راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

براساس رگولاتوری جدید استرالیا، گوگل و فیسبوک مجبور به ارائه جزئیات الگوریتم‌هایشان هستند

قانون اجرایی جدید سختگیرانه استرالیا، گوگل و فیس‌بوک را مجبور می‌کند که جزییات الگوریتم خود را در اختیار قانون‌گذاران قرار دهند. نتایج  18 ماه بررسی در این سازمان‌ها نشان داد که رگولاتوری برای این شرکت‌ها باید افزایش یابد و عملکردشان بیشتر بررسی شود.

بر اساس رگولاتوری جدیدی که توسط استرالیا وضع شده، فیس‌بوک و گوگل عملکرد الگوریتم‌های بسیار محرمانه خود را، که نقش اساسی در قدرتمند کردن این دو شرکت دارد، فاش خواهند کرد.

پس از آنکه قانون‌گذاران استرالیا، نتایج 18 ماهه تاثیرگذاری پلتفرم‌های فیس‌بوک و گوگل را بر اقتصاد کشور دیدند، تمام توجهشان بر این غول‌های فناوری متمرکز شد.

بندها و شروط این بیانیه که توسط کمیسیون رقابت و مصرف‌کننده استرالیا (ACCC) تنظیم شده و دولت استرالیا باید تصمیم بگیرد که آیا آنها را پیاده‌سازی کند یا نه، یکی از سختگیرانه‌ترین قوانین اجراشده در جهان است.

در مورد اینکه چگونه بر الگوریتم‌های این غول‌های تکنولوژی نظارت می‌شود، اطلاعات دقیقی به‌دست نیامده است.

این طرح اجرایی، رگولاتوری قدرتمند جدیدی را از طریق کمیسیون رقابت و مصرف‌کننده استرالیا به نام «بخش پلتفرم‌های دیجیتال» تعیین می‌کند که این قدرت را خواهد داشت تا عملکردهای الگوریتم‌های سازمان‌ها را به‌دقت بررسی کند.

در انتهای این بیانیه نیز درباره گوگل و فیس‌بوک صحبت شده که چطور با آموزش الگوریتم‌های خود برای رتبه‌بندی محصولاتش در بازار رقابتی جدید، در مقابل رقبای خود پیروز شوند.

طبق این لایحه، کمیسیون رقابت و مصرف‌کننده استرالیا بیان می‌کند نگرانی‌هایی که در رفتار غیر رقابتی بالقوه وجود دارد، از جمله تقسیم قدرت بازار در یک بازار به بازارهای مرتبط، باعث شده که شعبه پلتفرم‌های دیجیتالی از دل کمیسیون رقابت و مصرف‌کننده ایجاد شود تا تخصص در بازارهای دیجیتال و استفاده از الگوریتم را افزایش دهد.

با ایجاد این شعبه، این امکان برای کمیسیون ایجاد می‌شود که تا به طور فعالانه عملکرد پلتفرم‌های دیجیتال را کنترل کند و رفتارهای ضد رقابتی از جمله انواع رفتارها احتمالی الگوریتم‌ها را در پلتفرم‌های دیجیتالی بررسی کنند.

چند روز گذشته، کمیسیون رقابت و مصرف‌کننده اعلام کرد که فیس‌بوک و گوگل را باید وادار کرد تا از کارهای درون سازمانی خود اطلاعات بدهند.

به گزارش رویترز و گاردین، در کنفرانس خبری در سیدنی که برای اعلام این بیانیه برگزار شده بود، جاش فریدنبرگ، خزانه‌دار استرالیا گفت که کمیسیون رقابت و مصرف‌کننده، الگوریتم‌های مخفی را فاش می‌کند. به گزارش بی‌بی‌سی، او همچنین اضافه کرد که فعالیت فیس‌بوک و گوگل باید شفاف‌تر شود.

در بیانیه‌ای که به بیزینس‌اینسایدر ایمیل شده بود، ویل ایستون، مدیر فیس‌بوک در استرالیا و نیوزیلند گفت که این شرکت، کاملا متعهد به این بیانیه و توصیه‌های آن است.

به گزارش وال‌استریت ژورنال، فیس‌بوک به گزارش این رگولاتوری پاسخ عمومی نداده است ولی نماینده گوگل اعلام کرد که این شرکت متعهد به توصیه‌ها و سفارش‌های دولت می‌شود.

ایجاد شعبه پلتفرم‌های دیجیتالی قدرتمند، فقط یکی از 32 بندهای این بیانیه بود که اخبار جعلی را نیز پوشش و خدماتی که گوگل به صورت پیشفرض روی دستگاه‌های اندروید ایجاد کرده را تغییر می‌دهد.

فیس‌بوک و گوگل، درخصوص الگوریتم‌های کاری خود بسیار مرموز هستند. این طرح سفت‌وسختی که دولت استرلیا به آنها اختصاص داده، می‌تواند تمایل آنها را برای حفظ اطلاعات محرمانه خود، به چالش بکشد.

منبع: Business Insider

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.