اعتماد، امن و پایدار جهت پشتیبانی از این سیستم جدید است و این رویکرد می‌تواند جهشی بزرگ به سوی یک سیستم مالی جهانی متصل‌تر، قابل دسترس‌تر و کم‌هزینه‌تر باشد.

.

فرصت

به نظر ما همان‌طور که ما در این راه پیش می‌رویم، باید عقاید خود را به اشتراک بگذاریم تا جامعه و اکوسیستم را برای این نوآوری متقاعد سازیم:

  •  ما معتقدیم که بسیاری از افراد باید به خدمات مالی و سرمایه‌گذاری ارزان دسترسی داشته باشند.
  • ما معتقدیم که افراد دارای حق ذاتی برای کنترل بر حاصل دسترنج مشروع خود هستند.
  • ما معتقدیم که جنبش جهانی، باز، لحظه‌ای و کم‌هزینه پول باعث ایجاد فرصت‌های اقتصادی بی‌کران و تجارت بیشتر در سراسر دنیا می‌شود.
  •  ما معتقدیم که افراد بیش از پیش به شکل‌های غیرمتمرکز نظارت اعتماد خواهند داشت.
  •  ما معتقدیم که ارز جهانی و زیرساخت مالی باید به شکل یک کالای عمومی طراحی و اداره شود.
  • ما معتقدیم که همگی برای کمک به پیشبرد تضمین مالی، پشتیبانی از بازیگران اخلاقی و حفظ پیوسته یکپارچگی اکوسیستم مسئول هستیم.

.

معرفی لیبرا

دنیا واقعا به یک ارز دیجیتال قابل اعتماد و ساختاری نیاز دارد که بتواند محقق «اینترنت پول» باشد. نگهداری از دارایی‌های مالی خود روی دستگاه موبایل باید امری ساده و بدیهی باشد. صرف‌نظر از جایی که شما زندگی می‌کنید، مقدار درآمد یا کاری که دارید، انتقال پول به شکل جهانی باید یک کار آسان و مقرون‌به‌صرفه و حتی امن‌تر از ارسال یک پیام متنی یا اشتراک‌گذاری یک تصویر باشد.

نوآوری‌های محصولات جدید و بازیگران جدید این اکوسیستم می‌توانند موانع دسترسی و هزینه را برای همگی از بین ببرند و پرداخت‌های مستقیم را برای افراد ممکن سازند. حالا زمان آن فرا رسیده است که شکلی جدید از ارز دیجیتال بر مبنای فناوری بلاکچین ایجاد شود. ماموریت لیبرا یک ارز و زیرساخت مالی جهانی است که میلیاردها نفر را توانمند می‌سازد. لیبرا از سه بخش تشکیل شده است که در کنار یکدیگر سیستم مالی فراگیری را شکل می‌دهند:

  1. این سیستم روی یک بلاکچین امن، مقیاس‌پذیر و قابل اعتماد ایجاد شده است.
  2. این سیستم با پشتوانه اندوخته دارایی‌ها به شکلی طراحی شده است که دارای ارزش ذاتی باشد.
  3. این سیستم توسط انجمن مستقل لیبرا مدیریت می‌شود که به‌دنبال تکامل این اکوسیستم هستند.

ارز لیبرا روی «بلاکچین لیبرا» ایجاد می‌شود. به‌دلیل اینکه لیبرا به‌دنبال مخاطبان جهانی است، نرم‌افزار پیاده‌سازی لیبرا منبع‌باز است و به شکلی طراحی شده که هرکسی بتواند روی آن ساخت‌وساز کند و میلیاردها نفر بتوانند برای رفع نیازهای مالی خود به آن اتکا کنند.

یک اکوسیستم باز و قابل همکاری با خدمات مالی را در نظر بگیرید که توسعه‌دهندگان و سازمان‌ها در آن تلاش می‌کنند تا به افراد و سازمان‌ها در نگهداری و انتقال لیبرا برای استفاده روزمره کمک کنند. با ازدیاد تلفن‌های هوشمند و داده‌های بی‌سیم، روزبه‌روز افراد بیشتری آنلاین می‌شوند و از طریق این خدمات جدید به لیبرا دسترسی دارند.

برای امکان دستیابی اکوسیستم لیبرا به این چشم‌انداز، در طول زمان، بلاکچین از صفر تا شکل امروزی آن ساخته شده و اولویت آن مقیاس‌پذیری، امنیت، کارآمدی در ذخیره‌سازی و توان عملیاتی و تطبیق‌پذیری آینده است. برای مروری بر بلاکچین لیبرا ادامه این بررسی را بخوانید یا به مقاله فنی مراجعه كنيد.

واحد ارز، لیبرا2 نام دارد. لیبرا باید در بسیاری از مکان‌ها پذیرفته شود و دسترسی برای کسانی که به آن نیاز دارند، ساده باشد. به عبارتی دیگر، افراد باید توانایی استفاده از لیبرا را داشته باشند و ارزش آن باید در طول زمان ثابت بماند. بر خلاف اکثر رمزارزهای دیگر، لیبرا کاملا دارای پشتوانه اندوخته دارایی‌های واقعی است.

یک سبد سپرده‌های بانکی و اوراق بهادار دولتی کوتاه‌مدت در اندوخته لیبرا برای هر لیبرای ایجادشده نگهداری می‌شود که باعث ایجاد ارزش ذاتی آن می‌شود. اندوخته (رزرو) لیبرا3 با هدف حفظ ارزش لیبرا در طول زمان اداره خواهد شد. در ادامه به مرور لیبرا و اندوخته می‌پردازیم.

انجمن لیبرا یک سازمان مستقل و غیرانتفاعی است که مقر آن در ژنو سوئیس است. هدف این انجمن تنظیم و فراهم‌سازی چارچوبی برای مدیریت شبکه و اندوخته و ایجاد توانایی اجتماعی در پشتیبانی از فراگیری مالی است. این مقاله بازتابی از رسالت، چشم‌انداز و موارد اساسی این سازمان است. عضویت انجمن از شبکه گره‌های تصدیق‌کننده شکل گرفته است که در بلاکچین لیبرا فعالیت دارند.

اعضای انجمن لیبرا از کسب‌وکارهای گوناگون و پراکنده در سراسر دنیا، سازمان‌های چندجانبه و غیرانتفاعی و موسسات آموزشی تشکیل شده است. گروه اولیه سازمان که با یکدیگر برای ساخت منشور انجمن تلاش کردند و «اعضای بنیانگذار»  شدند، در صنایع عبارتند از:

– پرداخت:
Mastercard, PayPal, PayU (Naspers’ fintech arm), Stripe, Visa

– فناوری و بازار:

Booking Holdings, eBay, Facebook/Calibra, Farfetch, Lyft, Mercado Pago, Spotify AB, Uber Technologies

ارتباطات:

Iliad, Vodafone Group

بلاکچین:

Anchorage, Bison Trails, Coinbase, Inc., Xapo Holdings Limited

سرمایه‌گذاری خطرپذیر:

Andreessen Horowitz, Breakthrough Initiatives, Ribbit Capital, Thrive Capital, Union Square Ventures

– موسسات چندجانبه، غیرانتفاعی و آموزشی:

Creative Destruction Lab, Kiva, Mercy Corps, Women’s World Banking

ما امیدواریم که تعداد اعضای انجمن لیبرا به هدف تقریبا 100 عضو در نیمه اول سال 2020 برسد.

تیم‌های فیس‌بوک در شکل‌گیری انجمن لیبرا و بلاکچین لیبرا نقشی کلیدی داشتند و با دیگر اعضای بنیان‌گذار همکاری داشته‌اند. در حالی که تصمیم‌گیری نهایی بر عهده انجمن است، انتظار می‌رود که در سال 2019 فیس‌بوک رهبری را بر عهده بگیرد. فیس‌بوک کالیبرا4 را ایجاد کرد‌ كه یک مکمل ایجادشده برای تضمین جدایی داده‌های مالی و اجتماعی و ساخت خدمات عملیاتی روی شبکه لیبراست.

در هنگام راه‌اندازی شبکه لیبرا، فیس‌بوک و شرکت‌های وابسته به آن، دارای تعهدات، اختیارات و وظایف مالی یکسانی با سایر اعضای بنیان‌گذار بودند. به‌عنوان عضوی از این انجمن، نقش مدیریتی فیس‌بوک در این انجمن برابر با بقیه اعضاست. بلاکچین‌ها در رابطه با توانایی مشارکت به‌عنوان یک گره تصدیق‌کننده، مجاز5 یا بدون نیاز به اجازه6 است.

در «بلاکچین بدون نیاز به اجازه» اجازه اجرای یک گره تصدیق‌کننده داده می‌شود. در یک «بلاکچین مجاز» هر کسی که الزامات فنی را برآورده سازد، می‌تواند یک گره تصدیق‌کننده اجرا کند. بدین ترتیب لیبرا به‌عنوان یک بلاکچین مجاز شروع به کار کرد. برای تضمین باز بودن و عملیات پیوسته لیبرا در راستای منافع کاربرانش، آرمان ما برای شبکه لیبرا تبدیل‌شدن به شبکه‌ای بدون نیاز به اجازه است.

چالش این کار این است که ما امروزه راهکاری اثبات‌شده نداریم که بتواند مقیاس، پایداری و امنیت مورد نیاز برای پشتیبانی از میلیاردها نفر و تراکنش‌های سراسر جهان را از یک شبکه بدون نیاز به اجازه فراهم سازد. یکی از بخشنامه‌های انجمن تلاش‌های پژوهشی برای تحقق این گذار است که در پنج‌ساله اول انتشار عمومی بلاکچین و اکوسیستم لیبرا شروع خواهد شد.

در واقع ماهیت لیبرا هم مجاز و هم بدون نیاز به اجازه است؛ لیبرا رو به هرکسی باز است؛ هر مشتری، توسعه‌دهنده یا کسب‌وکار می‌تواند از شبکه لیبرا استفاده کند، محصولاتی را روی آن بسازد و به ارزش آن از طریق خدمات خود بیفزاید. دسترسی باز تضمین‌کننده کاهش موانع، نوآوری و تضمین‌کننده رقابتی سالم به نفع مصرف‌کنندگان است. این دسترسی زیربنای هدف ساخت گزینه‌های مالی فراگیر برای جهان است.

.

بلاکچین لیبرا

هدف بلاکچین لیبرا کار کردن به‌عنوان بنیادی برای خدمات مالی، از جمله ارز جدید جهانی است که می‌تواند نیازهای مالی روزانه میلیاردها نفر را برآورده سازد. در فرایند ارزیابی گزینه‌های موجود، ما بر اساس این سه الزام تصمیم به ساخت یک بلاکچین جدید گرفتیم:

  • امکان مقیاس‌پذیری به میلیاردها حساب که نیازمند توان عملیاتی بالا، تاخیر پایین و سیستمی با ذخیره‌سازی کارآمد و ظرفیت بالاست.
  • بسیار ایمن، برای تضمین امنیت دارایی‌ها و داده‌های مالی.
  • انعطاف‌پذیر، تا بتواند مدیریت اکوسیستم لیبرا و نوآوری‌های آینده در خدمات مالی‌اش را تقویت کند.

بلاکچین لیبرا از پایه به شکلی طراحی شده که این الزامات را برآورده سازد و بر اساس تجربیات پروژه‌ها و پژوهش‌های فعلی ساخته شده است؛ ترکیبی از رویکردهای نوآورانه و تکنیک‌های شناخته‌شده. بخش بعدی به سه تصمیم در رابطه با بلاکچین لیبرا می‌پردازد:

  1. طراحی و استفاده از زبان برنامه‌نویسی موو7؛
  2. استفاده از رویکرد وفاق تحمل خطای بیزانتین (BFT)؛
  3.  انطباق‌پذیری و تکرارپذیری ساختار داده‌ای بلاکچین به‌طور گسترده.

«موو» یک زبان برنامه‌نویسی جدید برای پیاده‌سازی منطق تراکنش شخصی‌سازی‌شده و «قراردادهای هوشمند» روی بلاکچین لیبراست. به‌دلیل اینکه هدف نهایی لیبرا خدمت‌رسانی به میلیاردها نفر در یک روز است، موو با ایمنی و امنیت خود به‌عنوان بالاترین اولویت مطرح شد.

موو از رویدادهای امنیتی که در قراردادهای هوشمند رخ می‌دهند؛ اطلاعاتی دریافت و زبانی را ایجاد می‌کند که ذاتا برای نوشتن کدهای مورد نظر برنامه‌نویس راحت‌تر است و بدین ترتیب خطر باگ‌های ناخواسته یا رویدادهای امنیتی را کاهش می‌دهد. به‌طور خاص، به شکلی طراحی شده تا از همتاسازی8 دارايي‌ها جلوگیری کند. این زبان انواع منابع را ممکن می‌کند که دارایی‌های دیجیتال را محدود به خصوصیات یکسانی همانند «دارایی‌های فیزیکی» می‌کند: یک منبع دارای یک مالک است، تنها یک بار می‌تواند خرج شود و ایجاد منبع جدید محدود است.

زبان موو همچنین اثبات خودکار تراکنش‌های دارای خصوصیات خاص را راحت‌تر می‌کند، مواردی مانند تراکنش‌های پرداخت که تنها ترازهای حساب پرداخت‌کننده و دریافت‌کننده را تغییر می‌دهد. با اولویت قرار دادن این خصوصیات، موو به ایمن‌سازی بلاکچین لیبرا کمک می‌کند. با ساده‌تر کردن توسعه کدهای مهم تراکنشی، موو پیاده‌سازی امن سیاست‌های مدیریتی اکوسیستم لیبرا را ممکن می‌کند، مواردی مانند مدیریت ارز لیبرا و شبکه گره‌های تصدیق‌کننده.

موو تکامل پروتکل بلاکچین لیبرا و هر نوآوری مالی ساخته‌شده روی آن را تسریع می‌کند. ما پیش‌بینی می‌کنیم که توانایی توسعه‌دهنده برای ایجاد قراردادها در طول زمان افزایش خواهد یافت تا از تکامل و تصدیق موو پشتیبانی کند. برای تسهیل توافق بین تمامی گره‌های تصدیق‌کننده روی تراکنش‌های مورد اجرا و ترتیب اجرای آنها، بلاکچین لیبرا از رویکرد BFT و پروتکل وفاق لیبرا BFT9 استفاده می‌کند.

این رویکرد باعث ایجاد اعتماد در شبکه می‌شود، زیرا پروتکل‌های وفاق BFT به شکلی طراحی شده‌اند که به‌طور صحیح کار کنند، حتی در صورتی که برخی گره‌های تصدیق‌کننده ـ تا یک‌سوم شبکه ـ مورد حمله قرار گرفته یا خراب شده باشند.

این نوع از پروتکل‌های وفاق توان دارای عملیاتی تراکنشی بالا، تاخیر پایین و رویکرد دارای بهره‌وری انرژي بيشتري نسبت به «اثبات كار» مورد استفاده در بلاکچین‌های دیگر را ممکن می‌کنند.

برای ذخیره‌سازی امن تراکنش‌ها، داده‌های بلاکچین لیبرا از طریق درخت‌های مرکل10 محافظت می‌شود، یک ساختار داده مورد استفاده توسط بلاکچین‌های دیگر که شناسایی هرگونه تغییری در داده‌های موجود را ممکن می‌کنند.

برخلاف بلاکچین‌های قبلی که بلاکچین را به‌عنوان مجموعه‌ای از بلاک‌های تراکنش در نظر می‌گرفت، بلاکچین لیبرا یک ساختار داده منفرد است که تاریخچه تراکنش‌ها و وضعیت آنها را در طول زمان ثبت می‌کند. این پیاده‌سازی کار برنامه‌‌نويس‌ها را برای دسترسی به بلاکچین ساده‌تر می‌کند و به آنها اجازه می‌دهد که هرگونه داده را از هر نقطه زمانی بخوانند و یکپارچگی داده‌ها را با استفاده از یک چارچوب واحد تصدیق کنند.

بلاکچین لیبرا دارای نام مستعار است و به کاربران اجازه می‌دهد که یک یا بیش از یک آدرس داشته باشند که به هویت دنیای واقعی آنها نيز مرتبط نباشد. این رویکرد برای بسیاری از کاربران و همچنین قانون‌گذاران آشناست. انجمن لیبرا بر تکامل پروتکل بلاکچین و شبکه لیبرا نظارت دارد و به ارزیابی تکنیک‌های جدید برای بهبود حریم خصوصی در بلاکچین در حین در نظر گرفتن نگرانی‌های انجام‌پذیری، مقیاس‌پذیری و اثرات قانونی ادامه می‌دهد.

برای جزئیات بیشتر، مقاله فنی بلاکچین لیبرا را بخوانید. اطلاعات مفصل در رابطه با زبان برنامه‌نویسی موو و پروتکل وفاق لیبرا BFT در این پیوندها موجود است. ما یک نسخه نمایشی تستنت11 لیبرا را منبع‌باز کرده‌ایم که با مستنداتش همراه است. تستنت هنوز در حال توسعه است و APIها امکان دارد تغییر کند. تعهد ما به کار به شکلی باز با جامعه ادامه پیدا می‌کند و امید به این داریم که شما آن را بخوانید، بسازید و بازخورد ارائه کنید.

.

ارز و اندوخته لیبرا

ما معتقدیم که دنیا به یک ارز واقعا دیجیتالی نیاز دارد که تمام ویژگی‌های بهترین ارزهای دنیا را داشته باشد؛ پایداری، تورم کم، پذیرش جهانی گسترده و قابلیت تعویض. ارز لیبرا به شکلی طراحی شده که به این نیازهای جهانی کمک کند و به‌دنبال توسعه کارکرد پول برای افراد بیشتر در سراسر دنیاست.

لیبرا به‌عنوان یک رمزارز دیجیتال پایدار طراحی شده که دارای یک پشتوانه کامل از اندوخته دارایی‌های واقعی (لیبرا رزرو) است و توسط شبکه‌ای رقابتی از مبادلات خریدوفروش لیبرا پشتیبانی می‌شود. این بدین معنی است که هر کسی که لیبرا دارد، حد اطمینان بالایی دارد که می‌تواند ارز دیجیتال خود را به ارز رایج محلی خود بر اساس نرخ تبادل تبدیل کند؛ همانند تبدیل یک ارز به ارز دیگر هنگام سفر.

این رویکرد همانند همان رویکرد معرفی ارزهای دیگر در گذشته است؛ برای کمک به ایجاد اعتماد به ارزهای جدید و به دست آوردن پذیرش عمومی هنگام آغازش، تضمین می‌شود که آن ارز قابل تبادل با دارایی‌های واقعی مثل طلاست. به‌جای استفاده از طلا به‌عنوان پشتوانه لیبرا، این ارز توسط مجموعه‌ای از دارایی‌های پایدارتر مثل سپرده‌های بانکی، اوراق بهادار دولتی کوتاه‌مدت برای ارزهای بانک‌های مرکزی معروف و مطمئن پشتیبانی می‌شود.

این یعنی اینکه لیبرا همیشه قابل تبدیل به مقدار مشخصی از ارز محلی نیست (یعنی لیبرا یک «وابسته» به یک ارز خاص نیست)؛ بلکه ارزش با تغییر ارزش دارایی‌های مبنا، ارزش لیبرا برای هر ارز محلی نیز تغییر می‌کند. با این وجود دارایی‌های اندوخته به شکلی انتخاب می‌شوند که دارای بیشترین پایداری باشند و دارنده لیبرا بتواند به توانایی ارز برای حفظ ارزش در طول زمان اعتماد کند. دارایی در اندوخته لیبرا توسط یک شبکه توزیع‌شده به‌صورت جغرافیایی با متولیانی دارای رتبه‌بندی سرمایه‌گذاری ــ درجه اعتبار ـ نگهداری می‌شود تا امنیت و غیرمتمرکز بودن دارایی‌ها فراهم شود.

دارایی‌های پشتوانه لیبرا؛ تفاوت اساسی آن با رمزارزهای موجود هستند که چنین ارز ذاتی‌اي ندارند و قیمت‌های آنها به‌شدت بر اساس انتظارات نوسان دارد. لیبرا با این وجود یک رمزارز است و بر این اساس دارای خصوصیات جذاب این ارزهای جدید دیجیتال نیز هست؛ توانایی ارسال سریع پول، امنیت رمزنگاری و آزادی ارسال آزادانه سرمایه فرای مرزها. همان‌طور که افراد می‌توانند از تلفن همراه‌شان براي پیام‌دادن به دوستان‌شان در هر جای دنیا استفاده کنند، با لیبرا نيز همین کار را با پول می‌توان کرد؛ البته آني، امن و با هزینه کم.

از بهره دارایی‌های اندوخته برای پوشش هزینه‌های سیستم استفاده می‌شود تا حق‌الزحمه‌های تراکنش کم بماند و بخشی به سرمایه‌گذارانی پرداخت شود که سرمایه را برای شروع این اکوسیستم فراهم کردند (درباره «انجمن ليبرا» بیشتر بخوانید) و از رشد و پذیرش آن پشتیبانی می‌کنند. قوانین برای تخصیص بهره اندوخته از قبل «لیبرا» مشخص می‌شود و توسط انجمن لیبرا نظارت می‌گردد. کاربران لیبرا از اندوخته چیزی دریافت نمی‌کنند.

.

انجمن لیبرا

برای محقق‌کردن هدف لیبرا (یک ارز جهانی ساده و زیرساختی مالی که میلیاردها نفر را توانمند سازد) بلاکچین لیبرا و اندوخته لیبرا نیازمند یک موجودیت مدیریت‌کننده است که از اعضای گوناگون و مستقل تشکیل شده باشند. این موجودیت انجمن لیبراست، یک سازمان عضویت غیرانتفاعی که در ژنو سوئیس قرار دارد.

سوئیس دارای تاریخچه‌ای از بی‌طرفی و باز بودن برای فناوری بلاکچین است و انجمن تلاش دارد تا یک موسسه بی‌طرف و بین‌المللی باشد و بنابراین در سوئیس به ثبت رسید. این انجمن طراحی شده تا عملیات بلاکچین لیبرا را تسهیل کند؛ برای هماهن‌گسازی توافقات بین ذی‌نفعان – گره‌های تصدیق‌کننده شبکه – برای ترغیب جهت ارتقا، توسعه و گسترش شبکه و مدیریت اندوخته.

این انجمن توسط هیات شورای انجمن لیبرا اداره می‌شود که از یک نماینده برای هر گره تصدیق‌کننده تشکیل شده است. آنها با یکدیگر تصمیماتی درباره اداره شبکه و اندوخته می‌گیرند. در آغاز این گروه از اعضای بنیان‌گذار تشکیل شده بود؛ کسب‌وکارها، سازمان‌های غیرانتفاعی و چندجانبه و موسسات آموزشی از سراسر دنیا. تمامی تصمیمات به شورا آورده می‌شود و سیاست‌های کلان یا تصمیمات فنی نیازمند وفاق دوسوم آراست، همانند مقدار مورد نیاز وفاق برای پروتکل BFT در شبکه.

در این انجمن، گره‌های تصدیق‌کننده نقشه‌راه فنی شبکه و اهداف توسعه را تنظیم می‌کنند. در این راستا، این انجمن همانند موجودیت‌های غیرانتفاعی است که اغلب در قالب نهادهای اداره‌کننده پروژه‌های منبع‌باز کار می‌کنند. از آنجا که لیبرا برای توسعه متکی بر جامعه روبه‌رشد شرکت‌کنندگان منبع‌باز است، این انجمن وسیله‌ای الزامی برای تصمیم‌گیری درباره توسعه و اتخاذ پروتکل‌ها و خصوصیت‌هاست.

انجمن لیبرا به‌عنوان مدیریت‌کننده اندوخته لیبرا عمل می‌کند و بدین ترتیب پایداری و رشد اقتصادی لیبرا را صورت می‌دهد. این انجمن تنها طرفی است که قادر به ایجاد (سکه‌زنی) و تخریب (سوزاندن) لیبراست. کوین‌ها تنها هنگامی ایجاد می‌شوند که خرده‌فروش مجاز این کوین‌ها را از انجمن با دارایی‌های رایج خریده است تا پشتوانه کاملی برای کوین‌های جدید ایجاد کند. کوین‌ها تنها زمانی می‌سوزند که خرده‌فروش مجاز کوین‌های لیبرا را در ازای دارایی‌های زیربنا با انجمن تبادل کند.

از آنجا که خرده‌فروشی‌های مجاز همیشه قادر به فروش آخرین کوین‌های لیبرا به اندوخته با قیمتی برابر با ارزش سبد» هستند، اندوخته لیبرا به‌عنوان یک «آخرين مرجع خريداري» عمل می‌کند. این فعالیت‌های انجمن توسط سیاست مدیریت اندوخته محدود و اداره می‌شود که تنها می‌تواند با اکثریت رای اعضای انجمن تغییر کند.

در سال‌های اولیه شبکه، نقش‌های بیشتری باید از سوی انجمن اجرا شود که عبارتند از: استخدام اعضای بنیاد، برای خدمت به‌عنوان گره‌های تصدیق‌کننده؛ افزایش سرمایه برای جهش اولیه12 این اکوسیستم؛ طراحی و اجرای برنامه‌های مشوق برای حرکت به‌سوی پذیرش لیبرا، از جمله توزیع این مشوق‌ها بین اعضای بنیاد و برقراری برنامه کمک‌گیری مالی اجتماعی انجمن.

یک هدف دیگر انجمن توسعه و پیشبرد یک استاندارد هویتی باز است. ما معتقدیم که یک هویت دیجیتال قابل حمل و غیرمتمرکز پیش‌نیازی برای فراگیری و رقابت مالی است.

یک هدف مهم انجمن لیبرا حرکت به‌سوی افزایش غیرمتمرکزسازی در طول زمان است. غیرمتمرکزسازی تضمین‌کننده موانع کمتر برای ساخت و استفاده از شبکه و بهبود پایداری اکوسیستم لیبرا در طول زمان است.

همان‌طور که گفته شد، این انجمن به‌دنبال توسعه مسیری به سوی اداره و وفاق بدون نیاز به اجازه روی شبکه لیبراست. هدف انجمن آغاز این گذار در پنج سال است و در انجام این کار کم‌کم اتکا به اعضای بنیاد کمتر می‌شود. به همین ترتیب انجمن به‌دنبال حداقل‌سازی اتکا به خودش به‌عنوان مدیر اندوخته لیبراست.

.

آینده لیبرا

امروز ما این سند را منتشر می‌کنیم تا اهداف لیبرا را در رابطه با انتشار libra.org به‌عنوان خانه انجمن و تمامی مسائل مربوط به لیبرا مشخص کنیم. این سند در ماه‌های آینده به‌روز خواهد شد. ما همچنین در حال منبع‌باز کردن کد بلاکچین لیبرا هستیم و تستنت اولیه لیبرا را برای توسعه‌دهندگان عرضه کردیم تا توسعه‌دهندگان بتوانند روی آن آزمایش و ساخت انجام دهند. تا رسیدن به انتشار هدف در نیمه اول سال 2020 کارهای زیادی برای انجام‌دادن وجود دارد.

بلاکچین لیبرا: در ماه‌های آینده، انجمن با جامعه کار خواهد کرد تا بازخوردهایی را از نمونه آزمایشی بلاکچین لیبرا دریافت کند تا آماده عرضه شود. این کار به‌طور خاص روی تضمین امنیت، عملکرد و مقیاس‌پذیری پروتکل و اجرای آن تمرکز دارد.

  • انجمن لیبرا APIها و کتابخانه‌های مستندسازی را ایجاد می‌کند تا کاربران را قادر به تعامل با بلاکچین لیبرا کند.

انجمن لیبرا چارچوبی برای توسعه مشترک فناوری بلاکچین لیبرا با استفاده از روش منبع‌باز ایجاد می‌کند. روندهایی برای بحث و مرور تغییرات برای پروتکل و نرم‌افزار پشتیبان بلاکچین ایجاد خواهد شد.

  • انجمن آزمایش‌های گسترده‌اي روی بلاکچین انجام خواهد داد که از آزمایش‌های پروتکل گرفته تا آزمایش‌ها در مقیاس کامل شبکه با همکاری موجودیت‌هایی مانند خدمات کیف پول را شامل می‌شود تا تضمین کند سیستم قبل از عرضه به‌خوبی کار می‌کند.
  • انجمن به‌دنبال تقویت توسعه زبان موو و تعیین مسیری برای اشخاص ثالث است تا قراردادهای هوشمند را پس از برقراری توسعه زبان (پس از عرضه اکوسیستم لیبرا) ایجاد کنند. به‌ همراه جامعه، انجمن روی چالش‌های فنی مسیر تحقیق خواهد کرد تا اکوسیستمی بدون نیاز به اجازه ایجاد کند تا بتوانیم به اهداف تعیین‌شده در آغاز گذار پنج‌ساله پس از عرضه دست پیدا کنیم.

اندوخته:

  • انجمن به‌دنبال ایجاد یک گروه منظم و توزیع‌شده از لحاظ جغرافیایی متولیان موسسات جهانی برای اندوخته است.
  • انجمن روندهای عملیاتی را برای اندوخته انجام می‌دهد تا با خرده‌فروشان مجاز تعامل داشته باشد و شفافیت و بازرسی‌پذیری بالا تضمین شود.
  • انجمن سیاست‌ها و روندهایی را برقرار می‌کند که نحوه تغییر ترکیب سبد اندوخته را مشخص می‌کنند.

.

چطور شروع کنیم

انجمن یک اکوسیستم دارای توسعه‌دهندگان باانگیزه را پیش‌بینی می‌کند که خدمات و اپ‌هایی را برای انتشار استفاده جهانی لیبرا می‌سازند. انجمن موفقیت را به‌عنوان توانمندسازی هر فرد یا کسب‌وکاری تعریف می‌کند تا بتوانند دسترسی منصفانه، ارزان و آني به پول‌شان داشته باشند. برای مثال، موفقیت به معنی این است که فردی که در خارج از کشورش کار می‌کند، روشی ساده و سریع برای ارسال پول به خانواده خود داشته باشد و یک دانش‌آموز کالج بتواند قسط‌های خود را به‌راحتی خرید یک قهوه پرداخت کند.

سفر ما در آغاز راه است و امروزه ما از جامعه تقاضای کمک داریم. اگر شما می‌دانید که لیبرا چه کارهایی می‌تواند برای میلیاردها نفر در سراسر دنیا انجام دهد، دیدگاه خود را با ما به اشتراک بگذارید و به ما ملحق شوید. بازخورد شما برای تحقق فراگیری مالی برای تمامی مردم دنیا مورد نیاز ماست.

اگر شما یک محقق یا توسعه‌دهنده پروتکل هستید، یک نسخه نمایشی از تستنت لیبرا تحت گواهی منبع‌باز آپاچی 2.0 به همراه مستنداتش موجود است. این تنها آغاز فرایند است و تستنت هنوز در نسخه آزمایشی تحت توسعه قرار دارد، ولی شما می‌توانید آن را بخوانید، بسازید و بازخوردهای خود را ارائه دهید. از آنجا که تمرکز فعلی روی ایجاد نمونه آزمایشی است، این پروژه ممکن است در آغاز آهسته‌تر پیش رود تا کمک‌های اجتماعی دریافت کند. با این وجود، ما متعهد به ساخت فرایند توسعه مبتنی بر جامعه و باز کردن پلتفرم به روی توسعه‌دهندگان هستیم که هرچه زودتر انجام مي‌شود. انجمن با جامعه جهانی در ماه‌های آتی کار می‌کند و با سیاست‌گذاران جهان در راستای اهداف خود همکاری خواهد داشت.

.

نتیجه‌گیری

این هدف لیبراست؛ یک ارز پایدار که روی یک بلاکچین منبع‌باز و پایدار ساخته شده و دارای پشتوانه دارایی‌های واقعی است و توسط یک انجمن مستقل اداره می‌شود. ما به این امید داریم که دسترسی بیشتری به خدمات مالی بهتر، ارزان‌تر و باز فراهم کنیم؛ مهم نیست که شما کجا هستید، کجا زندگی می‌کنید، چه کار می‌کنید یا چقدر پول دارید. ما متوجه هستیم که این مسیری طولانی و پرزحمت خواهد بود و به‌تنهایی قادر به گذر از آن نیستیم. این هدف نیاز به همکاری و شکل‌گیری جنبشی برای دستیابی به این مهم دارد. ما امید به این داریم که شما نیز به ما ملحق شوید و این رویا را برای میلیاردها نفر در سراسر دنیا محقق سازیم.

فایل پی‌دی‌اف وایت‌پیپر لیبرا را از اینجا دریافت کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.