راه پرداخت
رسانه فناوری‌های مالی ایران

امکان فعالیت کسب‌وکارهای کوچک آمریکایی روی پلتفرم علی‌بابا

شرکت علی‌بابا به منظور دو برابر کردن مشتریانش در حال توسعه سرویس خود به کشورهای دیگر است.

چند روز پیش شرکت علی‌بابا اعلام کرد که به کسب‌وکارهای کوچک در آمریکا، این امکان را می‌دهد که بتوانند محصولات خود را در پلتفرم علی‌بابا به‌فروش برسانند. این غول تجارت الکترونیکی چینی قصد دارد که به حوزه تجارت الکترونیکی کسب‌وکار به کسب‌وکار وارد شود و از رقبایی مانند آمازون پیشی بگیرد.

بدین ترتیب در کشورهایی که علی‌بابا به آنها خدمات ارائه می‌دهد، مانند هند، برزیل و کانادا، بازارهایی برای پذیرندگان آمریکایی ایجاد می‌شود. درگذشته، پذیرندگان آمریکایی در سایت ‌علی بابا فقط می‌توانستند خرید کنند؛ اما حالا امکان فروش هم برای دیگر کسب‌وکارهای آمریکایی در این پلتفرم فراهم شده است.

تقریبا یک‌سوم خریداران در علی‌بابا، آمریکایی و بیش از 95 درصد فروشندگان از کشور چین هستند.

علی‌بابا با رشد کمی در تجارت الکترونیکی روبه‌رو شده بود و با گذشت زمان، با چالش‌هایی در فرایند تجارت میان چین با آمریکا و همینطور رقبای بسیاری از جمله پلتفرم «پیندودو» روبه‌رو شد؛ بدین‌ترتیب توجه خود را بر کسب‌‌وکارهای کوچک معطوف کرد.

این شرکت امید دارد با ارائه خدمات فروش برای کسب‌وکارهای کوچک و متوسط، کسب‌وکارهای کوچک در آمریکا پلتفرم آن را برای بازار خود انتخاب کنند و بدین ترتیب بتواند مشتریان بیشتری جذب کند. علی‌بابا اعلام کرد که قصد دارد در رقابت بین تولیدکنندگان، عمده‌فروشان و توزیع‌کنندگان برنده شود.

علی بابا ماه گذشته وب‌سایتی به زبان انگلیسی برای بازار «تی‌مال گلوبال» خود راه‌اندازی کرد. هدف شرکت از این کار این بود که تعداد برندهای بین‌المللی در پلتفرم خود را دوبرابر کند و در مدت سه سال، تعداد آنها را به 40 هزار برند برساند.

از طرف دیگر، آمازون علاوه‌بر فروش محصولات خود، این امکان را برای فروشندگان ثالث فراهم کرده تا محصولات خود را در وب‌سایت این شرکت بفروشند. این فروشندگان، محصولات خود را در انبار آمازون نگهداری می‌کنند یا مستقیما به مشتری می‌فرستند.

به گفته کمیسیون تجارت بین‌الملل ایالات متحده آمریکا، ارزش بازار تجارت الکترونیکی کسب‌وکار به کسب‌وکار، 23/9 هزار میلیارد دلار است. بازار تجارت الکترونیکی کسب‌وکار به مشتری نیز 3/8 هزار میلیارد دلار ارزش دارد.

جان چویی، تحلیل‎گر شرکت سرمایه‌گذاری دایوا می‌گوید:

«بعید می‌دانم که علی‌بابا به دنبال دریافت سود مالی در کوتاه مدت داشته باشد؛ اما با اقدام جدید این شرکت، بازار تجارت کسب‌وکار به کسب‌وکار کاملا جدیدی ایجاد می‌شود.»

همچنین او افزود که علی‌بابا، به‌عنوان درگاهی برای دسترسی به زنجیره تامین چینی برای خریداران جهانی شناخته شده بود. اکنون این شرکت، امکان فروش را برای کسب‌وکارهای کوچک آمریکایی نیز فراهم کرده است.

علی‌بابا اعلام کرده که فروشندگان آمریکایی، برای دسترسی به فروشگاه خود در سایت این شرکت، هزینه عضویت تقریبا 2 هزار دلاری، به‌علاوه هزینه تبلیغات و بازاریابی را باید پرداخت کنند. آمازون از یک‌سوم از فروشندگانش، در هر ماه یا به ازای هر محصول، هزینه دریافت می‌کند.

جان کاپلان، رئیس ارشد تجارت کسب‌وکار به کسب‌وکار علی‌بابا به خبرگزاری رویترز گفت: «شما می‌توانید مانند شرکت چندملیتی که قبلا ابزار و تکنولوژی لازم را نداشته، فعالیت و رقابت کنید.»

همچنین او توضیح می‌دهد که آمریکا اولین بازاری است که بر جهانی‌شدن عرضه تمرکز دارد؛ اما علی‌بابا به وضوح به بازارهای دیگر وارد شده است.

سهام علی‌بابا به میزان یک‌درصد بیشتر شده و در بعدازظهر روز سه‌شنبه به 175/71 دلار رسیده و به نظر می‌رسد که تا پایان امسال، میزان سهام آن به 30 درصد برسد.

منبع: Reuters

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.