راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

کریستالینا جورجیوا تنها مدعی صندلی ریاست صندوق بین‌المللی پول به شمار می‌رود

نام کریستالینا جورجیوا در تمامی نقش‌هایی که به رهبری سازمان‌های بین‌المللی مربوط می‌شود به چشم می‌خورد. از دبیر کل سازمان ملل گرفته تا مدیریت کمیسیون اروپا، در همگی این عناوین شغلی ردپایی از کریستالینا جورجیوا وجود دارد. خانم جورجیوا سمت مدیر عاملی بانک جهانی را به عهده دارد؛ از این رو با در نظر گرفتن شایستگی‌ها و بدون توجه به ملیت او، می‌توان ادعا کرد که به احتمال زیاد صندلی ریاست صندوق بین‌المللی پول را به خود اختصاص خواهد داد. وی بعد از آن که جیم یونگ کیم از سمت خود کنار کشید، برای مدت کوتاهی ریاست بانک جهانی را به عهده گرفت، ولی در ماه آوریل جایگاه مذکور به یک آمریکایی به نام دیوید مالپس واگذار شد.

خانم جورجیوا اول فردی خواهد بود که از یک اقتصاد در حال ظهور آمده و ریاست صندوق بین‌المللی پول را به عهده می‌گیرد.

به نظر می‌رسد که در نهایت، این بانوی بلغاری توانسته یکی از برترین شغل‌های دنیا را به صورت دائمی به عهده بگیرد. یک باور قدیمی وجود که ریشه‌های آن به کنفرانس برتون وودز در سال 1944 برمی‌گردد. طبق این باور، همواره باید یک آمریکایی رهبری بانک جهانی را به عهده داشته باشد و مدیریت صندوق بین‌المللی پول نیز باید به یک اروپایی محول شود. در ماه اوت، خانم جورجیوا به عنوان یک نامزد اروپایی، برای جانشینی کریستین لاگارد معرفی شد. بریتانیایی‌ها برای پیروزی کاندیدای مورد نظر خودشان سروصدای زیادی بر پا کردند؛ ولی در تاریخ ششم سپتامبر مهلت مقرر شده برای معرفی و تایید نامزدها به پایان رسید و خانم جورجیوا به عنوان تنها مدعی ریاست صندوق بین‌المللی پول شناخته شد. به احتمال زیاد، کریستالینا جورجیوا تا اوایل ماه اکتبر به صورت رسمی به این عنوان شغلی منصوب خواهد شد.

از سال 2017 به بعد، خانم جورجیوا اقدامات زیادی را در راستای اداره بانک جهانی انجام داده و پیش از فعالیت در کمیسیون اروپا، چندین سال به عنوان یک کارمند کار کرده است. وی در هنگام فعالیت به عنوان مدیرعامل، به این معروف بوده که اختلاف‌های بین آقای کیم و کارمندان را حل‌وفصل می‌کرده و در راستای افزایش سرمایه، با سهامداران بانکی مذاکره می‌کرده است.

صندوق بین‌المللی پول باید از وقوع جنگ‌های ارزی و تجاری پیشگیری کند؛ ولی در حال حاضر، ریسک آن وجود دارد که خودش در بین این جنگ‌ گرفتار شود. از این رو، رابطه خوب کریستالینا جورجیوا با سهامداران عمده‌ای مانند آمریکا و چین، یک برگ برنده برای صندوق بین‌المللی پول محسوب می‌شود.

یکی دیگر از وظایف نهاد مذکور، این است که دولت‌ها را راهنمایی کند تا با کسادی اقتصاد جهانی مقابله کنند. ممکن است سطح خبرگی خانم جورجیوا در حوزه اقتصاد کلان، در مقایسه با مدعیان دیگری مانند مارک کرنی کمتر باشد. هر چه باشد مارک کرنی قانون‌گذار بانک انگلستان بوده است. ولی کارمندان سابق اشاره می‌کنند که خانم جورجیوا به هنگام فعالیت در بروکسل، فعالیت‌های زیادی را در مورد شناسایی وضعیت مالی کشور انجام داده و به تقویت سازوکار نجات سرمایه در اتحادیه اروپا کمک کرده است.

وی به عنوان یک فرد آکادمیک، کتاب‌هایی نوشته که هنوز در دوره لیسانس برای دانشجویان بلغاری تدریس می‌شود. او در اقتصاد محیط زیستی نیز تخصص دارد و به احتمال زیاد این تخصص به کمک او خواهد آمد. مرکز توسعه جهانی یک سازمان پژوهشی است.  مسعود احمد که در این سازمان مشغول به فعالیت است، عقیده دارد که صندوق بین‌المللی پول با تاثیرات آب‌وهوایی بر اقتصاد کلان و ثبات مالی دست و پنجه نرم خواهد کرد.

دوره اول تصدی خانم لاگارد تحت الشعاع بحران بدهی‌های دولتی اروپا سپری شد. هم‌اکنون، تمرکزها به سمت یک وضعیت نوظهور و آسیب‌پذیر معطوف شده است.

یکی از کارکنان بانک جهانی می‌گوید:

دیگر کاندیداهای اروپایی، بازارهای نوظهور را تنها در تعطیلات خود دیده‌اند؛ ولی خانم جورجیوا چندین دهه را در کشورهای فقیری سپری کرده که بیشترین کمک را از صندوق بین‌المللی پول دریافت می‌کنند. کشور مادری او، طی دهه 1990 میلادی، از شرایط کمونیستی به اقتصاد بازار تغییر وضعیت داد. در طبقه‌بندی صندوق، کشور بلغارستان در گروه اقتصادهای نوظهور قرار می‌گیرد و سرانه تولید ناخالص داخلی آن از یک چهارم کشور فرانسه هم کمتر است؛ این در حالی است که چهار مورد از پنج رئیس سابق صندوق مذکور، اهل کشور فرانسه بوده‌اند.

جایگاه و تجربه خانم جورجیوا خود به تنهایی کافی است که نشان دهد چرا رقیب دیگری برای او وجود ندارد. علی‌رغم وجود درگیری در مورد نامزدهای مختلف، باز هم یک فرد اروپایی به سمت ریاست صندوق بین‌المللی پول گماشته خواهد شد. این دومین اتفاق مشابه در سال جاری است. بار اول، در ماه ژوئن بود که خانم لاگارد به ریاست بانک مرکزی اروپا منصوب شد و با خالی شدن موقعیت شغلی در صندوق بین‌المللی پول، اختلافاتی در مورد مجموعه‌ای از شغل‌های مهم اروپا مطرح شد. در رابطه با ریاست صندوق بین‌المللی پول، اهالی اروپای شرقی از خانم جورجیوا حمایت کردند، ولی اهالی شمال، وزیر دارایی سابق هلند، یعنی یرون دیسلبلوم را مناسب می‌دانستند.

28 وزیر دارایی اتحادیه اروپا مشاهده کردند که اجماع و توافق عمومی به سمت خانم جورجیوا سنگینی می‌کند، از این رو به عنوان آخرین ترفند، به رای‌گیری از طریق ایمیل روی آوردند. نتایج این رای‌گیری نیز پیروزی خانم جورجیوا را نشان داد و آقای دیسلبلوم به ناچار کناره‌گیری کرد. هیچ شخص دیگری نیز برای تصدی این مقام ادعا نکرد و در نتیجه، خانم جورجیوا از اروپا پیروز شد. به نظر می‌رسد، باوری که از دوران برتون وودز در ذهن‌ها رخنه کرده، حالا حالاها پابرجا خواهد ماند.

منبع: اکونومیست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.