راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

روز سوم «مدرسه تابستانه بلاکچین ایران» (IBSS) برگزار شد / راه‌حل‌هایی برای رفع محدودیت‌های دنیای بلاکچین وکریپتوکارنسی‌ها

برای رفع محدودیت‌های دنیای بلاکچین وکریپتوکارنسی‌ها راه‌حل‌های متعددی در قالب پلتفرم‌ها و ارزهای جایگزین مطرح شده است. روز سوم دوره آموزش تئوری «مدرسه تابستانه بلاکچین ایران» (IBSS) با هدف معرفی این پلتفرم‌ها آغاز شد.

ببینید: گزارشی از روز دوم «مدرسه تابستانه بلاکچین ایران»

بلاکچین خصوصی چیست؟

در ابتدا مهدی دارابی، عضو آزمایشگاه بلاکچین شریف به ارائه خود تحت عنوان «بررسی برخی دیگر از پلتفرم‌ها» پرداخت. به طور کلی او درباره بلاکچین‌های خصوصی، هایپرلجر فبریک و رمزارز زی‌کش صحبت کرد.

دارابی ضمن اشاره به سیستم‌های متمرکز و غیرمتمرکز و مزایا و معایب هر یک از این دو نوع سیستم، بیان کرد که استفاده از مزایای این دو نوع سیستم راه‌حلی را تحت عنوان بلاکچین خصوصی به وجود آورده است. این راه‌حل علاوه بر برطرف نمودن برخی نگرانی‌های موجود در سیستم‌های متمرکز، برخی از محدودیت‌های بلاکچین عمومی را نیز از میان می‌برد.

دارابی گفت: «سیستم غیر متمرکز بلاکچین قابلیتی را فراهم کرده تا مجموعه‌ای از سازمان‌ها بتوانند با یکدیگر همکاری کنند بدون اینکه هیچ‌کدام از آنها در مرکز قدرت قرار گیرد و بتواند به مرور زمان انحصار را به وجود بیاورد؛ اما بلاکچین‌های عمومی مشکلاتی نیز دارند، نظیر امکان دسترسی تمام اعضای شبکه به اطلاعات یکدیگر و همچنین ظرفیت پایین تراکنش بر ثانیه در این سیستم‌ها. بلاکچین خصوصی راه‌حلی بود که این مشکلات را حل کرد.»

.

بلاکچین‌های خصوصی و هایپرلجر

حدوداً از سال ۲۰۱۳ تعداد زیادی شرکت به سمت تعریف و پیاده‌سازی پروژه‌های بلاکچین خصوصی رفتند. او با بیان این مطلب گفت: «هایپرلجر یکی از این پروژه‌هاست که مدیریت آن به بنیاد لینوکس (Linux) سپرده شده است.»

هایپرلجر پروژه‌ها و ابزارهای متفاوتی دارد. او با بیان این مطلب گفت: «هایپرلجر فبریک یکی از پروژه‌های هایپرلدجر است که امکان پیاده‌سازی قراردادهای هوشمند به زبان‌های گولنگ (Golang) و جاوا اسکریپت (JavaScript) را فراهم کرده است.»

به گفته او سرویس عضویت (Membership Service Provider) هایپرلجر فبریک این امکان را فراهم می‌کند تا تنها افراد و نودهای مورد تأیید امکان فعالیت در شبکه را داشته باشند. او سپس مکانیزم عملکرد هایپرلدجر فبریک و ماژول‌های مختلف آن را توضیح داد.

مدرس مدرسه بلاکچین ایران در ادامه به سامانه سککوک اشاره کرد و گفت: «این سامانه داخلی با استفاده از بلاکچین خصوصی امکانی را فراهم آورده تا کسب‌وکارها بتوانند با یکدیگر اعتبار جابه‌جا کنند. دلیل استفاده از بلاکچین خصوصی در این سامانه، ایجاد اعتماد بین اعضای مختلف شبکه و توسعه آسان‌تر این سامانه بین کسب‌و کارهای جدید است.»

قابل ردیابی بودن تراکنش‌ها در شبکه بلاکچین بیت‌کوین دیگر مشکلی است که الگوریتم‌های مانند Coin-Join و Coin-Shuffle آن را حل کرده‌اند. عضو آزمایشگاه بلاکچین شریف، با بیان این مطلب مکانیزم‌هایی را توضیح داد که این دو الگوریتم با استفاده از آنها می‌توانند تراکنش‌ها را مخفی کنند.

به گفته دارابی استفاده از الگوریتم Zero Knowledge Proof باعث می‌شود کاربر بدون انتشار اطلاعات خود در بلاکچین بتواند ثابت کند مالک واقعی ارزی است که قصد خرج کردن آن را دارد. در واقع با استفاده از این الگوریتم حریم خصوصی در تراکنش‌ها حفظ خواهد شد. او سپس مکانیسم چگونگی اجرای آن را تشریح کرد.

عضو آزمایشگاه بلاکچین شریف در ادامه ارز زی‌کش را معرفی کرد و گفت: «این ارز با استفاده از الگوریتم‌های مبتنی بر Zero Knowledge Proof تراکنش کاربران را در شبکهٔ بلاکچین عمومی خود مخفی نگه می‌دارد.»

.

چند راه‌حل دیگر

مهیار دانش‌پژوه، عضو دیگر آزمایشگاه بلاکچین مدرس بعدی این دوره بود. او نیز پلتفرم و رمزارزهایی را معرفی کرد که سعی در رفع محدودیت‌های شبکه بلاکچین دارند و در این میان به دش (dash)، مونرو (monero)، ریپل (Ripple) و استلار (Stellar) اشاره کرد.

او ابتدا به بیان تاریخچه رمزارز دش پرداخت و گفت: «این رمزارز در ابتدا با نام ایکس‌کوین (Xcoin) ارائه شد. سپس نام آن به دارک‌کوین (Darkcoin) تغییر یافت و در سال ۲۰۱۵ نام نهایی دش برای آن انتخاب شد.»

او در ادامه با اشاره به ویژگی‌های دش گفت: «با توجه به اینکه فاصله زمانی ۱۰ دقیقه‌ای که برای ساخت هر بلاک‌ها در بلاکچین لازم است؛ تأیید تراکنش شش بلاک در این شبکه ۶۰ دقیقه طول می‌کشد. دش به ترتیب با کاهش ساخت هر بلاک به ۲ و نیم دقیقه سرعت تأیید تراکنش را به طور محسوسی کاهش داده است.»

به گفته دانش‌پژوه غیرقابل ردیابی کردن تراکنش‌ها (PrivateSend) از دیگر مزیت‌های این رمزارز است. او گفت: «دش این امکان را فراهم می‌کند تا افراد با ایجاد مسترنود و ارائه سرویس‌های متفاوت بتوانند تراکنش‌ها را خصوصی کنند و امنیت شبکه را بالا ببرند.»

به گفته او الگوریتم هش X11 در فرآیند اثبات کار (Proof of Work) دش استفاده می‌شود. همچنین با ذخیره کردن هزار دش می‌توان تبدیل به مسترنود شد و در فرآیند تصمیم‌گیری‌هایی همچون توسعه شبکه حق رأی داشت.

.

 تفاوت‌های مونرو و بیت‌کوین چیست؟

رمزارز مونرو monero سرفصل بعدی ارائه او بود. دانش پژوه گفت: «مونرو غیرمتمرکز است و با استفاده از one time public key و Ring singature قابلیتی را فراهم می‌کند تا هویت افراد درگیر فرآیند تراکنش مخفی باقی بماند. در واقع بعد از زمان تعیین شده دیگر شخص فرستنده نمی‌تواند از هویت کسی که برایش پول فرستاده نیز اطلاع داشته باشد. مدت زمان لازم برای ایجاد هر بلاک در مونرو حدود ۱۲۰ ثانیه و در بیت‌کوین ۱۰ دقیقه است.»

چگونگی کارکرد الگوریتم جامع مونرو مبحثی دیگری بود که او در ادامه به توضیح آن پرداخت. عضو آزمایشگاه بلاکچین شریف با اشاره به تفاوت‌های میان بیت‌کوین و مونرو تاکید کرد: «با استفاده از ASIC های مخصوص می‌توان بیت‌کوین ماین کرد اما مونرو به نحوی طراحی شده که ماینینگ آن cpu frindly باشد.»

.

استلار ماهیتی همچون ریپل دارد

ریپل در سال ۲۰۱۲ به وجود آمد و با ایجاد شبکه پرداختی امن و غیرمتمرکز برای مؤسسات مالی سراسر جهان قصد دارد معاملات بانک‌ها و شرکت‌های در سطح بین‌المللی را تسهیل کند. او با بیان این مطالب افزود: «ریپل تکنولوژی مبتنی بر بلاکچین نیست و از الگوریتم (ripple consensus) برای اجماع استفاده می‌کند.»

او با بیان اینکه رمزارزی با عنوان استلار ماهیتی همچون ریپل دارد، گفت: «مک کالب در توسعه ریپل نقش داشت. او با چند نفر از توسعه‌دهندگان ریپل بر سر مسائلی اختلاف نظر پیدا می‌کند. به عقیده او ریپل به مرور زمان از اهداف اولیه خود دور شده؛ بنابراین مک کالب استلار را تأسیس کرد.»

او گفت: «کارمزد انجام تراکنش در استلار بسیار اندک است. در واقع این کارمزد برای این تعریف شده که از ازدحام ساختگی در شبکه جلوگیری کند.»

در پایان روز سوم مدرسه بلاکچین ایران طیبه جهانی‌نژاد و محمد صانعیان اعضای آزمایشگاه بلاکچین شریف به بررسی مشکلات کسب‌وکارهای بلاکچین پرداختند. بخش اول این رویداد هشتم شهریورماه به پایان می‌رسد و بخش دوم آن نیز در قالب همایش‌های دو روزه ششم مهرماه آغاز خواهد شد.

مخاطبان راه‌پرداخت می‌توانند با کد تخفیف ۳۵ درصدی WAY2PAYCONF در همایش‌های دو روزه این رویداد شرکت کنند.

به ترتیب از راست به چپ: علی جهانی، دبیر علمی، امیرحسین مردانی مدیر و دبیراجرایی و حنظله اکبری نودهی دبیر آموزشی مدرسه تابستانه بلاکچین ایران
به ترتیب از راست به چپ: علی جهانی، دبیر علمی، امیرحسین مردانی مدیر و دبیراجرایی و حنظله اکبری نودهی دبیر آموزشی مدرسه تابستانه بلاکچین ایران
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.