راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

آغاز کمپین «IranRescueBit» با هدف کمک به سیل‌زدگان کشور از طریق رمزارزها

نشست خبری کمپین «IranRescueBit» که با هدف کمک به سیل‌زدگان کشور از طریق رمزارزها تشکیل شده است، با حضور رسانه‌های داخلی و بین‌المللی روز سه‌شنبه مورخ 25 مرداد در محل باشگاه کسب‌و‌کار دانش‌بنیان باکس دانشگاه شریف برگزار شد. در این نشست خبری حامد صالحی مسئول برگزاری کمپین، رضا قربانی رئیس هیات مدیره موسسه تراکنش و مصطفی نقی‌پورفر مدیر مرکز نوآوری آزمایشگاه بلاکچین به سوالات خبرنگاران پاسخ دادند.

آنگونه که حامد صالحی مسئول برگزاری کمپین در ابتدای این نشست اعلام کرد: «اعضای اکوسیستم رمزارز و بلاکچین ایران به صورت مستقل برای نخستین بار کمپینی را با عنوان «IranRescueBit» به راه انداخته‌اند تا بتوانند از طریق رمزارزها برای قربانیان سیل‌های اخیر کمک مالی بین‌المللی جمع‌آوری کنند. اشاره می شود این کمپین به صورت کاملا خودجوش و بدون حمایت مادی و معنوی نهادهای دولتی و شرکت‌های خصوصی شکل گرفته است. هر چند در نهایت همه کمک‌های جمع‌آوری شده در این کمپین در اختیار جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران قرار خواهد گرفت اما این نهاد که متولی اصلی کمک به سیل زدگان کشور است همکاری لازم با این کمپین از خود نشان نداد و ترجیح داد در این زمینه سکوت اختیار کند.»

کمک های دولتی و مردمی هر چند از همان روزهای اول به مردم درگیر در سیل روانه شد اما حجم خسارت‌ها به اندازه ای بود که پس از گذشته چندین ماه از وقوع حادثه همچنان مردم مناطق سیل زده با مشکلات کوچک و بزرگی مواجه هستند. خسارت سیل حدود 2.5 میلیارد دلار برآورد شده است. نکته قابل توجه در خصوص امدادرسانی و کمک به مردم سیل زده این است که در قیاس با فجایع طبیعی که در سایر مناطق دنیا رخ می‌دهد حجم کمک‌های نقدی و غیرنقدی بین‌المللی به دلایل مختلف برای سیل ایران بسیار ناچیز بوده است.

صالحی هدف از برگزاری این کمپین را نیز اینگونه توضیح می‌دهد: «اکوسیستم بلاکچین و رمزارز ایران به این دلیل این کمپین را به راه انداخته که به گفته مسئولان دولتی، حساب‌های بانکی دولتی سازمان هلال احمر ایران به خاطر تحریم‌های ایالات متحده آمریکا بسته شده‌اند. تحریم‌های اقتصادی سنگین ایالات متحده که بعد از خروج یک‌جانبه این کشور از معاهده بین‌المللی برجام اعمال شدند، جریان کمک‌های مالی خارجی به قربانیان سیل ایرانی را متوقف کرده‌اند. این در حالی است که قوانین بین‌المللی اجازه تحریم اهداف بشردوستانه را نمی‌دهند.»

ماهیت غیرمتمرکز رمزارزها و ویژگی منحصر به فرد آنها که تحت نظارت و کنترل هیچ دولت مرکزی قرار ندارند این امکان را فراهم می‌کند که افراد در سراسر دنیا بدون توجه به تحریم‌ها و موانعی متعددی که در زمینه انتقال پول به ایران وجود دارد، بتوانند کمک‌های خود را به صورت مستقیم و با استفاده از راهکاری که در ادامه توضیح داده خواهد شد به قربانیان سیل ایران کمک کنند.

در مرحله اول، افرادی که قصد شرکت در این کمپین دارند باید به وبسایت این کمپین به نشانی   www.IranRescueBit.com  مراجعه کنند:

در وب‌سایت مزبور، اطلاعات جامع و کاملی در مورد سیل ایران و همچنین راهنمای جامعی در خصوص نحوه ارسال کمک‌های مالی وجود دارد. کاربرانی که قصد کمک دارند بعد از رسیدن به مرحله پرداخت، می‌توانند رمزارز جهانی مورد نظر خود (اعم از بیت کوین، اتریوم، لایت‌کوین…) را انتخاب کرده و هر مقدار که می‌خواهند را به آدرس تاییدشده کیف پولی دیجیتالی کمپین ارسال کنند. کاربران می‌توانند کاملا ناشناس و بدون فاش کردن هویت و ملیت خود این کار را انجام بدهند. هیچ فرد یا نهاد دولتی و یا غیردولتی امکان کشف هویت کاربران را نخواهد داشت، زیرا تنها چیزی که از آن‌ها در وبسایت به نمایش گذاشته می‌شود آدرس کلید عمومی آن‌هاست که در بلاک‌چین رمزارز مورد انتخاب‌شان نیز قابل مشاهده است.

برای افرادی که تا به حال تراکنشی با رمزارزها انجام نداده‌اند، وبسایت کمپین حاوی ویدیوهایی است که نحوه خرید و انتقال رمزارزها را به طور ساده و عملیاتی آموزش می دهد.

مقادیر جمع‌شده بعد از بازه‌های زمانی تعیین‌شده در اکسچنج‌های آنلاین معتبر ایرانی به ریال تبدیل شده و سپس به صورت شفاف به حساب‌‌ بانکی داخلی سازمان هلال احمر واریز می شود. اهداکنندگان همچنین می‌توانند در وبسایت کمپین به صورت زنده مقادیر اهدا شده را مشاهده کنند. همچنین سازمان هلال احمر اعلام کرده گزارش‌هایی از نحوه خرج شدن کمک‌های مالی جمع‌آوری‌شده را منتشر خواهد کرد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.