راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

پای خصولتی‌ها از پتو بیرون زده که باید آن را بپوشانیم

اگر بخواهیم در مورد نقل قول‌های عجیب مقامات بلندپایه دولتی درباره استارت‌آپ صحبت کنیم، باید کل این تریبون را در اختیار آنها قرار دهیم. دوستان تا حدی با قضیه غریبه‌اند که هر اظهار نظری توسط آنها، خودش یک طنز کامل است. اجازه دهید از عبارت عجیب «دولت استارت‌آپی» عبور کنیم و روی این قضیه بیش از این متمرکز نشویم.

گیت‌هاب کثافت

گیت هاب در هفته گذشته حساب ایرانی‌ها را بست. این سیستم اوپن سورس که قرار بود وسیله‌ای باشد برای سهولت در هماهنگی با همکاران و پیش بردن کارها تا مقادیر زیاد، دیگر برای ما ایرانی‌ها کار نمی‌کند. از آنجایی که تحریم‌های آمریکا به گفته خودشان قرار بود به ما مردم کاری نداشته باشد و متوجه حاکمیت باشد، بعضی‌ها این سوال را مطرح کردند که کدام دستگاه حاکمیتی در ایران از گیت هاب استفاده می‌کرده است و این تحریم قرار بوده چه خللی به آنها وارد کند.

خصولتی‌ها را بپوشانید

بیایید یک بار وضعیت را با هم مرور کنیم. در فصایی پرتنش زندگی می‌کنیم و آنها می‌گویند که قصدشان اذیت کردن دولت است. دولت هم می‌گوید ما دولت استارت‌آپی هستیم. نکند اینها فکر کرده‌اند ما استارت‌آپ‌های معروفمان به طور مستقیم و غیرمستقیم دولتی هستند. نکند آنها با این قضیه خصولتی آشنایی دارند؟! قصد ندارم در این باره بیشتر توضیح بدهم.

تعامل با گمرک

این مسئله ماینینگ انگار دارد به یک جاهایی می‌رسد. از این طرف و آن طرف خبرهایی می‌رسد که به زودی اتفاقات مهمی می‌افتد. آن روزها به مامور گمرک می‌گفتند اینها سرور است و ماینرها را وارد می‌کردند. این روزها تعرفه‌اش را رسمی و بدون استرس می‌پردازند. تعداد نهادهایی که درباره قانونی یا غیرقانونی بودن این قضیه نظر می‌دهند، بیش از انگشتان دو دست من و شماست.

چیدن استراتژی

راستش را بخواهید این ماینینگ خیلی عجیب است. فلانی صبح اعلام می‌کند که این کار غیرقانونی است و عصر می‌رود سراغ فارم خودش. هر قضیه‌ای که برای او سود داشته باشد با آن موافق است و با مسائلی که به او اجازه ورود داده نشود، به طور جدی برخورد می‌کند. او در حالی که از صدای بلند دستگاه‌های ماینرش لذت می‌برد، به اظهار نظر رسمی بعدی خود فکر می‌کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.