راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

جریان سومی به نام هوآوی / آیا ابرشرکت چینی شکست می‌خورد؟

در حال حاضر شرکت هوآوی محصولات و خدمات خود را در بیش از 170 کشور دنیا مستقر و از سال 2011 تا به امروز با 45 اپراتور از 50 اپراتور خدمات مخابراتی جهان همکاری کرده است. هوآوی در سال 2012 به بزرگ‌ترین تولیدکننده تجهیزات مخابراتی در جهان تبدیل شد و در سال 2018 رسماً اپل، دومین تولیدکننده گوشی‌های جهان را پشت سر گذاشت.

ماهنامه عصر تراکنش / طی یک دهه گذشته موضوع گوشی‌های هوشمند یکی از داغ‌ترین مباحث در جمع‌های دوستانه و حتی خانوادگی به حساب می‌آید. صحبت در خصوص مدل گوشی‌های همراه به یک موضوع متداول تبدیل شده است. اگر به عقب برگردیم، در دو دهه گذشته برندهای تلفن‌های همراه از نوکیا، سونی اریکسون، موتورولا و… رفته‌رفته به سمت یک نوع انحصار پیش رفت. با ورود به عصر تلفن‌های هوشمند عملاً این بازار به‌طور کامل در انحصار دو شرکت سامسونگ و اپل قرار گرفت؛ به‌نحوی که حتی شرکت‌های قدیمی مانند نوکیا هر بار تلاش کردند تا به این بازار یورش ببرند، تلاشی ناموفق داشتند؛ اما پس از سال‌ها انحصار، رفته‌رفته برندی وارد بازار شد که در ابتدا کسی آن را جدی نمی‌گرفت.

یک برند چینی که قابلیت‌های خود را ارتقا می‌داد و اکنون که به سال 2019 رسیده‌ایم، روند توسعه این شرکت به حدی رسیده که رسماً می‌توان گفت که دیگر انحصار دو شرکت سامسونگ و اپل در بحث گوشی‌های هوشمند شکسته و باید آنها نگران جایگاه خود در آینده باشند. این شرکت که هوآوی نام دارد، طی سال‌های اخیر به حدی بر سر زبان‌ها افتاده که از این پس هر کسی که قصد خرید گوشی هوشمند داشته و حتی اگر تعصب فراوانی به دو برند سامسونگ یا اپل داشته باشد، وسوسه می‌شود به مدل‌های هوآوی نیز نگاهی بیندازد، زیرا می‌تواند فناوری پیشرفته و به‌روز را با قیمتی به‌مراتب ارزان‌تر از دو برند دیگر خریداری کند. حالا نیز فراتر از شرکت‌ها، دولت‌ها نیز به‌شدت نگران این شرکت چینی شده‌اند و آن را نه یک رقیب بزرگ؛ بلکه یک تهدید بزرگ می‌بینند.

.

ناگهان هوآوی

شرکت هوآوی در سال 1987 توسط «رن ژنگ فی» تأسیس شد. ابتدا تمرکز این شرکت روی ساخت تجهیزات مخابراتی و ارائه خدمات عملیاتی و مشاوره‌ای به شرکت‌های داخلی و خارج از چین بود، اما رفته‌رفته تولیدات شرکت هوآوی و وسایل ارتباطی آن به بازار مصرف‌کنندگان عادی نیز راه پیدا کرد. این شرکت تا سال 2018 به حدی بزرگ شد که طبق آمار حدود 188 هزار کارمند در آن مشغول به کار هستند که حدود 76 هزار نفر از این افراد در بخش تحقیق و توسعه این شرکت مشغول کار و فعالیت هستند.

این شرکت دارای 21 مرکز تحقیق و توسعه در سراسر جهان است. هوآوی از سال 2017 نزدیک به 14 میلیارد دلار در بخش تحقیق و توسعه سرمایه‌گذاری کرده است؛ اقدامی که عملاً هوآوی را رفته‌رفته از رقبای خود پیش می‌اندازد. در حال حاضر این شرکت محصولات و خدمات خود را در بیش از 170 کشور دنیا مستقر کرده و از سال 2011 تا به امروز با 45 اپراتور از 50 اپراتور خدمات مخابراتی جهان همکاری کرده است. هوآوی در سال 2012 به بزرگ‌ترین تولیدکننده تجهیزات مخابراتی در جهان تبدیل شد و در سال 2018 رسماً اپل را به‌عنوان دومین تولیدکننده گوشی‌های جهان را پشت سر گذاشت. هوآوی در سال ۲۰۱۸ رسماً اعلام کرد که سرمایه این شرکت به بیش از ۱۰۸ میلیارد دلار رسیده است که به نسبت سال ۲۰۱۷ چیزی در حدود ۲۱ درصد رشد داشته است.

.

اتهامات امنیتی

با این حال پیش‌بینی نمی‌شود سال 2019 بهتر از سال 2018 برای هوآوی باشد؛ زیرا اگرچه چینی‌ها توانسته‌اند جلوتر از غول‌ها و شرکت‌های مخابراتی دیگر به فناوری نسل پنجم اینترنت همراه دست پیدا کنند، اما به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها قصد دارند با امنیتی کردن پرونده هوآوی اجازه نفوذ هرچه بیشتر این شرکت به آمریکا و حتی جهان را محدود کنند.

ببینید: تحریم‌هایی که در خوش‌بینانه‌ترین حالت دردناک و در بدترین حالت برای هواوی کشنده خواهد بود

آمریکایی‌ها معتقدند محصولات هوآوی به دلیل مخاطرات امنیتی که می‌تواند برای این کشور به همراه داشته باشد، نباید اجازه ورود به آمریکا را پیدا کند؛ اما هوآوی بارها تاکید کرده که محصولات این شرکت هیچ خطری بیش از سایر تلفن‌های همراه دیگر برای امنیت سایبری در آمریکا ندارد و تاکنون نیز هیچ شاهدی برای اثبات ادعای آمریکایی‌ها وجود نداشته است.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

مدیری که بازداشت شد

منگ وانژو از مدیران ارشد شرکت هوآوی و دختر رن ژنگ‌فی، مؤسس شرکت هوآوی است. او اکنون به‌عنوان قائم‌مقام این شرکت فعالیت می‌کند و بسیاری او را آینده این شرکت می‌دانستند تا جانشین پدر شود، اما در تاریخ اول دسامبر 2018 منگ به درخواست دادستانی ایالات متحده در فرودگاه بین‌المللی ونکوور کانادا دستگیر شد. بهانه این اتفاق به دلیل نقض تحریم‌های آمریکا علیه ایران اعلام شد، اما بسیاری آن را یک بهانه برای تحت‌فشار قرار دادن این شرکت در جنگ تجاری آمریکا و چین بیان کردند.

[/mks_pullquote]

.

همین فضا و شرایط موجب شد که هوآوی عملاً بازار بزرگ آمریکا را از دست بدهد، اما آمریکایی‌ها زمانی شمشیر را برای این شرکت از رو بستند که ابتدا مدیر اجرایی هوآوی در کانادا به بهانه نقض تحریم‌های ایران دستگیر شد. بسیاری این اتفاق را تحت تأثیر جنگ تجاری میان آمریکا و چین می‌دانستند، اما واقعیت آن است که آمریکایی‌ها به هر نحوی به دنبال ضربه‌زدن به این شرکت بودند تا نتواند مانند گذشته عمل کند.

اقدامات ایالات متحده در ماه می 2019 علیه هوآوی تشدید شد و عملاً این شرکت از انجام تجارت با شرکت‌های ایالات متحده منع شد و اتهام نقض تحریم‌های ایران توسط این شرکت به بهانه‌ای برای ممنوعیت تبدیل شد، اما در اصل ایالات متحده هوآوی را تهدیدی برای امنیت خود اعلام کرد؛ از همین رو جلوی هرگونه همکاری بین این شرکت با ایالات متحده آمریکا گرفته شد.

طی ماه‌های اخیر ایالات متحده تمام تلاش خود را به کار بسته تا به هوآوی ضربه وارد کند. تحریم‌های آمریکا باعث شد تا گوگل خدمات خود به هوآوی را متوقف کند و دیگر اجازه به‌روزرسانی و همچنین ارائه محصولات به هوآوی را ندارد و این موضوع با توجه به اینکه سیستم‌عامل گوشی‌های هوآوی اندروید بود، ضربه‌ای جدی به این شرکت وارد کرد.

سایت خبری یواس‌ای‌تودی در خصوص دلایل این فشار به هوآوی می‌نویسد، جوامع دفاعی و اطلاعاتی ایالات متحده، مدت طولانی است که هوآوی را به‌عنوان یک شرکت غیر قابل اعتماد معرفی می‌کنند که به‌طور کامل در اختیار حاکمان این کشور قرار دارد؛ هرچند این اتهامات هیچ‌گاه ثابت نشده است.

از طرفی دیگر تحریم‌های دولت آمریکا علیه هوآوی سایر کشورهای اروپایی و متحدان آمریکا را تحت فشار قرار می‌دهد تا تجهیزات هوآوی را از شبکه تلفن‌های همراه و مخابرات حذف کنند. این گزارش اضافه می‌کند هرچند واشنگتن می‌گوید این تحریم‌ها مربوط به امنیت ملی و مجازات هوآوی برای نقض تحریم‌های ایران محسوب می‌شود، اما دلیل اصلی آن مبارزه با تسلط این شرکت بر فضای اقتصادی در بازار تکنولوژی است. هرچند دونالد ترامپ عنوان کرده که تحریم هوآوی هیچ ارتباطی با جنگ تجاری میان چین و آمریکا ندارد و در صورت تغییر رفتار هوآوی، شرایط نیز می‌تواند تغییر کند، اما واقعیت آن است که آمریکا از هوآوی نیز به‌عنوان اهرم فشار روی چینی‌ها در جنگ تجاری استفاده می‌کند.

 

.

جنگ 5G

در سال‌های گذشته رقابت سنگینی میان شرکت‌های مخابراتی و ساخت تلفن همراه در جریان بوده تا بتوانند اولین شرکتی باشند که نسل پنجم اینترنت همراه را راه‌اندازی می‌کنند. طی سال‌های اخیر رقابت سنگینی برقرار شد، به نحوی که می‌توان آن را جنگ 5G نامید. کشورها و شرکت‌ها همگی در حال تلاش برای رسیدن به فناوری نسل پنجم بودند و این موضوع به یک رقابت جدی تبدیل شد تا در نهایت هوآوی رسماً اعلام کرد که به این فناوری دست پیدا کرده و به اولین شرکتی تبدیل شد که به این مرحله از پیشرفت رسید و عملاً سامسونگ که بیش از هر شرکت دیگری به دنبال این فناوری بود، از قافله جا ماند.

هوآوی از سال 2009 توسعه نسل پنجم اینترنت همراه را آغاز کرد؛ در سال 2013 بیش از 300 کارشناس برتر که در حوزه مخابرات و تلفن همراه در سراسر جهان حضور داشتند را استخدام و اعلام کرد که برای تحقیق در بحث نسل پنجم 600 میلیون دلار سرمایه‌گذاری می‌کند. در سال 2016 برای اولین بار بود که هوآوی رسماً اعلام کرد که اولین خط تولید نسل پنجم را راه‌اندازی کرده است. امروز بیش از هزاران کارمند در زمینه توسعه محصولات 5G در هوآوی مشغول به کار هستند. شایان ذکر است در بین سال‌های 2017 تا 2018 هوآوی حدود 1.4 میلیارد دلار در زمینه توسعه این محصول سرمایه‌گذاری کرد.

[mks_pullquote align=”left” width=”740″ size=”18″ bg_color=”#444444″ txt_color=”#ffffff”]

4K آنلاین

اکنون می‌توان با اینترنت نسل پنجم همراه فیلم‌های با کیفیت 4K را در عرض یک تا دو دقیقه دانلود کرد و این در شرایطی است که منطقه تحت پوشش این فناوری باشد، اما 5G تنها سرعت نیست؛ بلکه می‌توان شبکه‌های اینترنتی مانند نت‌فلیکس را با کیفیت 4K به‌صورت آنلاین تماشا کرد. همچنین این فناوری می‌تواند در مکان‌های شلوغ نیز سیگنالی قوی دریافت کند. این فناوری به شما اجازه می‌دهد در ورزشگاه یا یک کنسرت به‌راحتی بدون کندی اینترنت از آن بهره‌برداری کنید.

[/mks_pullquote]

.

رن ژنگ‌فی، رهبر و مؤسس هوآوی معتقد است که تحقیق و توسعه در زمینه 5G یک استراتژی روشن برای این شرکت است. او می‌گوید باید استراتژی شرکت در این چارچوب شکل بگیرد و بر مبنای آن پیش برویم. او همچنین بحث نسل پنجم اینترنت همراه را نبردی مهم خوانده و می‌گوید نسل پنجم هوآوی برای نبرد متولد شده است، بدین معنی که باید بتواند بازارهایی در سطح بالای جهانی را به دست آورد.

او این سخنان را در مرکز تحقیق و توسعه هوآوی در شانگهای بیان کرد. در حال حاضر می‌توان گفت که هوآوی تنها ارائه‌دهنده واقعی نسل پنجم تلفن همراه محسوب می‌شود. هوآوی حدود یک دهه است که در حال توسعه نسل پنجم تلفن همراه بوده و آن را روزبه‌روز ارتقا داده است. همچنین با توجه به پیشرفت این شرکت عملاً هوآوی در فرمول‌بندی‌ها و ساختار نسل پنجم و تعیین استانداردهای آن می‌تواند نقش عمده‌ای را ایفا کند.

.

آینده اختلاف با گوگل

انتظار می‌رود که هواوی، گوشی‌های مدل Mate 30 جدید خود را باقابلیت نسل پنجم اینترنت پرسرعت، در ماه آینده راه‌اندازی کند. این محصول جدید هواوی، اولین نسخه از گوشی‌های قدرتمند این شرکت پس از تحریم‌های تجاری آمریکا علیه هواوی است. در گذشته، این شرکت از سیستم‌ عامل اندروید در گوشی‌های هوشمند خود استفاده می‌کرد.

گوگل اخیرا اعلام کرد که طبق تحریم‌های آمریکا علیه تجارت با هواوی، مدل جدید گوشی‌های این شرکت نمی‌توانند از خدمات گوگل ازجمله نقشه گوگل، یوتیوب، پرداخت گوگل، عکس‌های گوگل یا پلی‌استور پشتیبانی کنند.

ببینید: دسترسی گوشی جدید هواوی به اپلیکیشن‌های گوگل ممنوع شد

پس از تحریم‌های آمریکا علیه هوآوی و قطع همکاری گوگل با این شرکت، برای بسیاری این سؤال مطرح می‌شود که کدام‌یک متضرر می‌شوند؟ شاید در نگاه اول ببینیم که هوآوی به‌شدت از این اتفاق متضرر شده است، اما اگر به عقب برگردیم و به تجربه گذشته نگاه کنیم، گوگل یک‌بار به دلیل مسائل حقوق بشری چین را ترک و دفتر خود را در این کشور تعطیل کرد و جلوی خدمات جست‌وجوگر خود به چین را گرفت، اما پس از یک دهه چه اتفاقی افتاده است؟ گوگل رسماً بازار خود را از دست داد و چینی‌ها جست‌وجوگری را جایگزین کردند که اکنون حتی گوگل توان رقابت با آن جست‌وجوگر چینی را ندارد و حتی اگر بخواهد به این کشور بازگردد نیز دیگر جایگاه گذشته را ندارد.

هرچند احتمال نرمش آمریکا در بحث هوآوی وجود دارد، اما واقعیت آن است که اگر گوگل به تحریم طولانی‌مدت خود ادامه دهد، باید منتظر بود و دید نتیجه آنچه خواهد شد، زیرا تحریم در نهایت به نفع گوگل نخواهد بود و شاید این چینی‌ها باشند که گوی سبقت را از آنها بربایند.

نویسنده: میثم سلیمانی                                                              

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.